Vi må bytte ut noen elendige ikea spotter vi har hatt noen år. De slutter å lyse en etter en og er et ork å skifte. Husker ikke hva modellen heter, men det er koblet 6 spotter på samme "sentral/transformator".
Vi har byttet to ganger og Ikea leverer ut nytt uten spørsmål hver gang.
Nå ser vi at Ikea har led spotter med laaang levetid og vi bytter. Nå har vi bare en funksjonibel spot igjen.
Men, over til spørsmålet.
Da kjøkkenet ble renovert ble noen av ledningene støpt inn.
De spottene vi skal bytte ut er 12v/10w.
De vi ser på nå er disse
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70245179/" onclick="window.open(this.href);return false;
Godt å vite
Innebygd LED-belysning.
LED levetid cirka 20000 timer.
Skal suppleres med UTRUSTA-serien eller OMLOPP transformator.
Lampen gir 85 lumen, som omtrent tilsvarer lyset fra en 5-watts glødepære.
Lys farge; varmhvit (3000 Kelvin).
Spenning: 230/24V.
Energiforbruk: 2,4 W.
Godkjent for IP20.
KAN VI BRUKE DE LEDNINGENE SOM LIGGER STØPT INN?
ledningstverrsnitt
-
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Re: ledningstverrsnitt
Jeg er ingen elektriker, og jeg klarer ikke se at du sier noe om hva slags ledninger som ligger der, men dersom det er 12 eller 24 volt som går der kan du sikkert bruke de. Skal du kjøre 220 V bør du snakke med en elektriker (220V: mener at du bør ha minimum 1,5 kvmm tverrsnitt på 10 amp og 2,5 kvmm på 16 amp)
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Hei.
Klarer ikke se noe skrift på ledningene.
Det vi bytter ut er 12volt
De nye spottene ser ut til å være
Godkjent for IP20.
Klarer ikke se noe skrift på ledningene.
Det vi bytter ut er 12volt
De nye spottene ser ut til å være
Godkjent for IP20.
Det var en usedvanlig sparsommelig brosjyre IKEA hadde...
Hvis boksen i brosjyren er en LED-trafo som kobles til 230 Volt via vanlig stikk-kontakt og som leverer 24 Volt ut til LED-spot'ene så blir det noe høyere spenning enn til dine gamle hvis de brukte 12V. Derimot så bruker LED spot'ene bare 2,4W (?) mot 10W på dine gamle, så da er ledningen helt grei. (24 Volt og 12 Volt er lav spenning i sammenhengen).
Hvis det er snakk om å lage fast kobling fra trafo til 230V i boligen din så vær obs på at autorisert elmontør må gjøre det. Alt elektrikerarbeide på 230V som er gjort etter år 2000 må det være papirer på fra autorisert elmontør. Privatpersoner har ikke lov til å gjøre stort annet enn å plugge i stikk-kontakter når det gjelder 230V. (Så hvis du bare har tenkt å bruke stikk-kontakten som vist i brosjyren, så er det greit.)
(Er ikke elektriker selv, men har hatt besøk av nitidig kontrollør. Mine Clas Ohlson LED-spot'er og lyslister hadde han ikke noe å si på, derimot på koblingen som var gjort mellom trafo og 230V. Sikker nok, men ikke av riktig type...)
Hvis boksen i brosjyren er en LED-trafo som kobles til 230 Volt via vanlig stikk-kontakt og som leverer 24 Volt ut til LED-spot'ene så blir det noe høyere spenning enn til dine gamle hvis de brukte 12V. Derimot så bruker LED spot'ene bare 2,4W (?) mot 10W på dine gamle, så da er ledningen helt grei. (24 Volt og 12 Volt er lav spenning i sammenhengen).
Hvis det er snakk om å lage fast kobling fra trafo til 230V i boligen din så vær obs på at autorisert elmontør må gjøre det. Alt elektrikerarbeide på 230V som er gjort etter år 2000 må det være papirer på fra autorisert elmontør. Privatpersoner har ikke lov til å gjøre stort annet enn å plugge i stikk-kontakter når det gjelder 230V. (Så hvis du bare har tenkt å bruke stikk-kontakten som vist i brosjyren, så er det greit.)
