Har vært 1 år på Ankerhåndering på spot'en i Nordsjøen og rundtliggende områder og 1 år på Subsea i nordsjøen. Når jeg var på Far Scorpion var vi ett par ganger over dammen til Aberdeen og ankerhånderte på engelsk sektor, men båten var så stor at vi bare kunne gå inn på lavvann, vi kunne kun gå inn på høyeste flo, og måtte ofte ligge 12 timer inne for å vente på neste flo for å komme oss ut igjen. Men jeg var i maskin som maskinlærling, så jeg merket ikke så mye til været, men det er ikke alltid like tilgivelig å arbeide i Nordsjøen! Spesielt ikke denne helga! Nå sitter jeg på skolebenken i 2 år for å ta sertifkat M4 & M2 for å bli maskinist!sotOle skrev:Som du sier, et fantastisk spennende land, og en fantastisk fin tur høres det ut som
Selv har jeg som sagt mest erfaring fra England eller skal vi si UK i jobbsammenheng og har derfor ikke kommet så langt fra kysten.
Foruten et par kurs i Plymouth har det stort sett gått i Hartlepool, Newcastle, Dundee, Aberdeen og tjuvplasser som Peterhead, Invergordon og Wick. Riktig nok har jeg kjørt en del turer med bil mellom Aberdeen og Invergordon.
Du nevner Fort William, det jeg forbinder med den plassen er undervannsenteret der.
Når du nevner de hvite klipper så får det meg til å tenke på Vera Lynn og There’ll Be Bluebirds Over The White Cliffs of Dover :-)
Hmm. Skal jeg fortsette å mimre sånn, må jeg snart be AJ om å få skifte brukernavn til Vesper.
Det kan høres ut som om du tilbringer tid på sjøen, og det er lavsesong for motorsykkelkjøring, om ikke for deg, så for de fleste av oss. Ikke har jeg noe mer å bidra med om reiser på landjorda i UK heller, så da får jeg drøse litt om en sjøtur i skotske farvann..![]()
Uansett, vi jobbet vest av Shetland på Foinaven og Schiehallion og skulle til Invergordon for mannskapsbytte.
Det er vel en forholdsvis kjent sak at etter åtte uker i sjøen er de som skal hjem like blokkert i hodet som en harehund i full los.![]()
Dette var også tilfelle med vår nederlandske førstestyrmann. Utålmodig som han var valgte han å gå gjennom Pentland Firth i stedet for den lengre veien nord om Orkenøyene. I og med at vi hadde tidevannstømmen med oss kunne dette virke som en god ide. Tidevannstrømmen her er jo en av de sterkeste i verden og renner med opp til 16 knop, så raskere seilas hadde dette skipet aldri gjort.
Haken ved dette opplegget var at det blåste full storm i Nordsjøen. Så når vannet fra Pentland Firth traff stormbølgene utenfor satte det opp en utrolig rotesjø. At det var mørkt hjalp eller ikke.
Vi traff denne rotesjøen med et voldsomt brak. Normalt sjøsikret utstyr fløy nå veggimellom. Folk på frivakt våknet opp og enkelte lurte på om styrmannen hadde tenkt å gjøre flyvende hollendere av hele gjengen. Etter hvert fikk vi stampet oss gjennom området med rotesjø og ting roet seg litt ned. Men ødeleggelsene var spektakulære. Jeg tror knapt det var en hel computer igjen om bord, messa var rasert, likeså byssa og i provianten vasset stuerten rundt i en blanding av mel,matolje og hermetikk mens han bantes og svor.
Vel,vel vi kom da til Invergordon og styrmannen reiste hjem på fri uten en eneste gjenværende venn om bord
Har hatt en del turer på Haltenbanken og rundt stadt hvor mye har blitt ødelagt! Når hurtigruten brant i Ålesund gikk vi for full maskin fra Bergen rundt stadt over natta for å assistere hurtigruten og ligge i oljevernbedredskap, mange printere og annet utstyr gikk heden denne natten!
Må nesten spørre om hvilken type båt du var på da?

Var ute en runde og så på uværet "Hilde" her oppe nå! Det blåser og regner først ned mot bakken og deretter oppover igjen...
Var ute på Atlanterhavsveien med bil, det blåser noe veldig der ute! Men ikke så mye som under "Dagmar"

Ellers så har dagen gått med til å overhale og bytte akslinger i kloa på tømmervogna:
Litt oppretting også:

Må til med ett strøk til!