Sjekk ut denne siden. Sykkelen skal kunne kjøre ca 60 km/liter. Kjøres på diesel, biodiesel, parafin og battery.
http://www.ecycle.com/powersports/hybrid.htm
Hybrid Motorsykkel.
- fireman
- Innlegg: 451
- Registrert: 14 jun 2004, 17:41
- Motorsykkelen din: Kawa ER5
- Bosted: Kristiansand
- Kontakt:
Dette så jo meget interessant ut, ikke minst med tanke på fremtidens krav til reduserte utslipp av klimagasser.
Kombinasjonen av batteridrift og brenselmotor virker på meg som en genial løsning på dette. Konvensjonell batteridrift av kjøretøyer har jo til nå vært meget begrenset av rekkevidden før man må lade opp batteriene på nytt. Her lades jo batteriene mens man kjører, genialt!
For dem som ikke har studert prinsippet, så virker det slik at elektromotoren står for aksellerasjonen opp til ca 20 km/t. Da starter forbrenningsmotoren og drar sammen med elektromotoren helt til ønsket hastighet er oppnådd. Da kobler elektromotoren ut og farten holdes vedlike av forbrenningsmotoren som samtidig lader opp batteriene igjen. Vrir man på gassen igjen så kobler elektromotoren inn igjen og aksellererer til ny ønsket hastighet. TØFT!!
Dette er jo en liten sak, men jeg kan se for meg mer nytte og et marked når større og kraftigere versjoner kommer på markedet.
Skulle gjerne hatt en slik en jeg,.. noen som aner noe om prisen?
Kombinasjonen av batteridrift og brenselmotor virker på meg som en genial løsning på dette. Konvensjonell batteridrift av kjøretøyer har jo til nå vært meget begrenset av rekkevidden før man må lade opp batteriene på nytt. Her lades jo batteriene mens man kjører, genialt!
For dem som ikke har studert prinsippet, så virker det slik at elektromotoren står for aksellerasjonen opp til ca 20 km/t. Da starter forbrenningsmotoren og drar sammen med elektromotoren helt til ønsket hastighet er oppnådd. Da kobler elektromotoren ut og farten holdes vedlike av forbrenningsmotoren som samtidig lader opp batteriene igjen. Vrir man på gassen igjen så kobler elektromotoren inn igjen og aksellererer til ny ønsket hastighet. TØFT!!
Dette er jo en liten sak, men jeg kan se for meg mer nytte og et marked når større og kraftigere versjoner kommer på markedet.
Skulle gjerne hatt en slik en jeg,.. noen som aner noe om prisen?
-
- Innlegg: 152
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Bosted: Ridabu
Re: Hybrid Motorsykkel.
Veldig trist at eCycle ikke nådde helt fram med en produksjonsmodell. Motorene deres for industribruk er små revolusjoner der forholdet mellom størrelse/vekt og effekt er unikt. Bruker lite strøm, men er svindyre..
eCycle hadde diesel hjelpemotor med KONSTANT turtall og var knyttet til en generator som gav strøm til et mellomlagringsbatteri. Det er helt ubegripelig for meg at ikke dette konseptet vant fram og kunne brukes i biler og pendlersykler.
I dag har vi Brammo, Zero, KTM Cross, Vectrix og annet fullelektrisk matriell som sliter fælt med rekkevidden. Så skal det lades hele natten...
Forresten morro å lese hva innbarka og konservative MC-gubber er i stand til å skrive om elektriske motorsykler og annet nytt på motorfronten. Husker selv stormen jeg fikk på privat e-mail etter å ha skrevet artikkel om motorsykler med dieselmotor i MC - avisa i sin tid...
På et eller annet vis vil alternative driftsformer tvinge seg fram uansett. Her er det bare å følge med!
eCycle hadde diesel hjelpemotor med KONSTANT turtall og var knyttet til en generator som gav strøm til et mellomlagringsbatteri. Det er helt ubegripelig for meg at ikke dette konseptet vant fram og kunne brukes i biler og pendlersykler.
I dag har vi Brammo, Zero, KTM Cross, Vectrix og annet fullelektrisk matriell som sliter fælt med rekkevidden. Så skal det lades hele natten...
Forresten morro å lese hva innbarka og konservative MC-gubber er i stand til å skrive om elektriske motorsykler og annet nytt på motorfronten. Husker selv stormen jeg fikk på privat e-mail etter å ha skrevet artikkel om motorsykler med dieselmotor i MC - avisa i sin tid...
På et eller annet vis vil alternative driftsformer tvinge seg fram uansett. Her er det bare å følge med!
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hybrid Motorsykkel.
Kunne vært artig med et par bilder av dette prosjektet.
Kanskje du finner fram et par, TrondA?
Hadde vært gøy å lese artikkelen din fra MC-Avisa også, forresten
Men den er kanskje ikke å få tak i på nett?
Morsomt at du finner fram såpass gamle tråder som dette også
Bra!
Kanskje du finner fram et par, TrondA?
Hadde vært gøy å lese artikkelen din fra MC-Avisa også, forresten

Men den er kanskje ikke å få tak i på nett?
Morsomt at du finner fram såpass gamle tråder som dette også

Bra!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hybrid Motorsykkel.
Diesel høres spennende ut, liker nå dieselbiler bedre enn bensin. Lavt forbruk i forhold til ytelse og bedre dreiemoment.TrondA skrev: Husker selv stormen jeg fikk på privat e-mail etter å ha skrevet artikkel om motorsykler med dieselmotor i MC - avisa i sin tid...
-
- Innlegg: 152
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Bosted: Ridabu
Re: Hybrid Motorsykkel.
Oppfordringer fra hjemmesidesjef:
Det var lett å finne min gamle artikkel i MC-avisa:
http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... 06bd883c88
Litt verre er det å finne den gamle prototypen som er omtalt på denne 5 år gamle tråden.
Når tråddeltagere omtaler det stygge strømlinjeformede designet er det lett å forstå at vi snakker om noe annet enn hva som presenteres i første link til trådstarter.
Vi prøver likevel:
Her er den gamle. Dette var en liten revolusjon da den kom. Hvorfor dette konseptet ikke ble fulgt opp, er en sann gåte for meg.
Diesel motorsykkel som ikke er en antikvarisk Royal Enfield med motor fra en hagetraktor, har heller ikke slått an. Vi har tre seriøse sykler likevel:
Track
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6
Neander
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6
HDT
http://guerrantwebworks.com/hdt/models.htm
For mer lesning; http://www.dieselbike.net/
Gjør bare oppmerksom på at selve drivstoffet diesel er enda mer primitivt enn bensin...
Det var lett å finne min gamle artikkel i MC-avisa:
http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... 06bd883c88
Litt verre er det å finne den gamle prototypen som er omtalt på denne 5 år gamle tråden.
Når tråddeltagere omtaler det stygge strømlinjeformede designet er det lett å forstå at vi snakker om noe annet enn hva som presenteres i første link til trådstarter.
Vi prøver likevel:

Her er den gamle. Dette var en liten revolusjon da den kom. Hvorfor dette konseptet ikke ble fulgt opp, er en sann gåte for meg.
Diesel motorsykkel som ikke er en antikvarisk Royal Enfield med motor fra en hagetraktor, har heller ikke slått an. Vi har tre seriøse sykler likevel:
Track
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6
Neander
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6
HDT
http://guerrantwebworks.com/hdt/models.htm
For mer lesning; http://www.dieselbike.net/
Gjør bare oppmerksom på at selve drivstoffet diesel er enda mer primitivt enn bensin...
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hybrid Motorsykkel.
Bra! Det som ikke er fullt så bra er utfordringen med disse MC-Avisa linkene...TrondA skrev:Oppfordringer fra hjemmesidesjef:
Det var lett å finne min gamle artikkel i MC-avisa:
http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... 06bd883c88

For å få lest TrondA sin artikkel måtte i hvert fall jeg markere linken (all teksten mellom url-tag'ene), kopiere og lime inn i adressefeltet for så å klikke "Ok", evt. bruke kontekstfunksjonen "Go to web page" som er en hendig greie i Opera, som jeg bruker for anledningen...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.