Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Bringisen skrev:Ok , for meg er ikke sykkelen kun en bruksgjenstand. For meg er det hobby, kjærlighet og rekreasjon. På bakgrunn av dette er synlig teknikk i en relativt vakker forening, viktig. Styggpent eller Silkepent , what ever :D
Hvorfor må teknikk og duppeditter være så synlig?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

...dvs, det var ikke en Servicebulletin, men de holdt igjen leveransene

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

DrGreve skrev: Hvorfor må teknikk og duppeditter være så synlig?
Vel, det finnes tredjeparts paneler til GS '13 -> og den ser kanskje litt mer estetisk ut da. Men den blir vanskeligere å holde ren så jeg lar den være som den er.

Argument for at alt er åpent er vel at det skal være lett å reparere underveis, men det er vel mest gimmick.

Tror ikke det er mange som har kjøpt GS på grunn av utseende..
(jeg får ikke ståpels av Honda VF1000 heller ;e )
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

poulet_cavalier skrev:
DrGreve skrev: Hvorfor må teknikk og duppeditter være så synlig?
Vel, det finnes tredjeparts paneler til GS '13 -> og den ser kanskje litt mer estetisk ut da. Men den blir vanskeligere å holde ren så jeg lar den være som den er.

Argument for at alt er åpent er vel at det skal være lett å reparere underveis, men det er vel mest gimmick.

Tror ikke det er mange som har kjøpt GS på grunn av utseende..
(jeg får ikke ståpels av Honda VF1000 heller ;e )
He, he, takk for latteren :lol
Ikke jeg heller, det er jo tross alt bare en motorsykkel :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:GS og kvalitet...vel de har hatt omfattende kvalitetsproblemer: kardanghavari, bensinpumpeproblemer, startsperre og brytere er de vesentligste.
Og vi undres vel alle over hva som egentlig skjedde da Kevin Ash så tragiskt omkom under testkjøring av pre 13.mmodellene Etter den ulykka kom det en servicebulletin på gaffelbeinas innfesting og ESA funksjonaliteten..
Opplevd kvalitet Erling....
Når jeg kjøpte R1200GS i 2009 hørte og leste jeg mye rart på nettet om kvalitetsproblemer og styggedom. Jeg kjøpte likevel fordi jeg likte sykkelen, hadde aldri et eneste problem. Kjøpte F800GS i 2011 på tross av diverse spøkelser på nettet om både oljelekkasjer og Gud vet hva. Tok sjansen og hadde aldri noen problemer.
Har nå bestilt ny R1200GS og har droppet å lese om alle spøkelser , satser på å bli like fornøyd som med de andre ;-) Leter du etter problemene finner du dem på nettet, det er alle de lykkelige man ikke finner på nettet.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg får nesten skryte litt jeg og da.
Jeg liker meg også best av motorveier, men noen ganger er det godt å kunne finne en motor vei i 4-5 timer og ta en transportetappe i 140-180km/t for å få flyttet seg litt om ikke for annet enn å komme seg ut av regnet.
Jeg har faktisk aldri vært på så dårlig vei at jeg har trengt lengre fjæringsvei. Og det var rimelig mye dårlig vei i Romania og Albania. Sikkert meg som ikke kjører så ekstremt på dårlige veier. Jeg satser somregel og på telt og masse bagasjeplass gjør at det er ingen problem å få med meg det jeg trenger for en to ukers campingtur. Har faktisk så god plass at jeg har tom toppboks, som jeg kan bruke til kjøreutstyr når jeg stopper. Når jeg ønsker det kan jeg på 20 sekunder ta av sideveskene og da får jeg en slankere sykkel som er mer sporty og mer lettkjørt i bytrafikk. Kjørestillingen er oppreist uten vekt på armene. Salen er noe hard men ikke værre en at jeg klarte 12-16 timers dager på sykkelen i dagesvis. En mer behaglig sal står på listen min.
2008 og 2009 modellen trenger en høyere skjerm for å slippe unna endel støy i høyeste posisjon. Som sagt tidligere så er hastigheter med bagasje opp til 200 km/t helt greit med skjermen i øverste posisjon. Jeg har satt på en vindskjerm som er like høy som 2010 modellen.
Bremsene synes jeg er fantastiske, enda det er såpass gammel sykkel jeg har. I de fleste tester så nevnes det at GTR'en er tungkjørt men det kjenner jeg meg ikke igjen i. For meg føles det som det går på skinner. Og jeg opplever den som lettkjørt.
I regn sitter man rimlig tørt og med skjermen i øverste stilling så går vannet over hjelmen.
Instrumenteringen er lettlest og kjørecomputeren har nødvendig info, med plant annet dekktrykksmåler. Min er jo den tidligste modellen så den har ABS og ikke alle disse andre bokstavene.
Motoren er samme som i ZZR men de har bare hentet ut 155hk. Man kan med enkle grep hente ut de siste og få 190(?) som i ZZR. Det bør holde for de fleste.

Speilene er i en klasse for seg selv og de er faktisk forbedret på 2010 modellen. Det er vanlige halogenlys på den, men de er utrolig gode. Jeg har hatt mange biler med mye dårligere lys. Dette var en av grunnene til at jeg kjøpte GTR. Personlig synes jeg ikke de to store hovedlyktene er så fine å se på.

Hvis du tror en GTR kun kan kjøres på motorvei så burde du prøve en. Sykkel også for meg en hobby og rekerasjon men det er først og fremst et verktøy for å reise.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev:
Bringisen skrev:Ok , for meg er ikke sykkelen kun en bruksgjenstand. For meg er det hobby, kjærlighet og rekreasjon. På bakgrunn av dette er synlig teknikk i en relativt vakker forening, viktig. Styggpent eller Silkepent , what ever :D
Hvorfor må teknikk og duppeditter være så synlig?
Fordi siden jeg var en liten guttunge har jeg hatt sansen for å kunne se mest mulig av hvordan ting fungerer. Lego teknik og andre byggedupeditter var det fullt av på rommet. Jeg liker det bare rett og slett, og er glad for at noen produsenter viser det og prøver ut nye ting.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Jeg får nesten skryte litt jeg og da.
Jeg liker meg også best av motorveier, men noen ganger er det godt å kunne finne en motor vei i 4-5 timer og ta en transportetappe i 140-180km/t for å få flyttet seg litt om ikke for annet enn å komme seg ut av regnet.
Jeg har faktisk aldri vært på så dårlig vei at jeg har trengt lengre fjæringsvei. Og det var rimelig mye dårlig vei i Romania og Albania. Sikkert meg som ikke kjører så ekstremt på dårlige veier. Jeg satser somregel og på telt og masse bagasjeplass gjør at det er ingen problem å få med meg det jeg trenger for en to ukers campingtur. Har faktisk så god plass at jeg har tom toppboks, som jeg kan bruke til kjøreutstyr når jeg stopper. Når jeg ønsker det kan jeg på 20 sekunder ta av sideveskene og da får jeg en slankere sykkel som er mer sporty og mer lettkjørt i bytrafikk. Kjørestillingen er oppreist uten vekt på armene. Salen er noe hard men ikke værre en at jeg klarte 12-16 timers dager på sykkelen i dagesvis. En mer behaglig sal står på listen min.
2008 og 2009 modellen trenger en høyere skjerm for å slippe unna endel støy i høyeste posisjon. Som sagt tidligere så er hastigheter med bagasje opp til 200 km/t helt greit med skjermen i øverste posisjon. Jeg har satt på en vindskjerm som er like høy som 2010 modellen.
Bremsene synes jeg er fantastiske, enda det er såpass gammel sykkel jeg har. I de fleste tester så nevnes det at GTR'en er tungkjørt men det kjenner jeg meg ikke igjen i. For meg føles det som det går på skinner. Og jeg opplever den som lettkjørt.
I regn sitter man rimlig tørt og med skjermen i øverste stilling så går vannet over hjelmen.
Instrumenteringen er lettlest og kjørecomputeren har nødvendig info, med plant annet dekktrykksmåler. Min er jo den tidligste modellen så den har ABS og ikke alle disse andre bokstavene.
Motoren er samme som i ZZR men de har bare hentet ut 155hk. Man kan med enkle grep hente ut de siste og få 190(?) som i ZZR. Det bør holde for de fleste.

Speilene er i en klasse for seg selv og de er faktisk forbedret på 2010 modellen. Det er vanlige halogenlys på den, men de er utrolig gode. Jeg har hatt mange biler med mye dårligere lys. Dette var en av grunnene til at jeg kjøpte GTR. Personlig synes jeg ikke de to store hovedlyktene er så fine å se på.

