Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A
Kjørte en liten uhøytidelig test i dag av den interne mikrofonen på GoPro hero 3+ Black Edition og Roland R-26 ekstern opptaker.
Dette var en ganske simpel test som ikke satt den interne mikrofonen i GoPro på noen særlig utfordrende prøve, men allikevel så hører man veldig tydelig forskjell, og spesielt på stereoeffekten samt bakgrunnstøyen gjennom hele videoen. Det er en helt annen dybde i lyden fra Roland R-26. Nå burde jo ikke dette være noe overskende sånn sett, men det viser bare hvor mye flottere helhetsinntrykket blir med en ekstern mikrofon.
Tenk deg hvis man her startet motorsykkelen og kjørte av gårde. Man vil høre ekko fra motorlyd i autovern/fjellsider etc. på en HELT annen måte og biler som passerer forran deg/bakdeg høres mye bedre og her kommer nettopp også stereoeffekten til sin nytte. Det at den generelle bakgrunnstøyen også er så godt som borte gjør jo heller ikke noe.
Så i virkeligheten vil man merke forskjellen langt bedre enn det denne testen viser, men her får dere vertfall et lite inntrykk :)
Her med GoPro's innebyggede mikrofon:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=ldrRAYA ... 77qPDioLBy[/video]
Å her med Roalns R-26 som lydkilde:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=WqR5XMz ... BoK9HEB7Rw[/video]
EDIT:
Glemte jo å nevne en ganske vesentlig ting her. På videoen over var dekselet til GoPro'en ikke påsatt. For å i hele tatt kunne feste denne ett eller annet sted så må dette dekselet på og da forsvinenr enda mer av lyden. Skal se om jeg får gjorten mer utfordrendetest i morgen. MC'en står godt stuet bort så den må få stå i fred, men skal se om jeg finner på noe annet :)
Dette var en ganske simpel test som ikke satt den interne mikrofonen i GoPro på noen særlig utfordrende prøve, men allikevel så hører man veldig tydelig forskjell, og spesielt på stereoeffekten samt bakgrunnstøyen gjennom hele videoen. Det er en helt annen dybde i lyden fra Roland R-26. Nå burde jo ikke dette være noe overskende sånn sett, men det viser bare hvor mye flottere helhetsinntrykket blir med en ekstern mikrofon.
Tenk deg hvis man her startet motorsykkelen og kjørte av gårde. Man vil høre ekko fra motorlyd i autovern/fjellsider etc. på en HELT annen måte og biler som passerer forran deg/bakdeg høres mye bedre og her kommer nettopp også stereoeffekten til sin nytte. Det at den generelle bakgrunnstøyen også er så godt som borte gjør jo heller ikke noe.
Så i virkeligheten vil man merke forskjellen langt bedre enn det denne testen viser, men her får dere vertfall et lite inntrykk :)
EDIT:
Glemte jo å nevne en ganske vesentlig ting her. På videoen over var dekselet til GoPro'en ikke påsatt. For å i hele tatt kunne feste denne ett eller annet sted så må dette dekselet på og da forsvinenr enda mer av lyden. Skal se om jeg får gjorten mer utfordrendetest i morgen. MC'en står godt stuet bort så den må få stå i fred, men skal se om jeg finner på noe annet :)
- Epylypzon
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Kontakt:
Bjerknez skrev:Epylypzon skrev:Bjerknez skrev:2 timer er vel det Gopro skryter på seg, så over det tror jeg ikke du skal håper på :)Epylypzon skrev:Bjerknez skrev:Ja, det er vertfall ikke noe mer. 1.5 timer gjelder i beste fall i følge mine erfarinegr så langt. Enda mindre hvis du bruker LCD backpack og eller fjernkontroll etc.Epylypzon skrev:Er det kun 1,5 time batteritid på hero 3?
Sent from my HTC One
Det er ikke mer nei. Hmm. Nå må jeg gjøre en test på mine hero 2 før jeg sier noe bestemt. Men mener dem har 2-2,5 timer. Jeg er som deg, elsker å "mikke" med duppeditter og dingsebomser :)
Sent from my HTC One
Husk at man i virkeligheten slå kameraet av og på samt trykker litt i menyer etc. også. Blir ikke helt rettferdig å slå det på og la det gå til det stopper. Bruk gjerne fjernkontrollen inni mellom også. Min klarte litt over to timer med nyoppladet batteri uten wifi/LCD backpack etc. i strekk uten av/på slåing. I real life aå har jeg aldri fått den over 1.5 timer med litt wifi/fjernkontroll/app styring etc.
Uansett så er Gopro uten wifi og dermed også uten fjernkontroll nermest ubrukelig til mitt bruk.
Bare så synd at det er mørkt når jeg er hjemem fra jobb, for da får jeg jo ikke testet Drift HD Ghost'en mens det er lyst...
men har jo uansett sett nok videoer på Youtube som bekrefter at GoPro Hero 3 Black slår Drift (og de fleste andre for den skas skyld) med tanke på videokvalitet. En Drift Ghost HD med Gopro sin videokvalitet hadde vert det ultimate actionkameraet :)
PS! Regner med at du har lest postene mine tidligere i tråden angående batteribank, altså hvis du er missfornøyd med batteritiden, så kan en batteribank til 300,- gi deg minst 10 timer med sammenhengende video. Bakdelen er at batteribanken må være koblet til kameraet. Har testet varigheten på min GoPro Hero 3 Black med en 6000mAh batteribank og den holdt liv i GoProen i 10t og 4min. sammenhengende. LCD skjerm sto på ca. 30min. av denne tiden og minnekortet ble formatert tre ganger. (for å gi plass til mer video)
Husk at hero 2 ikke har noen wifi innebygget
Tok en liten test her med mine Hero 2.
Kamera 1: 720p 30fps 2t 21min
Kamera 2: 720p 60fps 1t 51min
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
- Epylypzon
- Kontakt:
Stor forskjell ja. Og hadde du hatt dekselet på hadde gopro lyden blitt enda mer elendig og innestengt(som du selv sier)Bjerknez skrev:Kjørte en liten uhøytidelig test i dag av den interne mikrofonen på GoPro hero 3+ Black Edition og Roland R-26 ekstern opptaker.
EDIT:

Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
- Bjerknez
- Kontakt:
Kanskje kameraet bruker mer strøm når man tar bilder i 1080p?Tok en liten test her med mine Hero 2.
Kamera 1: 720p 30fps 2t 21min
Kamera 2: 720p 60fps 1t 51min
Jeg har to batterier som jeg bytter mellom og ingen av disse har noen gang gitt meg lenger batteritid enn 1.5 time...
Det er viktig å presisserer at jeg her ikke mener sammenhengende video mens kameraet står på pulten, men i praksis, der man filmer litt av og til samt at tamperaturen går litt opp og ned etc.
Laster i skrivende stund opp en video med nok en lydtest. Ikke noe optimalt, men denne gangen beholdt jeg dekselet på GoPro'en.Stor forskjell ja. Og hadde du hatt dekselet på hadde gopro lyden blitt enda mer elendig og innestengt(som du selv sier)
Gi meg 5 min...
- Bjerknez
- Kontakt:
Her er to videoer jeg tok.
Ikke noe mer spennende enn at jeg satt kameraet forran pc'en og slo på en låt i Spotify og startet opptaket.
Den første videoen er med GoPro's interne mikrofon og den andre med lyden fra Roland R-26.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=vRRmPnH ... BoK9HEB7Rw[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=4iaE5GZ ... BoK9HEB7Rw[/video]
Ikke noe mer spennende enn at jeg satt kameraet forran pc'en og slo på en låt i Spotify og startet opptaket.
Den første videoen er med GoPro's interne mikrofon og den andre med lyden fra Roland R-26.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=vRRmPnH ... BoK9HEB7Rw[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=4iaE5GZ ... BoK9HEB7Rw[/video]
- Bjerknez
- Kontakt:
Det er tørketid nå så denne tråden blir nok ikke tilegnet mye MC snakk for tiden, men det er no helt greit for meg og det er jo frivillig å lese/delta her, hehe.
I dag fikk jeg mitt lille miksebord i posten og i morgen kommer mikrofonen jeg har bestillt. Nemlig en Røde Procaster som skal stå i stativet på bildet underst i dette innlegget.
Opptakeren har jeg allerede fortalt om, men hodetelefonene er også nye. Det er ett par Sennheiser Momentum. jeg mangler en kabel som skal gå fra miksebordets utgang til opptakerens inngang, men denne skal kjøpes i morgen.
Det er jo opptakeren i seg selv som kommer til å bli brukt på diverse MC turer og miksebordet samt Røde Procaster er egentlig kjøpt bare for å legge til informasjon i etterkant som skal inn på videoen. Feks. litt forklaring av hva som skjedde på det aktuelle stedet, hva jeg spiste, kanskje en dårlig vits etc. Ikke noe høytidelig. Med miksebordet kan jeg justere lyden fra mikrofonen slik at den passer best mulig inn i videoopptaket. Alt av lyd blir lagt inn på denne Roland R-26 enheten, før den blir eksportert til pc'en og Adobe Audition CC for siste gjennomgang før jeg sender den videre sammens med videoen til Adobe Premiere Pro hvor lyden skal synkroniseres med GoPro sin innebyggede mikrofon før denne fjernes.
Det som ble sagt i mikrofonen etc. skal også klippes til å settes inn i videoen på de rette stedene.
Poenget er på sikt å lage noen videoer som er mer "spennende" å se på og kanskje litt uvanlig og egenartet...?
Jeg er så absolutt ikke noe glad i å høre min egen stemme så dette er en prosess jeg må i gjennom. De som hører stemmen din dømmer deg på en helt annen måte enn de som bare ser hva du skriver. En ting er å snakke med folk i real life, det har jeg ikke noe som helst problemer med, men jeg liker IKKE å høre min egen stemme. Jeg synes jeg rett og slett høres ut som en skillpadde under vann (litt overdrevet, men dog) Jeg er klar over at dette er veldig vanlig, men for øyeblikket så følesdet veldig unaturlig for meg å snakke i mikrofon, men for håpe det kommer seg :)
Vel.. her er vertfall bilde av utstyret så langt (uten mikrofonen som kommer i morgen):
I dag fikk jeg mitt lille miksebord i posten og i morgen kommer mikrofonen jeg har bestillt. Nemlig en Røde Procaster som skal stå i stativet på bildet underst i dette innlegget.
Opptakeren har jeg allerede fortalt om, men hodetelefonene er også nye. Det er ett par Sennheiser Momentum. jeg mangler en kabel som skal gå fra miksebordets utgang til opptakerens inngang, men denne skal kjøpes i morgen.
Det er jo opptakeren i seg selv som kommer til å bli brukt på diverse MC turer og miksebordet samt Røde Procaster er egentlig kjøpt bare for å legge til informasjon i etterkant som skal inn på videoen. Feks. litt forklaring av hva som skjedde på det aktuelle stedet, hva jeg spiste, kanskje en dårlig vits etc. Ikke noe høytidelig. Med miksebordet kan jeg justere lyden fra mikrofonen slik at den passer best mulig inn i videoopptaket. Alt av lyd blir lagt inn på denne Roland R-26 enheten, før den blir eksportert til pc'en og Adobe Audition CC for siste gjennomgang før jeg sender den videre sammens med videoen til Adobe Premiere Pro hvor lyden skal synkroniseres med GoPro sin innebyggede mikrofon før denne fjernes.
Det som ble sagt i mikrofonen etc. skal også klippes til å settes inn i videoen på de rette stedene.
Poenget er på sikt å lage noen videoer som er mer "spennende" å se på og kanskje litt uvanlig og egenartet...?
Jeg er så absolutt ikke noe glad i å høre min egen stemme så dette er en prosess jeg må i gjennom. De som hører stemmen din dømmer deg på en helt annen måte enn de som bare ser hva du skriver. En ting er å snakke med folk i real life, det har jeg ikke noe som helst problemer med, men jeg liker IKKE å høre min egen stemme. Jeg synes jeg rett og slett høres ut som en skillpadde under vann (litt overdrevet, men dog) Jeg er klar over at dette er veldig vanlig, men for øyeblikket så følesdet veldig unaturlig for meg å snakke i mikrofon, men for håpe det kommer seg :)
Vel.. her er vertfall bilde av utstyret så langt (uten mikrofonen som kommer i morgen):
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Epylypzon
- Kontakt:
Hvordan er hardware oppsettet på pc`en du bruker? Og hvordan syns du det funker?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
- Bjerknez
- Kontakt:
Litt usikker på hvilken sammenheng du mener med spørsmålet ditt, men siden jeg kun bruker denne mikseren samens med den eksterne opptakeren så brukes ikke pc'en i det hele tatt til dette. Har dårlig erfaring med å bruke mikrofon koblet direkte til pc'en. Man får delay i lyden og støy blir ofte plukket opp frapc'ens indre "urverk". Skal man bruke en pc til noe slikt så tror jeg man bør koste på seg et mer ekslusift lydkort, og kanskje helst et eksternt ett.Epylypzon skrev:Hvordan er hardware oppsettet på pc`en du bruker? Og hvordan syns du det funker?
