Enig i veldig mye. Jeg er medlem i den lokale BMW klubben og NAF MC. Der kan jeg finne mange kjørevenner , de er ekstremt flink til å arrangere turer. Men med familie og skole på kveld, så er det ikke alltid tidspunktene passer heller.JohnnyTh skrev:Ingen av de jeg kjørte med på tidlig nittitall har sykkel idag, dvs det er en som fremdeles har men det er en HD og den kjøres minimalt.Bringisen skrev:Det er jo både og da, selv om det virker trist slik du skriver det. Jeg kjenner mange som kjører sykkel , noen helt fra 80 tallet. Men likevel synes jeg det er kjekkest å kjøre alene, da styrer jeg alt selv. Hvor jeg vil stoppe å fotografere, hvor fort eller hvor sakte jeg vil kjøre, hvor langt jeg vil kjøre og fordelen med at jeg kan være impulsiv og forandre ruten underveis.JohnnyTh skrev:Hmm jeg kjenner nesten ingen som kjører sykkel. Men så bor jeg på et lite sted. En gang i gamle dager måtte jeg melde meg ut av mcklubben her for jeg hadde ikke råd til å være medlem.ZZR-Erling skrev:Får nu "venner" her og der og uansett hva de eller jeg kjører, til og med HD-folk kan være trivelige
Jeg synes det er en stor forskjell på å kjenne noen andre mc folk og det å kjøre med andre mc folk. "Prate-folk" treffer man jo lett gjennom forhandler, lans veien eller på treff. "Kjøre-folk" velger jeg sjeldent, kun om man skal på et treff sammen osv.
Jeg vet jo om endel som har sykkel, også noen som kalles venner men de kjører så lite at jeg glemmer det liksom.
Kunne gjerne hatt noen å kjøre med av og till men "alle" andre stopper så tidlig hvis man er på en langtur og så blir det sp mye pauser at jeg blir rastløs. Når jeg er på MC tur alene så kjører, spiser og sover jeg. Reiser ikke på mc tur for å drikke meg full.
Jeg burde sikkert tatt mer pauser fir på første ferien i sommer så tok jeg av meg 5 kg.
Hmm burde kanskje tatt en tur til snart.
Hva er den beste sykkelen?
- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Re: Hva er den beste sykkelen?
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Jeg gidder ikke å gå inn i materien for å lage en diskusjon på siden av det tråden tar opp, men jeg vil bare påpeke at selv om man uttrykker seg generelt om personer (ikke person) så er det pr. definisjon fremdeles en debatt om personer og ikke sak. På fagspråket kalles det en stigmatisering :)Bringisen skrev:Eeeeh er det ikke meg du diskuterer nå da , og snakket ikke du høyest om å ikke snakke om person ?DrGreve skrev:Enten tar du deg selv alt for høytidelig, eller så tar du meg for høytidelig. Uansett tar du feilBringisen skrev:Ja er det ikke forunderlig.....det er dem man husker. De som er litt på ytterkanten , dem husker man og skyr som pesten. Etter slike episoder har man lett for å sette alle i samme bås![]()
Jeg tar meg selv i det noen ganger , er nok et par her inne på dette forumet som jeg har dårlige erfaringer med. Er nok uggen og med piggene ute med en gang nicknavnene dukker opp. Akkurat som du sier "en bikkje som husker en slem mann"![]()
For jeg regner med at jeg er en av disse nickene, og det var ikke et spørsmål siden jeg ikke bryr meg nevneverdig om svaret.
Dette er en tråd som åpner for subjektive meninger om en motorsykkel. Jeg har piggene ute mot en motorsykkel som er noe av det styggeste jeg har sett som har 2 hjul på. Om det er kong salomo eller jørgen hattemaker som sitter på den sykkelen endrer ikke min mening om sykkelen. Ergo, ikke ta alt som skrives mot din sykkel personlig, det er ikke deg vi diskuterer :)![]()
Du trenger ikke å ta deg selv så høytidelig, det vil ikke si at det gjelder deg hver gang jeg snakker negativt :-)å
Jeg og flere her inne har nok helt sikkert fått med seg det irrelevante at du synes GS er det styggeste på jord. Jeg kan herved kvittere for at jeg i alle fall har mottatt budskapet , slik at det for min del ikke trenger å gjentas.
Men hvis det får deg til å føle deg tilfredsstilt , så er det vel bare til å fortsette.
Hva noen mener om utseende er jo noe av det minst viktigste for de fleste skal man tro denne tråden , så hvorfor dette er så ekstremt viktig for deg hadde jo vært litt mer interessant å få høre mer om. Hakk i platen kan lett bli litt kjedelig , synes du ikke ?
Men fortell gjerne mer om hvorfor utseende er ekstremt viktig for deg og utdyp gjerne mer eksakt hva nettopp du synes er vakkert. Ikke nødvendigvis hvilken sykkel du synes er vakker, men hva med detaljene som nettopp du synes er vakkert , det hadde blitt en mye mer interessant diskusjon.
Synes du ikke det er viktigere for din egen del å få fortelle om hva du synes er vakkert og hva du synes gjør en sykkel best, i stedet for å fortelle hva som ikke gjør en sykkel vakker eller best.
En annen ting som hadde vært interessant er hvorfor man kan ha piggene ute mot en motorsykkel på grunn av at man ikke liker utseende , det er interessant.![]()
Tilslutt vil jeg gjerne spørre om det lå noe i dette om at vi ikke skulle diskutere person ? Nå synes jeg at jeg har unngått det i et par innlegg. Det med "å sky hunden" i innlegget som du siterte , var jo skrevet generelt, ingen navn ble nevnt. At du føler deg truffet var jo relativt interessant , selv om jeg ikke legger mer i det. Vi skal jo ikke diskutere personligheter.
Så jeg vet ikke.......skal vi la vær å diskutere person fra nå av, eller ikke ? Jeg kan la være i denne tråden fra nå av , hvis du vil.
Og som jeg nevnte lenger oppe , jeg har mottatt meldingen din om at du synes GS er det styggeste på jord , den er grei. :-)å
Trenger ikke gjentas for min del , men kom igjen.....fortell hva som er vakkert og hvorfor, hver med på å gjøre tråden interessant
I en annen kommentar beskylder du meg for å diskutere person, men skult. Hva kalles det du gjør i generelle vendinger? Det kan jo ikke være tvil for noen som følger denne tråden hvem du sikter til (generelt)
Siden jeg er nordlenning og ikke liker å gå rundt grøten, den dagen jeg har piggene ute mot deg, så skal du få være den første som får vite det. Å gå rundt i skyggene å spytte, er ikke min stil

Og før du kaster mer stein i glasshus, så ta en titt på din første kommentar i denne tråden http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=46&t= ... l&start=30" onclick="window.open(this.href);return false; , i denne tråden var det du som først tiltet og gikk på person og ikke sak.
Og bare for å ha nevnt det, jeg diskuterer daglig med langt viktigere personer om langt viktigere saker enn en stygg motorsykkel, så uansett hva du kaster etter meg, så har det liten virkning

Så til den styggeste motorsykkelen. Hadde de for det første fjernet det nebbet og endret utformingen til lyktene, hadde det hjelpet en del. Lyktene ser ut som om de har kjøpt noen arbeidslys til traktoren på felleskjøpet. Nebbet har jeg ingen formening om hvor de har kjøpt, men det ser ut som om at de fikk idèen fra en eller annen forskjerm på en bmx-sykkel. Hvilken funksjon har den forresten? Hadde de endret stuket til noe designmessig bedre, så hadde jeg sluppet å snu meg hver gang jeg ser en :)
Det neste gyselige på sykkelen er de bøttene som stikker ut på motoren. Jeg er klar over at de har en funksjon siden motoren ikke er fullt ut væskekjølt, men min mening er at det er, for å bruke mine barns uttrykk, dritstygt.
Og så var det lyden, da. Hadde jeg likt lyden, så hadde jeg sikkert fått ståpels hver gang jeg hørte en Subaru

Hva jeg liker? Sport og kåpetourere, om de er tyske eller japanske har mindre å si.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Nå er det ganske mange sykler som kopierer nebbdyret.DrGreve skrev:
Så til den styggeste motorsykkelen. Hadde de for det første fjernet det nebbet og endret utformingen til lyktene, hadde det hjelpet en del. Lyktene ser ut som om de har kjøpt noen arbeidslys til traktoren på felleskjøpet. Nebbet har jeg ingen formening om hvor de har kjøpt, men det ser ut som om at de fikk idèen fra en eller annen forskjerm på en bmx-sykkel. Hvilken funksjon har den forresten? Hadde de endret stuket til noe designmessig bedre, så hadde jeg sluppet å snu meg hver gang jeg ser en :)
Det neste gyselige på sykkelen er de bøttene som stikker ut på motoren. Jeg er klar over at de har en funksjon siden motoren ikke er fullt ut væskekjølt, men min mening er at det er, for å bruke mine barns uttrykk, dritstygt.
Og så var det lyden, da. Hadde jeg likt lyden, så hadde jeg sikkert fått ståpels hver gang jeg hørte en Subaru![]()
Hva jeg liker? Sport og kåpetourere, om de er tyske eller japanske har mindre å si.
Men på GS har faktisk nebbet en funksjon siden det leder luft til oljekjøleren.
Motoren er rett og slett tøff.
Kikk på BMW HP2 Sport så skal du få se hvor tøft det er med bokser, rett og slett en designperle av de få.
Minner litt om Ducati med eksos under sete, enkeltsving osv.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=WHcWwRhT6Cg[/video]
Og lyden

[video]http://www.youtube.com/watch?v=ZVW5l-FLGHI[/video]
- Bringisen
Phuu :-)å Da var vi forhåpentlig ferdig med saken om hva du ikke liker og alleDrGreve skrev:Bringisen skrev:DrGreve skrev:Bringisen skrev:

Så over til den eneste interessante setningen i innlegget. Du liker sport og kåpetourere , men også antagelig svært viktig at de ikke er stygge. Hva med designet er det du liker ? Interessant å vite hva folk legger i ordet vakkert.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- DrGreve
Beklager, uansett hvor mange som kopierer nebbet (Honda inkludert) så er det i mine øyne rett og slett stygt.simpson skrev:Nå er det ganske mange sykler som kopierer nebbdyret.
Kikk på BMW HP2 Sport så skal du få se hvor tøft det er med bokser, rett og slett en designperle av de få.
Og jeg har ingenting i mot 2 sylindrede motorer selv om at jeg mener en V-4 er best, men denne motoren BMW har brukt i snart 100 år er skrekkelig å se på med disse kolossene som stikker ut. Og det er ikke merkerelatert, som enkelte tror. Jeg har akkurat samme mening om Moto Guzzi-motoren men de har i det minste et langt mer tiltalende stuk i Stelvioen.
Triumph derimot, har en ADV-sykkel som er tiltalende i form og motordesign, så hvis jeg noen gang skulle (gud forby) ønske meg en slik type sykkel, hadde Triumph vært førstevalget.
Forøvrig, takk for infoen om funksjonen til dette gyselige nebbet :)
Sist redigert av DrGreve den 21 des 2013, 16:14, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

- Bringisen
Takk , dette er noe av det jeg har forsøkt å forklare med mitt utsagn om "vakkert" , men som jeg tydeligvis ikke vært like flinke til hos alle. Jeg (pressiserer ; jeg) synes at nebbet på en GS er "vakkert" i den forstand at det har en hensikt. Nebbet er dessuten etter min mening formet realtivt pent. Nebbet har en funksjon som skal lede luften inn på oljekjøleren. Noen produsenter har slik jeg forstår det kopiert et nebb som ikke har noen funksjon. Da stiller jeg meg spørrende til hvorfor de gjør det hvis det ikke har en funksjon, kan det være fordi noen som synes dette er fint. Igjen synes jeg det er vakkert når ingeniørene lager noe funksjonelt og samtidig gjør et forsøk på å forme det til noe annet enn bare en del.simpson skrev:Nå er det ganske mange sykler som kopierer nebbdyret.DrGreve skrev:
Og så var det lyden, da. Hadde jeg likt lyden, så hadde jeg sikkert fått ståpels hver gang jeg hørte en Subaru![]()
Minner litt om Ducati med eksos under sete, enkeltsving osv.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=WHcWwRhT6Cg[/video]
Og lyden![]()
[video]http://www.youtube.com/watch?v=ZVW5l-FLGHI[/video]
Det samme gjelder boxermotoren. Dette er en så pass spesiell og historisk konstruksjon at det ville være synd å gjemme den bak masse plastdeksler. Dette har etter min mening ingeniørene gjort noe med. De har faktisk smidd delene , skruene , boltene og dekslene til noe som går an å kikke på. På nye GS'en er det nye dekselet for girkassen smidd ganske så vakkert hvis noen spør meg. Det kunne hvert et billig firkantet deksel som man ville gjort i Japan og skjult det bak en plastkåpe. Her har i stedet ingeniørene lagt sin flid i å forme dekselet som et mykt kryss. Samme har de gjort med sylinderhodene og spesielt sylinderdekslene. Avrundet og vakkert etter min mening.
Man kan se at slike ting tenker ingeniørene hos Ducati og MotorGuzzi også. En motor er ikke bare en motor som skal gjemmes bort. Japsene kan de også hvis de vil , der finnes unntak , men de vil så sjeldent.
Sist redigert av Bringisen den 21 des 2013, 12:11, redigert 3 ganger totalt.
- DrGreve
R1 er en nytelse å se på, likeså den tidligere nevnte NR750 1992, og da liker jeg selvfølgelig også Ducati sin 916.Bringisen skrev:Phuu :-)å Da var vi forhåpentlig ferdig med saken om hva du ikke liker og alleDrGreve skrev:Bringisen skrev:DrGreve skrev:Bringisen skrev:
Hva jeg liker? Sport og kåpetourere, om de er tyske eller japanske har mindre å si.![]()
![]()
![]()
Så over til den eneste interessante setningen i innlegget. Du liker sport og kåpetourere , men også antagelig svært viktig at de ikke er stygge. Hva med designet er det du liker ? Interessant å vite hva folk legger i ordet vakkert.
Ninja har bestandig vært en av mine favoritter, selv om jeg syns grønnfargen er stygg. De selges i andre farger.
GXSR har bestandig vært en av toppene i min skala.
Og for ordens skyld, så er ikke VFR den vakreste sykkelen å se til, men den har den beste motoren :)
Vakreste sykler?
1, R1
2, NR750
3, Ducati 916
4, VFR 800
5, Ninja
4, GXSR 1000
Styggeste? Det burde ikke være hemmelig nå :)

- Bringisen
Jeg ser en liste med forskjellige sykler. Men er det uhøflig av meg å spørre om hva som gjør disse så vakker. Hadde vært artig å vite .DrGreve skrev:R1 er en nytelse å se på, likeså den tidligere nevnte NR750 1992, og da liker jeg selvfølgelig også Ducati sin 916.Bringisen skrev:Phuu :-)å Da var vi forhåpentlig ferdig med saken om hva du ikke liker og alleDrGreve skrev:Bringisen skrev:DrGreve skrev:Bringisen skrev:
Hva jeg liker? Sport og kåpetourere, om de er tyske eller japanske har mindre å si.![]()
![]()
![]()
Ninja har bestandig vært en av mine favoritter, selv om jeg syns grønnfargen er stygg. De selges i andre farger.
GXSR har bestandig vært en av toppene i min skala.
Og for ordens skyld, så er ikke VFR den vakreste sykkelen å se til, men den har den beste motoren :)
Vakreste sykler?
1, R1
2, NR750
3, Ducati 916
4, VFR 800
5, Ninja
4, GXSR 1000
Styggeste? Det burde ikke være hemmelig nå :)
- DrGreve
Grunnen er den samme som gjør at jeg syns GS er stygg, nemlig design og formgiving.Bringisen skrev:Jeg ser en liste med forskjellige sykler. Men er det uhøflig av meg å spørre om hva som gjør disse så vakker. Hadde vært artig å vite .
Men jeg regner med at du hadde funksjonalitet også i bakhodet når du spør. Når jeg begynte å kjøre på min onkel sin Ariel 500 (med utvendige støtstenger) i 1973, så kjørte jeg på grus. Når jeg fikk min egen sykkel (Tempo Taifun) som 14 åring kjørte jeg på grus. Når jeg endelig ble gammel nok til å innhente mclappen og fikk min lovlige sykkel (Zundapp K100) var det stort sett grusvei overalt bortsett fra i sentrum og på riksveien, nå E-6. Jeg har båret og løftet sykler opp av gjørmehull og grøfter nok til ikke å la meg friste til å hoppe på ADV-bølgen. Derfor er det for meg revnende likegyldig om det er traction control og aktiv demperjustering på en sykkel jeg aldri kommer til å kjøpe. Jeg justerer luft i demperne avhengig om jeg har påsitter eller ikke, og kjører på asfalt. Det har funket i snart 30 år for Honda og det funker sikkert noen år til. :)

- Bringisen
Ok , jeg ser at jeg ikke kommer videre med mitt spørsmål. Det går fremdeles i hva som er stygt og at man ikke trenger ADV sykler , TC ,ESA. Kun om hva man ikke kommer til å kjøpeDrGreve skrev:Grunnen er den samme som gjør at jeg syns GS er stygg, nemlig design og formgiving.Bringisen skrev:Jeg ser en liste med forskjellige sykler. Men er det uhøflig av meg å spørre om hva som gjør disse så vakker. Hadde vært artig å vite .
Men jeg regner med at du hadde funksjonalitet også i bakhodet når du spør. Når jeg begynte å kjøre på min onkel sin Ariel 500 (med utvendige støtstenger) i 1973, så kjørte jeg på grus. Når jeg fikk min egen sykkel (Tempo Taifun) som 14 åring kjørte jeg på grus. Når jeg endelig ble gammel nok til å innhente mclappen og fikk min lovlige sykkel (Zundapp K100) var det stort sett grusvei overalt bortsett fra i sentrum og på riksveien, nå E-6. Jeg har båret og løftet sykler opp av gjørmehull og grøfter nok til ikke å la meg friste til å hoppe på ADV-bølgen. Derfor er det for meg revnende likegyldig om det er traction control og aktiv demperjustering på en sykkel jeg aldri kommer til å kjøpe. Jeg justerer luft i demperne avhengig om jeg har påsitter eller ikke, og kjører på asfalt. Det har funket i snart 30 år for Honda og det funker sikkert noen år til. :)

At noen mener at man ikke trenger ADV sykler eller TC og ESA er helt irrelevant for meg siden det er noe av det jeg ønsker mest og gledelig betaler 270.000,- for

- DrGreve
Du skal ikke klare å få meg fristet til å diskutere hva du velger å bruke penger på, det er dine penger.Bringisen skrev:Ok , jeg ser at jeg ikke kommer videre med mitt spørsmål. Det går fremdeles i hva som er stygt og at man ikke trenger ADV sykler , TC ,ESA. Kun om hva man ikke kommer til å kjøpe
At noen mener at man ikke trenger ADV sykler eller TC og ESA er helt irrelevant for meg siden det er noe av det jeg ønsker mest og gledelig betaler 270.000,- for

- DrGreve
Da regner jeg med at den verbale tenniskampen (Jfr, http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=46&t= ... al#p195242" onclick="window.open(this.href);return false;) med bringisen er avsluttet og jeg lanserer mitt forslag til verdens beste sykkel, nemlig Honda NR750 :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Det er tydelig at smaken er veldig forskjellig.
Hvis jeg skal ha en 5 på topp liste, er det nok ikke en japsesykkel på de plassene, kanskje ikke på 10 på topp liste heller når jeg tenker meg om.
Når jeg ser eks NR 750, som sikker går bra og har topp egenskaper, får jeg sånn Toyota MR2 følelse mens
en BMW s 1000RR er litt mer som BMW M3 eller MB AMG.
Eller en Ducati som er litt mer fyrrig og heit, kanskje mer spektakulær
MR2 er sikker en bra bil, men det er litt mer lidenskap bak de europeiske bilene...og syklene.
Og eierne er ofte mer lidenskapelige om sine merker også.
Japse er liksom noe du har for å kjøre sykkel, mens europeiske sykler har du for lidenskapen.
Men det er min oppfatning.
Hvis jeg skal ha en 5 på topp liste, er det nok ikke en japsesykkel på de plassene, kanskje ikke på 10 på topp liste heller når jeg tenker meg om.
Når jeg ser eks NR 750, som sikker går bra og har topp egenskaper, får jeg sånn Toyota MR2 følelse mens
Eller en Ducati som er litt mer fyrrig og heit, kanskje mer spektakulær

MR2 er sikker en bra bil, men det er litt mer lidenskap bak de europeiske bilene...og syklene.
Japse er liksom noe du har for å kjøre sykkel, mens europeiske sykler har du for lidenskapen.
- DrGreve
Jeg kan tildels være enig i at S1000RR er en designmessig flott sykkel,men grunnen til at den ikke er på min topp 5 er lyktene. Jeg syns det er litt skjemmende at de har forskjellig form og størrelse.simpson skrev:Det er tydelig at smaken er veldig forskjellig.
Eller en Ducati som er litt mer fyrrig og heit, kanskje mer spektakulær![]()

Noe jeg ikke helt skjønner her. På 2014 GS modellen sitter radiatoren i midten eller ut på siden? Jeg så noen bilder og det så ut som den satt på siden, men da skjønner jeg ikke hvordan nebbet leder luft til radiatoren. Jeg har alltid trodd nebbet car der for å ta sølesprut.
En ting som iriterte meg med GTR'en min var at det ikke er et gitter over radiatoren. Slik at man risikerer å skade den med steinsprut. Men helt seriøst. Er det ikke det på GS heller?? Høres helt idiotisk ut på en sykkel som er laga for dårlig vei.
Skulle jeg laget en topp 10 liste over sykkler jeg liker så hadde nok GS vært på den. Rett under Triumph. Men det hadde ikke vært for at den er så vakker, der hadde det nok vært en del HD og italienere.
En ting som iriterte meg med GTR'en min var at det ikke er et gitter over radiatoren. Slik at man risikerer å skade den med steinsprut. Men helt seriøst. Er det ikke det på GS heller?? Høres helt idiotisk ut på en sykkel som er laga for dårlig vei.
Skulle jeg laget en topp 10 liste over sykkler jeg liker så hadde nok GS vært på den. Rett under Triumph. Men det hadde ikke vært for at den er så vakker, der hadde det nok vært en del HD og italienere.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.