L-NA skrev:.... ....den beste sykkelen? Tja, det kunne jeg jo selvfølgelig fortalt Dere, men siden denne tråden ikke er seriøs, så lar jeg det være :-)
Spytt ut, det er jo snev av seriøsitet innimellom da.
Men ikke prøv deg med noe sånn Guzzigreier
Mulig dette blir reprise, men :
Over 70 års utviklingstid, testet i fra - 60 til + 60 på alle slags veier og i alle slags terreng på alle fronter fra øst til vest og i nordafrika, med og uten sidevogn, under heftig beskyting.
Kopiert av både øst og vestmaktene, Ural og HD.
Samme motorkonsept helt frem til i dag.
BMWsR-serie må jo bare være best, eller hva ?
Kan ikke annet enn å si meg helt enig i det , funker faktisk relativt bra selv i dag
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
JohnnyTh skrev:Luft/oljekjøling har jo og en stor ulempe i varmt vær. Men så slipper man å bekjymre seg for vannet.
Opplevde ingen ulemper med dette på Italia-turen vår i sommer. Selv ikke i bykjøring i eksempelvis Milano med mye stopp og bykjøring i tett trafikk.
Og det var temmelig hett der nede. Spesielt på vei til Nizza Monferrato, ikke altfor langt unna Middelhavskysten.
Tror for øvrig ikke at Guzzi-motorene har problemer med varmen andre steder heller. Som f.eks. i Australia hvor det stedvis er glodhett så det holder...
Så det er nok ikke der problemet/utfordringen er.
Vel, Guzzi lages i Italia, ikke sant ?
Det ville vært tragisk om den ikke tålte klimaet i hjemlandet :-)å
L-NA skrev:.... ....den beste sykkelen? Tja, det kunne jeg jo selvfølgelig fortalt Dere, men siden denne tråden ikke er seriøs, så lar jeg det være :-)
Spytt ut, det er jo snev av seriøsitet innimellom da.
Men ikke prøv deg med noe sånn Guzzigreier
Mulig dette blir reprise, men :
Over 70 års utviklingstid, testet i fra - 60 til + 60 på alle slags veier og i alle slags terreng på alle fronter fra øst til vest og i nordafrika, med og uten sidevogn, under heftig beskyting.
Kopiert av både øst og vestmaktene, Ural og HD.
Samme motorkonsept helt frem til i dag.
BMWsR-serie må jo bare være best, eller hva ?
Egentlig ganske fantastisk at de som kaller japser kjedelig og intetsigende hyller en motor som høres ut som en sliten Subaru
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Ca 100 år siden den første termstatkontrollerte vannavkjølte v-motoren ble serieprodusert ... for bil riktignok, men likevel. Den er vel også brukt i alle verdens hjørner, i alle slags temperaturer.
Er det da det beste?
JohnnyTh skrev:Luft/oljekjøling har jo og en stor ulempe i varmt vær. Men så slipper man å bekjymre seg for vannet.
Opplevde ingen ulemper med dette på Italia-turen vår i sommer. Selv ikke i bykjøring i eksempelvis Milano med mye stopp og bykjøring i tett trafikk.
Og det var temmelig hett der nede. Spesielt på vei til Nizza Monferrato, ikke altfor langt unna Middelhavskysten.
Tror for øvrig ikke at Guzzi-motorene har problemer med varmen andre steder heller. Som f.eks. i Australia hvor det stedvis er glodhett så det holder...
Så det er nok ikke der problemet/utfordringen er.
Vel, Guzzi lages i Italia, ikke sant ?
Det ville vært tragisk om den ikke tålte klimaet i hjemlandet :-)å
Tror ikke det er noe problem nei , har hørt at luftkjølte maskiner tåler ytre temperaturer ganske godt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
JohnnyTh skrev:Luft/oljekjøling har jo og en stor ulempe i varmt vær. Men så slipper man å bekjymre seg for vannet.
Opplevde ingen ulemper med dette på Italia-turen vår i sommer. Selv ikke i bykjøring i eksempelvis Milano med mye stopp og bykjøring i tett trafikk.
Og det var temmelig hett der nede. Spesielt på vei til Nizza Monferrato, ikke altfor langt unna Middelhavskysten.
Tror for øvrig ikke at Guzzi-motorene har problemer med varmen andre steder heller. Som f.eks. i Australia hvor det stedvis er glodhett så det holder...
Så det er nok ikke der problemet/utfordringen er.
Vel, Guzzi lages i Italia, ikke sant ?
