Farlige folk i trafikken

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
ega16
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Farlige folk i trafikken

Legg inn av ega16 »

RuneMC skrev:Det er noen fellesnevnere da... biler som svinger relativt sakte til venstre (men uventet og uten å blinke de fleste) og MC'er som kommer fort.

Den første studerte jeg litt på, men tror det rett og slett må være en feilgiring/motorbrems som gjør at han taper fart fortere enn bilisten bak klarer å reagere på.

Men ja, mange av klippene er fra Russland, så skal ikke se bort ifra at vodka spiller en rolle i noen av ulykkene.
Har sett den første før hvor klippet er lenger. Husker ikke akkurat hva som skjer før men tror motorsyklisten skal forbi bilen i venstre felt og bilen slipper han ikke forbi, så han blir forbanna og etterhvert kjører forbi i høyre felt, legger seg inn i ventre felt igjen og "brake checker" bilen bak som hevn. Ikke akkurat smart.

ega16

Legg inn av ega16 »

Bra jobba.

http://www.budstikka.no/nyheter/lange-k ... -1.8086061" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

ega16 skrev:Bra jobba.
http://www.budstikka.no/nyheter/lange-k ... -1.8086061" onclick="window.open(this.href);return false;
Stemmer, jeg stusset på det når jeg kjørte hjem idag. Jeg kjører delvis småveier langsmed E18 og til Sandvika. Der pleier jeg å kjøre ut på E18 igjen, men idag så jeg det var full stopp. Tok derfor småveiene og ut ved Slependen hvor det var forholdsvis liten trafikk, så tenkte at det sikkert var en ulykke - og det var altså den i retning Drammen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Kjører bilister i sort BMW eller Audi mer aggresivt enn andre,eller tar jeg feil...?
Kanskje er jeg litt forutinntatt og merker meg disse spesielt,eller.. :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

Intruder skrev:Kjører bilister i sort BMW eller Audi mer aggresivt enn andre,eller tar jeg feil...?
Kanskje er jeg litt forutinntatt og merker meg disse spesielt,eller.. :prop:
Bare innrøm det - du har litt lyst på en sort BMW :P :p
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Zadnez
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014

Legg inn av Zadnez »

BMW passer ikke for gamle gubber med fordommer :lol
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

ega16

Legg inn av ega16 »

Mange som kjører BMW blir vel sikkert oppfattet som mer aggressive enn andre. Sikkert fordi de liker å kjøre litt fortere en gjennomsnittet i svinger og kjører forbi sinker. Akkurat som endel av oss på MC :)

Bedre med noen som kjører litt aggressivt og følger med i trafikken (og kan bruke blinklys og plassere seg riktig, bruke speil etc.. selvsagt) enn folk som gjør alt annet enn å kjøre bil spør du meg.

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

Har nevnt det før at mange som kjører mercedes gir faen og kødder i trafikken.
Kommer nok en veldig smart forklaring på dette fra eier når han blir funnet av politiet tenker jeg :scratch

http://tb.no/nyheter/scooter-ble-presse ... -1.8076280" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Langt flere farlige folk med Toyota Yaris enn BMW.
De bryr seg overhodet ikke om bilkjøring eller bil, det ser man på bilvalget.
De kjører lite og har srrtifikat som gjelder hjemmefra og til butikken, og på " sin" veistrekning kan
de kjøre som de vil.
Æ har mange gang lurt på hvorfor de minste bilene må ha mest plass.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Tror jeg leste en undersøkelse engang apropos Mercedes- og Audisjåfører som på spørreundersøkelse mente de var bedre enn andre i trafikken. Det stemte faktisk at de også var litt bedre. (Om enn ikke fullt så mye som de trodde selv...) :lol

Men her var det vel snakk om SUV - det blir noe helt annet. Undersøkelser viser at den typiske Stor-SUV-sjåfør er en som føler seg utrygg i trafikken og bruker størrelsen på kjøretøyet til å gjenvinne følelsen av trygghet. Vi snakker de store SUV'ene her - og der har jeg selv observert at et par Audi Q7 har kjørt helt hårreisende dårlig... så jeg tror vi må skille på SUV-sjåfører og den gjengse albue-meg-fram (irriterende nok, det skal sies, men i Oslo-trafikken er dette en kultur - er du ikke frekk nok, så kommer du ikke fram...) Audio og Merce personbilsjåføren. :janikk

Men unntak finnes i alle kategorier - idag måtte jeg tute på en Mercedes som stoppet helt opp i flettefeltet ved Holmen. Vi snakker to felt med 70 km/t som i løpet av 500-700 meter flettes til ett. Poenget her er å komme opp i fart og flette, ikke stoppe helt opp som ved et kort påkjøringsfelt med vikeplikt :doh
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
PCP
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)

Legg inn av PCP »

Jompa skrev:Langt flere farlige folk med Toyota Yaris enn BMW.
De bryr seg overhodet ikke om bilkjøring eller bil, det ser man på bilvalget.
De kjører lite og har srrtifikat som gjelder hjemmefra og til butikken, og på " sin" veistrekning kan
de kjøre som de vil.
Æ har mange gang lurt på hvorfor de minste bilene må ha mest plass.
Langt på vei enig i dette, selv om jeg er mer forsiktig når det kommer biler som Suzuki Ignis, Alto, Hyundai Matrix, Daihatsu Sirion, etc. Yaris er pur kjøreglede og rene Mercedesen ifht flere av disse, den holder seg godt i pris, er driftsikker, og har i det hele tatt en del fornuftig ved seg.

