Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av poulet_cavalier »

JohnnyTh skrev: En ting som iriterte meg med GTR'en min var at det ikke er et gitter over radiatoren. Slik at man risikerer å skade den med steinsprut. Men helt seriøst. Er det ikke det på GS heller?? Høres helt idiotisk ut på en sykkel som er laga for dårlig vei.
Enig - Men det finnes mange å få kjøpt da.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

poulet_cavalier skrev:
JohnnyTh skrev: En ting som iriterte meg med GTR'en min var at det ikke er et gitter over radiatoren. Slik at man risikerer å skade den med steinsprut. Men helt seriøst. Er det ikke det på GS heller?? Høres helt idiotisk ut på en sykkel som er laga for dårlig vei.
Enig - Men det finnes mange å få kjøpt da.
Rart man må ha utstyr fra andre produsenter på en så perfekt sykkel som en GS :thumleft
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Touratech er en GS-eiers store venn!
De kjøper i bøtter og spann i disse tider...som oss alle andre :)
GS'n har vel sine små radiatorer rimelig godt skjult.

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

simpson skrev:Det er tydelig at smaken er veldig forskjellig.
Hvis jeg skal ha en 5 på topp liste, er det nok ikke en japsesykkel på de plassene, kanskje ikke på 10 på topp liste heller når jeg tenker meg om.
Når jeg ser eks NR 750, som sikker går bra og har topp egenskaper, får jeg sånn Toyota MR2 følelse mens
en BMW s 1000RR er litt mer som BMW M3 eller MB AMG.
Eller en Ducati som er litt mer fyrrig og heit, kanskje mer spektakulær :scratch
MR2 er sikker en bra bil, men det er litt mer lidenskap bak de europeiske bilene...og syklene.
Og eierne er ofte mer lidenskapelige om sine merker også.
Japse er liksom noe du har for å kjøre sykkel, mens europeiske sykler har du for lidenskapen.
Men det er min oppfatning.
Veldig bra skrevet , og jeg er helt enig. Du sier det på en fin måte.
Jeg synes også at japsesykler kan ha gode ytelser, men for min del mangler det lille ekstra. Føler at de lett blir litt sjelløs. Litt samme følelsen som du sier med en MR2.
Jeg føler BMW motorsykler gir litt mer lidenskap akkurat som med bilene. Ducati er for meg Ferrari , full av lidenskap. Japsesyklene fungerer bra , men der stopper det , man får ikke mer. Greit for dem som har syklene som et fremkomstmiddel eller en bruksgjenstand.
Når jeg hadde HD'en var jeg imponert over hvor mye samhold og lidenskap det lå bak merket i folkene jeg traff. Dog var dessverre sykkelen umulig å ha med å gjøre for meg.
Litt av den samme lidenskapen merker jeg i BMW klubben og på BMW forumene. Man blir gjerne farget av hvor mye glede disse syklene gir. Men dette er min oppfatning da.
Hvis jeg skulle hatt en topp 5 liste ville nok det blitt en BMW på de første plassene fordi jeg elsker ADV sykler. Tror den hadde blitt som følger:

1. BMW R1200GS LC
2. BMW F800GSA
3. BMW R1200GSA LC (men synes den er for bred)
4. KTM Adventure
5. Ducati Multistrada GT

Hvis det dessverre ikke fantes ADV sykler (katastrofe) :P :p

1. BMW R1200RT LC
2. BMW K1300S
3. Ducati Panigale S
4. BMW S1000RR
5. KTM 1290 Super Duke
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Rart det kan selges ekstrautstyr til en perfekt sykkel :P noen sa en gang at den ikke engang kommer med sidevesker som standarutstyr. Kan du begripe det Erling?

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

simpson skrev: Nå er det ganske mange sykler som kopierer nebbdyret.
Men på GS har faktisk nebbet en funksjon siden det leder luft til oljekjøleren.
Jeg har en mistanke om at det i beste fall var en utilsiktet bieffekt ... de oppdaget sikkert litt tilfeldig at i høyere hastigheter ledet nebbet litt ekstra luft til kjøleren ... men det er vel ikke da en GS mest sannsynlig går varm? Den tåler gangfart i +40 i dagevis, tungt lastet og mye bannskap, da tror ikke jeg denne lille effekten av nebbet har betydning.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har fremdeles ikke skjønt hvorfor en GS er en bedre tursykkel en andre sporttourer. Bortsett fra at det er lett å få vann ut av sylinderne :-)

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Noe jeg ikke helt skjønner her. På 2014 GS modellen sitter radiatoren i midten eller ut på siden? Jeg så noen bilder og det så ut som den satt på siden, men da skjønner jeg ikke hvordan nebbet leder luft til radiatoren. Jeg har alltid trodd nebbet car der for å ta sølesprut.

En ting som iriterte meg med GTR'en min var at det ikke er et gitter over radiatoren. Slik at man risikerer å skade den med steinsprut. Men helt seriøst. Er det ikke det på GS heller?? Høres helt idiotisk ut på en sykkel som er laga for dårlig vei.

Skulle jeg laget en topp 10 liste over sykkler jeg liker så hadde nok GS vært på den. Rett under Triumph. Men det hadde ikke vært for at den er så vakker, der hadde det nok vært en del HD og italienere.
Nebbet har vært der for å lede luft til oljekjøleren , tror ikke det leder luft til radiatoren på den nye LC modellen. Nebbet tar litt sølesprut men ikke alt , skjermen under tar sølespruten. Uansett så er jeg allergisk for all sølesprut, så jeg kjøper forlenger både på nebbet og på skjermen under. Man blir ikke nødt , men jeg synes det er greit , særlig når man liker nebbet :D

Det finnes en beskyttelse over radiatoren , men harbarka ørkenryttere sverger nok til ekstra beskyttelse. Igjen er dette ikke nødvendig for de fleste av oss. Jeg brukte min F800GS på grus så steinene føk , men plastbeskyttelsen over radiatoren holdt.
Det er ikke til å stikke under en stol at alle duppedittene som selges hos Touratech , Wunderlich og GIVI m.f er litt gimmick. Men jeg synes det er greit , fint å kunne putte på litt dill dall i ny og ne :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen vet noe om K1300S ser jeg, og det er bra :vs :D

Mine topp 5. Deler de i sport og sport/touring.

Sport:
1. S1000RR
2. Panigale
3. RC30
4. ?
5. ?

Sport/Touring:
1. K1300S
2. ZZR1400
3. VFR1200
4. GTR
5. FJR

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:Noe jeg ikke helt skjønner her. På 2014 GS modellen sitter radiatoren i midten eller ut på siden? Jeg så noen bilder og det så ut som den satt på siden, men da skjønner jeg ikke hvordan nebbet leder luft til radiatoren. Jeg har alltid trodd nebbet car der for å ta sølesprut.

En ting som iriterte meg med GTR'en min var at det ikke er et gitter over radiatoren. Slik at man risikerer å skade den med steinsprut. Men helt seriøst. Er det ikke det på GS heller?? Høres helt idiotisk ut på en sykkel som er laga for dårlig vei.

Skulle jeg laget en topp 10 liste over sykkler jeg liker så hadde nok GS vært på den. Rett under Triumph. Men det hadde ikke vært for at den er så vakker, der hadde det nok vært en del HD og italienere.
Nebbet har vært der for å lede luft til oljekjøleren , tror ikke det leder luft til radiatoren på den nye LC modellen. Nebbet tar litt sølesprut men ikke alt , skjermen under tar sølespruten. Uansett så er jeg allergisk for all sølesprut, så jeg kjøper forlenger både på nebbet og på skjermen under. Man blir ikke nødt , men jeg synes det er greit , særlig når man liker nebbet :D

Det finnes en beskyttelse over radiatoren , men harbarka ørkenryttere sverger nok til ekstra beskyttelse. Igjen er dette ikke nødvendig for de fleste av oss. Jeg brukte min F800GS på grus så steinene føk , men plastbeskyttelsen over radiatoren holdt.
Det er ikke til å stikke under en stol at alle duppedittene som selges hos Touratech , Wunderlich og GIVI m.f er litt gimmick. Men jeg synes det er greit , fint å kunne putte på litt dill dall i ny og ne :P :p
Det har vært endel tilfeller av at GTR radiatorer har blitt skadet av steinsprut. Så jeg kjøpte meg en guard. Vil tro en stein i +200km/t også vil skade en GS radiator.

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:Rart det kan selges ekstrautstyr til en perfekt sykkel :P noen sa en gang at den ikke engang kommer med sidevesker som standarutstyr. Kan du begripe det Erling?
Nå er du vel bare vanskelig? En asfalt-GS og GSA er vel forskjellig utstyrt? Først og fremst er vel GS'n laget som en motorsykkel for offentlig vei, og til det er den "ready to go"
Ekstra-utstyr får du vel til alle sykler

