Parkering til besvær

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Re: Parkering til besvær

Legg inn av poulet_cavalier »

1. Konge of fedreland
2. Folk flest
3. Dyr
4. Rotter og kakkerlakker
5. Ingenting
6. Ingenting
7. Ingenting
8. Ingenting
9. Ingenting
10. Q-park
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Er relativt enig med siste taler, men hvordan stiller det seg med en sånn parkeringsbot? Dersom du fortsatt nekter å betale, selv etter nederlag i nemnda, hva skjer? Så lenge det er tvist, kan ikke saken kjøres til inkasso, men blir det forliksrådet, eller evt høyere opp i systemet? Jeg hadde uten tvil blitt så sinna at jeg hadde, om mulig, tatt saken til retten. Selv om det var "bare" 500 kroner..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

SuperMorten skrev:Er relativt enig med siste taler, men hvordan stiller det seg med en sånn parkeringsbot? Dersom du fortsatt nekter å betale, selv etter nederlag i nemnda, hva skjer. Så lenge det er tvist, kan ikke saken kjøres til inkasso, men blir det forliksrådet, eller evt høyere opp i systemet? Jeg hadde uten tvil blitt så sinna at jeg hadde, om mulig, tatt saken til retten. Selv om det var "bare" 500 kroner..
Når man ikke fram i Parkeringsklagenemnda ligger det an til at man må betale. Med mindre man skriftlig bestrider kravet. På samme måte som med inkassokrav, som man mener er urettmessige.
Regner med at man har denne muligheten. Og gjør man dette vil det bli tatt ut forliksklage og man må påtegne å møte i Forliksrådet.
Kjenner ikke veldig godt til Forliksrådet, men mener likevel bestemt at disse kan avsi en dom. Også i saker som handler om tvister når det gjelder det hårreisende eksempelet med Tone på 68.
Jo mer jeg tenker på det, jo mer uhyrlig synes jeg denne kontrollpraksisen er!! :ills ](*,)

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Alle dommer i forliksrådet kan ankes og tas videre til tingretten.

http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=30
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten

Carpa skrev:Alle dommer i forliksrådet kan ankes og tas videre til tingretten.

Nettopp, og hadde jeg tapt i høyesterett, er jeg redd jeg hadde reist hjem til parkeringsvakten.. ;e :punch

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Sant nok. Dermed er det alltid en risiko for at utgiftene fort kan bli langt større en selve parkeringsgebyret. Man blir gjerne idømt saksomkostninger om man taper i retten i sivile saker.
Men så er det vil også slik at om den ene parten ikke møter (la oss tenke det utenkelige at parkeringsselskapet ikke møter...) kan Forliksrådet avsi en uteblivelsesdom.
Her er jeg på litt gyngende grunn, men jeg tror ikke at en slik uteblivelsesdom kan ankes videre.

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

AJ skrev:

Sant nok. Dermed er det alltid en risiko for at utgiftene fort kan bli langt større en selve parkeringsgebyret. Man blir gjerne idømt saksomkostninger om man taper i retten i sivile saker.
Men så er det vil også slik at om den ene parten ikke møter (la oss tenke det utenkelige at parkeringsselskapet ikke møter...) kan Forliksrådet avsi en uteblivelsesdom.
Her er jeg på litt gyngende grunn, men jeg tror ikke at en slik uteblivelsesdom kan ankes videre.
Jeg er 99% sikker på at å utebli fra forliksrådet er det samme som å godta kravet/ta skylda, men når motparten først har innkalt deg tviler jeg på at de ikke møter.
Blogg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Carpa skrev:
AJ skrev:

Jeg er 99% sikker på at å utebli fra forliksrådet er det samme som å godta kravet/ta skylda, men når motparten først har innkalt deg tviler jeg på at de ikke møter.
Hender at noen som kaller motparten (skyldneren...) inn for Forliksrådet og likevel uteblir. Noen tror faktisk at denne "trusselen" funker og fører til at skyldneren betaler likevel for å unngå¨mer "styr".
Og jada! det hender de opnår denne effekten.
Men når dette likevel ikke skjer er det noen som ikke å "kaste" bort mer tid og uteblir...
Jfr. prinsippet "pølse i slaktetida"...

Men jeg er redd Q-Park ikke er blant disse...

