Starte å pendle med MC?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
JROdden
Innlegg: 4
Registrert: 04 nov 2013, 15:20
Motorsykkelen din: Din MC her

Starte å pendle med MC?

Legg inn av JROdden »

Hei,

jeg bor i Sarpsborg og pendler til Oslo - med buss. Dette tar meg 2 timer dør-dør.
Vurderer nå sterkt MC som transportmiddel i stede. Og dette er for meg en stor omveltning i så fall. Jeg her ikke engang lappen ennå, men har alltid hatt lyst. Det "største" jeg har håndtert til nå er en Kawasaki KX250.
Så da kommer det en hel drøss spørsmål som jeg ikke selv klarer å finne svaret på, og håper noen her kan hjelpe meg å kaste litt lys:

1) Anser erfarne MC-folk det som "langt" å pendle 1 time på sykkel til og fra jobb?
2) Blir man "svett" av å kjøre rolig på E6 (Mosseveien) og til Majorstua?
3) Funker det med kjøreklær uttapå "kontorklær"?

Annet jeg ikke har tenkt på? :)



-jr

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av TBI81 »

Har du lyst har du lov! :thumleft Kjører selv helst med to hjul på jobb. Nå er det vanligvis bare ei mil for min del, men pendler en del til bergen og da går det fort mellom to og tre timer fra dør til dør :-)

-1 timer anser jeg ikke som langt i det hele tatt - spesielt ikke på sommerhalvåret.
-Varme er skjelden et problem så lenge man ikke står i ro - da er det bare å åpne opp.
-Kontorklær under kommer an på størrelsen på både kjøre og kontorklær. Det kan lett gå, men ofte er det enklest å ha med seg klærne (spes om skinndress feks. sikkert mye mer plass i typ goretex).

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av AJ »

JROdden skrev:Hei,

1) Anser erfarne MC-folk det som "langt" å pendle 1 time på sykkel til og fra jobb?
2) Blir man "svett" av å kjøre rolig på E6 (Mosseveien) og til Majorstua?
3) Funker det med kjøreklær uttapå "kontorklær"?

Annet jeg ikke har tenkt på? :)



-jr
Hey :vs

og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft

Selv har jeg kun ca. en halv time til og fra arbdsplassen, men jobber mest hjemmefra pog bruker sykkelen i jobb i sommersesongen.
1 times pendling høres dog ikke gæernt ut. Akkurat passe spørs du meg :-) .

Om man blir svett i boskatvlig forstand? Det kan man fort bli om det er glohett. Dvs. skikkelig godt sommervær. Om man blir "svett" av andre årsaker som uforusette situasjoner i trafikken, køkjøring osv. osv. er en annen sak. Holde rman hodet kaldt og kjører årvåkent så tenker jeg at man kommer langt og unngår å bli "svette" av andres (bilistene...) kjøring.

Kontoklær innafor kjøredressen? Hm... selv ville jeg nok ikke gjort det på varme dager i vhert fall. Blir man varm nok i kjøreklærne så blir man som regel også svett og da er det ikke så behagelig med vanlige ytterklær under...

Skal bli interessant å følge deg videre her inne på veien til førerkortet.
Stå på!
MC er moro!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av hakhap »

JROdden skrev:Hei,

jeg bor i Sarpsborg og pendler til Oslo - med buss. Dette tar meg 2 timer dør-dør.
Vurderer nå sterkt MC som transportmiddel i stede. Og dette er for meg en stor omveltning i så fall. Jeg her ikke engang lappen ennå, men har alltid hatt lyst. Det "største" jeg har håndtert til nå er en Kawasaki KX250.
Så da kommer det en hel drøss spørsmål som jeg ikke selv klarer å finne svaret på, og håper noen her kan hjelpe meg å kaste litt lys:

1) Anser erfarne MC-folk det som "langt" å pendle 1 time på sykkel til og fra jobb?
Nei, kan dog bli kjedelig med E6 i en time hver vei.
JROdden skrev: 2) Blir man "svett" av å kjøre rolig på E6 (Mosseveien) og til Majorstua?
Min erfaring med å kjøre Sagen - Kysaker om sommeren er at hvis trafikken står stille og du ikke kan "snike" så blir du veldig varm, men rør det seg 30-40 kmt eller mere så er det ikke noe problem.
JROdden skrev: 3) Funker det med kjøreklær uttapå "kontorklær"?
Har ennå ikke prøvd dette , men tar med meg kontorklær i sekken eller tankvesken.


Annet jeg ikke har tenkt på? :)

Planer for å kjøre i regn....
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av Snikendeugle »

Skjorta under kjørejakka funker fint, men å gå med jeans under kjørebuksa er "out of the question" for min del. Så jeg har heller pleid å bare skifte bukse og sko når jeg kommer frem på jobb.
Evt. også bare brukt Kevlar type motorsykkel jeans som funker vel så bra på en varm sommerdag. Kanskje ikke like beskyttende som skinn / tekstil med hofte og knebeskyttere, men det er da litt mer enn vanlige jeans som revner opp mot asfalten etter 0.2 sekunder langs bakken.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

JROdden
Innlegg: 4
Registrert: 04 nov 2013, 15:20
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av JROdden »

AJ skrev: ...

Om man blir svett i boskatvlig forstand? Det kan man fort bli om det er glohett. Dvs. skikkelig godt sommervær. Om man blir "svett" av andre årsaker som uforusette situasjoner i trafikken, køkjøring osv. osv. er en annen sak. Holde rman hodet kaldt og kjører årvåkent så tenker jeg at man kommer langt og unngår å bli "svette" av andres (bilistene...) kjøring.

Kontorklær innafor kjøredressen? Hm... selv ville jeg nok ikke gjort det på varme dager i vhert fall. Blir man varm nok i kjøreklærne så blir man som regel også svett og da er det ikke så behagelig med vanlige ytterklær under...

Skal bli interessant å følge deg videre her inne på veien til førerkortet.
Stå på!
MC er moro!
Først, takk for uvanlig rask respons fra flere her :)
Og takk for mange bra svar og kommentarer.

Regnestykket tidsmessig er ikke til å diskutere. Fredag for 2 uker siden prøvde jeg bil - tok 45 min å komme gjennom Operatunnelen!
Så... jeg håper jeg får til dette med MC i stede.

Angående kjøring i regn så har jeg generelt ikke noe i mot regn - så en regndress utenfor kjøredress skal vel det gå greit. Gidder jeg ikke så får jeg ta bussen de dagene det regner som værst.

Ut i fra kommentarene deres ser ut som jeg får satse på å skifte på jobb da i så fall...
Igjen, takk for hyggelige og raske svar :)


-jr

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av poulet_cavalier »

Tja - jeg kjører altid på jobb med jobbklærne under. Null problem.
Tekstildress er vel kanskje en fordel da.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Starte å pendle med MC?

Legg inn av Flanker »

Kjører også med jobbklær under, null problem. Riktignok bare 15 km. til jobb, men... Anbefaler en hel tekstildress for pendling, uten membran. Mindre svetting, og regner det drar du en regndress over det hele. Selv har jeg en Teiz Lombard til jobbpendling, http://www.teizms.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av JohnnyTh »

Ikke spar på pengene når du skal kjøpe kjøreklær. Invester i noe skikkelig(dyrt) når du satser på å kjøre i all slags vær.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av Carpa »

Hei hei :vs

1) Kanskje litt kjedelig vei å kjøre mc, men en time spart er en time tjent fritid og det er vel gull verdt.
Har du tid når arbeidsdagen er over er jeg helt sikker på at du kommer til å finne deg noen flotte mc veier på vei hjem igjen, da spiller det nemlig ingen rolle om det tar 2 eller 4 timer :knegg
2) Man kan nok bli ganske svett midt på sommeren, men du reiser vel tidlig på morningen så da er vel ikke det noe stort problem?
3)Jeg har kjørt med kjole under goretexen, funket fint det. Bare husk på å ta med deg sko så du slipper å lappe rundt i mc støvler på jobben.