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Rart det kan selges ekstrautstyr til en perfekt sykkel :P noen sa en gang at den ikke engang kommer med sidevesker som standarutstyr. Kan du begripe det Erling?
Nei det er ikke rart i det hele tatt. Når en sykkel selger godt og smarte grundere finner duppeditter som folk tror de trenger , så er det ikke rart synes jeg.
Det er et hav av produsenter som vil pakke på oss ting vi ikke trenger til disse syklene , jeg er en av dem som lar meg lure :D
Selv kjøper jeg hver vinter noe nytt unødvendig å putter på , men jeg må innrømme at jeg liker det. Kjekt å kunne putte på noe nytt før sesongen.
At den ikke kommer med sidevesker som standard er jeg svært glad for. Jeg har ennå ikke bestemt meg for hvilke vesker jeg skal ha. I det ene øyeblikket er jeg fast bestemt for de originale varioveskene fra BMW. Fordelen er at de kan justeres som et trekkspill avhengig av hva man har med. Så klikkes veskene inpå i løpet av 10 sekunder pr, veske og veskefestene som er originale synes ikke.
I neste øyeblikk vil jeg gjerne ha Touratech aluvekser som har toppåpning , veldig praktisk. Dessuten kan man få orginale fester for ekstra besninkanne, oljekanne, vannflasker, førstehjelp osv.
Så om ikke det var nok, så har GIVI kommet med noen aluvesker som etter min mening er penere enn Touratech sine. Men her finnes ikke like mye festemuligheter som på Touratech sine.
Ulempen med begge tredjepats leverandørene er at veskefestene synes og er ikke like pene som varioveskene til BMW.
I tillegg til Touratech og GIVI finnes det sikkert 10 leverandører til :P :p
Så jeg synes det hadde vært litt kjedelig om det var vesker orginalt levert med, da hadde jeg blitt snytt for valget.

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Bringisen skrev:
simpson skrev:Det er tydelig at smaken er veldig forskjellig.
Hvis jeg skal ha en 5 på topp liste, er det nok ikke en japsesykkel på de plassene, kanskje ikke på 10 på topp liste heller når jeg tenker meg om.
Når jeg ser eks NR 750, som sikker går bra og har topp egenskaper, får jeg sånn Toyota MR2 følelse mens
en BMW s 1000RR er litt mer som BMW M3 eller MB AMG.
Eller en Ducati som er litt mer fyrrig og heit, kanskje mer spektakulær :scratch
MR2 er sikker en bra bil, men det er litt mer lidenskap bak de europeiske bilene...og syklene.
Og eierne er ofte mer lidenskapelige om sine merker også.
Japse er liksom noe du har for å kjøre sykkel, mens europeiske sykler har du for lidenskapen.
Men det er min oppfatning.
Veldig bra skrevet , og jeg er helt enig. Du sier det på en fin måte.
Jeg synes også at japsesykler kan ha gode ytelser, men for min del mangler det lille ekstra. Føler at de lett blir litt sjelløs. Litt samme følelsen som du sier med en MR2.
Jeg føler BMW motorsykler gir litt mer lidenskap akkurat som med bilene. Ducati er for meg Ferrari , full av lidenskap. Japsesyklene fungerer bra , men der stopper det , man får ikke mer. Greit for dem som har syklene som et fremkomstmiddel eller en bruksgjenstand.
Når jeg hadde HD'en var jeg imponert over hvor mye samhold og lidenskap det lå bak merket i folkene jeg traff. Dog var dessverre sykkelen umulig å ha med å gjøre for meg.
Litt av den samme lidenskapen merker jeg i BMW klubben og på BMW forumene. Man blir gjerne farget av hvor mye glede disse syklene gir. Men dette er min oppfatning da.
Hvis jeg skulle hatt en topp 5 liste ville nok det blitt en BMW på de første plassene fordi jeg elsker ADV sykler. Tror den hadde blitt som følger:

1. BMW R1200GS LC
2. BMW F800GSA
3. BMW R1200GSA LC (men synes den er for bred)
4. KTM Adventure
5. Ducati Multistrada GT

Hvis det dessverre ikke fantes ADV sykler (katastrofe) :P :p

1. BMW R1200RT LC
2. BMW K1300S
3. Ducati Panigale S
4. BMW S1000RR
5. KTM 1290 Super Duke
Mister ikke GS litt av sjelen og den lidenskapelige følelsen når gud og hvermann har en sånn? Ref. til mest solgte?
Hvis man følger logikken til flere så finnes det vel ikke en sykkel som er mer bruksgjenstand..
Sist redigert av DrGreve den 21 des 2013, 18:09, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:

Det har vært endel tilfeller av at GTR radiatorer har blitt skadet av steinsprut. Så jeg kjøpte meg en guard. Vil tro en stein i +200km/t også vil skade en GS radiator.
Uhyre sjelden jeg kjører så fort :P :p

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:Jeg har fremdeles ikke skjønt hvorfor en GS er en bedre tursykkel en andre sporttourer. Bortsett fra at det er lett å få vann ut av sylinderne :-)
Jeg vet en grunn som kan brukes. Ved litt trang og smal og svingete vei kan man holde farta til en GTR f.eks uten problemer, og man gjør det med en behageligere sittestilling.
En nesten hvilken som helst stor ADV'r vil ubesværet holde på farta og smilet på dårlig vei lenge etter at sportstourerne har snudd

Svar