Brukeravatar
PCP
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)

Legg inn av PCP »

poulet_cavalier skrev:1. Konge of fedreland
2. Folk flest
3. Dyr
5. Ingenting
6. Ingenting
7. Ingenting
8. Ingenting
9. Ingenting
10. Q-park
Aporopå rotter og Q-park; For noen uker siden hadde vi en kar fra Q-park som var i gang med å skrive ut bøter på en bil som sto parkert på jobben min. På vår private parkering! Var forsåvidt med en viss glede vi ba han pakke med seg blokka og pelle seg av eiendommen, men det fikk meg likevel til å undres litt over hvor mange bøter som blir skrevet ut, eller enda verre, blir betalt, der de ikke skulle...

Det kan jo ha vært et henderlig uhell, at vakten var forvirret og ikke i det hele tatt visste hvor han var. La oss håpe det. :-k

Brukeravatar
SuperMorten

PCP skrev:
poulet_cavalier skrev:1. Konge of fedreland
2. Folk flest
3. Dyr
5. Ingenting
6. Ingenting
7. Ingenting
8. Ingenting
9. Ingenting
10. Q-park
Aporopå rotter og Q-park; For noen uker siden hadde vi en kar fra Q-park som var i gang med å skrive ut bøter på en bil som sto parkert på jobben min. På vår private parkering! Var forsåvidt med en viss glede vi ba han pakke med seg blokka og pelle seg av eiendommen, men det fikk meg likevel til å undres litt over hvor mange bøter som blir skrevet ut, eller enda verre, blir betalt, der de ikke skulle...

Det kan jo ha vært et henderlig uhell, at vakten var forvirret og ikke i det hele tatt visste hvor han var. La oss håpe det. :-k
En helt annen historie, men jeg hadde logget på nettbanken, og skulle til å betale en P-bot, da jeg oppdaget at det var feil reg.nr. Sannsynligvis hadde en eller annen flyttet den gule plastlappen fra en tilfeldig bil og over på min. Den gikk i søpla.. :knegg

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Dette gjelder riktignok ikke parkering for motorsykler, men jeg funderer litt på om Q-park får provisjon av bøtene de deler ut :-k

http://www.dinepenger.no/regler/slik-fa ... t/22615905

"Q-Park er selskapet som navngis mest i de omlag 150 henvendelsene Dine Penger har mottatt."

Bilde
Blogg

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Ikke si det... for motorsykkel har de tidligere sagt at den skal festes et "godt synlig" sted. Men "kvalifisert synlig" er jo en oppfinnelse som P-Selskapene har kommet med nå i disse sakene...

Fikk bot engang med bil da jeg stod på gjesteparkering hos et firma uten å ha synlig gjesteparkeringsbevis.
Stod ikke noe på skilt om at en måtte ha gjesteparkeringsbevis. Sånne små skilt hvor bare står "Gjesteparkering".
I ettertid viste det seg også at resepsjonen til firmaet var lagt ned ett år tidligere og at det ikke var krav om gjesteparkeringsbevis fra firmaets side.
Dette hadde også Europark fått beskjed om når resepsjonen ble nedlagt.
Europark hadde m.a.o. visst om dette i ett år og ga allikevel bøter (flere andre i samme møte fikk også bot).
Europark avslo klagen med henvisning til at jeg skulle hatt gesteparkeringsbevis. Jeg fikk info over av firmaet jeg hadde besøkt etter dette, og klagde på nytt - nytt avslag. (Her ser vi vel alle at det ikke er noen logikk i avslaget)
Klagde da til P-Klagenemnda med bakgrunn i mangelfull skilting og med informasjonen jeg hadde fått fra fimaet.
7 mnd senere, rett før de skulle behandle klagen så revurderte Europark og etterga boten.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
evike
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Kontakt:

Legg inn av evike »

Sitter og ser på bilder fra turen 2010 til Ungarn og fant et bilde som illustrerer hvordan en kan tillate seg å parkere nedover i Europa.

Kjenner at jeg begynner å glede meg veldig til ferie 2014!
DSCF1299.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Og her er et bilde som viser hvordan man parkerer i Istanbul. Vakten fra Banken ved siden av kom ut og jeg tenkte han skulle jage meg, men neida han ville bare vite hvor jeg skulle og slo av en prat. Greit å ha en egen bevepnet vakt som passer på sykkelen mens man er på sightsing.

Bilde
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar