Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Svenn1n
Innlegg: 42
Registrert: 24 mai 2013, 22:25
Motorsykkelen din: GSX-R 600

Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av Svenn1n »

Hvordan har dette seg? Når den er kald starter den presist og fint.
For å få start på den når den er varm, må jeg holde inne El-starten lenger enn normalt samt jeg må gi litt gass. Hva skyldes dette?


http://www.youtube.com/watch?v=0DY8idJ5Hc8" onclick="window.open(this.href);return false;

Minner litt om dette, men trenger ikke holde el-starten like lenge inne som han på videoen!
2004 modell.

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av mammut89 »

Det generelle svaret er nok at forholdet mellom bensin og luft ikke er optimalt for en start.

For motorsykler med forgassermotorer er dette helt vanlig og ingenting man kan gjøre noe med. For da er det slik at hvis motoren er kald hjelper man til med litt choke og hvis motoren er varm unnlater man å bruke choke. Hvis derimot motoren er lunka midt i mellom varm og kald ( 5-10 minutters venting ) så blir den vanskelig å starte for da liker den hverken start med eller uten choke.

Så skal det sies at sykkelen din har data innsprut hvis jeg ikke tar helt feil, og derfor skal den gjøre denne finjusteringen med choke og blandingsforhold helt automatisk. Derimot er det grenser for hvor mye denne hjernen kan kompensere automatisk.

Hvis du for eksempel har et veldig skittent luftfilter eller at du har en vakumlekkasje ved filter-lokket eller andre steder kan dette skje. Eller at du har gammel olje som har bensinforurensninger akkumulert i seg. Slike ting gjør luft / bensin forholdet feil i forhold til det hjernen tror og da blir det vanskelig start.

Deretter er det slik at det finnes sensorer , muligens o2 sensor og andre ( jeg er usikker siden jeg er ukjent med sykkelen din ) som bidrar til justering. Og hvis disse ikke lenger gir riktig signal blir det også vanskelig for hjernen å justere.

Så mitt forslag er å begynne med det enkle.

bytt olje og olje filter og luftfilter.
Sjekk at pakninger ikke har fått kutt eller at du ser noe løst eller feilmontert.
så prøv igjen. Hvis du fortsatt har problemer så kan du begynne med det litt mer kompliserte, sjekke sensorene
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Svenn1n
Innlegg: 42
Registrert: 24 mai 2013, 22:25
Motorsykkelen din: GSX-R 600

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av Svenn1n »

mammut89 skrev:Det generelle svaret er nok at forholdet mellom bensin og luft ikke er optimalt for en start.

For motorsykler med forgassermotorer er dette helt vanlig og ingenting man kan gjøre noe med. For da er det slik at hvis motoren er kald hjelper man til med litt choke og hvis motoren er varm unnlater man å bruke choke. Hvis derimot motoren er lunka midt i mellom varm og kald ( 5-10 minutters venting ) så blir den vanskelig å starte for da liker den hverken start med eller uten choke.

Så skal det sies at sykkelen din har data innsprut hvis jeg ikke tar helt feil, og derfor skal den gjøre denne finjusteringen med choke og blandingsforhold helt automatisk. Derimot er det grenser for hvor mye denne hjernen kan kompensere automatisk.

Hvis du for eksempel har et veldig skittent luftfilter eller at du har en vakumlekkasje ved filter-lokket eller andre steder kan dette skje. Eller at du har gammel olje som har bensinforurensninger akkumulert i seg. Slike ting gjør luft / bensin forholdet feil i forhold til det hjernen tror og da blir det vanskelig start.

Deretter er det slik at det finnes sensorer , muligens o2 sensor og andre ( jeg er usikker siden jeg er ukjent med sykkelen din ) som bidrar til justering. Og hvis disse ikke lenger gir riktig signal blir det også vanskelig for hjernen å justere.

Så mitt forslag er å begynne med det enkle.

bytt olje og olje filter og luftfilter.
Sjekk at pakninger ikke har fått kutt eller at du ser noe løst eller feilmontert.
så prøv igjen. Hvis du fortsatt har problemer så kan du begynne med det litt mer kompliserte, sjekke sensorene
Takk for et meget bra svar, så dette er absolutt helt normalt på sykler med forgasser? Regner med det mest sannsynlige er et skittent luftfilter.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av DrGreve »

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av biker7 »

Sjekket/justert ventiler i det siste a? Kan vel være symtom på for trange ventiler også dette..
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Svenn1n
Innlegg: 42
Registrert: 24 mai 2013, 22:25
Motorsykkelen din: GSX-R 600

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av Svenn1n »

biker7 skrev:Sjekket/justert ventiler i det siste a? Kan vel være symtom på for trange ventiler også dette..
tror nok ikke dette kan være problemet, sykkelen har bare rullet 18 000 km, og ventilsjekken på disse ligger vel på rundt 45 000 om jeg ikke tar helt feil.

ZZR-Erling

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvis ventilene ikkr stenger helt, får du ikke kompresjon...ventilklaringssjekk er ikke på 45k, tipper det er på 24k.

Nårtid bytta du luftfilter?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av DrGreve »

ZZR-Erling skrev:Hvis ventilene ikkr stenger helt, får du ikke kompresjon...ventilklaringssjekk er ikke på 45k, tipper det er på 24k.
Stemmer det, Erling.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Svenn1n
Innlegg: 42
Registrert: 24 mai 2013, 22:25
Motorsykkelen din: GSX-R 600

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av Svenn1n »

Tror dere en ventiljstering er nødvendig ? (hva er prisen på dette forresten?)

Luftfilteret har ikke vært byttet for 3000 km siden av forrige eier, kan dette være løsningen på problemet?

ZZR-Erling

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av ZZR-Erling »

mammut89 skrev:Det generelle svaret er nok at forholdet mellom bensin og luft ikke er optimalt for en start.

For motorsykler med forgassermotorer er dette helt vanlig og ingenting man kan gjøre noe med. For da er det slik at hvis motoren er kald hjelper man til med litt choke og hvis motoren er varm unnlater man å bruke choke. Hvis derimot motoren er lunka midt i mellom varm og kald ( 5-10 minutters venting ) så blir den vanskelig å starte for da liker den hverken start med eller uten choke.

Så skal det sies at sykkelen din har data innsprut hvis jeg ikke tar helt feil, og derfor skal den gjøre denne finjusteringen med choke og blandingsforhold helt automatisk. Derimot er det grenser for hvor mye denne hjernen kan kompensere automatisk.

Hvis du for eksempel har et veldig skittent luftfilter eller at du har en vakumlekkasje ved filter-lokket eller andre steder kan dette skje. Eller at du har gammel olje som har bensinforurensninger akkumulert i seg. Slike ting gjør luft / bensin forholdet feil i forhold til det hjernen tror og da blir det vanskelig start.

Deretter er det slik at det finnes sensorer , muligens o2 sensor og andre ( jeg er usikker siden jeg er ukjent med sykkelen din ) som bidrar til justering. Og hvis disse ikke lenger gir riktig signal blir det også vanskelig for hjernen å justere.

Så mitt forslag er å begynne med det enkle.

bytt olje og olje filter og luftfilter.
Sjekk at pakninger ikke har fått kutt eller at du ser noe løst eller feilmontert.
så prøv igjen. Hvis du fortsatt har problemer så kan du begynne med det litt mer kompliserte, sjekke sensorene
Vedr forgasser..om den ikke har optimal balnding, er det mye man kan gjøre annet enn å bruke choke: man kan endre flotørnivået, skifte tomgangsdyse ti lei med annen gjennomgang, man kan endre "nålas" posisjon og form, og man kan endre hoveddysa ti lei med annen gjennomstrømming. Har satt meg litt inn i dette fordi jeg har en YZ250F med gasser. Der har jeg byttet tomgangsdyse og hoveddyse. All popping ved gasslipp, noe som er tegn på at den er mager forsvant, og den starter lettere og går meget godt :)

Men i det her tilfellet er jeg mer usikker. Om luftfilteret er byttet for 3000km siden, er det ikke det som er problemet ihvertfall.

Brukeravatar
Svenn1n
Innlegg: 42
Registrert: 24 mai 2013, 22:25
Motorsykkelen din: GSX-R 600

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av Svenn1n »

ZZR-Erling skrev:
mammut89 skrev:Det generelle svaret er nok at forholdet mellom bensin og luft ikke er optimalt for en start.

