jhn skrev:Jeg tror ganske sikkert min neste sykkel blir en firer ... synd at crosstoureren er så stygg.
Noen, kanskje du? sa at Exploreren er den fineste ADV'en ... det er jeg helt enig i. Den ligner mest på en Motorsykkel
Det var nok jeg som delte den oppfatningen om Tigern, ja. Men jeg har også nevnt at jeg ikke likte den nye lykten til VFR1200 og refererte til første gang jeg så en Ford Sierra, men ble da vant til den også :)
Men det fjerner ikke V-4 sine utmerkede egenskaper.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
jhn skrev:Jeg tror ganske sikkert min neste sykkel blir en firer ... synd at crosstoureren er så stygg.
Noen, kanskje du? sa at Exploreren er den fineste ADV'en ... det er jeg helt enig i. Den ligner mest på en Motorsykkel
Det var nok jeg som delte den oppfatningen om Tigern, ja. Men jeg har også nevnt at jeg ikke likte den nye lykten til VFR1200 og refererte til første gang jeg så en Ford Sierra, men ble da vant til den også :)
Men det fjerner ikke V-4 sine utmerkede egenskaper.
Neida, det fjerner ingenting, men vi har avslørt at forskjellen fra V2 kanskje ikke er så stor som du/vi har trodd
Flott motorlyd sikkert. Men hva er de klonkelydene?
Jeg trodde K1600 var det jeg egentlig hadde lyst på, men den videoen gjorde ikke den lysten større.
Hakke peiling angående k1600!
Men bare å ha en I6 motor a gitt
En I6 er i perfekt primære og sekundære mekaniske balanse, uten bruk av en balanseaksel. Motoren er i primær par balanse fordi den fremre og bakre sylindre er speilbilder, og stemplene beveger seg i par (men selvfølgelig, 360 ° ut av fase, og på forskjellige slag av den 4-takts syklus). Det vil si, stempel # 1 speil # 6, # 2 speil # 5 og # 3 speil # 4, i stor grad eliminerer polar vuggende bevegelse som ellers ville føre til.
Sekundær ubalanse unngås fordi veivakselen har seks sveiv kaster anordnet i tre plan offset ved 120 °.
Resultatet er at de sekundære krefter som er forårsaket av forskjellene fra rent sinusformet bevegelsessum til null.
Jeg skjønte nesten ikkeno av det :) Men er ikke imponert av den girkassen.
Jeg forstår det slik at den er bortimot vibrasjons fri ...
Tenk dere lyden av den 6er'n uten katalysator (helanlegg)
Jeg satt og surfet på youtube her om dagen og lurer litt om denne lyden fra girkassen på GS er vanlig ved nedgiring?
Spol fram til ca. 23 minutter og til slutten. Hvis dette er vanlig, så vil jeg ikke ha noe slikt om jeg fikk den kastende etter meg... Motorlyden er også motbydelig stygg...
Hvis man liker selvpining, kan man alltids se hele filmen :)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=ehMI_shgzk8[/video]
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Flott motorlyd sikkert. Men hva er de klonkelydene?
Jeg trodde K1600 var det jeg egentlig hadde lyst på, men den videoen gjorde ikke den lysten større.
Hakke peiling angående k1600!
Men bare å ha en I6 motor a gitt
En I6 er i perfekt primære og sekundære mekaniske balanse, uten bruk av en balanseaksel. Motoren er i primær par balanse fordi den fremre og bakre sylindre er speilbilder, og stemplene beveger seg i par (men selvfølgelig, 360 ° ut av fase, og på forskjellige slag av den 4-takts syklus). Det vil si, stempel # 1 speil # 6, # 2 speil # 5 og # 3 speil # 4, i stor grad eliminerer polar vuggende bevegelse som ellers ville føre til.
Sekundær ubalanse unngås fordi veivakselen har seks sveiv kaster anordnet i tre plan offset ved 120 °.
Resultatet er at de sekundære krefter som er forårsaket av forskjellene fra rent sinusformet bevegelsessum til null.
Tenk dere lyden av den 6er'n uten katalysator (helanlegg)
Jeg satt og surfet på youtube her om dagen og lurer litt om denne lyden fra girkassen på GS er vanlig ved nedgiring?
Spol fram til ca. 23 minutter og til slutten. Hvis dette er vanlig, så vil jeg ikke ha noe slikt om jeg fikk den kastende etter meg... Motorlyden er også motbydelig stygg...
Hvis man liker selvpining, kan man alltids se hele filmen :)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=ehMI_shgzk8[/video]
Klonk fra girkassen er nok noe endel har hengt seg opp i på bokseren. Videoen er fra den gamle luftavkjølte motoren. Jeg hadde samme motoren i min 2006 modell R1200GS og har aldri tenkt over at dette var et problem.
Noen hevder at girkassene er svært solide , kan være derfor der eventuelt er mer lyd.
Høres ut på videoen som om det ikke var orginalpotte , de fleste velger en annen potte enn orginal , jeg gjør ikke det fordi jeg liker den originale lyden.
På den nye GSW er girkassen flyttet og sylinderne ligger høyere enn på den gamle motoren. Noen mener klonkingen fra girkassen er blitt bedre , men jeg som ikke har tenkt over dette merker uansett ingen forskjell.
Men noen har laget en video om den nye også , der han som prøver den klager over klonk.
Lyden fra boxertwinnen synes jeg er helt fantastisk Men dette er jo subjektivt så jeg skal passe meg for å legge for mye på her
Klonkingen som sagt , har ikke jeg lagt merke til så det kan jeg ikke si noe om.
Hvorfor tyskerne eventuelt velger fine veier når de er i Norge vet jeg ikke , trodde ikke vi hadde fine veier i Norge
Tyske bobilturister er nå ellers så flinke til å finne bortgjemte fjellveier.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Bringisen skrev:Noen hevder at girkassene er svært solide , kan være derfor der eventuelt er mer lyd.
Jeg må nesten spørre, har du noe som verifiserer at girkassen i denne klunkesykkelen i videoen jeg la ut er mer holdbar sammenlignet med andre motorsykkelmodeller?
Jeg vil gjerne vite hva du mener med holdbar siden min sykkel begynner å nærme seg 100k og girkassen er smooth og tight fremdeles og lager ikke lyd, og jeg kjører ikke alltid etter fartsgrensene..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
ZZR-Erling skrev:Er vel ikke så lett å si noe om holdbarheten kontra stille kasser eller? Er vel ikke så mange andre enn GS som kjøres like krevende og langt?
Den teorien syns jeg var en smule søkt :)
Hadde jeg hatt den klunkingen på min sykkel, hadde clutchcoveret blitt revet av rimelig fort..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Hvis holdbarheten på gearkassene henger sammen med klunkingen, så har GS-eierne lite å frykte. Dr.Greve's sykkel har gått 100.000 og jeg kjenner en kar med en V-max som har gått 200.000 brutale km, uten en eneste ulyd.
Men det har vel vist seg at også GS'r må bytte gearkasse ... når jeg tenker meg om, så kommer jeg på 3-4 sykler som måtte bytte kasse ... alle var GS. Et par av de var riktignok 1000 ccm, men likevel ...
Måtte ikke de gutta i LWR/D bytte gearkasse? eller var det annet?