Kanskje du vil trenge en hårgele for å fikse litt på hjelmsveisen når du kommer frem :knegg
Sjekk parkeringsmuligheter for mc, det kan være en utfordring i Oslo.

Synes du det er gøy å kjøre mc så er det ikke noe å tenke på en gang, bare gjør det :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av SuperMorten »

Hei og velkommen hit.

Jeg har pendlet fra Åsgårdstrand (Mellom Horten og Tønsberg) til Oslo i to sesonger nå. Jeg har 101 km hver vei, og gjør dette på MC så lenge det er plussgrader. Har etterhvert fått litt erfaring med det du spør om. Er ikke helt sikker på hvor langt jeg har kjørt i år, men har passert 20.000 km siden 1 april.

Jeg synes ikke en time er langt i det hele tatt. Til tross for at det er en kjedelig motorvei, er det minst dobbelt så morsomt som å sitte i bilen.. :prf
Om man blir svett? På varme sommerdager i rushtrafikk kan det bli varmt ja. Særlig hvis du er kledd for motorvei. Du vil erfare at en time i 100+ er noe helt annet enn å stå i kø eller lanesplitte i 40 km/t. Jeg har kontorklærne på jobb, og skifter der.

Nå er jeg en relativt lang mann på 194, og har merket at man i løpet av en time kan bli ganske stiv og støl i armer, nakke, skuldre, rygg og rumpe.. altså det meste av kroppen, bortsett fra bena. Jeg er i gang med min tredje sykkel, på søken etter den perfekte pendlemaskin. Den første, en relativt liten custom var ikke egnet til pendling. Nummer to var en Suzuki DL650 V-Strom. Denne var grei, men jeg ville ha mer comfort. I sommer kjøpte jeg en 2005 BMW R1200RT. Dette er det nærmeste jeg har kommet den perfekte pendle MC. Cruisekontroll har blitt nærmest uvurderlig. Ikke fordi at det er vanskelig å vri på gassen, men når du sitter en time med hånden i samme posisjon, belaster dette nakke og skuldre på en sånn måte at du ikke klarer å få "hvilt ut" mellom hver gang. Som sagt cruisekontroll løste dette problemet.

På begynnelsen og slutten av sesongen har også varme i setet og håndtak vært gode å ha. En toppboks er også kjekk å ha til f.eks regntøy, lappesaker, førstehjelpsutsyr, og kanskje en ekstra genser osv. Jeg er også medlem av NAF MC, så kommer det noen og henter meg om det skulle bli så ille.

Når Carpa nevner hårgele, har jeg løst det med Clas Ohlssons hårklipper :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av RuneMC »

1) Anser erfarne MC-folk det som "langt" å pendle 1 time på sykkel til og fra jobb?
2) Blir man "svett" av å kjøre rolig på E6 (Mosseveien) og til Majorstua?
3) Funker det med kjøreklær uttapå "kontorklær"?
1) Nei, pendler ca 45min selv. Variasjon er dog fint, jeg har småveier halvparten av veien så jeg får kjørt litt svinger før det er kollektivfeltet innover. Det er mer typen vei og trafikk som bestemmer om det er "slitsomt" eller ei. Med slitsomt mener jeg primært mentalt slitsomt.
2) Kommer an på været og trafikken. Står du stille eller kjører gangfart en sommerdag, med god hjelp av varm motor... så svetter du nok... Om morgenen er det sjelden en blir svett pga kjøligere temp.
3) Har brukt kjøreklær utenpå endel for å spare tid. Vanlig jeans (romslig type) og skjorte og oftest med tynn fleecegenser/jakke som har høy hals om morgenen. Hallvarsons Jet bukse har grei plass til jeans uten å bli for løs ellers. Det merkes dog godt at du ikke blir like løs og ledig og ikke får samme rekkevidde med bena. Har du tid og omkledningsgarderobe er type superundertøy av ull det beste. Stor toppboks er en klar fordel (48L) for plass til hjelm og hansker når MC'n er parkert og bag med kontorklær og laptop på vei til/fra (bagen må være stor nok til å romme kjørebukse, kjørejakke og ryggskinne. Sko til bruk på kontoret, lader til laptop'en etc er det greit å ha i et lite skap på jobben, for å slippe å dra det fram og tilbake. Har du gode garderobemuligheter ville jeg nok lagt opp "depot" av kontorklær på jobben. (Og evt paraply og ytterjakke dersom du har jobb som inkluderer kundemøter etc i nærområdet type 10-15min unna med buss/T-bane (da er det ikke så effektivt/praktisk å bruke MC)).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

