Carpa skrev:Jeg har ikke fått sett noe mer på dette enda, men hmmm jeg kan jo nappe ut pluggen og se om den da vil starte i gir. Slik jeg forstår det så skal den da kunne startes.
Men når jeg leser den tråden du henviser til så lurer jeg jammen på om det er veldig uvanlig å starte sykkelen i gir. Jeg har lagt til meg vanen å sette den i 1. gir når jeg starter, det er kanskje en dum vane det.....

Slik jeg oppfatter problembeskrivelsen er det gode muligheter for at du har resonert riktig når du mistenker clutch-bryteren. Men jeg forstår tråden det ble linket til som at bryteren kobler sammen/fullfører kretsen når clutch er trykket inn. Hvis dette stemmer vil du ha samme problem som nå, dersom du kobler av bryteren/napper ut ledingene.
Uansett, hvis kontakten eller ledingene til clutch-bryter er lett å komme til, og koble av fra selve bryteren, kan du enkelt finne ut av dette på egen hånd. Det er kun to muligheter; enten skal den starte når de to ledingene er fra hverandre (som de blir bare ved å koble fra), eller så skal den starte når de er koblet sammen. En utrettet binders går fint å bruke for å koble de to ledningene sammen. En binders-ende i hver kontakt, så strømmen går fra den ene ledingen gjennom bindersen til den andre ledingen.
Dette er forresten lav spenning, så helt ufarlig å ta på ledninger eller bindersen, men unngå at ledningsender/binders kommer i direkte kontakt med metall på sykkelen, så kan ingen skade skje. Dog er det viktig at du ikke glemmer at du med ledningene av, eller binders istedenfor bryter vil kunne starte sykkelen i gir, selv om clutchen ikke er inne, så ha den på midtstøtta, eller sørg for at clutchen faktisk er inne når du prøver... (Eventuelt få hjelp til å holde, hvis det er vanskelig å holde binders, clutch, og start-knapp på en gang).
Med dette vil du både få svar på om det er clutch-bryteren som er problemet, og hvorvidt den fungerer eller ikke. :-)
Vedrørende å starte i gir, så er det vel ikke noe veldig "rett" eller "galt" og store konsekvenser av det ene eller andre. Men selv tar jeg kald-start i fri fordi det gir minst motstand for startmotor/batteri. Det varierer nok en del fra sykkel til sykkel, men med "våt-clutch" er det ofte litt friksjon i clutchen når oljen er kald og tykk, som kan gjøre jobben til startmotoren tyngre. Med varm motor gjør jeg det som er mest praktisk der og da, og starter ofte i gir siden jeg vanligvis parkerer i gir. Tror ikke du skal bekymre deg så mye for dette, men nevner det bare siden du spurte. (Har du forresten bil med manuell gir, bør den startes med clutch inne, selv om den står i fri, spesielt nå når temperaturen etterhvert "tvinger" de fleste av oss over i bil)