Hjelpe avkommet inn i boligmarkedet.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
bm
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Hjelpe avkommet inn i boligmarkedet.

Legg inn av bm »

I dag vant vi en bud runde på en leilighet som er tiltenkt ett av avkommet.
Her er en fellesgjeld som tilsier husleie, inkludere offentlige avgifter, forsikringer osv..
Jeg tenker den økonomiske løsningen slik at hun skal eie leiligheten selv, betale husleien selv, og dekke fortløpende utgifter ved eierskapet.
Vi som foreldre har tatt opp lån med egen sikkerhet for å dekke innskuddet. Tanken er å gi dette som et lån til henne med laveste lovlig rente, uten å generere skatte utgifter for henne, og uten avdrag en tid. Vi betaler selv differansen mellom reell rente og det hun betaler. Avdrag for begge parter.
Vente å se hvordan hun modnes og klarer dette ansvaret.
Vi har ikke problemer med å håndtere denne ekstra utgiften, men vil ikke "sy puter under armen på henne".
Tanken min med at hun skal eie dette selv er at jeg forventer at hun modnes med ansvaret og dersom salg er ett tema i fremtiden er det hun som sitter med gevinsten og ikke vi, heller trenger vi ikke skatte av ev. salg.
Lånekontrakten mellom oss blir skriftlig, men noe fleksibel.

Noen som har gjort dette og har erfaringer rundt dette og gått i noen "feller" som vil dele erfaringer.... :-k
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Re: Hjelpe avkommet inn i boligmarkedet.

Legg inn av Bringisen »

Høres ut som dette dere gjør virker som en god plan. Dog har det vært foreldre som har brent seg på dette.
Når det er sagt så har faktisk vi tenkt på akkurat det samme som dere når mine døtre skal ha seg bolig.
Vi har ikke masse penger på bok siden vi har valgt å leve i nuet, men låne penger til barna i vårt navn har vi mulighet til.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
evike
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Kontakt:

Re: Hjelpe avkommet inn i boligmarkedet.

Legg inn av evike »

Vi har stått med disse tankene en stund. Nå har bestemoren kommet på banen med en midlertidig løsning, men før det hadde vi følgende løsning:

Avkommet skulle kjøpe en grei bolig, søke om lån om så mye som mulig og så ville jeg/vi gå inn som deleiere og kjøpe oss inn i resten. Tanken bak dette er at hvis hun skulle få enda en type med "pussige tanker" så ville det ikke være kun henne han måtte ha overtalt for å selge ned, kun for å få tak i penger, men hvor jeg kunne nedlegge veto mot salg (så lenge hun egentlig ønsket å sitte med tryggheten foran seg).
Lettere å tvinne en ung dame rundt fingeren enn en skikkelig bitch av ei svigermor, var min tanke om dette.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Svar