JROdden
Innlegg: 4
Registrert: 04 nov 2013, 15:20
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av JROdden »

JohnnyTh skrev:Ikke spar på pengene når du skal kjøpe kjøreklær. Invester i noe skikkelig(dyrt) når du satser på å kjøre i all slags vær.
Jepp, tar til meg den. Tenker også at jeg må ha tekstildress og ikke trang skinndress i så fall. Noen merker jeg bør unngå her?


-jr

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av Snikendeugle »

Kan ihvertfall anbefale Klim Latitude jakke :)
Veldig enkel å bevege seg i. Vanntett med livstid garanti. Det er dog kun et typ ytterlag, så om du vil ha det varmere, må du kjøpe mid-layers fra Klim, eller bare ha på mer klær under.

Den andre jakken min fra KTM (Adventure HQ jacket), betalte jeg mer for enn Klim jakka, og den skal liksom være "vanntett". Kliss blaut fra bryst og ned. Ikke anbefalt :)
Men bruker ihvertfall innerlaget fra KTM, som har ekstra varmeforing innenfor Klim jakken :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

ZZR-Erling

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hei! Jeg bor i Hvittingfoss, og kjører inn til Fornebu, med bil da, en sjelden gang mc, men hadde jeg hatt den pendletiden du har, ville jeg absolutt funnet meg en rimelig pendlebike ja! Også får du vel kanskje lyst å kjøre mer mc, og det er en flott hobby! Feks å feriere i Alpene! :-)

Lykke til med lappen!

Brukeravatar
erlend_cbr
Innlegg: 115
Registrert: 03 apr 2013, 00:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av erlend_cbr »

Heisann, og velkommen :)

Pendlerveien min tar normalt 40 minutter med bil til jobb, og ofte opptil 2 timer hjem igjen, da spesielt på torsdager.
Med motorsykkel bruker jeg i ca 25-30 min til, og 35 hjem i samme tunge trafikk.
Jeg kjører ofte kø-verstingene folk snakker mye om. Stikkord som Olavsgaard, Alnabru, Operatunnellen og Høvik er en del av min daglige pendling, og på sommerstid er det en drøm å bruke sykkelen. Mye takket være bussfeltene, men også lane-splitting. Er litt skummelt i starten, men man blir fort flink.

Jeg har ikke noe godt kjøreutstyr for regn, da jeg trives best i skinndress på tur. Jobben min er forøvrig å reise fra kunde til kunde, opptil 2-3 forksjellige lokasjoner i Oslo/Akershus pr dag. Derfor kjører jeg i jeans med kevlar for MC-bruk, MC-skinnjakke og sko med forsterket såle/ankel, også til MC bruk. En kombinasjon som fungerer utmerket for meg, og mister da minimalt tid ift skift.
Sist redigert av erlend_cbr den 08 nov 2013, 14:45, redigert 1 gang totalt.
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ikke rare erfaringen bare så det er sagt, men det er et fritt land, så jeg velger nå uansett åp ha en mening ut fra den lille erfaringen jeg har fått nå i sommer etter en god del øvekjøring.

Å pendle ca. 1 time hver vei på E6 hver dag kan jeg ikke se for meg som et problem rent teoretisk og det skulle forundre meg om det ble et problem i praksis også...

Når det gjelder kjøreklær så har jeg selv Klim Latitude bukse og jakke. Å kjøre med olabukse på under Klim dressen vil jeg ikke anbefale. Det blir veldig klamt. Jeg har kjørt i temperaturer ned mot 7 grader i ca. 5-6 mil med Klim dressen og kun t-skjorte og boxer under. Det går helt fint og jeg frøs vertfall ikke. men jeg merker at jeg skal kjøpe meg en slik balaclava til å tre over hode for å tette igjen i halsen.

Skulle jeg hatt noe under så tror jeg ull er det beste...

Når det gjelder valg av sykkel, så kommer jo dette ann på om du skal kjøpe etter fornuft eller lyst ut fra eget behov....
Dog ser jeg for meg at en 250cc eller under dette kan bli slitsom i høye hastigheter som kanskje ikke er veldig langt unna toppfarten og jeg har for meg at det sliter mer på sykkelen og at det føles mer anstrengt. Men det kan godt være at jeg tar riv ruskende galt her.

Selv har jeg en 1300cc cruiser, men en slik type sykkel har jeg for meg blir for stor og tung og manøvrere i storby hver dag, men har du lyst så går jo dette fint også. En slik sykkel er ikke akkurat en du lanesplitter mye med i landets hovedstad... Det kommer som sagt ann på i hvilken retning du tenker med tanke på sykkeltype for du kommer jo frem med alle sykler sån sett.

JROdden
Innlegg: 4
Registrert: 04 nov 2013, 15:20
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av JROdden »

Bjerknez skrev: Når det gjelder valg av sykkel, så kommer jo dette ann på om du skal kjøpe etter fornuft eller lyst ut fra eget behov....
Dog ser jeg for meg at en 250cc eller under dette kan bli slitsom i høye hastigheter som kanskje ikke er veldig langt unna toppfarten og jeg har for meg at det sliter mer på sykkelen og at det føles mer anstrengt. Men det kan godt være at jeg tar riv ruskende galt her.

Selv har jeg en 1300cc cruiser, men en slik type sykkel har jeg for meg blir for stor og tung og manøvrere i storby hver dag, men har du lyst så går jo dette fint også. En slik sykkel er ikke akkurat en du lanesplitter mye med i landets hovedstad... Det kommer som sagt ann på i hvilken retning du tenker med tanke på sykkeltype for du kommer jo frem med alle sykler sån sett.
Blir nok etter fornuft nå ja...

Ser på slike som disse:
BMW S650ST: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... Id=3979250" onclick="window.open(this.href);return false;
Honda TransAlp: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... Id=3979250" onclick="window.open(this.href);return false; (alltid hatt lyst på denne :)
eventuelt mer "racing": http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... Id=3979250" onclick="window.open(this.href);return false;



-jr

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av Bjerknez »

JROdden skrev:
Bjerknez skrev: Når det gjelder valg av sykkel, så kommer jo dette ann på om du skal kjøpe etter fornuft eller lyst ut fra eget behov....
Dog ser jeg for meg at en 250cc eller under dette kan bli slitsom i høye hastigheter som kanskje ikke er veldig langt unna toppfarten og jeg har for meg at det sliter mer på sykkelen og at det føles mer anstrengt. Men det kan godt være at jeg tar riv ruskende galt her.

Selv har jeg en 1300cc cruiser, men en slik type sykkel har jeg for meg blir for stor og tung og manøvrere i storby hver dag, men har du lyst så går jo dette fint også. En slik sykkel er ikke akkurat en du lanesplitter mye med i landets hovedstad... Det kommer som sagt ann på i hvilken retning du tenker med tanke på sykkeltype for du kommer jo frem med alle sykler sån sett.
Blir nok etter fornuft nå ja...

Ser på slike som disse:
BMW S650ST: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... Id=3979250" onclick="window.open(this.href);return false;
Honda TransAlp: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... Id=3979250" onclick="window.open(this.href);return false; (alltid hatt lyst på denne :)
eventuelt mer "racing": http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... Id=3979250" onclick="window.open(this.href);return false;



-jr
Blir mye smak og behag er hva man liker. Jeg har ingen erfaring what so ever om noen andre sykler enn Yamaha XVS 1300 og en gammel MB5 moped jeg hadde engang i tiden, så jeg tror ikke du skal høre for mye på meg, hehe.

