Trackday ACR i forbindelse med Norgestreffet 10-13 juli 2014
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Trackday ACR i forbindelse med Norgestreffet 10-13 juli 2014
Hvordan er stemningen for å gjennomføre en trackday på ACR i forbindelse med Norgestreffet i Bodø i juli 2014?
Nå er ikke terminlisten for banen klar før i november/desember 2013 slik at å si noe konkret på dette tidspunktet er helt umulig, og konkurransetider på banen er prioritert foran utleie.
Så dette utspillet fra meg er egentlig bare for å lodde stemningen for å se om det er interesse HVIS banen er ledig i uken før NT, primært onsdag 9 juli, sekundært mandag 7 eller tirsdag 8.
Banen kan leies ut i 3 dagsfaser, enten hele dagen (20tusen), formiddag, 8-16 (15-16tusen) og og kveld, 16-20 (8tusen).
Hvis dette blir aktuelt, så må jeg poengtere at dette er et iniativ som ikke er økonomisk begrunnet for egen vinning, men alle som deltar, også jeg, betaler like mye. Jeg kan også bruke mitt nettverk til å hente inn en instruktør som er med oss på banen. Her kan kanskje Kim Sletten, Renate Jensen eller Kjell A Kristensen eller andre "gamle" RR-karer fra Rana være aktuelle kandidater, men dette må dere ikke ta for god fisk, siden jeg overhodet ikke har spurt meg for blant disse. Jeg bare lufter idèen :)
Noen tanker?
Nå er ikke terminlisten for banen klar før i november/desember 2013 slik at å si noe konkret på dette tidspunktet er helt umulig, og konkurransetider på banen er prioritert foran utleie.
Så dette utspillet fra meg er egentlig bare for å lodde stemningen for å se om det er interesse HVIS banen er ledig i uken før NT, primært onsdag 9 juli, sekundært mandag 7 eller tirsdag 8.
Banen kan leies ut i 3 dagsfaser, enten hele dagen (20tusen), formiddag, 8-16 (15-16tusen) og og kveld, 16-20 (8tusen).
Hvis dette blir aktuelt, så må jeg poengtere at dette er et iniativ som ikke er økonomisk begrunnet for egen vinning, men alle som deltar, også jeg, betaler like mye. Jeg kan også bruke mitt nettverk til å hente inn en instruktør som er med oss på banen. Her kan kanskje Kim Sletten, Renate Jensen eller Kjell A Kristensen eller andre "gamle" RR-karer fra Rana være aktuelle kandidater, men dette må dere ikke ta for god fisk, siden jeg overhodet ikke har spurt meg for blant disse. Jeg bare lufter idèen :)
Noen tanker?
Sist redigert av DrGreve den 22 okt 2013, 18:41, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Trackday ACR i forbindelse med Norgestreffet 10-13 juli
Hadde det ikke vært så langt unna meg (Oslo), så hadde det definitivt vært interessant, ja! Kan hende jeg er på kjøretur rundt de tider rundt om i Norge, og kan lemme inn en tur innom Bodø 

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Trackday ACR i forbindelse med Norgestreffet 10-13 juli
DrGreve:
Er ikke du en tidligere RR fører?
Hadde vært fint om du kunne informere litt rundt detta med banekjøring, det virker litt sånn at mange er enten litt skeptiske, lite nytteverdi eller trur det er kjedelig...
Det er jo for å lære, føle og ha det gøy, ikke noe race for å komme først i mål!
Er ikke du en tidligere RR fører?
Hadde vært fint om du kunne informere litt rundt detta med banekjøring, det virker litt sånn at mange er enten litt skeptiske, lite nytteverdi eller trur det er kjedelig...

Det er jo for å lære, føle og ha det gøy, ikke noe race for å komme først i mål!
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Trackday ACR i forbindelse med Norgestreffet 10-13 juli
He, he. Jeg kjørte litt RR på gamle Røssvoll Motorstadion på slutten av 70-tallet og det jeg kan om apex, sporvalg, bremsedosering og girvalg ut av svingen kan de fleste. Som "rustløser"-instruktør og forklaring på ønsket og uønsket reaksjonsmønster ved forskjellige situasjoner skal jeg nok klare å lære fra meg, men da helst til ferske kjørere :)MH434 skrev:DrGreve:
Er ikke du en tidligere RR fører?
Hadde vært fint om du kunne informere litt rundt detta med banekjøring, det virker litt sånn at mange er enten litt skeptiske, lite nytteverdi eller trur det er kjedelig...![]()
Det er jo for å lære, føle og ha det gøy, ikke noe race for å komme først i mål!
Meg på gixxern :)
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... df6945.jpg[/img]
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Trackday ACR i forbindelse med Norgestreffet 10-13 juli
Tror å lære fra deg er bedre enn en RR fører på 20år!
Kan det grunnleggende og ikke minst har du lang erfaring
Så din jobb å få med skeptikerne
Kan det grunnleggende og ikke minst har du lang erfaring

