Kosthold og Treningstråden

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
MH434
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av MH434 »

Jeg var en glad skiløper for noen få år tilbake, trente til tider hver dag eller annenhver dag.
I vinter har jeg lyst til å begynne å trene litt igjen, blir nok ingen konkurranse, men kanskje et og annet karusellrenn for mosjonister ;-)

Så kjøp dere skikkelige ski folkens, MYE bedre trening enn å stå på studio å flekse muskler forran speilen! :prf
Jeg supplerte med litt styrketrening for å forbedre arbeidsøkonomien på tunge gir, men ingen nødvendig sak.
Kjører man endel intervaller og hurtighet blir man også sterk av å gå på ski!
Husker flere cactus'er på studio som hadde svære muskler, men de klarte nesten ikke å ta hangups, dips og andre øvelser med egen kroppsvekt!

Så dropp studio og tren styrke hjemme med egen kroppsvekt :thumleft
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Jeg synes folk skal få trene med det de synes er gøy, det være seg ski, helsestudio, freeletics, egentrening hjemme etc....
Jeg personlig hater vinter, snø, ski og kulde og trener gladelig på et helsestudio hvor jeg har en instruktør som står og peser meg til å yte maks
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Jeg har lagt ut en liten utfordring på facebook, men kan jo poste den her også :-)

En uke fremover nå har jeg satt meg et mål! Jeg har nemlig en spinningsykkel stående i stua, og i stedet for å tørke støv av den så skal jeg heller bruke den. I første omgang skal jeg bruke den minst 30 minutter hver dag de neste 7 dagene. Noen som har trimapparater stående og støve bort så bli med på utfordringen da vel Dag 1 checked! (og forbrent 210 kcal) Greit mål å ha i disse fråtsetider vi går inn i nå! Et lite unntak dog. De dagene jeg er med på gruppetimer hos ATS så bruker jeg spinningsykkelen hos dem for å varme opp.

:punch
Blogg

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Ikke den mest aktuelle tråden i disse fråtsetider.... Jeg har tatt meg sammen og trent en time i dag, det var tungt men deilig.

Fråtsingen er over for min del, det er vel fordelen med feire julaften med hele familien på en gang. Da blir det med den dagen.
Jeg prøvde å regne ut kaloriinntaket mitt på julaften og det er i grunn et skremmende regnestykke. Grovt regnet og med litt kvalifisert gjetting kom jeg til ca 1500 kcal for middag, dessert og kaker som ble fortært på noen få timer........ Og da spiste jeg "bare" en porsjon med ribbe(1 ribbebit) og en porsjon med pinnekjøtt(3-4 biter) med poter og kålrotstappe full av fett og fløte....

Trimmet av meg 400 av de kaloriene i dag og det blir nok noen turer til til treningssenteret i romjulen.
Blogg

Brukeravatar
jongsanim
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Legg inn av jongsanim »

Omgangssjuke i jula... Jaja, har hvertfall ikke lagt på meg :-/

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

jongsanim skrev:Omgangssjuke i jula... Jaja, har hvertfall ikke lagt på meg :-/
Ja det er jo også en måte å unngå kalorifellen på, men uff så kjedelig å ikke verken nyte smaken eller lukten av julematen.

Når det er sagt så er det jo ikke mellom jul og nyttår vi legger på oss så det monner... Det er jo helst mellom nyttår og jul
Blogg

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Motocross er god trening, og artig! Nu er det jo ikke føre til det, så da trener jeg med elipsemaskin og divesre vekter og manualer, annenhver dag. Har god motivasjon i å bli en bedre motocrossfører :-)

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg er ikke noe flittig bruker av treningssenter. Men det hender av og til jeg tar en liten joggetur. Sist vinter skulle jeg hogge ut endel skog. Og jeg tenkte at nå tar jeg sikkert av meg litt. Men neida. Etter to måneder med fulle dager med motorsage så gadde jeg LAGT PÅ meg 4 kilo! Skuffelsen var enorm...
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

JohnnyTh skrev:Jeg er ikke noe flittig bruker av treningssenter. Men det hender av og til jeg tar en liten joggetur. Sist vinter skulle jeg hogge ut endel skog. Og jeg tenkte at nå tar jeg sikkert av meg litt. Men neida. Etter to måneder med fulle dager med motorsage så gadde jeg LAGT PÅ meg 4 kilo! Skuffelsen var enorm...
Kan være at 4kg fett var blitt til 4kg muskler!

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

ZZR-Erling skrev:
JohnnyTh skrev:Jeg er ikke noe flittig bruker av treningssenter. Men det hender av og til jeg tar en liten joggetur. Sist vinter skulle jeg hogge ut endel skog. Og jeg tenkte at nå tar jeg sikkert av meg litt. Men neida. Etter to måneder med fulle dager med motorsage så gadde jeg LAGT PÅ meg 4 kilo! Skuffelsen var enorm...
God gammeldags tømmerhogging er vel noe av det som forbrenner mest i løpet av en arbeidsdag så du skal vel ikke se bort i fra at fettet ble byttet ut med muskler, og muskler veier jo mer enn fett :thumleft
Blogg

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

Jeg er litt redd for å trene på meg for mye muskler. Veier i dag 75 kg og det står i vognkortet at det er det jeg skal veie. Muskler har jeg hørt veier mye :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Bringisen skrev:Jeg er litt redd for å trene på meg for mye muskler. Veier i dag 75 kg og det står i vognkortet at det er det jeg skal veie. Muskler har jeg hørt veier mye :P :p
Det var årets beste unnskyldning :knegg
Blogg

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Carpa skrev:
ZZR-Erling skrev:
God gammeldags tømmerhogging er vel noe av det som forbrenner mest i løpet av en arbeidsdag så du skal vel ikke se bort i fra at fettet ble byttet ut med muskler, og muskler veier jo mer enn fett :thumleft
Jeg velger å tro dere har rett. Men hadde vært greit å blitt lettere og. For et år siden skulle kona gjennomføre en knekkebrød kur for å gå ned i vekt. Jeg heiv meg på samme kuren for å støtte henne. Hun tok av seg en del kilo, jeg tok av meg nada. ikke så mye som en halvkilo.
Derimot 4 uker på MC tur gjorde at jeg tok av meg 5 kilo. :) Altså må jeg på minst en 4 ukers mc tur hvert eneste år.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Mange som henger seg alt for mye opp i vekt om de først tar opp trening. Aldri helt sett poenget.
Selvfølelsen er da mye viktigere :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

Vekt er ganske viktig. Vi kan lese tråder opp og i mente der vi flittig diskuterer vekten på bikene. I ADV segmentet diskuterer vi gjerne 10 kg , håndterbarhet og lasteegenskaper. I superbike segmentet diskuteres det gjerne forskjeller helt ned mot 1 kg , svinedyre karbondeler og toppfart.

De samme personene som diskuterer veier gjerne 100 kg , mens mange av tallene som diskuteres er basert på en førervekt lik 75 kg. Det er da snakk om en førervekt på 25 kg i forskjell fra vognkortvekt.

Jeg vil påstå at det er billigere å slanke bort noen kilo på kroppen enn å slanke en sykkel.

Om en person på 100kg har en 20kg lettere sykkel en meg, så veier altså jeg og min 20kg tyngre sykkel likevel 5 kg mindre.
Men det er klart det er lettere å diskutere sykkelvekt og topphastighet enn totalvekter.

Jeg har faktisk veid 100kg en gang , det var hardt arbeid å komme dit jeg er i dag , men det var ikke så dyrt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar