Gielas skrev:Vært stille en stund her, har studert litt på reiseruter dóg.![]()
Sist lørdag var jeg på Speed og hilste på Gielas - han hadde fått veltebøyler:
[img]http://i1064.photobucket.com/albums/u36 ... shyler.jpg[/img]
Ikke har jeg noen som helst planer om å kjøre mindre forsiktig enn ellers, men har erfart at veltebøyler er KJEKT å ha.
(Har fulgt ditt valg mye oppover (fv17) til bodø)DrGreve skrev:Personlig ville jeg prøvd å komme meg inn på Innlandsvegen (E-45) snarest mulig etter å ha vært rundt i Finnmark, men da må man ta med seg en omvei en eller annen plass nedover Finland og Sverige. E-4 er jo grei når man skal forflytte seg raskt, men gørr kjedelig.
Et alternativ er jo å kjøre tilbake til Alta og så ta seg ned til Enontekio, så opp til Karesuando og inn på E-45, eller helt ned til Skibotn og ned E-8 til Karesuando og inn på E-45. (omvei på 4 mil)
Mulig at Jompa vet om en raskere/snarvei mellom RV-93 og E-8/E-45?
Jeg har bestandig valgt å kjøre ned/opp Tornedalen når jeg har vært i området...
Husker at jeg ikke var særlig bekymret for rein sist jeg kjørte der. Hadde en Ford Excursion m kufanger.. Men ja, det var mye rein. Jo lengre nord en kom, jo mer rein..Jompa skrev:
Ulempen er rein. Og det rare med svensk og finsk rein er at de nesten alltid står med hodet eller ræva imot retninga på veien så du ikke ser dem før du er veldig nært.
En jeg kjenner ble med et engelsk par med to unger og bobil som guide til Kautokeino.SuperMorten skrev:Husker at jeg ikke var særlig bekymret for rein sist jeg kjørte der. Hadde en Ford Excursion m kufanger.. Men ja, det var mye rein. Jo lengre nord en kom, jo mer rein..Jompa skrev:
Ulempen er rein. Og det rare med svensk og finsk rein er at de nesten alltid står med hodet eller ræva imot retninga på veien så du ikke ser dem før du er veldig nært.
Kjørte over Ifjordfjellet (med støttehjul) sommeren 2011, da var det milelangt veiarbeid. Er det ikke ferdig ENNÅ??? :-)Jompa skrev:Jepp, Porsanger og Ifjordfjellet er ikke dumt.
Porsangerfjorden er kanskje den peneste fjorden i Finnmark, og nyveien over Ifjordfjellet er så godt som ferdig (?).
Veldig speziellt terreng mellom Lakselv og Børselv, det kunne værtartig å slå følge et stykke østover.
Æ må ha gådd glipp av nokka vesentlig underveis, når på sommern planlegg du turen ?Gielas skrev:Fy og F hvor jeg gleder meg til denne turen!!![]()
![]()