Hadde forresten nylig inne en av disse versting-bilene, med skader for tett opp til bilens verdi for andre gang på ca ett år. Det var en 2004 modell med massive 9.600 km på telleren og ca 26 mil kjørt siden forrige "nær kondemnasjon-opplevelse". I slike tilfeller tenker jeg at din beskrivelse over her er ganske så spot on! ;-)
RuneMC skrev: Men unntak finnes i alle kategorier - .
Ja det er helt sikkert, og høstens siste tur-helg fikk jeg to forskjellige og uvanlige påminnelser om å ikke dømme hunden etter hårene. Først på lørdagen var jeg på Gaustadtoppen, og like over toppen (retning Rjukan) var det en Toyota Urban Cruiser som vrengte ut foran meg på vanlig måte, men jeg fant raskt ut at dette ikke var en av de vanlige gledesdreperne. Var lite trafikk, men de par bilene vi tok igjen nedover fjellsiden, dro han forbi mellom hårnålene, og slik fortsatte det. Så holdt meg faktisk bak denne japanske "nøtte-bilen" helt til Kongsberg uten at det på noen måte var noen lidelse, og det er første gang.

Søndagen etter skjedde det noe enda mer overraskende i Østfold. I Rakkestad sentrum og på vei til Mysen tok jeg igjen en halvgammel Kia med et eldre ektepar, og kjøringen var som forventet sirup-treg og nølende, og selve definisjonen på søndagskjører. Men tenkte jeg kunne besinne meg til vi var gjennom rundkjøringer og ute på landeveien. Ute på landeveien kom de seg greit opp i fart, og da de ganske snart tok igjen en bil foran dro de til min store overraskelse forbi, så jeg gjorde det samme men holdt meg på god avstand. Til tross for en del svinger gikk det nå fortere og fortere, og da han etterhvert fortsatte å sige fra meg når jeg hadde 130 på speedometeret, tenkte jeg at OK bestefar, var moro så lenge det varte, og du vinner, jeg har et førerkort som må beholdes. =;

Så ja, unntak finnes! :lol

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Om folk er farlige i trafikken eller ikke, kan vi vel aldri "lese" ut i fra hvilken bil eller annet kjøretøy vedkommende ratter.
Det er heller de uforutsette tingene folk gjør som skaper farlige situasjoner.
Og da mener jeg ikke det man har "forutsett" på forhånd. Som at man regner med at alle BMWer skal presse seg forbi eller at gamle folk i Yarriser
ikke ser seg for.
De to eksemplene er vel heller fordommer enn forutseenhet ?

Farlige situasjoner oppstår som regel der og da, når folk enten gjør noe helt bort i natta eller sikkert vel så ofte:
At vi som ellers har "full kontroll" overser eller feiltolker det andre gjør.

"Idioten bråstoppa rett fremfor meg "
Ja..... hadde idioten virkelig bråstoppa, eller hadde han allerede stått der ei stund ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

Når jeg f.eks nevner mercedes så er det ingen fordommer ute å går,det er kun erfaring etter mange farlige situasjoner som har dukket opp etter å ha kjørt ca 100000km i året på veien med arbeidsbil,privat bil og mc i over flere år.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
PCP
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)

Legg inn av PCP »

For min del kan du godt kalle det fordommer Jompa, men jeg mener som Kawagutten også er inne på at det heller er snakk om "sansynlighets-beregning" basert på tidligere erfaring.

Men igjen, ingen regler uten unntak. Det er jo ikke at det ikke finnes gode sjåfører som kjører Daihatsu Sirion, sannsynligheten er bare litt mindre.. :P :p i alle fall her jeg bor hvor dette en type bil som er veldig populær og overrepresentert hos en gruppe som passer godt inn i din beskrivelse noen poster lenger opp, og som jeg forventer det uventede av. Kort sagt, mindre gode sjåfører, dog sjelden aggressive.

Men jeg er selvfølgelig enig i at det aldri er bilen i seg selv som er problemet, og ikke er det nødvendigvis gruppen jeg tok et skudd mot som er de farligste heller, men det er de som irriterer og hindrer meg mest når jeg er ute å kjører i jobb.

Svar