Hvis du tror en GTR kun kan kjøres på motorvei så burde du prøve en. Sykkel også for meg en hobby og rekerasjon men det er først og fremst et verktøy for å reise.
Det høres ut som om du også er fornøyd med sykkelen din, skjønner ikke hvorfor du vurderer å bytte.
Jeg tror ikke at en GTR kun kan kjøres på motorvei , jeg har prøvd GTR og andre lignende sykler. Hadde også gleden av å eie en ZX10 som jeg kjørte til Alicante og hjem igjen over Andorra. Fine sykler, men har nå funnet ut at jeg ønsker sykler med et bredere bruksområde. Problemet er ikke at en sykkel ikke kan brukes under visse forhold , det er mer hvordan det er å bruke den der. Etter mange år på forskjellige sykkeltyper, føler jeg å ha funnet min modelltype som passer meg. Men har selvfølgelig forståelse for at andre setter ulike bruksegenskaper foran de jeg selv setter.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev: uten at sykkelen tar skade eller blir oppskrapet. :love
Tror du virkelig den kan velte uten skade eller bli oppskrapet? Ser ut som de plastdekslene stikker rimelig langt ut.

Ser ut som det bare er mer bakkeklaring, lengre fjæringsvei og mer elektronikk du mener er bedre på en GS :-) ser ut som det er håp for den gamle sykkelen min og :thumleft

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:. Men har selvfølgelig forståelse for at andre setter ulike bruksegenskaper foran de jeg selv setter.
Så bra, det er somregel fra GS eiere man møter en nedlatende holdning til andre merker. Glemmer aldri Italienerne jeg møtte på grensen i Tyrkia. Når han så sykkelen min ville han ikke prate mer.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Det høres ut som om du også er fornøyd med sykkelen din, skjønner ikke hvorfor du vurderer å bytte.
Det blir vel når jeg som du vil ut og kjøre på fjellveier uten asfalt eller grus. Eller annet veiløst landskap. Jeg har veldig lyst til å kjøre i Georgia og Armenia, men tror en annen sykkel hadde vært bedre da.

Brukeravatar
L-NA
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Legg inn av L-NA »

http://www.cycleworld.com/ten_best_bike ... ikes-2013/" onclick="window.open(this.href);return false;

Joda, da har cycleworld talt for 2013 modellene, ...og kansje ikke uventet så gjør BMW "vei i vellinga" så også GS'n. Men for en - etter hvert "happy" Guzzi entusiast så er det jo hyggeli å se at også dette (i salgs tall) lille Italienske merket også har en 1st plass med Calefornia 1400.

Men, men....Stelvio'n min får du aldri :D :vs :prop:

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Tror du virkelig den kan velte uten skade eller bli oppskrapet? Ser ut som de plastdekslene stikker rimelig langt ut.

Ser ut som det bare er mer bakkeklaring, lengre fjæringsvei og mer elektronikk du mener er bedre på en GS :-) ser ut som det er håp for den gamle sykkelen min og :thumleft
Jepp , jeg har veltet noen ganger før og ikke fått merker. Veltebøylene , håndtakbeskytterne og veskene hindrer plastdeksler å kome i kontakt med bakken. Så dette er ikke noe jeg bare tror. På min nye GS har jeg bestilt veltebøyle som går opp over sidene i tillegg.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:

Jepp , jeg har veltet noen ganger før og ikke fått merker. Veltebøylene , håndtakbeskytterne og veskene hindrer plastdeksler å kome i kontakt med bakken. Så dette er ikke noe jeg bare tror. På min nye GS har jeg bestilt veltebøyle som går opp over sidene i tillegg.
Aha. Jeg har bare sett bilder av standardmodellen. Man får veltebøyler til GTR og da tror jeg nesten man kan gå rundt med den. De er blant annet brukt av politiet i USA i norn stater. Jeg har forsikring så trenger ikke veltebøyler:)

http://youtu.be/T0xVzKUoHJk" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av JohnnyTh den 20 des 2013, 21:15, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:. Men har selvfølgelig forståelse for at andre setter ulike bruksegenskaper foran de jeg selv setter.
Så bra, det er somregel fra GS eiere man møter en nedlatende holdning til andre merker. Glemmer aldri Italienerne jeg møtte på grensen i Tyrkia. Når han så sykkelen min ville han ikke prate mer.
Dette tror jeg er en myte. Jeg føler det stikk motsatt , har man GS blir man i de fleste tilfeller en skyteskive. De fleste må på død og liv vite hvorfor man velger GS og man må som oftest utdype alle meninger. Og når man gjør det så holder ikke det heller. Som oftest blir GS eiere møtt med svært negative kommentarer , de fleste koker ned til utseende og om noen kvalitetsproblemer man har lest om på nettet et sted.

Svar