ZZR-Erling skrev:Vel, bare for å gjøre det heilt klart, æ ska ikke ha noen russisk mc!
Og la meg legge til, ikke BMW heller
Jeg tror du er en prinsippnazi.
Du skal ikke ha BMW uansett om du hadde fått den gratis.
Der tror jeg du er inne på noe vesentlig , men jeg er svært usikker på andre linjen.
Når noen er prinsippnazi så har det ofte prinzippet ofte en skjult agenda
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
JohnnyTh skrev:Tror ikke en GS er best i Mongolia. Se bare på Charley og Ewan. Da kamramannens GS knakk så måtte de kjøpe en billig kinesisk sykkel for å komme seg videre. Og han klarte seg jo bedre på den en de gjorde på GS'en.
En GS er muligens det beste siden den er så god til alt. Det kan kjøres uendelig lange dagsetapper på grunn av behaglig sal og kjørestilling, det er ingen plagsom fartsving så altså kan man godt bruke den til høyhastighetstouring, den har masse bagasjekapasitet og er det slutt på veien så er det bare å fortsette.
Helt klart burde jeg hatt en GS, selv om jeg stort sett kjører på vei. Men så var det dette med utseende da.
Vel , hele sannheten må vel frem. Nødløsningen med den billige kinesiske sykkelen varte ærlig talt ikke lenge. Du husker vel de mongolske mennene som slo den i fra hverandre etter en kort distanse. De fikk liv i den tilslutt , men kameramannens GS hadde da virkelig hvert igjennom en ganske mye lenger og uholdbar distanse enn det den kinesiske "mopeden" hadde. Dessuten hadde ikke han noe last på mopeden heller. Husker godt når de krysset elven med GSen og elven fosset over sykkelen. De skrudde ut pluggen, turnet motoren slik at vannet fosset ut av plugghullet. Deretter startet sykkelen og de kjørte videre. Historien om rammen på den gamle GSen er jo også interessant , lappet sammen flere ganger, men GSen tøffest videre i uholdbart terreng. De store firehjulstrekkere hadde ofte større problemer med velt og bruk av vinsj. Artige serier forresten
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
..men de synes GS'en var for diger i LWA..egentlig, og jeg er helt enig. Jeg hade valgt en betydelig mindre bike, særlig med tanke på at de hadde følgebil!
Den filmen er nesten en "ren GS-promotion film"...og det "går jo rett inn"
ZZR-Erling skrev:Vel, bare for å gjøre det heilt klart, æ ska ikke ha noen russisk mc!
Og la meg legge til, ikke BMW heller
Jeg tror du er en prinsippnazi.
Du skal ikke ha BMW uansett om du hadde fått den gratis.
Der tror jeg du er inne på noe vesentlig , men jeg er svært usikker på andre linjen.
Når noen er prinsippnazi så har det ofte prinzippet ofte en skjult agenda
Og du beskylder meg for å diskutere person og ikke sak?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
ZZR-Erling skrev:..men de synes GS'en var for diger i LWA..egentlig, og jeg er helt enig. Jeg hade valgt en betydelig mindre bike, særlig med tanke på at de hadde følgebil!
Jepp , uten tvil at en 1150/1200 kan bli i største laget for mange av de strabasiøse strekningene på en slik ekstremreise. Til og med de grove følgebilene med 4x4 hadde problemer flere steder. Men jeg sitter uansett i beundring å ser på hva som faktisk er mulig med disse syklene. Kan foreta reiser på de mest utrolige og eksotiske steder, og dette på en til og med relativt komfortabel måte.
I går fikk jeg julepresang av min forhandler , en to timers video om flere personer som kjører den nye GSen på eksotiske turer. Julestrien kommer til å nytes med litt godt i glasset og video av verdens fineste og beste sykkel.
JohnnyTh skrev:En GS er muligens det beste siden den er så god til alt. Det kan kjøres uendelig lange dagsetapper på grunn av behaglig sal og kjørestilling, det er ingen plagsom fartsving så altså kan man godt bruke den til høyhastighetstouring, den har masse bagasjekapasitet og er det slutt på veien så er det bare å fortsette.
Helt klart burde jeg hatt en GS, selv om jeg stort sett kjører på vei. Men så var det dette med utseende da.
En GS er nok mye bedre til høyhastighetstouring under 100Km/t en over. Med luftmotstand som inngangspartiet på en Rema butikk, og stort framhjul så blir dette kleint i større hastigheter. Merkes godt på motorvei med turbulens fra andre biler.
Høyhastighetstouring under 100 km/t går det ann? I mitt hode er det normalhastighet. Høyhastighet da tenker jeg på Europeiske motorveier med hastigheter fra 120 til 150 km/t.
Sykkelen min er ganske bra opp til 180km/t. Ved 210 begynner den å logre med rumpa hvis det er urolig luft, feks mye lastebiler eller vind. Jeg tror dette skyldes toppboksen, men har desverre ikke fått prøvd den uten toppboksen i slike hastigheter.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Bringisen skrev:I går fikk jeg julepresang av min forhandler , en to timers video om flere personer som kjører den nye GSen på eksotiske turer. Julestrien kommer til å nytes med litt godt i glasset og video av verdens fineste og beste sykkel.
Jeg tror vi sier verdens mest oppskrytte motorsykkel :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
JohnnyTh skrev:Tror ikke en GS er best i Mongolia. Se bare på Charley og Ewan. Da kamramannens GS knakk så måtte de kjøpe en billig kinesisk sykkel for å komme seg videre. Og han klarte seg jo bedre på den en de gjorde på GS'en.
En GS er muligens det beste siden den er så god til alt. Det kan kjøres uendelig lange dagsetapper på grunn av behaglig sal og kjørestilling, det er ingen plagsom fartsving så altså kan man godt bruke den til høyhastighetstouring, den har masse bagasjekapasitet og er det slutt på veien så er det bare å fortsette.
Vel , hele sannheten må vel frem. Nødløsningen med den billige kinesiske sykkelen varte ærlig talt ikke lenge. Du husker vel de mongolske mennene som slo den i fra hverandre etter en kort distanse. De fikk liv i den tilslutt , men kameramannens GS hadde da virkelig hvert igjennom en ganske mye lenger og uholdbar distanse enn det den kinesiske "mopeden" hadde. Dessuten hadde ikke han noe last på mopeden heller. Husker godt når de krysset elven med GSen og elven fosset over sykkelen. De skrudde ut pluggen, turnet motoren slik at vannet fosset ut av plugghullet. Deretter startet sykkelen og de kjørte videre. Historien om rammen på den gamle GSen er jo også interessant , lappet sammen flere ganger, men GSen tøffest videre i uholdbart terreng. De store firehjulstrekkere hadde ofte større problemer med velt og bruk av vinsj. Artige serier forresten
Jeg mener å huske charley komentere at kamramannen kom seg lettere frem en de gjorde på GS'ene. Håper de har gjort noe med rammen, det er jo en sykkel som markedsføres som en tøff adventurer. Veldig bra serie og jeg synes nesten long way down var enda bedre. Tipper de seriene har solgt mange GS'er.
ZZR-Erling skrev:..men de synes GS'en var for diger i LWA..egentlig, og jeg er helt enig. Jeg hade valgt en betydelig mindre bike, særlig med tanke på at de hadde følgebil!
I går fikk jeg julepresang av min forhandler , en to timers video om flere personer som kjører den nye GSen på eksotiske turer. Julestrien kommer til å nytes med litt godt i glasset og video av verdens fineste og beste sykkel.
Følgebilene deres ble jo ikke brukt spm vanlige følgebiler. De var vel vanligvis et par dager unna.
Fineste? Beauty is in the eye of the beholder.
En ting som er fasinerende med GS er at eierne ofte blir helt ensporet. Ofte og litt nedlatende ovenfor andre merker. Men vi andre er mer åpne for alt mulig :) GS må være fantastisk. Mange GS eiere går rett i skyttergraven hvis man sier noe negativt on de.
Kinasykkelen fikk et par hundre kilo mindre last
Et par hundre? Hvor mye kan man egentlig laste på en gs? Det var en imponerende nyttelast!
Kinasykkelen fikk et par hundre kilo mindre last
Etter å ha googlet litt fant jeg ut at det var en russisk IZh Planeta 5, og at den bare holdt en kort stund før girkassen havarerte.
Grunnen til at rammen sprakk var også at GS'en var betydelig overlastet (vesentlig mer enn 200kg + fører).
Følgebilene deres ble jo ikke brukt spm vanlige følgebiler. De var vel vanligvis et par dager unna.
Fineste? Beauty is in the eye of the beholder.
En ting som er fasinerende med GS er at eierne ofte blir helt ensporet. Ofte og litt nedlatende ovenfor andre merker. Men vi andre er mer åpne for alt mulig :) GS må være fantastisk. Mange GS eiere går rett i skyttergraven hvis man sier noe negativt on de.
Har sett det samme, bortsett fra at man trenger ikke si noe negativt ... de ligger konstant i skyttergrava.
Det er jo egentlig ikke mange som mener at ikke GS er en god sykkel, men GS-eierne driver kontinuerlig en forsvarskamp mot ... nesten ingen