Språkrådet svarte aldri på tilsvaret fra Øystein

Godt forslag!MH434 skrev:DrGreve:
Er ikke du en tidligere RR fører?
Hadde vært fint om du kunne informere litt rundt detta med banekjøring, det virker litt sånn at mange er enten litt skeptiske, lite nytteverdi eller trur det er kjedelig...![]()
Det er jo for å lære, føle og ha det gøy, ikke noe race for å komme først i mål!
Å leie banen for en trackday kan ikke sammenlignes med noe som arrangeres av motorsportforeninger, slik som debutantkurs og lisenskurs. Man styrer det meste selv, men for alle på banen sin sikkerhet, så må man jo ha kjøreregler. Det kan være hvor mange det skal være ute samtidig og hvor man skal ha passerings-soner. Fartsgrensen i pitlane er absolutt og sykkelen må jo være i forskriftsmessig stand og registrert.PCP skrev:Veldig fin tråd og en fascinerende historie du har gående her Greve!![]()
Jeg som bodde ved hovedstaden måtte dra til Sverige for den praktiske kjøre-delen, da jeg tok debuntant-kurs/RR-lisens på tampen av 80-tallet. Vrimler vel ikke av asfaltbaner i Norge, hverken da eller nå, så desto mer imponerende syns jeg det er og se hva ildsjelene klarte å få gjennomført der oppe i nord.![]()
Godt forslag!MH434 skrev:DrGreve:
Er ikke du en tidligere RR fører?
Hadde vært fint om du kunne informere litt rundt detta med banekjøring, det virker litt sånn at mange er enten litt skeptiske, lite nytteverdi eller trur det er kjedelig...![]()
Det er jo for å lære, føle og ha det gøy, ikke noe race for å komme først i mål!
Jeg kan ikke få meg til å tro at noen syns det er kjedelig, men at det finnes en god del skepsis tror jeg du har helt rett i. Har irriterende nok pådratt meg noe skepsis selv også med årene. Er ikke frykt for kjedsomhet, men heller feks at jeg skal ødelegge sykkelen, bli litt for revet med, skade meg selv, være uten forsikringsdekning, knote og være i veien for dem som har noe på en bane å gjøre, bli frakjørt av en Gold-Wing, og noen slike ting som gjør meg litt ambivalent til det hele selv om lysten til en viss grad fortsatt er der. (Men ville jo høyst sannsynlig satt Ojda og Jompa i et godt lys om jeg ble med da...![]()
)
Til slutt lurer jeg på en mer praktisk ting ifht banekjøring. Tok som nevnt lisens og hadde en meget kort "karriere" for veldig mange år siden på Karlskoga-banen i Sverige. Da var det noen små modifikasjoner jeg måtte gjøre på sykkelen før vi fikk lov å entre banen. Hvis jeg husker rett var det; tape helt over speedometer, og tape turteller så nåla kun syntes fra 7000 rpm og opp. Så var det tape på frontlykt-glass, og lage wire-sikring/låsing på oljepåfyllingslokk, tappeplugg, og på oljefilteret.
De første to tingene var vel en ren "kurs-sak" for og lære å lese fart uten speedometer, samt ha riktig gir til en hver tid. Men resten mener jeg var et obligatorisk "bane-krav", for å unngå, eller minke risiko for oljesøl og knust glass på banen. Er det fortsatt sånn, eller eventuelt hva kreves helt spesifikt i dag? :-)
Vi holdt da greit følge med Voodoodoo. Så lenge det svingte i det minste.Busa Trond skrev: Dette virker fristendende på meg![]()
Hvis DrGreve kan lære bort noen triks så jeg kan klare å henge på Hayabusan til Voodoodoo på neste årts PreHøstTur så er jeg med![]()
Det er ikke umulig at jeg kjører oppover da for å se etter Arctic Tiger som i denne stund har skrud av forumrespiratoren
Dette høres interessant ut og jeg stiller gjerne opp. Da blir det riksvei 17 i samme slengen.