Til dere Youtube brukere...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Til dere Youtube brukere...

Legg inn av Bjerknez »

Den siste tiden har jeg lagt nesen litt i bløtt angående komprimering/eksportering av videoer til Youtube for at avspillingskvaliteten skal bli best mulig uten at man må vente hele sommeren for at videoen skl bli lastet opp.

Jeg fant denne siden hvor det er en som har testet ut dette langt mer grundig:
http://www.filmbrute.com/youtube-compression/" onclick="window.open(this.href);return false;

For dere som ikke gidder å lese HELE innholdet, så kan jeg konkludere med at han fant ut at den beste kvaliteten oppnås faktisk ved å bruke en bitrate på 8Mbps. Man vil faktisk få dårligere kvalitet på videoen ved å laste opp orginalfilen, da Youtube kjører en massiv komprimering av filen for å få ned størrelsen på filen.

Dog skriver han ikke noe om (så vidt jeg kan se) han bruker CBR/VBR1/VBR2 som metode, men jeg tror kanskje ikke det utgjør den store forskjellen. Jeg kan vertfall ikek se forskjell på de uhøytidelige testene jeg har gjort med mine videoer.

Mange har nemmelig sagt at det lønner seg å komprimere videoen minst mulig føropplastingtil Youtube, men det stemmer da altså ikke i følge denne karen.

Det skal dog sies atYoutube selv anbefaler 8Mbps for best mulig kvalitet, men jeg harnå aldri hatt for vaneog ta det "selgere" sier for god fisk :)

EDIT:
Her har jeg lagt ut to videoer på Youtube, hvorav den ene er eksportert med 8Mbps bitrate og den andre 20Mbps bitrate.

8Mbps
[video]http://www.youtube.com/watch?v=WQpcd-685ZE[/video]

20Mbps
[video]http://www.youtube.com/watch?v=AgcmazZHVbw[/video]

Persnlig klarer jeg ikke å se forskjell på disse. Dette forteller meg at Youtube sin annbefaling på 8Mbps ved eksport er det beste valget for best mulig avspillingskvalitet på Youtube. Bitrate over dette vil uansett ikk gjøre videoene bedre i følge linken over.

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Til dere Youtube brukere...

Legg inn av Nostalgic »

En annen ting man burde passe på når man laster opp til Youtube er at bilderaten (FPS) er 29.97 og at videoen blir lagret i .mov/.mp4/.wmv format med H.264 codec :)
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Til dere Youtube brukere...

Legg inn av Bjerknez »

patrikskauen skrev:En annen ting man burde passe på når man laster opp til Youtube er at bilderaten (FPS) er 29.97 og at videoen blir lagret i .mov/.mp4/.wmv format med H.264 codec :)
Hvorfor 29.97fps?

Ellers er jeg enig :)

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Til dere Youtube brukere...

Legg inn av Nostalgic »

Bjerknez skrev:
patrikskauen skrev:En annen ting man burde passe på når man laster opp til Youtube er at bilderaten (FPS) er 29.97 og at videoen blir lagret i .mov/.mp4/.wmv format med H.264 codec :)
Hvorfor 29.97fps?

Ellers er jeg enig :)
Selvom det kanskje høres litt rart ut, så er det 29.97fps som Youtube "bruker". Uansett hvilket bilderate du velger å laste opp i som vil youtube konformere det til 29.97 :D


Fordelen med å laste opp i samme bilderate som youtube foretrekker er at det tar kortere tid å få publisert videoen + at risikoen for feil evt. "frame drops" minker betraktelig :thumleft
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Til dere Youtube brukere...

Legg inn av Bjerknez »

patrikskauen skrev:
Bjerknez skrev:
patrikskauen skrev:En annen ting man burde passe på når man laster opp til Youtube er at bilderaten (FPS) er 29.97 og at videoen blir lagret i .mov/.mp4/.wmv format med H.264 codec :)
Hvorfor 29.97fps?

Ellers er jeg enig :)
Selvom det kanskje høres litt rart ut, så er det 29.97fps som Youtube "bruker". Uansett hvilket bilderate du velger å laste opp i som vil youtube konformere det til 29.97 :D


Fordelen med å laste opp i samme bilderate som youtube foretrekker er at det tar kortere tid å få publisert videoen + at risikoen for feil evt. "frame drops" minker betraktelig :thumleft
Ahaa...

Så hvis jeg laster opp en fil med 25fps så vil Youtube spille den av i 29.97fps slik at videoen vises raskere/treigere? :-)å :redface
Å hvorfor 29.97fps og ikke 30fps egentlig...? For å gjøre det vanskelig for oss uvitende? :scratch

EDIT:
Dette står på Youtube sine sider angående anbefalinger rundt valg av framerate:

Frame rates
Frame rates should match the source material. For example, content shot in 24fps should be encoded and uploaded at 24fps. Content recorded at 30fps should be uploaded at 30fps. Content shot in 720p60, should be uploaded at 720p60. Content at 1080i 60, should be deinterlaced, going from 60 interlaced fields per second to 30 progressive frames per second before uploading.

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Til dere Youtube brukere...

Legg inn av Nostalgic »

Bjerknez skrev:
patrikskauen skrev:
Bjerknez skrev:
patrikskauen skrev:En annen ting man burde passe på når man laster opp til Youtube er at bilderaten (FPS) er 29.97 og at videoen blir lagret i .mov/.mp4/.wmv format med H.264 codec :)
Hvorfor 29.97fps?

Ellers er jeg enig :)
Selvom det kanskje høres litt rart ut, så er det 29.97fps som Youtube "bruker". Uansett hvilket bilderate du velger å laste opp i som vil youtube konformere det til 29.97 :D


Fordelen med å laste opp i samme bilderate som youtube foretrekker er at det tar kortere tid å få publisert videoen + at risikoen for feil evt. "frame drops" minker betraktelig :thumleft
Ahaa...

Så hvis jeg laster opp en fil med 25fps så vil Youtube spille den av i 29.97fps slik at videoen vises raskere/treigere? :-)å :redface
Å hvorfor 29.97fps og ikke 30fps egentlig...? For å gjøre det vanskelig for oss uvitende? :scratch
Om du laster opp en fil med 25fps vil youtube "auto generere" 4.97 ekstra bilder per sekund for å "tilfredsstille" kravet på 29.97. Dersom du da laster opp en fil med 59.94fps (ofte brukt på GoPro) så vil youtube halvere antall bilder per sekund. Altså, det påvirker ikke hastigheten av videoen kun hvor mange ganger per sekund bildet oppdateres.

Hvorfor de velger å bruke 29.97fps er jeg ikke 100% sikker på, men det er en veldig populær bilderate på forskjellige kameraer. Både mobiltelefoner, digitalkameraer, speilrefleks kameraer og profesjonelle kameraer har ofte 29.97 som standard bilderate.

Om du har mulighet og midler til å gjøre det, ville jeg anbefalt og filmet MC og andre aktiviteter med høy hastighet i 59.94fps (mulig i både 720p og 1080p på GoPro) og heller gjort det om til 29.97 i et redigerings program eller en video kompressor. Selv om du gjør om til 29.97fps vil videoen generelt virke glattere og mer sømløs enn om du filmer i 29.97 :-)

EDIT:
Ja, det står jo der at de anbefaler at man laster opp i bilderaten som videoen ble filmet i, men jeg vet ikke om du har prøvd flere av de andre hjelpemidlene som Youtube foreslår at du bruker? Om du f.eks. har fått opp en melding som går noe sånt som det her "Det virker som om videoen din er ustabil. Ønsker du at vi skal stabilisere for deg?"

Hverfall, det er ofte bedre metoder man kan gjøre ting på enn å følge ALLE rådene som Youtube gir deg. Jeg er ingen profesjonell filmskaper av noe slag, men jeg har 5-6 års erfaring med video. Og jeg føler at jeg har funnet en metode som hvertfall passer og fungerer best for meg.