Av disse likte jeg Suzukien best, men det er vel mest utseendet jeg ser på da...

Skal du pende 20 mil hver dag så blir det en del km. pr. sesong, så til den prisen ville jeg nok satset på noe driftsikkert og kanskej gjerne også med remdrift hvis det finnes.

Men, bare for å skyte et vådeskudd totalt i blinde her...
Hva med en sykkel ala Yamaha Bolt 950? Disse har så vidt jeg veit remdrift, dem skal være veldig gode å kjøre da man sitter oppreist etc. Dem koster heller ikke veldig mye nye...

Eller så kan jeg jo komme med noen rimelige tøffinger her:

http://www.finn.no/finn/mc/new/object?finnkode=43809562" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=44069766" onclick="window.open(this.href);return false;

Men som sagt, det er litt andre typer sykler enn du selv har sett på :)

Solo-rider
Innlegg: 868
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av Solo-rider »

Ser på slike som disse

Honda TransAlp: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... Id=3979250" onclick="window.open(this.href);return false; (alltid hatt lyst på denne :)



Har pendlet 4,5 år jobb med mc. Ca 45 minutter hver vei.
Hadde de første årene en gammel Suzuki GSX 400 den kom til kort på motorveien.
Så hadde jeg en Yamaha Virago XV1000.Grei å cruise med på motorveien ( i lovlig hastighet...)Men ved kø så ble den litt lav dermed liten sikt samt en smule tungvindt å smyge seg forbi med.

I år kjøpte jeg en Honda Transalp. DEN er jeg veldig fornøyd med. Er som skapt for dette. :thumleft

Sitat fra en annonse jeg så etter at jeg hadde kjøpt sykkelen....
"Allround sykkel" Kan brukes til det meste : ) Pendling,by,tur og offroad. Transalpen er et særdeles attraktivt alternativ til pendleren med sin svært lettkjørte karakter og den oversiktlige oppreiste sittestillingen.

Denne påstanden kan jeg skrive under på at stemmer.Jeg har brukt sykkelen til pendlig, by +tur med over 60 mils dagsetapper.
Offroad har jeg ikke prøvd, men tviler ikke på at den er bra til det også.

VEL VEL .. Dette ble kanskje litt mye egen reklame dette....

Men det ser du nok mer av om du leser i tråder her :knegg
Så rådet er prøvekjør forskjellige sykler som fenger deg. ( om du tar lappen før du kjøper deg sykkel)
Sist redigert av Solo-rider den 09 nov 2013, 09:09, redigert 1 gang totalt.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av Kawagutten »

JROdden skrev:
Bjerknez skrev: Når det gjelder valg av sykkel, så kommer jo dette ann på om du skal kjøpe etter fornuft eller lyst ut fra eget behov....
Dog ser jeg for meg at en 250cc eller under dette kan bli slitsom i høye hastigheter som kanskje ikke er veldig langt unna toppfarten og jeg har for meg at det sliter mer på sykkelen og at det føles mer anstrengt. Men det kan godt være at jeg tar riv ruskende galt her.

Selv har jeg en 1300cc cruiser, men en slik type sykkel har jeg for meg blir for stor og tung og manøvrere i storby hver dag, men har du lyst så går jo dette fint også. En slik sykkel er ikke akkurat en du lanesplitter mye med i landets hovedstad... Det kommer som sagt ann på i hvilken retning du tenker med tanke på sykkeltype for du kommer jo frem med alle sykler sån sett.
Blir nok etter fornuft nå ja...

Ser på slike som disse:
BMW S650ST: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... Id=3979250" onclick="window.open(this.href);return false;

Så bra ut den :-)
Aprilia Pegaso650 er et meget godt og billigere alternativ til BMW(nesten lik bare litt forbedret). Ellers ville jeg hatt en sykkel med litt foroverlent sittestilling, men langt fra en sittestilling du har på en R sykkel,litt mer hk og med liten kåpe å lavt tyngdepungt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

MKH88
Innlegg: 104
Registrert: 28 aug 2013, 19:26
Motorsykkelen din: CBR 600F4 - KTM 250sx 2010
Bosted: Østfold

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av MKH88 »

Selv pendler jeg fra Rakkestad til Oslo, men jeg jobber på Grønland, og slipper å dra videre inn i byen. Selv syns jeg å pendle med mc er helt topp (nå har jeg bare en sesong på baken, og det skal da sies at alt med mc er helt topp :knegg ) På sommeren blir det fort varmt hvis man står stille, noe man ofte slipper på mc. Jeg kjører rukka med utagbart vinterfor, og føler at det lufter ganske godt, såfremt man har litt fart.

Jeg vurderte også Transalp sterkt som pendlesykkel, men fant ut at jeg ville ha noe med litt mer effekt og endte opp med en cbr600.
Tidsmessig er det ikke noe å lure på ;-) Er ikke unormalt å spare 10-15 min bare på ryenkrysset for min del.

Lykke til med førerkort og sykkel!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av gsx750_80 »

JROdden skrev:Hei,

jeg bor i Sarpsborg og pendler til Oslo - med buss. Dette tar meg 2 timer dør-dør.
Vurderer nå sterkt MC som transportmiddel i stede. Og dette er for meg en stor omveltning i så fall. Jeg her ikke engang lappen ennå, men har alltid hatt lyst. Det "største" jeg har håndtert til nå er en Kawasaki KX250.
Så da kommer det en hel drøss spørsmål som jeg ikke selv klarer å finne svaret på, og håper noen her kan hjelpe meg å kaste litt lys:

1) Anser erfarne MC-folk det som "langt" å pendle 1 time på sykkel til og fra jobb?
2) Blir man "svett" av å kjøre rolig på E6 (Mosseveien) og til Majorstua?
3) Funker det med kjøreklær uttapå "kontorklær"?

Annet jeg ikke har tenkt på? :)

-jr
1) 1 time t/r jobb på sykkel burde være innen rekkevidde. Selv bor jeg i underkant av 40 km fra jobb, og har pendlet
i 2012 og 2013. Siste gang jeg kjørte sykkel til jobb var i forrige uke. Jeg synes det definitivt er å foretrekke framfor noe
annet framkomstmiddel. Dersom jeg ikke hadde hatt bomveibrikke og noe rabatt, ville jeg betalt ca 100 kr i bomavgifter per dag med bil.
Dette slipper jeg naturligvis med mc. I tillegg bruker jeg 40-45 minutter fra dør til dør med sykkel, mot bortimot 1.5 timer
hver veg om tog benyttes. (55-60 minutter på toget, pluss 10-20 minutter i "tilknytning" til/fra togstasjoner.
Det er planer om å innføre parkeringsavgift (for bil) på jobb, så det gjør bil til et enda dårligere alternativ for min del.
Jeg fryser knapt, selv om temperaturen kan være ned mot 1-3 grader C.
2) Er det steikvarmt (sjeldent i trøndelag) kan man bli svett, men jeg tviler på at det blir noe stort problem.
3) Jeg bruker kjøreklær utenpå "kontorklær", men har ikke det yrket der man trenger se mest strøken ut. Det er kanskje
annerledes for folk i "dress og slips yrker", noe jeg heldigvis benytter oftere i begravelser enn i jobbsammenheng.

Jeg kjøpte en Kawasaki Ninja 250R for pendling, og den har oppfylt forventningene til fulle, og vel så det. Med ca 15640 km
på telleren har det blitt bortimot 200 turer til og fra jobb, siden den praktisk talt ikke har blitt benyttet til annet.
Jeg har hatt absolutt 0 problemer med sykkelen. Ikke så mye som en lyspære har røket så langt.. Har kjørt den pent,
og begge dekkene den ble levert med er fortsatt lovlige, etter snart 16 000 km.
Lykke til, om du velger å pendle med mc.
Sist redigert av gsx750_80 den 10 nov 2013, 18:12, redigert 2 ganger totalt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av Bjerknez »

1) Anser erfarne MC-folk det som "langt" å pendle 1 time på sykkel til og fra jobb?
2) Blir man "svett" av å kjøre rolig på E6 (Mosseveien) og til Majorstua?
3) Funker det med kjøreklær uttapå "kontorklær"?

Annet jeg ikke har tenkt på? :)

-jr
1. Er ikke erfaren, så jeg svarer kun "Det høres ikke langt ut i mine øyne..."
2. Så lenge man er i bevegelse så holder man seg avkjølt er min erfaring så langt med kjøring sommerstid med Klim Latitude dress uten noe under. (kun T-skjorte og boxer)
3. Usikker, men unngå olabukser vertfall. Det blir klamt som tusan. Tynn dressbukse eller annen type bukse kan sikkert gå... uten at jeg vet det.

Å pendle ca. 20 mil pr. dag (10 mil hver vei) hvorav 90% av turen foregår på firefelts motorvei klasse A hvor marsjfarten fort ligger på rundt 110-120km/t ville jeg nok ikke satset på en 250cc eller under tror jeg. Farlig mye synsing fra min side nå, men å ligge i 120km/t med en 250cc har jeg for meg føles anstrengende over lenger avstander.

Skulle jeg i hovedsak kjørt i bytrafikk og på E6 hver eneste dag, så ville jeg personlig kjøpt meg en Yamaha Bolt 950R. Grunnen til at jeg hadde valgt en Bolt 950 i stede for sykkelen jeg allerede har som er en Yamaha XVS 1300, er forde førstnevnte er langt mindre brautende og muligens lettere å kjøre i bytrafikk med. Dem er også billige å forsikre samt kjøpe.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev:
1) Anser erfarne MC-folk det som "langt" å pendle 1 time på sykkel til og fra jobb?
2) Blir man "svett" av å kjøre rolig på E6 (Mosseveien) og til Majorstua?
3) Funker det med kjøreklær uttapå "kontorklær"?

Annet jeg ikke har tenkt på? :)

-jr
1. Er ikke erfaren, så jeg svarer kun "Det høres ikke langt ut i mine øyne..."
2. Så lenge man er i bevegelse så holder man seg avkjølt er min erfaring så langt med kjøring sommerstid med Klim Latitude dress uten noe under. (kun T-skjorte og boxer)
3. Usikker, men unngå olabukser vertfall. Det blir klamt som tusan. Tynn dressbukse eller annen type bukse kan sikkert gå... uten at jeg vet det.

Å pendle ca. 20 mil pr. dag (10 mil hver vei) hvorav 90% av turen foregår på firefelts motorvei klasse A hvor marsjfarten fort ligger på rundt 110-120km/t ville jeg nok ikke satset på en 250cc eller under tror jeg. Farlig mye synsing fra min side nå, men å ligge i 120km/t med en 250cc har jeg for meg føles anstrengende over lenger avstander.

Skulle jeg i hovedsak kjørt i bytrafikk og på E6 hver eneste dag, så ville jeg personlig kjøpt meg en Yamaha Bolt 950R. Grunnen til at jeg hadde valgt en Bolt 950 i stede for sykkelen jeg allerede har som er en Yamaha XVS 1300, er forde førstnevnte er langt mindre brautende og muligens lettere å kjøre i bytrafikk med. Dem er også billige å forsikre samt kjøpe.
120 km/t over lengre tid, på norske veger, skal "godt gjøres". Jeg kjører stort sett på motorveg selv, men med maks
grense 90 km/t. I beste fall bruker jeg 40 minutter på de 38 kilometrene. Det gir faktisk en gjennomsnittsfart på under 60 km/t.
Jeg kan nok være oppe i 120 km/t med 250'en, på en slik tur (indikert 130 km/t på speedometeret?).
250'en har dårlig med akselerasjonsressurser over 110-115 km/t. En stor fordel er relativt lave vedlikeholdskostnader og liten
avskrivning per år, sammenliknet med en stor sykkel.
mvh

-gsx750_80

Svar