PC'en jeg bruker er ett par år gammel nå, men her er specs'a:
Intel Core i7 920 2.67 GHz
12GB. RAM
Geforce 560-TI skjermkort
Windows 7 Ultimate
1x 1.5TB USB hardisk
1x intern 3GB. 7.200rpm HD
1x intern 2TB. 7.200rpm HD
Skjermen jeg bruker er en Dell U2713H 2560x1440 oppløsning.
- Epylypzon
- Kontakt:
Det var pc'n i forhold til redigering jeg tenkte på. Min er alt for treg til at det er artig med redigering.
Sent from my HTC One
Sent from my HTC One
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
- Bjerknez
- Kontakt:
Nja... å drive med redigering av HD video er vel noe av det som tar mest krefter, ved siden av kravstore spill. Her er nok minne/CPU/Skjermkort viktig, ved siden av rask hardisk, helst flash (noe jeg dog ikke har)Epylypzon skrev:Det var pc'n i forhold til redigering jeg tenkte på. Min er alt for treg til at det er artig med redigering.
Sent from my HTC One
Min pc klarer vertfall dette veldig fint. Laptop'en jeg har som kostet 6990,- for to år siden funker dårlig. man får det til rett etter en restart hvis man ikke åpner nettleseren etc. men det er på nåde. Altså når man snakker om redigering av HD video. Ofte jobber jeg i Adobe Edition og Photoshop samtidig og det er jo klin umulig på laptop'en da den kun har 4GB.
- Bjerknez
- Kontakt:
så ikke dum ut denne :)
Fin pris også, men begynner jo så klart å dra på årene da.....
Fin pris også, men begynner jo så klart å dra på årene da.....
- katana_king
- Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125
Du holder på med litt av hvert du, Ove :) Artig å lese!
Jeg håper våren kommer asap etter julen har blitt feiret :) Vil ut og kjøre :)
- Bjerknez
- Kontakt:
Hehe, ja jeg får noen slike "rykk" inni mellom som gjør at jeg plutseligbare MÅ prøve ut diverse ting. Mulig det er vintersesongen som gjør meg rastløs, for jeg har alltid vert en sommermenneske. Alt av vinteridrett/skigåing etc. interresserer meg langt opp i ryggen og jeg blir liksom bare sittende å vente på sommeren :)katana_king skrev:Du holder på med litt av hvert du, Ove :) Artig å lese!
Men jeg har veldig lyst til å dokumentere denne vestlandsturen til sommeren på en skikkelig måte som langt i fra er vanlig kost å finne på nett. Kanskje sender jeg den over til NRK også, haha. Altså bare for morroskyld for å høre reaksjonen :) Dem sender jo Telemarkskanalen/Hurtigruten etc. som går over flere dager/uker og da hadde det jo vert tøft om dem viste min video også på bare noen timer.
Jeg skjønner jo at ikke dette blir noe av med 99% sikkerhet, men som sagt, jeg skal vertfall jaggu meg prøve, hehe.
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Takk for julegavetipset !
Jeg ønsket meg og fikk headset av fruen i julegave.
Vel, ikke studiokvalitet, men allikevel en annen verden enn nettbrett og pc-høytalere.
Har akkurat hørt på opptak av Yamahaen din, og ja, den høres grom ut
Vel, ikke studiokvalitet, men allikevel en annen verden enn nettbrett og pc-høytalere.

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bjerknez
- Kontakt:
Husk at alle opptakene jeg har publisert med tanke på motorsykkel lyd er tatt opp med Gopro og den innebyggede mikrofonen i kameraet. Gopro kameraet hadde i tillegg det vanntette huset påmontert, så stort værre blir dte vel ikke, hehe. Jeg har ennå ikke testet Roland R-26 og eksterne mikrofoner ennå med motorsykkelen men jeg kan nok garantere at man får en aha opplevelse :)Jompa skrev:Takk for julegavetipset !
Nå har jeg forresten også bestillt meg Canon HF G30 videokamera. Prøve først lillebroren G25 og ble såpass hennrykt at jeg byttet til storebroren som kun kostet ca. 3.000,- mer. Hovedgrunnen er mulighet for opptak i 50p samt bedre ergonomi og mye bedre LCD skjerm, samt fler manuelle muligheter. :)