Jeg tror Youtube ofte retter disse rådene til er den typiske "filme-noe-morsomt-med-mobiltelefonen-og-laste-det-opp-på-youtube" personene. Men for all del! Flere av tipsene man finner på youtube er bra og verdt å ta i betrakning.
Sist redigert av Nostalgic den 14 nov 2013, 12:58, redigert 1 gang totalt.
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Til dere Youtube brukere...

Legg inn av Bjerknez »

patrikskauen skrev:
Bjerknez skrev:
patrikskauen skrev:
Bjerknez skrev:
patrikskauen skrev:En annen ting man burde passe på når man laster opp til Youtube er at bilderaten (FPS) er 29.97 og at videoen blir lagret i .mov/.mp4/.wmv format med H.264 codec :)
Hvorfor 29.97fps?

Ellers er jeg enig :)
Selvom det kanskje høres litt rart ut, så er det 29.97fps som Youtube "bruker". Uansett hvilket bilderate du velger å laste opp i som vil youtube konformere det til 29.97 :D


Fordelen med å laste opp i samme bilderate som youtube foretrekker er at det tar kortere tid å få publisert videoen + at risikoen for feil evt. "frame drops" minker betraktelig :thumleft
Ahaa...

Så hvis jeg laster opp en fil med 25fps så vil Youtube spille den av i 29.97fps slik at videoen vises raskere/treigere? :-)å :redface
Å hvorfor 29.97fps og ikke 30fps egentlig...? For å gjøre det vanskelig for oss uvitende? :scratch
Om du laster opp en fil med 25fps vil youtube "auto generere" 4.97 ekstra bilder per sekund for å "tilfredsstille" kravet på 29.97. Dersom du da laster opp en fil med 59.94fps (ofte brukt på GoPro) så vil youtube halvere antall bilder per sekund. Altså, det påvirker ikke hastigheten av videoen kun hvor mange ganger per sekund bildet oppdateres.

Hvorfor de velger å bruke 29.97fps er jeg ikke 100% sikker på, men det er en veldig populær bilderate på forskjellige kameraer. Både mobiltelefoner, digitalkameraer, speilrefleks kameraer og profesjonelle kameraer har ofte 29.97 som standard bilderate.

Om du har mulighet og midler til å gjøre det, ville jeg anbefalt og filmet MC og andre aktiviteter med høy hastighet i 59.94fps (mulig i både 720p og 1080p på GoPro) og heller gjort det om til 29.97 i et redigerings program eller en video kompressor. Selv om du gjør om til 29.97fps vil videoen generelt virke glattere og mer sømløs enn om du filmer i 29.97 :-)
Hmmm...

Er ikke 29.97 (30) standard NTFS framerate da og at 25fps er standard her hjemem på berget hvor vi har PAL?

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Til dere Youtube brukere...

Legg inn av Nostalgic »

Bjerknez skrev:
patrikskauen skrev:
Bjerknez skrev:
patrikskauen skrev:
Bjerknez skrev:
patrikskauen skrev:En annen ting man burde passe på når man laster opp til Youtube er at bilderaten (FPS) er 29.97 og at videoen blir lagret i .mov/.mp4/.wmv format med H.264 codec :)
Hvorfor 29.97fps?

Ellers er jeg enig :)
Selvom det kanskje høres litt rart ut, så er det 29.97fps som Youtube "bruker". Uansett hvilket bilderate du velger å laste opp i som vil youtube konformere det til 29.97 :D


Fordelen med å laste opp i samme bilderate som youtube foretrekker er at det tar kortere tid å få publisert videoen + at risikoen for feil evt. "frame drops" minker betraktelig :thumleft
Ahaa...