Det ville vært tragisk om den ikke tålte klimaet i hjemlandet :-)å
Tror ikke det er noe problem nei , har hørt at luftkjølte maskiner tåler ytre temperaturer ganske godt.
Jeg har en eldre Suzuki fra slutten av åttitallet og i 38 grader varme og køkjøring i Paris i x antall timer så var motoren så varm at oljelampa begynte å lyse. Kan ikke forstå hvordan luftkjølt kan være bedre en vannkjøling i sånne forhold. Er sikkert større oljekjøler på moderne motorer? Vifte på motoren og som på en anleggsmaskin med luftkjøling?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
JohnnyTh skrev:
Jeg har en eldre Suzuki fra slutten av åttitallet og i 38 grader varme og køkjøring i Paris i x antall timer så var motoren så varm at oljelampa begynte å lyse. Kan ikke forstå hvordan luftkjølt kan være bedre en vannkjøling i sånne forhold. Er sikkert større oljekjøler på moderne motorer? Vifte på motoren og som på en anleggsmaskin med luftkjøling?
Har jeg aldri opplevd med Guzzi'en. Uansett temp og hvor lenge jeg har stått i kø...
Nå er det vel for øvrig ingen som har påstått, så vidt jeg har fått med meg, at luftkjølt motor er bedre enn en vannkjølt under forhold med skikkelig heit sommertemperatur .
Men at moderne luft- og oljekjølte motorer tåler mer enn hva en del tror, er nok helt klart tilfelle.
Husker for øvrig at temp.måleren på Guzzi'en viste godt over 40 varmegrader på det meste mens vi var i Italia...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
JohnnyTh skrev:Luft/oljekjøling har jo og en stor ulempe i varmt vær. Men så slipper man å bekjymre seg for vannet.
Opplevde ingen ulemper med dette på Italia-turen vår i sommer. Selv ikke i bykjøring i eksempelvis Milano med mye stopp og bykjøring i tett trafikk.
Og det var temmelig hett der nede. Spesielt på vei til Nizza Monferrato, ikke altfor langt unna Middelhavskysten.
Tror for øvrig ikke at Guzzi-motorene har problemer med varmen andre steder heller. Som f.eks. i Australia hvor det stedvis er glodhett så det holder...
Så det er nok ikke der problemet/utfordringen er.
Vel, Guzzi lages i Italia, ikke sant ?
Det ville vært tragisk om den ikke tålte klimaet i hjemlandet :-)å
Tror ikke det er noe problem nei , har hørt at luftkjølte maskiner tåler ytre temperaturer ganske godt.
Jeg har en eldre Suzuki fra slutten av åttitallet og i 38 grader varme og køkjøring i Paris i x antall timer så var motoren så varm at oljelampa begynte å lyse. Kan ikke forstå hvordan luftkjølt kan være bedre en vannkjøling i sånne forhold. Er sikkert større oljekjøler på moderne motorer? Vifte på motoren og som på en anleggsmaskin med luftkjøling?
Det samme skjedde med min GPX 750 R i 1988. Det var i Rimini , viften gikk, og oljelyset lyste. Men den var vannavkjølt. Hva som er best vet jeg ikke, men at begge konstruksjoner blir varm i køkjøring og 30-40 grader tror jeg kan skje.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
jhn skrev:Ca 100 år siden den første termstatkontrollerte vannavkjølte v-motoren ble serieprodusert ... for bil riktignok, men likevel. Den er vel også brukt i alle verdens hjørner, i alle slags temperaturer.
Er det da det beste?
Selvsagt ikke !
Alle vet da godt at Volvos B16-motor e tidenes beste bilmotor.
Rart at den ikke lages lenger
L-NA skrev:.... ....den beste sykkelen? Tja, det kunne jeg jo selvfølgelig fortalt Dere, men siden denne tråden ikke er seriøs, så lar jeg det være :-)
Spytt ut, det er jo snev av seriøsitet innimellom da.
Men ikke prøv deg med noe sånn Guzzigreier
Mulig dette blir reprise, men :
Over 70 års utviklingstid, testet i fra - 60 til + 60 på alle slags veier og i alle slags terreng på alle fronter fra øst til vest og i nordafrika, med og uten sidevogn, under heftig beskyting.
Kopiert av både øst og vestmaktene, Ural og HD.
Samme motorkonsept helt frem til i dag.
BMWsR-serie må jo bare være best, eller hva ?
Egentlig ganske fantastisk at de som kaller japser kjedelig og intetsigende hyller en motor som høres ut som en sliten Subaru
Bare for å presisere, mitt innlegg var ikke ment som en hyllest.
De e 4-cyl luftkjølt japse som gjeld her i huset.
Tverrstilt rekkefirer for å være mer presis.
Æ har forresten hatt Subaru.
Den hørtes sliten ut allerede da den va ny :-)å
Jeg skulle jo tro at en vannkjølt maskin tålte ytre temperatur bedre enn en luftkjølt. Hadde vært artig om noen fant fakta om dette.
Det må vel være andre fordeler med vannkjølte maskiner enn miljø og effekt, eller tar jeg feil ?
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Bringisen skrev:Jeg skulle jo tro at en vannkjølt maskin tålte ytre temperatur bedre enn en luftkjølt. Hadde vært artig om noen fant fakta om dette.
Det må vel være andre fordeler med vannkjølte maskiner enn miljø og effekt, eller tar jeg feil ?
Væskekjølte motorer tåler godt både høye temperaturer og høy kompresjon og dermed også høy ytelse. Det tror jeg man kan slå fast.
De holder også jevnere temperatur enn motorer uten slik kjøling.
Dermed ikke sagt at luft- og oljekjølte motorer er så mye kleinere. De som har konstruert disse vet nok hva de holder på med. Men vet også om hvilke kompromisser (effekt, kompresjon, turtall osv. osv.) som må gjøres for at kjølingen skal bli best og jevnest mulig.
Det finnes mange eksempler på slike motorer som går langt og lengre enn langt uten omfattende overhalinger.
Men om disse sitter i de beste syklene som fines der ute?
Se det blir et annet spørsmål...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Bringisen skrev:Jeg skulle jo tro at en vannkjølt maskin tålte ytre temperatur bedre enn en luftkjølt. Hadde vært artig om noen fant fakta om dette.
Det må vel være andre fordeler med vannkjølte maskiner enn miljø og effekt, eller tar jeg feil ?
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=5292" onclick="window.open(this.href);return false;
I denne tråden ble emne ang. Vann VS. Luftkjølt motor ganske grundig diskutert, både på det saklige og - kanskje noe mer usaklige planet. Endte vel opp med kjølingen på en del PC'r til slutt. Men mange gode forklaringer når det gjelder både fordeler og bakdeler med begge alternativer. Jeg kan legge til at jeg igjennom sommeren har jeg fulgt ekstra med på temperaturen på min olje/luftkjølte sykkel, og blitt imponert over hvor stabil temperaturen har vert. Den ligger rundt 90 grader enten det er 0 grader over sognefjellet, eller varme sommer dager. Hadde heller ingen problemer da jeg kjørte denne sykkelen på varme dager i Spania....men så i all beskjedenhet, så kjører jeg jo den beste sykkelen også da... :-) http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=5292" onclick="window.open(this.href);return false;
Bringisen skrev:Jeg skulle jo tro at en vannkjølt maskin tålte ytre temperatur bedre enn en luftkjølt. Hadde vært artig om noen fant fakta om dette.
Det må vel være andre fordeler med vannkjølte maskiner enn miljø og effekt, eller tar jeg feil ?
Miljø, støy, mindre mekanisk slitasje, bedre drivstofføkonomi, mere effekt.
Vil tro at driftssikkerhet og effekt var de gjeldene argumenter
Miljø og støy var neppe et argument produsentene hadde høyt oppe når de utviklet vannavkjøling for vel 100 år siden
I flyindustrien var også aerodynamikk også et argument ... med vannkjøling kunne man bygge inn motoren fullstendig i motsetning til luftkjølte som nærmest måtte sitte utenpå flykroppen for å få tilstrekkelig kjøling.
JohnnyTh skrev:
Jeg har en eldre Suzuki fra slutten av åttitallet og i 38 grader varme og køkjøring i Paris i x antall timer så var motoren så varm at oljelampa begynte å lyse. Kan ikke forstå hvordan luftkjølt kan være bedre en vannkjøling i sånne forhold. Er sikkert større oljekjøler på moderne motorer? Vifte på motoren og som på en anleggsmaskin med luftkjøling?
Nå kjørte du en rekkefirer, men Guzzi og spesielt BWM boksertwin har sylinderne plassert utvendig som gir mye bedre kjøling.
Men Ducati har også luftkjølt twin uten å ha problemer, men de har stor avstand mellom sylinderne.
Ikke tvil om luftkjølt fungerer i glovarme strøk.
Som jompa sier, BMW brukte de i ørkenkrigen og der er det vel varmt