Garanti på batteri?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
bergenser83
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Garanti på batteri?

Legg inn av bergenser83 »

Jeg kjøpte nytt mc batteri i april i år. Nå er det ødelagt, det tar ikke lading.

En av de nærmeste dagene drar jeg tilbake til verkstedet for å reklamere, for man burde kunne forvente nytt batteri når det bare er noen mnd gammel ikke sant?

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Re: Garanti på batteri?

Legg inn av TBI81 »

Om du er helt sikker på at det er batteriet og at det har vært behandlet riktig så synes jeg da det. Men om det har vært kokt eller syklet helt ut gang på gang så kan det vel diskuteres. Sikker på at ladingen er bra på sykkelen? Ofte stor forskjell på hvor lenge batteriet holder, skal sies. Har vært med på dødt etter mindre enn to år, men også hatt batteri som har holdt mer enn 6+

Brukeravatar
bm
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Målte vi ikke ladingen sist du var hos meg, mener å huske at dette var ok med tanke på spenning og strøm...?
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Garanti er noe som produsenten eventuelt gir - dvs en "Vi bytter hvis det feiler uten at vi stiller spørsmål". Ingen regel på hvor lenge en garanti varer.

Derfor har vi noe som heter reklamasjonsrett, som beskytter forbrukeren hvis et produkt får feil mye tidligere enn det som er forventet minimum levetid.
Vil vel hevde det er rimelig å forvente minimum 2 år for et bil/MC-batteri ved normal bruk - ganske på linje med oppladbare batterier ellers: http://www.idg.no/pcworld/article108511.ece

Så reklamasjonsretten er noe du har uansett hva forhandler/fabrikk sier - en rettighet du har gjennom det norske lovverket.
Ulempen er at bevisbyrden er din - du må bevise/sannsynliggjøre at det "normal bruk" og isåfall er 7 mnd helt klart for kort levetid i forhold til forventet minimum for denne typen produkt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

Husk å ta med kvitering :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

bergenser83
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Legg inn av bergenser83 »

bm skrev:Målte vi ikke ladingen sist du var hos meg, mener å huske at dette var ok med tanke på spenning og strøm...?
Har jeg vært hos deg-?

Målte ca 14v med noe turtall.

Før lading i dag var det 12,62 med batteri frakoblet, da var det ikke nok til å starte sykkel. 12,68 når lader lyste for fullt batteri

Sykkel er 250cc scooter

Brukeravatar
Tomgsx-r
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000

Legg inn av Tomgsx-r »

Kjøpte selv nytt yuasa batteri i mars. Nå etter måling er en eller flere celler defekt. Men, det skal sant sies at det har vært tull med sykkelen med startmotor, og jeg har måttet renne den igang, lade osv.. Tror ikke jeg gidder og prøve meg på reklamasjon engang.

Tror ikke jeg kjøper nytt før i april neste år, hva burde jeg gå for?

Svar