Så hvis jeg laster opp en fil med 25fps så vil Youtube spille den av i 29.97fps slik at videoen vises raskere/treigere? :-)å :redface
Å hvorfor 29.97fps og ikke 30fps egentlig...? For å gjøre det vanskelig for oss uvitende? :scratch
Om du laster opp en fil med 25fps vil youtube "auto generere" 4.97 ekstra bilder per sekund for å "tilfredsstille" kravet på 29.97. Dersom du da laster opp en fil med 59.94fps (ofte brukt på GoPro) så vil youtube halvere antall bilder per sekund. Altså, det påvirker ikke hastigheten av videoen kun hvor mange ganger per sekund bildet oppdateres.

Hvorfor de velger å bruke 29.97fps er jeg ikke 100% sikker på, men det er en veldig populær bilderate på forskjellige kameraer. Både mobiltelefoner, digitalkameraer, speilrefleks kameraer og profesjonelle kameraer har ofte 29.97 som standard bilderate.

Om du har mulighet og midler til å gjøre det, ville jeg anbefalt og filmet MC og andre aktiviteter med høy hastighet i 59.94fps (mulig i både 720p og 1080p på GoPro) og heller gjort det om til 29.97 i et redigerings program eller en video kompressor. Selv om du gjør om til 29.97fps vil videoen generelt virke glattere og mer sømløs enn om du filmer i 29.97 :-)
Hmmm...

Er ikke 29.97 (30) standard NTFS framerate da og at 25fps er standard her hjemem på berget hvor vi har PAL?
Jo! Det stemmer!

I Europa og store deler av verden har vi PAL som spilles av i 24 (23,934fps) det bildemoduset som TV-sendinger og lignende sendes i.
I USA har de NTSC som går i 30 (29,97fps) og ofte brukt på Internett også.

Usikker om du fikk det med deg, men jeg la til en "EDIT" del på det forrige inlegget :-)
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Til dere Youtube brukere...

Legg inn av Bjerknez »

EDIT:
Ja, det står jo der at de anbefaler at man laster opp i bilderaten som videoen ble filmet i, men jeg vet ikke om du har prøvd flere av de andre hjelpemidlene som Youtube foreslår at du bruker? Om du f.eks. har fått opp en melding som går noe sånt som det her "Det virker som om videoen din er ustabil. Ønsker du at vi skal stabilisere for deg?"

Hverfall, det er ofte bedre metoder man kan gjøre ting på enn å følge ALLE rådene som Youtube gir deg. Jeg er ingen profesjonell filmskaper av noe slag, men jeg har 5-6 års erfaring med video. Og jeg føler at jeg har funnet en metode som hvertfall passer og fungerer best for meg.

Jeg tror Youtube ofte retter disse rådene til er den typiske "filme-noe-morsomt-med-mobiltelefonen-og-laste-det-opp-på-youtube" personene. Men for all del! Flere av tipsene man finner på youtube er bra og verdt å ta i betrakning.
Joda, såpass har jeg fått med meg at man bør styre unna disse automatiske Youtube rettelsene som blir anbefalt. Så den er grei for det bruker jeg aldri.

Når det gjelder selve komprimeringsbiten med tanke på bitrate så må jeg vel annslå at han i linken lenger opp har over middels peilig på dette og når han er mer eller mindre enig med Youtubes anbefalinger etter mye testing, så kan jeg ikke helt se hvorofr man skal bruker høyere bitrate... ?

Hadde ikke Youtube vert så hard på komprimeringen, så hadde de tnok sett annerledes ut muligens, men det hjelper vel lite med 50Mbps bitrate når youtube neskalerer dette til rundt 5Mbps samt komprimerer ytterligere...

men for å forstå dette 100% så må man jo kanskje vite Youtubes sin komprimerings strategi...

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Til dere Youtube brukere...

Legg inn av Nostalgic »

Bjerknez skrev:
EDIT:
Ja, det står jo der at de anbefaler at man laster opp i bilderaten som videoen ble filmet i, men jeg vet ikke om du har prøvd flere av de andre hjelpemidlene som Youtube foreslår at du bruker? Om du f.eks. har fått opp en melding som går noe sånt som det her "Det virker som om videoen din er ustabil. Ønsker du at vi skal stabilisere for deg?"