For motorsykler med forgassermotorer er dette helt vanlig og ingenting man kan gjøre noe med. For da er det slik at hvis motoren er kald hjelper man til med litt choke og hvis motoren er varm unnlater man å bruke choke. Hvis derimot motoren er lunka midt i mellom varm og kald ( 5-10 minutters venting ) så blir den vanskelig å starte for da liker den hverken start med eller uten choke.

Så skal det sies at sykkelen din har data innsprut hvis jeg ikke tar helt feil, og derfor skal den gjøre denne finjusteringen med choke og blandingsforhold helt automatisk. Derimot er det grenser for hvor mye denne hjernen kan kompensere automatisk.

Hvis du for eksempel har et veldig skittent luftfilter eller at du har en vakumlekkasje ved filter-lokket eller andre steder kan dette skje. Eller at du har gammel olje som har bensinforurensninger akkumulert i seg. Slike ting gjør luft / bensin forholdet feil i forhold til det hjernen tror og da blir det vanskelig start.

Deretter er det slik at det finnes sensorer , muligens o2 sensor og andre ( jeg er usikker siden jeg er ukjent med sykkelen din ) som bidrar til justering. Og hvis disse ikke lenger gir riktig signal blir det også vanskelig for hjernen å justere.

Så mitt forslag er å begynne med det enkle.

bytt olje og olje filter og luftfilter.
Sjekk at pakninger ikke har fått kutt eller at du ser noe løst eller feilmontert.
så prøv igjen. Hvis du fortsatt har problemer så kan du begynne med det litt mer kompliserte, sjekke sensorene
Vedr forgasser..om den ikke har optimal balnding, er det mye man kan gjøre annet enn å bruke choke: man kan endre flotørnivået, skifte tomgangsdyse ti lei med annen gjennomgang, man kan endre "nålas" posisjon og form, og man kan endre hoveddysa ti lei med annen gjennomstrømming. Har satt meg litt inn i dette fordi jeg har en YZ250F med gasser. Der har jeg byttet tomgangsdyse og hoveddyse. All popping ved gasslipp, noe som er tegn på at den er mager forsvant, og den starter lettere og går meget godt :)

Men i det her tilfellet er jeg mer usikker. Om luftfilteret er byttet for 3000km siden, er det ikke det som er problemet ihvertfall.
Kan det være at dette bare er et genereltl ''sesong-problem'' som omfatter når kaldere tider kommer ? Om jeg gir litt gass når motoren er varm, starter den. Om jeg bare holder inn el-starten, må den stå å chimse veldig lenge.

ZZR-Erling

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av ZZR-Erling »

Tror jeg ville skifta sensor i kjølevannet og blokka. Prøv å finn de, OEM-Part number, og søk på ebay eller "OEM PARTS SUZUKI".

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av DrGreve »

http://www.cmsnl.com/suzuki-gsx-r600x-2 ... partslist/" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av Haavar »

Hei
Fra fabrikk er de fleste motorsykler tunet forholdsvis magert for å følge visse utslippskrav. Det skal da ikke mye til før motoren går for magert.
Sykkelen på videoen har uoginal lyddemper høres det ut som. Det er nok til at motoren går litt for magert og kan bli tregstartet når varm.
Insprøytings motorer har generelt et kaldstarts "map" som gir ekstra bensin når kjølevannet ikke har drifts temperatur.
Når motoren har drifts temperatur aktiveres ikke kaldstart og motoren må starte på en fra fabrikk, mager blanding.
TPS (throtle posisjon sensor) gir signal til ECU når du gir gass og tilfører ekstra bensin som en akselerasjonspumpe. Derfor starter sykkelen din når du gir gass ved varmstart.
Det er vel synkronisering av gass spjeldene på denne? Er spjeldene ute av sync så får en eller flere sylindere litt mer luft enn de andre og blandingen blir akkurat for mager til å antenne på de aktuelle sylindrene.
Insprøytings motorer har en luft temperatur sensor som kjenner av temperaturen i innsugslufta og justerer blandingen ut i fra det, så årstidene skal ikke påvirke start.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av kjellv »

Tennplugger har ikke vært nevnt her ser jeg.
Jeg tipper på skiftintervall på ca 10-12000. Gamle tennplugger pleier ofte å gi disse symptomene. Det kan det også gjøre om de har feil varmeverdi. Dersom du vet at pluggene er relativt nye, så sjekk i hvert fall at det er riktige plugger du har.

Svar