Hva er den beste sykkelen?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bil...øhhh....PMS'en har de merkeligste effekter..... Kanskje noen heller kan si litt om Katanaens design, mao hvem designet den?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

ejs skrev::thumleft

Suzuki katanaen ble designet av tyskere. :knegg
Oooops......
Men det er jo så lenge siden at det betyr kanskje ikke noe lenger? :lol

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg vil ha noe konkret!
:twisted

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Huff ja , dette ble kjedelig....

Bil og Suzuki :sover

Får vel kikke litt på videoen om verdens beste sykkel , fin video i HD kvalitet. Får virkelig sett alle de flotte detaljene , fin natur og flotte steder.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

ZZR-Erling skrev:Jeg vil ha noe konkret!
:twisted
Det var en reportasje i enten Bike eller MCavisa i år om Katana.
Og der sto også hele historien om sykkelen og opphavet til den og selvfølgelig navnet på prøyseren som var hjernen bak utseende.

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av KrankenWagen »

Alle vet da dette??
Ikke bare Suzuki har kjøpt tjenester fra Target Design... BMW og :P :p

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Mange "morsomme" avtaler er gjort, som feks denne vedr K1600:
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=r ... 7178,d.bGQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Linken gir deg direkte nedlasting lokalt, pdf.

Link til firmaet
http://www.ricardo.com/ru-RU/Our-Market ... portation/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av ZZR-Erling den 26 des 2013, 11:03, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av KrankenWagen »

Samme mann, Hans-Georg Kasten,har da tegnet Katana 1100 og BMW R100GS Paris Dakar... :P :p

Hør hva han mener om BMWen; "to be honest – is quite ugly" ;-)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

KrankenWagen skrev:Samme mann, Hans-Georg Kasten,har da tegnet Katana 1100 og BMW R100GS Paris Dakar... :P :p

Hør hva han mener om BMWen; "to be honest – is quite ugly" ;-)
Det er jo de aller fleste her på forumet enige i , men mannen skriver noe annet som er relativt viktig :

" In the late 1980s we did the BMW R100GS Paris Dakar, which – to be honest – is quite ugly. But ‘uglyness’ is the philosophy! It was the best sold BMW in the early 1990s and it is the mother of the big enduros of today. Normally, BMW does not give work outside for a complete motorcycle but we worked on smaller projects for this company."
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Og samtidig kom jeg over dette , denne GS'en har et ganske så tydelig nebb. Her ser man også tydelig luftingen som leder luften ned til oljekjøleren.

Bilde


Og her ser man hvor høyt oljekjøleren ligger , en fordel siden den er mindre utsatt for skade , men har en ulempe fordi der finne mindre kjøling.


Bilde


Som enkelt kan løses med et riktig utformet nebb.


Bilde
Sist redigert av Bringisen den 26 des 2013, 11:31, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Desmo »

KrankenWagen skrev:Samme mann, Hans-Georg Kasten,har da tegnet Katana 1100 og BMW R100GS Paris Dakar... :P :p

Hør hva han mener om BMWen; "to be honest – is quite ugly" ;-)
Mulig denne Kasten har tegnet R100GS, men Katanaen hadde Hans A. Muth "skylda for".
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev: Bilde
Jeg tror mengden luft som ledes av det nebbet er svært liten.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av KrankenWagen »

Skal vi pirke, noe jeg er enig i, så bør vi ære disse tre for Katanen;
Where Hans-Georg Kasten, Hans Muth and Jan Fellstrom were the three men who designed the Katana.

Alt står å lese i linken før. :-)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev: Bilde
Jeg tror mengden luft som ledes av det nebbet er svært liten.
Selvfølgelig tror du det.......

Min påstand er at man ikke trenger å være rakettforsker for å se at utformingen av nebbet gir ekstra kjøling til oljekjøleren.

Men jeg forstår din skepsis , jeg hadde også vanskelig for å forstå at effekten Kawasaki påsto med sitt RAM AIR system skulle ha den påståtte effekten. Men det fungerer visst.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev: Bilde
Jeg tror mengden luft som ledes av det nebbet er svært liten.
Selvfølgelig tror du det.......

Min påstand er at man ikke trenger å være rakettforsker for å se at utformingen av nebbet gir ekstra kjøling til oljekjøleren.

Men jeg forstår din skepsis , jeg hadde også vanskelig for å forstå at effekten Kawasaki påsto med sitt RAM AIR system skulle ha den påståtte effekten. Men det fungerer visst.
RAM-AIR ja, størrelsen på det området luften ledes igjennom er vel sånn ca like stort på en GS og Kawa... om jeg husker riktig, så må man ha ganske høy fart før man får noe effekt av RAM-AIR ... det samme tror jeg om nebbet på en GS.
Så jeg spør igjen ... når er det mest sannsynlig man får behov for den ekstra kjølingen som nebbet skal gi? BMW har jo flere modeller med samme motor ... har de andre noe problem med høy temp?

Svar