Hverfall, det er ofte bedre metoder man kan gjøre ting på enn å følge ALLE rådene som Youtube gir deg. Jeg er ingen profesjonell filmskaper av noe slag, men jeg har 5-6 års erfaring med video. Og jeg føler at jeg har funnet en metode som hvertfall passer og fungerer best for meg.

Jeg tror Youtube ofte retter disse rådene til er den typiske "filme-noe-morsomt-med-mobiltelefonen-og-laste-det-opp-på-youtube" personene. Men for all del! Flere av tipsene man finner på youtube er bra og verdt å ta i betrakning.
Joda, såpass har jeg fått med meg at man bør styre unna disse automatiske Youtube rettelsene som blir anbefalt. Så den er grei for det bruker jeg aldri.

Når det gjelder selve komprimeringsbiten med tanke på bitrate så må jeg vel annslå at han i linken lenger opp har over middels peilig på dette og når han er mer eller mindre enig med Youtubes anbefalinger etter mye testing, så kan jeg ikke helt se hvorofr man skal bruker høyere bitrate... ?

Hadde ikke Youtube vert så hard på komprimeringen, så hadde de tnok sett annerledes ut muligens, men det hjelper vel lite med 50Mbps bitrate når youtube neskalerer dette til rundt 5Mbps samt komprimerer ytterligere...

men for å forstå dette 100% så må man jo kanskje vite Youtubes sin komprimerings strategi...

Ja, når det gjelder bitrate så er jeg absolutt helt enig med det du sier :-) Personlig så har jeg ikke lastet opp en video med over 15mbps på utrolig lenge! Men når det kommer til formatet, bilderate og codec så tror jeg det lønner seg å prøve seg litt frem og finne hva som passer best for en selv :thumleft
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Til dere Youtube brukere...

Legg inn av Snikendeugle »

Du kan enkelt analysere hvor mye som blir tapt på båndbredden etter at den er lastet opp til youtube ved å laste ned filmen fra youtube igjen. Bruk f.eks keepvid.com og last ned i høyeste kvaliteten. Evt åpne i redigerings programmet, ellers så har W7 og opp mulighet til å se bitrate på mp4 filer under "detaljer".

Syns resultatet på Youtube for min del er mer enn bra nok om jeg setter bitraten til nogenlunde det samme som kilde materialet. Båndbredde for opplasting er ikke noe problem, så om det tar lenger tid får bare være. :)
Sist redigert av Snikendeugle den 14 nov 2013, 15:00, redigert 1 gang totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Til dere Youtube brukere...

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Du kan enkelt analysere hvor mye som blir tapt på båndbredden etter at den er lastet opp til youtube ved å laste ned filmen fra youtube igjen. Bruk f.eks keepvid.com og last ned i høyeste kvaliteten. Evt åpne i redigerings programmet, ellers så har W7 og opp mulighet til å se bitrate på mp4 filer under "detaljer".
Det er nettopp dette som har blitt gjort av han jeg linket til lenger opp og som ligger til grunn for mye av påstandene mine :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Til dere Youtube brukere...

Legg inn av Snikendeugle »

Ah.. Bare skumleste tråden litt. Forresten, ny edit på forrige post. :p
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Til dere Youtube brukere...

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev: Syns resultatet på Youtube for min del er mer enn bra nok om jeg setter bitraten til nogenlunde det samme som kilde materialet. Båndbredde for opplasting er ikke noe problem, så om det tar lenger tid får bare være. :)
Regner med du mener "fps" her og ikke "bitrate"? :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Til dere Youtube brukere...

Legg inn av Snikendeugle »

Nei, bitrate.
:)

Jeg filmer i 60 FPS, men cranker det ned til 30 før rendrering. Kjekt å ha 60FPS OM jeg evt. skal ha slow-motion effekt iblant.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar