Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Jeg har lest omfryktelig mange på advrider som drar jorden rundt eller tilsvarende. Det er ikke overrepresentert med tung gs der. Litt overraskende siden det er den vanligste sykkelen. Hvis du søker på youtube så vil du og se at det er mye andre sykkler som kommer opp i tillegg til GS. Med et par untak så er det ADV sykkler men ikke nødvendigvis bmw.
Ok ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

SuperMorten skrev:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=45485244

Bilde

Verdens beste bil sier mange.. Allikevel har de sluttet å lage den, og jeg kjenner ingen som kjører en sånn :knegg
Ånei....skal vi diskutere biler igjen nå :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Men hva er den beste sykkelen ?

Jeg er sikker på at noen vil kunne ha denne som en heit kandidat. Og jeg er overbevist om at en eller annen kunne klart å kjørt jorden rundt på den også :lol

Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

Tja, jeg leita ikke så mye etter de videoene jeg linket til, jeg skrev bare "around the worl... så begynte de å poppe opp. Det var ikke en GS som poppet først.
Folk har drevet å kjørt "jorda rundt" lenge før GS, eller noen annen ADV var påtenkt.
Det fantes nok sikkert ikke så mange kategorier innen motorsykler ... enten var det motorsykler, eller så var det ikke motorsykler.
Så jeg skjønner godt at man kan kjøre andre sykler enn GS ... ved nærmere ettertanke så hadde jeg neppe eksistert om det ikke var tilfellet, min bestefar og hans to brødre kjørte fra Danmark til Nordkapp i 1922 på hver sin HD ... de siste 500-600-700 km var det neppe noe særlige veier, og her er jeg :)
Denne karen på R1 møtte jeg en kald og vindfull februardag for noen år siden et par mil fra Nordkapp, det virket ikke som han så på seg selv som en ekstremist, han var bare på mc-tur.
En hyggelig kar.
Om noen tror at bare GS duger til eventyr, så skyldes det kanskje at mange GS-eiere gjør så godt de kan for å spre myten om at "bare GS duger til eventyr" ... men mange av oss vet bedre.
Den siste setningen din ...
"Hvem som ikke er genuint interessert i GS , gidder å lese om en GS fører som gjør en spesiell reise ? Nesten ingen.
Hvem gidder å lese om en R1 som kjører samme ruten ? Veldig mange."
... er på mange måter ganske typisk for en GS-fører. (ingen påstand, bare et inntrykk jeg har)
De fleste jeg kjenner liker gode historier og reiseskildringer, de bryr seg mindre om hvilke sykler de reisende kjører, det er helst GS-folket som tenker i de baner. (igjen, et inntrykk)

Ellers kan jeg si at jeg har sans for både GS og K-syklene til BMW, og har et håp om at min neste sykkel blir en K12/1300S.
Jeg hadde også ganske lenge lyst på en GS, men det har gått over ... kanskje av frykt for å bli revet med av denne verdensomspennende GS-hypen.
Etter min mening skiller GS-førerme seg mer fra de andre enn det selve sykkelen gjør.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:Tja, jeg leita ikke så mye etter de videoene jeg linket til, jeg skrev bare "around the worl... så begynte de å poppe opp. Det var ikke en GS som poppet først.
Folk har drevet å kjørt "jorda rundt" lenge før GS, eller noen annen ADV var påtenkt.
Det fantes nok sikkert ikke så mange kategorier innen motorsykler ... enten var det motorsykler, eller så var det ikke motorsykler.
Så jeg skjønner godt at man kan kjøre andre sykler enn GS ... ved nærmere ettertanke så hadde jeg neppe eksistert om det ikke var tilfellet, min bestefar og hans to brødre kjørte fra Danmark til Nordkapp i 1922 på hver sin HD ... de siste 500-600-700 km var det neppe noe særlige veier, og her er jeg :)
Denne karen på R1 møtte jeg en kald og vindfull februardag for noen år siden et par mil fra Nordkapp, det virket ikke som han så på seg selv som en ekstremist, han var bare på mc-tur.
En hyggelig kar.
Om noen tror at bare GS duger til eventyr, så skyldes det kanskje at mange GS-eiere gjør så godt de kan for å spre myten om at "bare GS duger til eventyr" ... men mange av oss vet bedre.
Den siste setningen din ...
"Hvem som ikke er genuint interessert i GS , gidder å lese om en GS fører som gjør en spesiell reise ? Nesten ingen.
Hvem gidder å lese om en R1 som kjører samme ruten ? Veldig mange."
... er på mange måter ganske typisk for en GS-fører. (ingen påstand, bare et inntrykk jeg har)
De fleste jeg kjenner liker gode historier og reiseskildringer, de bryr seg mindre om hvilke sykler de reisende kjører, det er helst GS-folket som tenker i de baner. (igjen, et inntrykk)

Ellers kan jeg si at jeg har sans for både GS og K-syklene til BMW, og har et håp om at min neste sykkel blir en K12/1300S.
Jeg hadde også ganske lenge lyst på en GS, men det har gått over ... kanskje av frykt for å bli revet med av denne verdensomspennende GS-hypen.
Etter min mening skiller GS-førerme seg mer fra de andre enn det selve sykkelen gjør.
Ja det er jo helt klart. Dette er jo helt typisk. De fleste sitter jo med dette inntrykket.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:Jeg har lest omfryktelig mange på advrider som drar jorden rundt eller tilsvarende. Det er ikke overrepresentert med tung gs der. Litt overraskende siden det er den vanligste sykkelen. Hvis du søker på youtube så vil du og se at det er mye andre sykkler som kommer opp i tillegg til GS. Med et par untak så er det ADV sykkler men ikke nødvendigvis bmw.
Ok ;-)
Det er jo ganske logisk da det går mange fler av alle andre ADV til sammen enn det gjør av GS.

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av MH434 »

simpson skrev:
DrGreve skrev:Men det fjerner ikke V-4 sine utmerkede egenskaper.
Etter å ha kikket litt på effekt/momentgrafer kan jeg dessverre ikke se at V4 har noen videre utmerkede egenskaper i forhold til en twin av en eller annen form.
Mere vekt, høyere forbruk, lavere effekt og moment og en vibrasjonsfri motor som i tillegg neste er lydløs.
Nei, godt vi er forskjellige greven.

En ser jo på kurvene her at 4er'ne er å foretrekke! Smoooth effektkurve ;-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

simpson skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:Jeg har lest omfryktelig mange på advrider som drar jorden rundt eller tilsvarende. Det er ikke overrepresentert med tung gs der. Litt overraskende siden det er den vanligste sykkelen. Hvis du søker på youtube så vil du og se at det er mye andre sykkler som kommer opp i tillegg til GS. Med et par untak så er det ADV sykkler men ikke nødvendigvis bmw.
Ok ;-)
Det er jo ganske logisk da det går mange fler av alle andre ADV til sammen enn det gjør av GS.
Og det er også naturlig å tro at disse gjerne vil legge dette ut på youtube og forumene. Det er vel også naturlig at det skaper mer blest rundt en R1 som kjører verden rundt enn en GS. Det er ikke like spesielt at en GS gjør det.

En annen ting er vel det som jeg har forsøkt å utrykke i denne tråden , og som gjør at jeg synes den er verdens beste sykkel.
At den er så allsidig. Noen bruker navn som allrounder. Det er en sykkel som er som en potet , kan brukes til det meste og av de fleste. Mange GS'eiere har kjøpt den kun for turkjøring på asfalt (dette liker jo motstanderne av sykkelen til stadighet å dra frem) Noen har kjøpt den kun som en pendle sykkel , noen har kjøpt den kun som en søndagstur sykkel og så finnes det folk som har kjøpt den for å reise verden rundt.
Jeg selv tilhører enda en gruppe , den gruppen som ikke vet hva neste dag bringer , jeg vil gjerne ha en sykkel som ikke er konstruert spesielt til en ting. En sykkel man kan gjøre alle disse tingene på en relativt komfortabel og sikker måte.
Men nå høres det ut som hakk i platen hos meg også
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

MH434 skrev:
simpson skrev:
DrGreve skrev:Men det fjerner ikke V-4 sine utmerkede egenskaper.
Etter å ha kikket litt på effekt/momentgrafer kan jeg dessverre ikke se at V4 har noen videre utmerkede egenskaper i forhold til en twin av en eller annen form.
Mere vekt, høyere forbruk, lavere effekt og moment og en vibrasjonsfri motor som i tillegg neste er lydløs.
Nei, godt vi er forskjellige greven.

En ser jo på kurvene her at 4er'ne er å foretrekke! Smoooth effektkurve ;-)
Man ser jo helt klart hvilken motor som er sterkest hele veien.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av MH434 »

Bringisen skrev:
MH434 skrev:
simpson skrev:
DrGreve skrev:Men det fjerner ikke V-4 sine utmerkede egenskaper.
Etter å ha kikket litt på effekt/momentgrafer kan jeg dessverre ikke se at V4 har noen videre utmerkede egenskaper i forhold til en twin av en eller annen form.
Mere vekt, høyere forbruk, lavere effekt og moment og en vibrasjonsfri motor som i tillegg neste er lydløs.
Nei, godt vi er forskjellige greven.