(Er ikke elektriker selv, men har hatt besøk av nitidig kontrollør. Mine Clas Ohlson LED-spot'er og lyslister hadde han ikke noe å si på, derimot på koblingen som var gjort mellom trafo og 230V. Sikker nok, men ikke av riktig type...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- PCP
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Jeg gikk forsåvidt på elektrolinja, men var sjelden våken mer enn 25 minutter ut i lærerens monotone opplesning fra den tykke røde boka i ""EL-forskrifter"-timene, og det er dessuten lenge siden..
Uansett, for meg høres svarene både fra S-Morten og Rune-MC riktig ut. Men jeg tenker at det enkleste svaret med tanke på hva vi vet/ikke vet om ditt anlegg er at det går fint, så lenge trafo for det nye står på samme sted som de gamle trafoene.
Altså ifht ledningene kan du fint kjøre 24V der det går 12V i dag, og 220V der det går 220V. Er det snakk om å endre noe på dette, må vi vite mer om ledningene du har støpt inn. Men da blir det isåfall uansett elektrikermat, for som Rune sier har vi ikke lov å tukle med 220V innbygget "fast anlegg".

Uansett, for meg høres svarene både fra S-Morten og Rune-MC riktig ut. Men jeg tenker at det enkleste svaret med tanke på hva vi vet/ikke vet om ditt anlegg er at det går fint, så lenge trafo for det nye står på samme sted som de gamle trafoene.
Altså ifht ledningene kan du fint kjøre 24V der det går 12V i dag, og 220V der det går 220V. Er det snakk om å endre noe på dette, må vi vite mer om ledningene du har støpt inn. Men da blir det isåfall uansett elektrikermat, for som Rune sier har vi ikke lov å tukle med 220V innbygget "fast anlegg".
- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Du kan nok sikkert bruke ledningene selv om jeg ikke har noe til overs for innstøpte ledninger
Ledninger som ligger skjult bør være i rør om de ikke er dobbeltisolert (type PFXP )
Normalt bør også ledninger til innfelt belysning være av typen som tåler min. 90 grader ( type PLS og PL 90 )
Men slike spot-pakker leveres det ofte med ymse ledningskvalitet som nok er CE merket og godkjent for åpen montasje.
De 10W spottene du hadde var sikkert 12V og du må derfor sikkert ha en ny trafo som takler LED spotter ( ja du skriver jo 24V ) Noen LED drivere er også 12V. Men felles er at de har en annen strømstyrke levert ut på sekundærsiden enn de tradisjonelle elektroniske trafoene for 12V halogen spotter.
Du må trolig ha andre plugger på ledningene enn de du har hvis du skal bruke IKEA sine plug & play drivere/trafoer. Ikke enkelt å skifte disse pluggene skal jeg love deg. Ofte kan det være enklere å få tak i en LED driver av riktig type med skrutilkoblinger i stedet. Men de finner man vel ikke på IKEA.
Husk at selv om det er lav spenning 12-24V , så må man være nøye med tilkoblingene. Trafoen/ LED driveren kan bli varm så vær obs på det også.

Normalt bør også ledninger til innfelt belysning være av typen som tåler min. 90 grader ( type PLS og PL 90 )
Men slike spot-pakker leveres det ofte med ymse ledningskvalitet som nok er CE merket og godkjent for åpen montasje.
De 10W spottene du hadde var sikkert 12V og du må derfor sikkert ha en ny trafo som takler LED spotter ( ja du skriver jo 24V ) Noen LED drivere er også 12V. Men felles er at de har en annen strømstyrke levert ut på sekundærsiden enn de tradisjonelle elektroniske trafoene for 12V halogen spotter.
Du må trolig ha andre plugger på ledningene enn de du har hvis du skal bruke IKEA sine plug & play drivere/trafoer. Ikke enkelt å skifte disse pluggene skal jeg love deg. Ofte kan det være enklere å få tak i en LED driver av riktig type med skrutilkoblinger i stedet. Men de finner man vel ikke på IKEA.
Husk at selv om det er lav spenning 12-24V , så må man være nøye med tilkoblingene. Trafoen/ LED driveren kan bli varm så vær obs på det også.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.