Så din jobb å få med skeptikerne

Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Trackday ACR i forbindelse med Norgestreffet 10-13 juli
Ett lite historisk tilbakeblikk fra en drøm som ble virkelighet. De som i all hovedsak har æren for at dette vanviddet av en drøm overhodet kom så langt at ACR ble realisert er mange, men primus motor kan man si at min barndomsvenn Øystein Bjarne Bentsen var, heretter bare ØBB. Jeg lar ØBB sine ord følge bildene :)
PS, BILDENE ER ØYSTEIN SINE PRIVATE BILDER OG SATSER PÅ AT DE IKKE BLIR KOPIERT!!
Bilder fra ei utrolig tid og et utrolig prosjekt skapt av trua på at det umulige er mulig, og ikke minst utallige fantastiske og optimistiske mennesker! Dette vil aldri skje igjen! Alle involverte skal være stolte over det vi fikk til, hver og én!
ØBB: Dette litt dårlige sort-hvittbildet ble tatt fra fly senhøstes 1987. Jeg hadde vært speaker på et flystevne og fått en flytur som betaling. Den turen brukte vi til å sendte vi opp bl.a. Olav Nyjordet på luftig befaring med et fotoapparat. Jeg har merket av noen plasser slik at man kan kjenne seg igjen.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... a6a436.jpg[/img]
ØBB:Sånn så det ut da vi kom dit første gang.....
En journalist sa til meg noen år etterpå: Da du hadde presentert ideen og pekt og forklart ut over steinura, så hadde jeg fått bekreftet at du var gal! :)))
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... f7e7d8.jpg[/img]
ØBB: Vi var fast i troen på at det umulige var mulig! Bjørn Jamtli var formann i klubben. Tipper bildet er tatt i 1987 eller '88.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 648f80.jpg[/img]
ØBB: Bjørn og jeg har alltid hatt stort utstyr! :) (DrGreve, bare skryt)
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 19d63e.jpg[/img]
ØBB: Det er en lang historie bak denne modellen, bl.a en flytur for å lage kart over området. Det begynte med en blyantstrek på et handtegnet kart. :)) Modellen ble bygget i kjelleren hos Asbjørn Smevik av "gul-gruppa". (ps, banen ble forresten ikke slik første utkastet viser)
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... cc93dc.jpg[/img]
ØBB: Anleggskontoret i Blåbærvegen. Idag går E6 "tvers gjennom" kontoret mitt på hjørnet.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 776d81.jpg[/img]
ØBB: Artig bilde fra besøket på en bane i sørøst av Frankrike, Circuit Paul Rchard, høsten 1991. Jeg hadde fått et kulturstipend av oljeselskapet Elf og dro til Frankrike for å se nærmere på motorsport som kulturfenomen (tilsv. skihopping i Norge). Med på turen ble Tore Bratt fra Rana Blad og Terje Olsen fra Nordland Teknikk. Vi besøkte anlegget den uka banen var åsted for Bol D'or, et legendarisk 24-timersløp. Foto: Tore Bratt
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 8904c0.jpg[/img]
ØBB: Fra starten på 24-timersløpet. Foto: Tore Bratt
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... bbf43f.jpg[/img]
ØBB: Da vi skulle reise hjem fant vi tre japanere på flyplassen i Marseile, som vandret rundt med Bol D'or (Gullboillen) under armen. Med tre lykkelige pils innabords og et langt døgn uten søvn, så snappet jeg tak i karene og fikk Tore Bratt til å ta bildet. Etterpå utvekslet vi visittkort med hverandre og jeg ble brått pinlig oppmerksom på at jeg hadde stått og gjøglet og drevet ap med konserndirektøren i Kawasaki Japan og direktøren i selskapet som eide Kawasaki..... Nordlending på utenlandstur... :-)) Joda, jeg skjemtes ei lita stund...! :))
Foto: Tore Bratt
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 89f521.jpg[/img]
ØBB: Etter flere års arbeide falt finansene omsider på plass, ikke minst takket være iherdig innsats i innspurten fra Terje Olsen hos Nordland Teknikk, daværende Sparebanlen Rana, Øijord & Aanes, Byggmester Steinar Pettersen og Tre og Betong. Dette bildet er faktisk første spadestikk etter at finansieringa var på plass. Vi er nå kommet til våren 1992.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... d94472.jpg[/img]
ØBB: En anleggsplass begynner å ta form.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 1db813.jpg[/img]
ØBB: Det første arbeidet tar til. Graving av kanal i fyllinga for kulverten.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... dffc59.jpg[/img]
PS, BILDENE ER ØYSTEIN SINE PRIVATE BILDER OG SATSER PÅ AT DE IKKE BLIR KOPIERT!!
Bilder fra ei utrolig tid og et utrolig prosjekt skapt av trua på at det umulige er mulig, og ikke minst utallige fantastiske og optimistiske mennesker! Dette vil aldri skje igjen! Alle involverte skal være stolte over det vi fikk til, hver og én!
ØBB: Dette litt dårlige sort-hvittbildet ble tatt fra fly senhøstes 1987. Jeg hadde vært speaker på et flystevne og fått en flytur som betaling. Den turen brukte vi til å sendte vi opp bl.a. Olav Nyjordet på luftig befaring med et fotoapparat. Jeg har merket av noen plasser slik at man kan kjenne seg igjen.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... a6a436.jpg[/img]
ØBB:Sånn så det ut da vi kom dit første gang.....
En journalist sa til meg noen år etterpå: Da du hadde presentert ideen og pekt og forklart ut over steinura, så hadde jeg fått bekreftet at du var gal! :)))
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... f7e7d8.jpg[/img]
ØBB: Vi var fast i troen på at det umulige var mulig! Bjørn Jamtli var formann i klubben. Tipper bildet er tatt i 1987 eller '88.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 648f80.jpg[/img]
ØBB: Bjørn og jeg har alltid hatt stort utstyr! :) (DrGreve, bare skryt)
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 19d63e.jpg[/img]
ØBB: Det er en lang historie bak denne modellen, bl.a en flytur for å lage kart over området. Det begynte med en blyantstrek på et handtegnet kart. :)) Modellen ble bygget i kjelleren hos Asbjørn Smevik av "gul-gruppa". (ps, banen ble forresten ikke slik første utkastet viser)
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... cc93dc.jpg[/img]
ØBB: Anleggskontoret i Blåbærvegen. Idag går E6 "tvers gjennom" kontoret mitt på hjørnet.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 776d81.jpg[/img]
ØBB: Artig bilde fra besøket på en bane i sørøst av Frankrike, Circuit Paul Rchard, høsten 1991. Jeg hadde fått et kulturstipend av oljeselskapet Elf og dro til Frankrike for å se nærmere på motorsport som kulturfenomen (tilsv. skihopping i Norge). Med på turen ble Tore Bratt fra Rana Blad og Terje Olsen fra Nordland Teknikk. Vi besøkte anlegget den uka banen var åsted for Bol D'or, et legendarisk 24-timersløp. Foto: Tore Bratt
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 8904c0.jpg[/img]
ØBB: Fra starten på 24-timersløpet. Foto: Tore Bratt
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... bbf43f.jpg[/img]
ØBB: Da vi skulle reise hjem fant vi tre japanere på flyplassen i Marseile, som vandret rundt med Bol D'or (Gullboillen) under armen. Med tre lykkelige pils innabords og et langt døgn uten søvn, så snappet jeg tak i karene og fikk Tore Bratt til å ta bildet. Etterpå utvekslet vi visittkort med hverandre og jeg ble brått pinlig oppmerksom på at jeg hadde stått og gjøglet og drevet ap med konserndirektøren i Kawasaki Japan og direktøren i selskapet som eide Kawasaki..... Nordlending på utenlandstur... :-)) Joda, jeg skjemtes ei lita stund...! :))
Foto: Tore Bratt
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 89f521.jpg[/img]
ØBB: Etter flere års arbeide falt finansene omsider på plass, ikke minst takket være iherdig innsats i innspurten fra Terje Olsen hos Nordland Teknikk, daværende Sparebanlen Rana, Øijord & Aanes, Byggmester Steinar Pettersen og Tre og Betong. Dette bildet er faktisk første spadestikk etter at finansieringa var på plass. Vi er nå kommet til våren 1992.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... d94472.jpg[/img]
ØBB: En anleggsplass begynner å ta form.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 1db813.jpg[/img]
ØBB: Det første arbeidet tar til. Graving av kanal i fyllinga for kulverten.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... dffc59.jpg[/img]
Sist redigert av DrGreve den 22 okt 2013, 22:42, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Trackday ACR i forbindelse med Norgestreffet 10-13 juli
Del 2 av ACR og tilblivelsen.
ØBB: Forsommeren 1992. Arbeidene med kulverten er kommet igang og delvis ute langs banen. Bygge- og betongarbeidene ble utført av Byggmester Steinar Pettersen og Tre og Betong.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 8b3326.jpg[/img]
Dette bildet er tatt 5. mars '93. Råbygget til pressesenteret er kommet opp og borte i depotet kan vi skimte toppen på garderobebygget og trafokiosken.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 8e07ec.jpg[/img]
Optimistkatedralen! :)
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... f6a9d6.jpg[/img]
Hvor mange tusen lass denne bilen med Trond Pedersen som sjåfør fraktet er det knapt noen som vet...
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 848b98.jpg[/img]
Legg merke til den vesle trekilen som ligger under denne rettholten. Øijord & Aanes' folk og ikke minst de som arbeidet på AMO-kurs (dette var under Rana-omstillinga) la et grunnlag for asfalteringen som var fantastisk. Med trekilene sjekket de hver eneste (!) kvadratmeter på den 3,7 km lange og 11 meter brede banen på jakt etter små avvik. Da denne rettholten ble lagt på gulvbelegget i pressesenteret under en demonstrasjon, viste det seg at grusdekket ute på banen var mere nøyaktig enn de ferdig gulvene inne!!
De som gjorde denne utrolige jobben nektet å gå hjem etter arbeidstid. De brukte også fritiden sin til å lete etter avvik før asfalteringen. Fantastiske folk!!! Da banen sto ferdig fantes det ikke en bane i Europa som kunne matche dette banedekket!! Det var som gulvet i en idrettshall!
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... d87671.jpg[/img]
Dette bildet er unikt! Vi hadde besøkt mange baner og jaktet på den optimale asfalten. Vi hadde en formening om resept og legging, og fikk lagt ei teststripe bak valseverket. Her ser vi folk fra Vegvesenet med sin spesialbil som tester friksjonen i teststripen. Intet var overlatt til tilfeldighetene!!
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 1a25da.jpg[/img]
Da var det ingen veg tilbake. Parketten skal legges! Pitlane er lagt. Nå er det banedekkets tur! En stor dag etter åtte års arbeide.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 5b1fa3.jpg[/img]
Duften av bitumen oser i dalen og vi er som unger på juleaften... :))
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 2b7269.jpg[/img]
Asfalten på banen er unik! Folkene som utførte jobben må være de beste i landet! Fantastisk!
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... c9c14a.jpg[/img]
Ett år før åpning. Det kriblet i kroppen! :))
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 0604a5.jpg[/img]
Med pinlig nøyaktighet ble asfalten lagt, kvadrat for kvadrat. Vann skal ikke samles noen steder og i overganger mellom doseringer, bakke opp, bakke ned, ikke noe sted skal vann renne i "render", men jevnt fordelt ut til kanten av asfalten. Mye, mye mere avansert enn noen i Norge noen gang hadde vært med på!
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 50733a.jpg[/img]
Asfalten var knapt lunken og langt fra ferdig lagt, da Per S. Dahl, kjent som Pedal, fra Bodø dukket opp og ville være først utpå! :))
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... b5bf34.jpg[/img]
Per S. Dahl hadde utallige løp på Røssvoll før han tok fatt på ACR.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 5a01a3.jpg[/img]
ØBB: Et historisk øyeblikk for ACR. Marcel Martin, en legende fra fransk motorsport, fikk æren av å flagge av det første billløpet 19. august 1995. Han er idag 83 år, men hadde en lang karriere bak seg i fransk motorsport fra 50-tallet av. Deltok blant annet i flere av de legendariske løpene på Le Mans på 60-tallet. Han ble senere stevneleder, Clerk of the Cource, på Le Mans og har hatt samme oppgave ved flere franske formel-1-løp. En enorm kapasitet og også han en stor venn av ACR og Mo i Rana som man dessverre ikke opprettholdt kontakten med.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... d513e1.jpg[/img]
Den første bilen går i mål på ACR.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 717e0f.jpg[/img]
ØBB: Forsommeren 1992. Arbeidene med kulverten er kommet igang og delvis ute langs banen. Bygge- og betongarbeidene ble utført av Byggmester Steinar Pettersen og Tre og Betong.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 8b3326.jpg[/img]
Dette bildet er tatt 5. mars '93. Råbygget til pressesenteret er kommet opp og borte i depotet kan vi skimte toppen på garderobebygget og trafokiosken.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 8e07ec.jpg[/img]
Optimistkatedralen! :)
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... f6a9d6.jpg[/img]
Hvor mange tusen lass denne bilen med Trond Pedersen som sjåfør fraktet er det knapt noen som vet...
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 848b98.jpg[/img]
Legg merke til den vesle trekilen som ligger under denne rettholten. Øijord & Aanes' folk og ikke minst de som arbeidet på AMO-kurs (dette var under Rana-omstillinga) la et grunnlag for asfalteringen som var fantastisk. Med trekilene sjekket de hver eneste (!) kvadratmeter på den 3,7 km lange og 11 meter brede banen på jakt etter små avvik. Da denne rettholten ble lagt på gulvbelegget i pressesenteret under en demonstrasjon, viste det seg at grusdekket ute på banen var mere nøyaktig enn de ferdig gulvene inne!!
De som gjorde denne utrolige jobben nektet å gå hjem etter arbeidstid. De brukte også fritiden sin til å lete etter avvik før asfalteringen. Fantastiske folk!!! Da banen sto ferdig fantes det ikke en bane i Europa som kunne matche dette banedekket!! Det var som gulvet i en idrettshall!
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... d87671.jpg[/img]
Dette bildet er unikt! Vi hadde besøkt mange baner og jaktet på den optimale asfalten. Vi hadde en formening om resept og legging, og fikk lagt ei teststripe bak valseverket. Her ser vi folk fra Vegvesenet med sin spesialbil som tester friksjonen i teststripen. Intet var overlatt til tilfeldighetene!!
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 1a25da.jpg[/img]
Da var det ingen veg tilbake. Parketten skal legges! Pitlane er lagt. Nå er det banedekkets tur! En stor dag etter åtte års arbeide.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 5b1fa3.jpg[/img]
Duften av bitumen oser i dalen og vi er som unger på juleaften... :))
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 2b7269.jpg[/img]
Asfalten på banen er unik! Folkene som utførte jobben må være de beste i landet! Fantastisk!
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... c9c14a.jpg[/img]
Ett år før åpning. Det kriblet i kroppen! :))
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 0604a5.jpg[/img]
Med pinlig nøyaktighet ble asfalten lagt, kvadrat for kvadrat. Vann skal ikke samles noen steder og i overganger mellom doseringer, bakke opp, bakke ned, ikke noe sted skal vann renne i "render", men jevnt fordelt ut til kanten av asfalten. Mye, mye mere avansert enn noen i Norge noen gang hadde vært med på!
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 50733a.jpg[/img]
Asfalten var knapt lunken og langt fra ferdig lagt, da Per S. Dahl, kjent som Pedal, fra Bodø dukket opp og ville være først utpå! :))
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... b5bf34.jpg[/img]
Per S. Dahl hadde utallige løp på Røssvoll før han tok fatt på ACR.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 5a01a3.jpg[/img]
ØBB: Et historisk øyeblikk for ACR. Marcel Martin, en legende fra fransk motorsport, fikk æren av å flagge av det første billløpet 19. august 1995. Han er idag 83 år, men hadde en lang karriere bak seg i fransk motorsport fra 50-tallet av. Deltok blant annet i flere av de legendariske løpene på Le Mans på 60-tallet. Han ble senere stevneleder, Clerk of the Cource, på Le Mans og har hatt samme oppgave ved flere franske formel-1-løp. En enorm kapasitet og også han en stor venn av ACR og Mo i Rana som man dessverre ikke opprettholdt kontakten med.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... d513e1.jpg[/img]
Den første bilen går i mål på ACR.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 717e0f.jpg[/img]
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Trackday ACR i forbindelse med Norgestreffet 10-13 juli
Interessant! Og takk for et herlig og velskrevet historisk tilbakeblikk! Blir beint stolt av å være helgelending 

- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Trackday ACR i forbindelse med Norgestreffet 10-13 juli
Imponerende og artig historie :-)
Carpa
Carpa
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Busa Trond
- Innlegg: 2744
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Trackday ACR i forbindelse med Norgestreffet 10-13 juli
Dette virker fristendende på megDrGreve skrev:Hvordan er stemningen for å gjennomføre en trackday på ACR i forbindelse med Norgestreffet i Bodø i juli 2014?

Hvis DrGreve kan lære bort noen triks så jeg kan klare å henge på Hayabusan til Voodoodoo på neste årts PreHøstTur så er jeg med

Det er ikke umulig at jeg kjører oppover da for å se etter Arctic Tiger som i denne stund har skrud av forumrespiratoren

Dette høres interessant ut og jeg stiller gjerne opp. Da blir det riksvei 17 i samme slengen

- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Trackday ACR i forbindelse med Norgestreffet 10-13 juli
Busa Trond skrev:Dette virker fristendende på megDrGreve skrev:Hvordan er stemningen for å gjennomføre en trackday på ACR i forbindelse med Norgestreffet i Bodø i juli 2014?![]()
Hvis DrGreve kan lære bort noen triks så jeg kan klare å henge på Hayabusan til Voodoodoo på neste årts PreHøstTur så er jeg med![]()
Det er ikke umulig at jeg kjører oppover da for å se etter Arctic Tiger som i denne stund har skrud av forumrespiratoren
Dette høres interessant ut og jeg stiller gjerne opp. Da blir det riksvei 17 i samme slengen.
Trpr du trenger lit mere umph i sykkelen din hvis voodoodoo åpner fullt på den Hayan men for all del

Hvis jeg for meg en ny sykkel neste år og får meg en tur nordpå blir jeg gjerne med på denne. Dog er det mye ussikkert kring dette akkurat nå for min del.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Trackday ACR i forbindelse med Norgestreffet 10-13 juli
Jeg får mail eller telefon fra styrelederen i ACR så snart terminlisten til de respektive særforbund er offentliggjort en gang i november-desember og først da blir det mer håndfast.Busa Trond skrev:Dette virker fristendende på megDrGreve skrev:Hvordan er stemningen for å gjennomføre en trackday på ACR i forbindelse med Norgestreffet i Bodø i juli 2014?![]()
Hvis DrGreve kan lære bort noen triks så jeg kan klare å henge på Hayabusan til Voodoodoo på neste årts PreHøstTur så er jeg med![]()
Det er ikke umulig at jeg kjører oppover da for å se etter Arctic Tiger som i denne stund har skrud av forumrespiratoren
Dette høres interessant ut og jeg stiller gjerne opp. Da blir det riksvei 17 i samme slengen.
Det jeg ser for meg er, avhengig av hvor mange som melder sin interesse, at vi leier i en av dagfasene formiddag eller kveld. Å låne hele dagen krever at vi blir mange, 20 stk. for å lande på 1000,- pr. snute. Det er en smule optimistisk slik jeg ser det.
Som et apostrof skal dere få forklaringen på hvorfor ACR primært ble bygget som en RR-bane. Nå har jo RR-miljøet i Rana vært særdeles aktiv på gamle Røssvoll Motorstadion, men også bilsportmiljøet har stått sterkt i Rana og i utgangspunktet skulle også de få sin plass på ACR.
Jeg lar fremdeles ØBB sin beskrivelse følge bildet :)
Her sitter direktøren ved Circuit Paul Richard i Provence, Francois Chevallier og går gjennom ACRs banetrase med oss. De andre to på bildet hadde vært med å bygge banen sammen med entreprenøren Paul Richard. Et fantastisk møte hvor direktøren til slutt sto på kne oppå bordet og forklarte hva vi måtte gjøre og ikke gjøre. Han mente bl.a. at banen ville bli mere utfordrende om den ble kjørt motsols. Vannvittig lærerikt! Chevallier var også en levende motorsportsslegende i Frankrike med utallige løp bak seg.
Det var på dette tidspunktet at vi innså at ACR primært ville måtte bli en roadracingbane. Å bygge en bane tilpasset de internasjonale forskriftene for bilsport ville ikke la seg gjøre, det fantes ikke penger nok. I tillegg måtte vi sloss om lukrative arrangement med de etablerte banene i Europa. Det hadde vi heller ikke penger eller resurser til.
Vi bestemte oss derfor å satse primært på roadracing internasjonalt og fase inn bilsport etterhvert som kapital og kompetanse tillot det. Det samme anbefalte også direktøren ved Paul Ricard og senere ledelsen på Hockenheim, Nürburgring og i Brno.
Foto: Tore Bratt
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... d333e8.jpg[/img]
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Trackday ACR i forbindelse med Norgestreffet 10-13 juli
Ja ! Det høres artig ut.
Har alltid hatt lyst til å kjøre på bane med instruktør, og fått lærtkjøreteknikk og samtidig prøvd skikkelig,
med tilbakemelding.
Og faens skremmende.
At en hel bråte med folk skal få se for en elendig fører æ e.......
Men ja, hvis det blir noe av e æ med. Forutsatt at æ kommer meg på treffet.
Har alltid hatt lyst til å kjøre på bane med instruktør, og fått lærtkjøreteknikk og samtidig prøvd skikkelig,
med tilbakemelding.
Og faens skremmende.

At en hel bråte med folk skal få se for en elendig fører æ e.......
Men ja, hvis det blir noe av e æ med. Forutsatt at æ kommer meg på treffet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Trackday ACR i forbindelse med Norgestreffet 10-13 juli
Interessen er definitivt vekket, vil ikke si det mer presist foreløbig
Det var nok den turen i våres med B.T. på vålerbanen som tok
knekken på min "baneblyghet". Det var jo bare dritgøy
Dessuten synes jeg det er for ille at alle skal le av Jompa.
Vi kan jo dele litt på å bli mobbet.

Det var nok den turen i våres med B.T. på vålerbanen som tok
knekken på min "baneblyghet". Det var jo bare dritgøy

Dessuten synes jeg det er for ille at alle skal le av Jompa.
Vi kan jo dele litt på å bli mobbet.

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Trackday ACR i forbindelse med Norgestreffet 10-13 juli
Tusen takk, æ like tanken på å dele litt på mobbinga.ojda skrev:". Det var jo bare dritgøy![]()
Dessuten synes jeg det er for ille at alle skal le av Jompa.
Vi kan jo dele litt på å bli mobbet.
Og når det kommer til å dele på mobbing kan æ være vanvittig raus.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.