Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Det som er saken er at vi GS eiere bare må innfinne oss med at når man har en så fantastisk sykkel blir man hele tiden utsatt for angrep. Vi er vant til dette så ikke bekymre dere for oss :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

Det blir vel solgt flest GS'er så vi som har sånne må vel tåle en blanding av mobbing og missunnelse. Det er greit.
;-)
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

poulet_cavalier skrev:Det blir vel solgt flest GS'er så vi som har sånne må vel tåle en blanding av mobbing og missunnelse. Det er greit.
;-)
Jeg har litt problemer med å skjønne logikken, hvorfor skulle noen være misunnelig for noe "alle" har? En GS blir jo ikke akkurat et samleobjekt..
Og bare for å frata enkelte noen illusjoner, jeg mobber ikke, jeg uttrykker min oppriktige mening :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

DrGreve skrev: Jeg har litt problemer med å skjønne logikken, hvorfor skulle noen være misunnelig for noe "alle" har? En GS blir jo ikke akkurat et samleobjekt..
Sykkel med potensial som samleobjekt er Moto Guzzi Stelvio :-) .
Ikke overraskende siden det kommer fra meg, selvfølgelig... :knegg

Men ikke bare derfor siden Stelvio skiller seg ut ganske mye i forhold til de fleste andre sykler.
Og ikke minst fordi den produserer i et meget begrenset antall. I hvert fall i forhold til BMW GS...

Brukeravatar
hakhap
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR

Legg inn av hakhap »

poulet_cavalier skrev:Det blir vel solgt flest GS'er så vi som har sånne må vel tåle en blanding av mobbing og missunnelse. Det er greit.
;-)
Det blir og solgt mest av Justin Bieber.....
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

Ser at mange drar frem utseende i denne diskusjonen. Dette er selvfølgelig en av de aller umuligste ting å diskutere. Når man ser på en kvinne, er de aller fleste enig i hva som er vakkert. En kvinnekropp er et vakkert tempel. Likevel ser man i en missekonkurranse at stemmingen er svært ulikt. Hva vi ser på som vakkert er ikke mulig å diskutere. Skal man kun trekke frem former kommer ikke jeg utenom enkelte Ducatier, de er linjelekre formene tatt i betraktning. Bland japsesyklene finnes det etter min mening lite som appellerer til det vakre. Suzuki og Yamaha har lite som er vakkert, Honda har ingen ting etter min mening. Ikke engang teknikken ønsker Honda og vise frem , de skjuler det aller meste av ingeniørkunst bak svære og lukkede plastdeksler og man forstår fort hvorfor. Jeg husker CBRen jeg hadde på 90 tallet, ingen spor av motor og teknikk kunne sees. Når jeg fjernet plastdekslene om vinteren forsto jeg hvorfor, makan til dårlig finnish. Sveiser, skruer og bolter var av svært dårlig finnish. Det som jeg synes er vakkert er teknikk og opplevd kvalitet. En spesiell motorkonstruksjon skal vises frem og finishen skal være flott. Brytere og hendler skal være pent utformet og man skal ha en god opplevd kvalitet når man ser og tar på dem. Instrumentpanel er også en del av sykkelens utseende. Som sagt teknikken og konstruksjonen skal synes etter min mening og har man et ikon og etterleve bør man kunne se slektskapet. Alle disse tingene er i varetatt etter min mening på den nye GSen. Detaljer er like mye vakkert som former. Men igjen som i missekonkurransene, mennesker mener forskjellig, og det er endelig godt at det finnes noe for enhver smak. Her ser dere en bildeserie med vakkert håndtverk :P :p

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:Det som er saken er at vi GS eiere bare må innfinne oss med at når man har en så fantastisk sykkel blir man hele tiden utsatt for angrep. Vi er vant til dette så ikke bekymre dere for oss :P :p
Gs eiere er rimelig flinke til å angripe alle andre og :-)

Ikke rart rammen knakk hvis de har overlastet så voldsomt. Han veier jo litt han kamramannen og. Nærmere hundrekilo overlast har nok mye å bety på sånne veier.
Men du har helt rett. En GS er nok bedre enn en kinesisk moped.
Ser den har 11 kg mer nyttelast en sykkelen min. Men er sidevesker regnet med i vekten allerede? På min er jo sideveskene inkludert i egenvekten så da blir det jo rimelig likt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Bringisen skrev:Ser at mange drar frem utseende i denne diskusjonen. Dette er selvfølgelig en av de aller umuligste ting å diskutere. Når man ser på en kvinne, er de aller fleste enig i hva som er vakkert. En kvinnekropp er et vakkert tempel. Likevel ser man i en missekonkurranse at stemmingen er svært ulikt. Hva vi ser på som vakkert er ikke mulig å diskutere. Skal man kun trekke frem former kommer ikke jeg utenom enkelte Ducatier, de er linjelekre formene tatt i betraktning. Bland japsesyklene finnes det etter min mening lite som appellerer til det vakre. Suzuki og Yamaha har lite som er vakkert, Honda har ingen ting etter min mening. Ikke engang teknikken ønsker Honda og vise frem , de skjuler det aller meste av ingeniørkunst bak svære og lukkede plastdeksler og man forstår fort hvorfor. Jeg husker CBRen jeg hadde på 90 tallet, ingen spor av motor og teknikk kunne sees. Når jeg fjernet plastdekslene om vinteren forsto jeg hvorfor, makan til dårlig finnish. Sveiser, skruer og bolter var av svært dårlig finnish. Det som jeg synes er vakkert er teknikk og opplevd kvalitet. En spesiell motorkonstruksjon skal vises frem og finishen skal være flott. Brytere og hendler skal være pent utformet og man skal ha en god opplevd kvalitet når man ser og tar på dem. Instrumentpanel er også en del av sykkelens utseende. Som sagt teknikken og konstruksjonen skal synes etter min mening og har man et ikon og etterleve bør man kunne se slektskapet. Alle disse tingene er i varetatt etter min mening på den nye GSen. Detaljer er like mye vakkert som former. Men igjen som i missekonkurransene, mennesker mener forskjellig, og det er endelig godt at det finnes noe for enhver smak. Her ser dere en bildeserie med vakkert håndtverk :P :p

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Denne karen er ikke helt enig med deg ang opplevd kvalitet og finish på div. detaljer.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=iq2KfgYihgk[/video]

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg tror ikke dekslene er der for å skjule dårlig håndtverk. Har vel mer med aerodynamikk å gjøre.
Dere som kjører GS hvor fort kan man kjøre før det blir ubehaglig? 100 km/t høres merkelig lite ut.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

[quote="Bringisen"]Ser at mange drar frem utseende i denne diskusjonen. Dette er selvfølgelig en av de aller umuligste ting å diskutere. Når man ser på en kvinne, er de aller fleste enig i hva som er vakkert. En kvinnekropp er et vakkert tempel. Likevel ser man i en missekonkurranse at stemmingen er svært ulikt. Hva vi ser på som vakkert er ikke mulig å diskutere. Skal man kun trekke frem former kommer ikke jeg utenom enkelte Ducatier, de er linjelekre formene tatt i betraktning. Bland japsesyklene finnes det etter min mening lite som appellerer til det vakre. Suzuki og Yamaha har lite som er vakkert, Honda har ingen ting etter min mening. Ikke engang teknikken ønsker Honda og vise frem , de skjuler det aller meste av ingeniørkunst bak svære og lukkede plastdeksler og man forstår fort hvorfor. Jeg husker CBRen jeg hadde på 90 tallet, ingen spor av motor og teknikk kunne sees. Når jeg fjernet plastdekslene om vinteren forsto jeg hvorfor, makan til dårlig finnish. Sveiser, skruer og bolter var av svært dårlig finnish. Det som jeg synes er vakkert er teknikk og opplevd kvalitet. En spesiell motorkonstruksjon skal vises frem og finishen skal være flott. Brytere og hendler skal være pent utformet og man skal ha en god opplevd kvalitet når man ser og tar på dem. Instrumentpanel er også en del av sykkelens utseende. Som sagt teknikken og konstruksjonen skal synes etter min mening og har man et ikon og etterleve bør man kunne se slektskapet. Alle disse tingene er i varetatt etter min mening på den nye GSen. Detaljer er like mye vakkert som former. Men igjen som i missekonkurransene, mennesker mener forskjellig, og det er endelig godt at det finnes noe for enhver smak. Her ser dere en bildeserie med vakkert håndtverk :P :p quote]

Amen :notworthy:

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

Jeg gidder ikke sitere alt det bringisen skriver, men en ting har han rett i, smak og behag er og blir subjektivt.
Det han bommer på er å påstå at andre produsenter ikke kan vise ypperlig design. Jeg vil minne han om at når han trekker fram Ducati som et ikon, burde han ha historien klar før han mener noe. Jeg mener at de som sier at Ducati i det store og hele etterlignet Honda sin NR750 fra 1992 når de lanserte sin 916 i 1994, vet hva de snakker om :)
Og den som påstår at GS er en designmessig perle kjøper sikkert malerier av Andy Warhol også :scratch :lol

Dette skriver Knut Ivar Robertsen om NR750. Han er en sann V-4-fantast:
Jepp, dette er tidenes dyreste og mest sofistikerte motorsykkel!
Den ble laget og solgt i 1992 bare for å vise verden det ypperste
innen tekniske løsninger. Som vanlig hadde sykkelen enkeltsving bak.

Motoren er et kapittel for seg. Det er en V4 i beste Honda-manèr,
men her er stemplene ovale! Dette ga mulighet for å ha hele 8 ventiler
og to plugger pr. sylinder. Dermed fungerer motoren mer som en V8
enn en V4. Ytelsen er 139 hk ved 14000 rpm.

Utstrakt bruk av karbonfiber og andre sofistikerte materialer
klarte derimot ikke å hindre vekta fra å havne på hele 223 kg.
Sykkelen hadde en del hastighetsrekorder i en slanket og trimmet versjon.
I overkant av 200 sykler er produsert, og jeg regner med at de
eksemplarene som finnes, stort sett står i garasje eller i glassmonter
og støver ned. De fleste eksemplarene ble nemlig solgt til samlere
med tilstrekkelig feit bankkonto.

Legg forøvrig merke til eksosanlegget som ender ut i fastbacken.
Lurer på hvor Ducati hadde sett dette da de lanserte 916 i 1994?
Lekkert er det ihvertfall!
nr750.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:Jeg tror ikke dekslene er der for å skjule dårlig håndtverk. Har vel mer med aerodynamikk å gjøre.
Dere som kjører GS hvor fort kan man kjøre før det blir ubehaglig? 100 km/t høres merkelig lite ut.
Han peker jo på brytere som ikke imponerer han, stygge sveiser, raklete plast og blafrende vindskjerm

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

Vel greven......vet ikke helt hva jeg skal si.
Likheten er vel ikke slående, bortsett fra rødfargen.
Både RG 500 og RD 500 hadde også potter som kom ut i øvre del av hekken.
Så det er vel ikke noe bevis for en påstand om at 916 ligner på en NR 750?
Jeg mener at det er en hel verden mellom disse to syklene ang. design og at Ducatien har linjer og design som overgår NR 750.
Tror du skal ha veldig stor og livlig fantasi om du tror at Ducati har brukt NR 750 som utgangspunkt :-)å

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

jhn skrev: Denne karen er ikke helt enig med deg ang opplevd kvalitet og finish på div. detaljer.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=iq2KfgYihgk[/video]
Dette er vel en britisk rørlegger som rasjonaliserer hvorfor han ikke skal oppgradere sin *gamle* GSA - og det ser ut som han har en dårlig dag.

Forøvrig den eneste negative "testen" jeg har sett.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:Vel greven......vet ikke helt hva jeg skal si.
Likheten er vel ikke slående, bortsett fra rødfargen.
Både RG 500 og RD 500 hadde også potter som kom ut i øvre del av hekken.
Så det er vel ikke noe bevis for en påstand om at 916 ligner på en NR 750?
Jeg mener at det er en hel verden mellom disse to syklene ang. design og at Ducatien har linjer og design som overgår NR 750.
Tror du skal ha veldig stor og livlig fantasi om du tror at Ducati har brukt NR 750 som utgangspunkt :-)å
Jeg mener subjektivt at Ducati studerte NR750 nøye før de designet sin 916. At du er uenig respekterer jeg.
Men hovedpoenget mitt i forrige innlegg var at andre enn BMW kan levere design av ypperste klasse, og min mening ang. GS er at den er en designmessig katastrofe. For meg er det ubegripelig at noen syns den er pen. Funksjonell? Kanskje, men jeg har ikke tenkt å finne det ut.
Og det er sikkert noen som mener jeg angriper bringisen. Feil, jeg angriper BMW sin ADV-sykkel. Den er gyselig :-)å

Bilde

Svar