En ser jo på kurvene her at 4er'ne er å foretrekke! Smoooth effektkurve ;-)
Man ser jo helt klart hvilken motor som er sterkest hele veien.
"The R-model Panigales we tested at the world-class CotA track were fitted with a Termignoni Racing EVO exhaust system that is shipped with the R in a box and includes dedicated ECU mapping."

Thats why ;-)
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av MH434 »

En ZX10R med helanlegg, race ecu og dedikert mapping.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av L-NA »

MH434 skrev:
simpson skrev:
DrGreve skrev:Men det fjerner ikke V-4 sine utmerkede egenskaper.
Etter å ha kikket litt på effekt/momentgrafer kan jeg dessverre ikke se at V4 har noen videre utmerkede egenskaper i forhold til en twin av en eller annen form.
Mere vekt, høyere forbruk, lavere effekt og moment og en vibrasjonsfri motor som i tillegg neste er lydløs.
Nei, godt vi er forskjellige greven.

En ser jo på kurvene her at 4er'ne er å foretrekke! Smoooth effektkurve ;-)
Smooth ja, men man skal jo ha det litt gøy også da ;-) , og så om det var "power" alene som vant løpene så ville nok Ducati'n vert ganske alene der oppe i toppen..... men men, den krever jo da også sin mann da :prop:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

MH434 skrev:
simpson skrev:
DrGreve skrev:Men det fjerner ikke V-4 sine utmerkede egenskaper.
Etter å ha kikket litt på effekt/momentgrafer kan jeg dessverre ikke se at V4 har noen videre utmerkede egenskaper i forhold til en twin av en eller annen form.
Mere vekt, høyere forbruk, lavere effekt og moment og en vibrasjonsfri motor som i tillegg neste er lydløs.
Nei, godt vi er forskjellige greven.

En ser jo på kurvene her at 4er'ne er å foretrekke! Smoooth effektkurve ;-)
Nå er Panigale Ikke representativ for twinner, den er helt ekstrem på høye turtall.
Dette vet du inderlig godt og bruker derfor den som eksemplel :knegg
Men se på 1098, MTS, Stelvio, GS osv.
Og smooth kurve er ikke noe mål for meg

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av MH434 »

L-NA skrev:
MH434 skrev:
simpson skrev:
DrGreve skrev:Men det fjerner ikke V-4 sine utmerkede egenskaper.
Etter å ha kikket litt på effekt/momentgrafer kan jeg dessverre ikke se at V4 har noen videre utmerkede egenskaper i forhold til en twin av en eller annen form.
Mere vekt, høyere forbruk, lavere effekt og moment og en vibrasjonsfri motor som i tillegg neste er lydløs.
Nei, godt vi er forskjellige greven.

En ser jo på kurvene her at 4er'ne er å foretrekke! Smoooth effektkurve ;-)
Smooth ja, men man skal jo ha det litt gøy også da ;-) , og så om det var "power" alene som vant løpene så ville nok Ducati'n vert ganske alene der oppe i toppen..... men men, den krever jo da også sin mann da :prop:
Med Panigalen er Ducati nære Kawa og Bmw når det gjelder power, det vises i superstock racing.
Duc'n har et vanvittig punch ut av svinga, men mangler litt max power.
I sbk ligger de et godt stykke bak effektmessig, men har et godt chassiet og oppsett.
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av MH434 »

simpson skrev:
MH434 skrev:
simpson skrev:
DrGreve skrev:Men det fjerner ikke V-4 sine utmerkede egenskaper.
Etter å ha kikket litt på effekt/momentgrafer kan jeg dessverre ikke se at V4 har noen videre utmerkede egenskaper i forhold til en twin av en eller annen form.
Mere vekt, høyere forbruk, lavere effekt og moment og en vibrasjonsfri motor som i tillegg neste er lydløs.
Nei, godt vi er forskjellige greven.

En ser jo på kurvene her at 4er'ne er å foretrekke! Smoooth effektkurve ;-)
Nå er Panigale Ikke representativ for twinner, den er helt ekstrem på høye turtall.
Dette vet du inderlig godt og bruker derfor den som eksemplel :knegg
Men se på 1098, MTS, Stelvio, GS osv.
Og smooth kurve er ikke noe mål for meg
Jeg leita etter 1198, men fant ikke en god dyno sammen med bmw'n og RSV4'n ;-)
Ellers er jeg enig i at panigalen er en litt "uvanlig" twin, overkvadratisk så det holder :roll
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Svar