Trackday ACR i forbindelse med Norgestreffet 10-13 juli 2014

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Re: Trackday ACR i forbindelse med Norgestreffet 10-13 juli

Legg inn av DrGreve »

En liten artig historie rundt navnet Arctic Circle Raceway. Når søknaden ble sendt til kulturministeren om tippemidler og hjelp til finansiering, kom det påpakning fra språkrådet om navnevalget. De mente det måtte være mulig å gi banen et mer norsk navn, mente språkrådet. Tilsvaret ble sendt med en ordlyd ganske likt dette, Javel, banen blir bygd på en nedlagt malmgruve og som alle vet brukes malm i produksjon av jern. Kanskje vi skulle kalle banen Jernbanen?
Språkrådet svarte aldri på tilsvaret fra Øystein :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
MH434
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R

Legg inn av MH434 »

Det skal ikke være lett å være nordmann, søknader, tillatelser, påbud, forbud, osv osv..
Alle disse havrenakkene på offentlige etater skal være glade de ikke er slått kalde! :notlistening
Men det ordner seg som regel når en har krangla nok... :doh
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
Barbarozza
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Legg inn av Barbarozza »

:prf flott tråd og morsom lesing, fikk lyst å ta en tur enda jeg ikke er treff fantast. Og ACR med en honda guru som Greven. :-) kunne vært morsomt. Skal seriøst tenke på det..
Memento mori

Brukeravatar
PCP
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)

Legg inn av PCP »

Veldig fin tråd og en fascinerende historie du har gående her Greve! :thumleft
Jeg som bodde ved hovedstaden måtte dra til Sverige for den praktiske kjøre-delen, da jeg tok debuntant-kurs/RR-lisens på tampen av 80-tallet. Vrimler vel ikke av asfaltbaner i Norge, hverken da eller nå, så desto mer imponerende syns jeg det er og se hva ildsjelene klarte å få gjennomført der oppe i nord. :prf

MH434 skrev:DrGreve:
Er ikke du en tidligere RR fører?
Hadde vært fint om du kunne informere litt rundt detta med banekjøring, det virker litt sånn at mange er enten litt skeptiske, lite nytteverdi eller trur det er kjedelig... :scratch

Det er jo for å lære, føle og ha det gøy, ikke noe race for å komme først i mål!
Godt forslag!
Jeg kan ikke få meg til å tro at noen syns det er kjedelig, men at det finnes en god del skepsis tror jeg du har helt rett i. Har irriterende nok pådratt meg noe skepsis selv også med årene. Er ikke frykt for kjedsomhet, men heller feks at jeg skal ødelegge sykkelen, bli litt for revet med, skade meg selv, være uten forsikringsdekning, knote og være i veien for dem som har noe på en bane å gjøre, bli frakjørt av en Gold-Wing, og noen slike ting som gjør meg litt ambivalent til det hele selv om lysten til en viss grad fortsatt er der. (Men ville jo høyst sannsynlig satt Ojda og Jompa i et godt lys om jeg ble med da... :P :p )

Til slutt lurer jeg på en mer praktisk ting ifht banekjøring. Tok som nevnt lisens og hadde en meget kort "karriere" for veldig mange år siden på Karlskoga-banen i Sverige. Da var det noen små modifikasjoner jeg måtte gjøre på sykkelen før vi fikk lov å entre banen. Hvis jeg husker rett var det; tape helt over speedometer, og tape turteller så nåla kun syntes fra 7000 rpm og opp. Så var det tape på frontlykt-glass, og lage wire-sikring/låsing på oljepåfyllingslokk, tappeplugg, og på oljefilteret.

De første to tingene var vel en ren "kurs-sak" for og lære å lese fart uten speedometer, samt ha riktig gir til en hver tid. Men resten mener jeg var et obligatorisk "bane-krav", for å unngå, eller minke risiko for oljesøl og knust glass på banen. Er det fortsatt sånn, eller eventuelt hva kreves helt spesifikt i dag? :-)

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

PCP skrev:Veldig fin tråd og en fascinerende historie du har gående her Greve! :thumleft
Jeg som bodde ved hovedstaden måtte dra til Sverige for den praktiske kjøre-delen, da jeg tok debuntant-kurs/RR-lisens på tampen av 80-tallet. Vrimler vel ikke av asfaltbaner i Norge, hverken da eller nå, så desto mer imponerende syns jeg det er og se hva ildsjelene klarte å få gjennomført der oppe i nord. :prf

MH434 skrev:DrGreve:
Er ikke du en tidligere RR fører?
Hadde vært fint om du kunne informere litt rundt detta med banekjøring, det virker litt sånn at mange er enten litt skeptiske, lite nytteverdi eller trur det er kjedelig... :scratch

Det er jo for å lære, føle og ha det gøy, ikke noe race for å komme først i mål!
Godt forslag!
Jeg kan ikke få meg til å tro at noen syns det er kjedelig, men at det finnes en god del skepsis tror jeg du har helt rett i. Har irriterende nok pådratt meg noe skepsis selv også med årene. Er ikke frykt for kjedsomhet, men heller feks at jeg skal ødelegge sykkelen, bli litt for revet med, skade meg selv, være uten forsikringsdekning, knote og være i veien for dem som har noe på en bane å gjøre, bli frakjørt av en Gold-Wing, og noen slike ting som gjør meg litt ambivalent til det hele selv om lysten til en viss grad fortsatt er der. (Men ville jo høyst sannsynlig satt Ojda og Jompa i et godt lys om jeg ble med da... :P :p )

Til slutt lurer jeg på en mer praktisk ting ifht banekjøring. Tok som nevnt lisens og hadde en meget kort "karriere" for veldig mange år siden på Karlskoga-banen i Sverige. Da var det noen små modifikasjoner jeg måtte gjøre på sykkelen før vi fikk lov å entre banen. Hvis jeg husker rett var det; tape helt over speedometer, og tape turteller så nåla kun syntes fra 7000 rpm og opp. Så var det tape på frontlykt-glass, og lage wire-sikring/låsing på oljepåfyllingslokk, tappeplugg, og på oljefilteret.

De første to tingene var vel en ren "kurs-sak" for og lære å lese fart uten speedometer, samt ha riktig gir til en hver tid. Men resten mener jeg var et obligatorisk "bane-krav", for å unngå, eller minke risiko for oljesøl og knust glass på banen. Er det fortsatt sånn, eller eventuelt hva kreves helt spesifikt i dag? :-)
Å leie banen for en trackday kan ikke sammenlignes med noe som arrangeres av motorsportforeninger, slik som debutantkurs og lisenskurs. Man styrer det meste selv, men for alle på banen sin sikkerhet, så må man jo ha kjøreregler. Det kan være hvor mange det skal være ute samtidig og hvor man skal ha passerings-soner. Fartsgrensen i pitlane er absolutt og sykkelen må jo være i forskriftsmessig stand og registrert.
Og grasatkjøring vil bli påtalt, det er ikke noe race man er med på, men for å strekke seg litt utover det man kan gjøre på landeveien :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Busa Trond skrev: Dette virker fristendende på meg :thumleft
Hvis DrGreve kan lære bort noen triks så jeg kan klare å henge på Hayabusan til Voodoodoo på neste årts PreHøstTur så er jeg med :D
Det er ikke umulig at jeg kjører oppover da for å se etter Arctic Tiger som i denne stund har skrud av forumrespiratoren :erte
Dette høres interessant ut og jeg stiller gjerne opp. Da blir det riksvei 17 i samme slengen :prf .
Vi holdt da greit følge med Voodoodoo. Så lenge det svingte i det minste. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar