Hva er den beste sykkelen?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Barbarozza skrev:
simpson skrev:Nå er vel Adventuresykler i skuddet som aldri før og alle selger de i forskjellige former, noen mest for veg, noen mest for offroad og noen midt i mellom.
Men se på bilverden. SUV er jo akkurat det samme?
Du har BMW X 5, Porsche Cayenne osv, du har Toyota Landcruiser og MB Galendevagen.
Akkurat samme ting.
Men Honda bommer ikke med sine Adventuresykler?
Hva med sporttouring? Hva er det? Tursykkel med sportslig egenskaper eller sportsykkel med touringegenskaper?
Bare tull, enten sport eller touring. Det som var 80-90 tallets verstinger ble plutselig utdatert og derfor kalt sportstourer.
Bla din vfr. Det var noe av det hotteste Honda hadde med 116 hk.
Nåja, På den tia var vel ikke ducce så heite heller da. På den tiden var det Kawasaki som lagde greiene :thumleft
Det er helt korrekt.
Ducati som firma er gammelt men sykkelproduksjon begynte forholdsvis seint.
Men "glanstiden" begynte på 80 tallet.

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

DrGreve skrev:
ZZR-Erling skrev:
DrGreve skrev:
jhn skrev:
DrGreve skrev:Problemet er at den produsenten som prøver å lage noe som tiltrekker flere kjøpergrupper ender opp med en hybrid som ikke er god/best på noe. Der mener jeg BMW, og andre bommer totalt med sine ADV-sykler. De har skapt noe udeniferbart, det er verken fugl eller fisk. Skal du ha et dekk for asfalt, så kjøper du et dekk som er laget for asfalt. Eller vinterdekk om vinteren (på bil). En ADV må ha dekk for både grus og asfalt og da ender man opp med et kompromiss som i mine øyne ikke kan kalles på noen som helst måte best.
Og det er vel sikkert derfor de har så masse kjørehjelp/assistanse påmontert, hva vet jeg? :lol
Næmmen doktor da ... jeg trodde du hadde mere kunnskap og erfaring om/med motorsykler til å si noe sånn tøv.
Et såkalt allroad-dekk fungerer helt utmerket ved den kjøring som 95% av oss bedriver på asfalt, + at det fungerer på grus og skogsveier, bedre enn et asfaltdekk, men alt dette forstår du godt.
Det er også økonomisk fant jeg ut ... jeg tror jeg har kjørt mellom 15-17000 på et sett mot 5-7000 på asfaltdekk
"Bommer totalt" :scratch ADV selger jo som hakka møkk.
Jeg har forresten ingen kjørehjelp eller assistanse ... helt analog sykkel
Mulig at jeg var litt uklar i formuleringen, men jeg brukte dekk som en måte å forklare at et kompromiss ikke er like bra som noe som er klart definert. Jeg prater om dekk i overført betydning :)
Og til simpson, jeg snakker ikke om merke, men om ADV-sykler som et konsept.
Men når man først skal lage et kompromiss, så er V-4 uansett den beste motoren og DER treffer Honda blink :lol
Trekker ikke V4'ern litt slappt på lave turtall?
Det aner jeg faktisk ikke siden min sykkel idler på rundt 1100rpm :lol
?.hmm..du tok ikke baiten. :twisted

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Barbarozza »

DrGreve skrev:
simpson skrev:Kanskje en grunn til at denne "utdaterte" konstruksjonen brukes enda, eller?
Eller hvorfor russerne stjal hele fabrikken og flyttet den til Ural?
Og det der er over min fatteevne, at noen vil kalle dette verdens beste.
Og russerne har vel ikke akkurat historie for å lage noe som er verdens beste?
Lada, T-4 tanks og Kalasnikov er holdbart, men ikke akkurat tekniske underverker?
Greven. ikke undervurder russisk teknologi. De aller fleste gjør det, men de lager jagerfly knapt noen kan ta i en reell dogfight, de er knallgode på alt fra raketter til ubåter. Delvis på grunn av dyktige folk og utdannelse som få andre har. Sjekk en russisk militær lastebil fra 60 åra, uavhengig fjæring. Mens alle andre hadde stive aksler. Våpensystem som Sam som under yom kippur i 73 tok livet av stor del av israelske flyvere. De er jævla gode, men om de har brukt alt dette særlig klokt er annen sak. :-)
Memento mori

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Barbarozza skrev:
DrGreve skrev:
simpson skrev:Kanskje en grunn til at denne "utdaterte" konstruksjonen brukes enda, eller?
Eller hvorfor russerne stjal hele fabrikken og flyttet den til Ural?
Og det der er over min fatteevne, at noen vil kalle dette verdens beste.
Og russerne har vel ikke akkurat historie for å lage noe som er verdens beste?
Lada, T-4 tanks og Kalasnikov er holdbart, men ikke akkurat tekniske underverker?
Greven. ikke undervurder russisk teknologi. De aller fleste gjør det, men de lager jagerfly knapt noen kan ta i en reell dogfight, de er knallgode på alt fra raketter til ubåter. Delvis på grunn av dyktige folk og utdannelse som få andre har. Sjekk en russisk militær lastebil fra 60 åra, uavhengig fjæring. Mens alle andre hadde stive aksler. Våpensystem som Sam som under yom kippur i 73 tok livet av stor del av israelske flyvere. De er jævla gode, men om de har brukt alt dette særlig klokt er annen sak. :-)
Og at det som du sier holdbart ikke bra?
Du nevner biler, stridsvogner og våp
en? Vel det er vel noe av det jeg ville satt pris på var holdbart, men det er jo meg :-)å

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Vel, bare for å gjøre det heilt klart, æ ska ikke :knegg ha noen russisk mc!

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

ZZR-Erling skrev:Vel, bare for å gjøre det heilt klart, æ ska ikke :knegg ha noen russisk mc!
Og la meg legge til, ikke BMW heller :[-X
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:
Barbarozza skrev:
DrGreve skrev:
simpson skrev:Kanskje en grunn til at denne "utdaterte" konstruksjonen brukes enda, eller?
Eller hvorfor russerne stjal hele fabrikken og flyttet den til Ural?
Og det der er over min fatteevne, at noen vil kalle dette verdens beste.
Og russerne har vel ikke akkurat historie for å lage noe som er verdens beste?
Lada, T-4 tanks og Kalasnikov er holdbart, men ikke akkurat tekniske underverker?
Greven. ikke undervurder russisk teknologi. De aller fleste gjør det, men de lager jagerfly knapt noen kan ta i en reell dogfight, de er knallgode på alt fra raketter til ubåter. Delvis på grunn av dyktige folk og utdannelse som få andre har. Sjekk en russisk militær lastebil fra 60 åra, uavhengig fjæring. Mens alle andre hadde stive aksler. Våpensystem som Sam som under yom kippur i 73 tok livet av stor del av israelske flyvere. De er jævla gode, men om de har brukt alt dette særlig klokt er annen sak. :-)
Og at det som du sier holdbart ikke bra?
Du nevner biler, stridsvogner og våp
en? Vel det er vel noe av det jeg ville satt pris på var holdbart, men det er jo meg :-)å
Joda, men det skal også være estetisk tiltalende i tillegg til funksjonelt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:
ZZR-Erling skrev:Vel, bare for å gjøre det heilt klart, æ ska ikke :knegg ha noen russisk mc!
Og la meg legge til, ikke BMW heller :[-X
Jeg tror du er en prinsippnazi.
Du skal ikke ha BMW uansett om du hadde fått den gratis.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:
DrGreve skrev:
ZZR-Erling skrev:Vel, bare for å gjøre det heilt klart, æ ska ikke :knegg ha noen russisk mc!
Og la meg legge til, ikke BMW heller :[-X
Jeg tror du er en prinsippnazi.
Du skal ikke ha BMW uansett om du hadde fått den gratis.
Tja, en K eller S1000RR kan jeg ta gratis, siden de ligger i mitt segment. En GS ville jeg ikke hatt om de hadde kastet den etter meg. Men hadde jeg fått igjennom at jeg kunne få selge den umiddelbart etter overdragelsen, så kanskje?
GS er etter min mening den desidert styggeste sykkelen på markedet i dag.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Fidel »

Motorcycle Daily har allerede gjort jobben for dere hva gjelder den beste sykkelen. Sånn er det bare.

http://www.motorcycledaily.com/2013/12/ ... 00-custom/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Det er en utrolig kul sykkel, men ikke for meg.....enda
Men den er ihvrtfall italiensk :thumleft

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av MH434 »

Enig med Greve: Russerene er mer kjent for kvantitet enn kvalitet.
Det de russiske ingenørene utviklet under krigen var et hav dårligere enn det "der führer's" ingenører fikk til. Den trenden lever fortsatt idag.
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Tror ikke en GS er best i Mongolia. Se bare på Charley og Ewan. Da kamramannens GS knakk så måtte de kjøpe en billig kinesisk sykkel for å komme seg videre. Og han klarte seg jo bedre på den en de gjorde på GS'en.

En GS er muligens det beste siden den er så god til alt. Det kan kjøres uendelig lange dagsetapper på grunn av behaglig sal og kjørestilling, det er ingen plagsom fartsving så altså kan man godt bruke den til høyhastighetstouring, den har masse bagasjekapasitet og er det slutt på veien så er det bare å fortsette.

Helt klart burde jeg hatt en GS, selv om jeg stort sett kjører på vei. Men så var det dette med utseende da.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Fidel »

Har aldri vært noen cruiser-fyr, men da jeg prøvde denne bare måtte jeg ha den. Stelvio'n fikk fyken og ble erstattet av Calif 1400 Custom-varianten. Jeg trengte likevel å komplettere med en Yamaha WR250R til gruskjøring. På den annen side gjør det jo ikke noe med flere MC'er i garasjen :)
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Busa Trond »

JohnnyTh skrev:En GS er muligens det beste siden den er så god til alt. Det kan kjøres uendelig lange dagsetapper på grunn av behaglig sal og kjørestilling, det er ingen plagsom fartsving så altså kan man godt bruke den til høyhastighetstouring, den har masse bagasjekapasitet og er det slutt på veien så er det bare å fortsette.

Helt klart burde jeg hatt en GS, selv om jeg stort sett kjører på vei. Men så var det dette med utseende da.
En GS er nok mye bedre til høyhastighetstouring under 100Km/t en over. Med luftmotstand som inngangspartiet på en Rema butikk, og stort framhjul så blir dette kleint i større hastigheter. Merkes godt på motorvei med turbulens fra andre biler.

Svar