poulet_cavalier skrev:Busa Trond skrev:
Du
Bringisen
Nå sitter jeg her med Motorrad blad fra forrige måned. Der er det bilde av GS sylindre med noe gitter i front på sylinderen, fire stenger.
Denne tysken er helt Gresk for meg
Det er skrevet fire sider i bladet med bilder av innvendig i moteren, ventiler og slikt.
Også står det skrevet ved et lite bilde av en GS med dem sylindrene på, slik :-)å
Der Verdacht: In diesem seltsam aussehenden GS-Zylinderkopf verbirgt sich eine variable Ventil-steuerung.
Hva skjer a

Variabel ventilstyring. Må vel være neste versjon av bokseren kanskje?
Kanskje det dreier seg om en versjon av "BMW
Valvetronic" som nå har funnet veien til MC?
Dette er i alle fall av det det nyeste og hotteste innen aktiv ventilstyring, som i tillegg til å fange fluer og se forjævlig ut, bla også gir lavere forbruk, renere forbrenning, og det kan forbedre effektkurven. Som jo er en god ting. :-)
Ulike former for variabel ventilstyring har vært på banen lenge. Vet ikke hvor vanlig det er på MC, og hva GS eventuelt har fra før av, men Honda har feks VTEC på VFR800 som er en veldig simpel (
dårlig) form for styring slik at begge innsugs-ventilene først åpner ved ca 6500-7000 rpm. Siden dette er enten av eller på, blir overgangen brå, og ikke alle er like begeistret for det. Men det altså mest miljø-tjafs, ikke så mye ytelsesøkning. BMW Biler har lenge hatt sin VANOS som endrer tidspunkt for når ventilene åpner/lukker ved å vri kamaksel ifht kamkjede/Veivaksel, og de fleste biler har i dag en eller annen form for slik "VVT" (variable valve timing) løsning. Men kjært barn har mange navn.
Det unike med BMW Valvetronic er at det helt trinnløst endrer løftet på ventilene helt fra 0-full åpen. Så ingen rykk, napp, eller andre uønskede effekter, men man kan altså endre åpning slik at man alltid får optimal sylinder-fylling, alt etter turtall og belastning. Og siden de kan stenge helt, trenger man ikke lenger noe innsug-spjeld/spjeldhus siden ventilene nå kan gjøre den jobben. Ulempen er at det er ganske kompleks mekanikk, som potensielt kan gå i stykker.
Slik fungerer i alle fall Valvetronic
(Men er ikke 100% sikker på at det er dette, da "eine variable Ventil-steuerung" er alt for upresist, og kan bety så mangt i dag. Så er bare et forslag (på lik linje med Busa-T sitt.)
[video]
http://www.youtube.com/watch?v=qZ9k4Ohssu8[/video]