Blir litt for dumt hvis vi skal gå ut fra forskjellig førernivå. Hadde ikke blitt helt rettferdig hvis jeg skulle kjørt offroad mot Pål Anders Ullevålseter. Hadde nok ikke hjulpet om jeg kjørte GS da.jhn skrev:At førerferdighetene er viktige er vi enige om, men vi får anta at de er i orden på alle førerene vi snakker om her, ellers blir hele diskusjonen fullstendig håpløs.simpson skrev:Min påstand blir da at en GS med en fører med gode ferdigheter vil klare å kjøre der en FG800 ikke kan, eller en trial sykkel for den saks skyld.jhn skrev:Du spurte ikke meg, men jeg svarer nå likevel på dette.
"Tipper det mange tusen km mer ved underlag og terreng som GS takler eller enn km den ikke klarer.
Og siden mesteparten er på terreng den er suveren på bør selvfølgelig det telle mye"
Du har selvfølgelig rett, men det må jo være rimelig surt å etter å ha kjørt flere tusen km komme til 3km med så ulendt terreng at du må snu fordi sykkelen veide 19 kg mere enn du kan håndtere.
Derfor hadde jeg valgt f.eks GS 800, eller en annen av de nest største.
Puh! .. :-)å .. lang setning. Kanskje litt knotete også, men det får gå.
Tror førerferdigheter er særdeles viktig på en jorden rundt reise.
Hjelper ikke med GTR elle FG 800 hvis du kan håndtere redskapen.
Vi får også anta at en og samme fører har de samme førerferdighetene uavhengig av hvilken sykkel han har.
Men denne påstanden din hadde det vært artig å høre mere om, hvilke forhold ser du for deg at en 1200 takler, men ikke en 800, eller en trial sykkel for den saks skyld?
Hva er den beste sykkelen?
Re: Hva er den beste sykkelen?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Det jeg tenkte på at feks Ullevålsæter på en GS hadde sikkert kjørt på plasser 99% av oss på forumet ikke hadde klart med en FG eller trial sykkel for den saks skyld.jhn skrev:At førerferdighetene er viktige er vi enige om, men vi får anta at de er i orden på alle førerene vi snakker om her, ellers blir hele diskusjonen fullstendig håpløs.simpson skrev:Min påstand blir da at en GS med en fører med gode ferdigheter vil klare å kjøre der en FG800 ikke kan, eller en trial sykkel for den saks skyld.jhn skrev:Du spurte ikke meg, men jeg svarer nå likevel på dette.
"Tipper det mange tusen km mer ved underlag og terreng som GS takler eller enn km den ikke klarer.
Og siden mesteparten er på terreng den er suveren på bør selvfølgelig det telle mye"
Du har selvfølgelig rett, men det må jo være rimelig surt å etter å ha kjørt flere tusen km komme til 3km med så ulendt terreng at du må snu fordi sykkelen veide 19 kg mere enn du kan håndtere.
Vi får også anta at en og samme fører har de samme førerferdighetene uavhengig av hvilken sykkel han har.
Men denne påstanden din hadde det vært artig å høre mere om, hvilke forhold ser du for deg at en 1200 takler, men ikke en 800, eller en trial sykkel for den saks skyld?

Er sikker på at mange ikke takler en GS men kanskje en XT 350.JohnnyTh skrev:Blir litt for dumt hvis vi skal gå ut fra forskjellig førernivå. Hadde ikke blitt helt rettferdig hvis jeg skulle kjørt offroad mot Pål Anders Ullevålseter. Hadde nok ikke hjulpet om jeg kjørte GS da.jhn skrev:At førerferdighetene er viktige er vi enige om, men vi får anta at de er i orden på alle førerene vi snakker om her, ellers blir hele diskusjonen fullstendig håpløs.simpson skrev:Min påstand blir da at en GS med en fører med gode ferdigheter vil klare å kjøre der en FG800 ikke kan, eller en trial sykkel for den saks skyld.jhn skrev:Du spurte ikke meg, men jeg svarer nå likevel på dette.
Og det betyr at du velger ikke en sykler du ikke takler så godt på en jorden rundt.
Tja.. Den er rød ihvertfallsimpson skrev:Hehe, du ser jo også åssen r sykkel det er

Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
Vi kan sikker plassere Pål Anders Ullevålseter på min GTR og han hadde kjørt fletta av ganske stor prosent av oss her inne fremdeles.
Tror vi heller må lage en ny tråd med titten : beste sjåfør
- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Jeg får ikke sitert flere enn 6 innlegg så denne er svar til Johnny.
Nei jeg tror du leser mellom linjene litt for mye nå. Jeg skriver "f.eks en KTM350 eller GTR"
"For eksempel" er nettop det det er.
Du nevner at en lettere sykkel eller i et annet innlegg at en sporttourer er et bedre valg enn en alroader som f.eks R1200GS å kjøre verden rundt på.
Men du nevner ikke hvilken sykkel du tenker på eller hvorfor. Jeg forsøker da å fiske etter hvilken med å skrive f.eks. Ja jeg har lest F800GS , som jeg også mener er et glimrende alternativ selv om den ikke er like komfortabel.
Men som andre kommenterer her så blir det ekstremt mye "hvem sa hva" etc.
Jeg skjønner jo at man føler for å forklare , men jeg foreslår at vi slutter med dette i respekt for andre forumdeltagere. Du kan godt besvare dette innlegget med at jeg ikke har forstått hva du mener eller noe slikt. Men etter det så er det slutt fra min side.
Jeg vil igjen komme med oppfordring til alle om å komme med forslag til den beste sykkelen i stedet for å fortelle hvorfor en GS ikke er det.
Tror endel synes det er for mye snakk om hvorfor en GS ikke er verdens beste.
Jeg vil også gjerne høre om hvilken som er den beste og hvorfor.
Nei jeg tror du leser mellom linjene litt for mye nå. Jeg skriver "f.eks en KTM350 eller GTR"
Du nevner at en lettere sykkel eller i et annet innlegg at en sporttourer er et bedre valg enn en alroader som f.eks R1200GS å kjøre verden rundt på.
Men du nevner ikke hvilken sykkel du tenker på eller hvorfor. Jeg forsøker da å fiske etter hvilken med å skrive f.eks. Ja jeg har lest F800GS , som jeg også mener er et glimrende alternativ selv om den ikke er like komfortabel.
Jeg skjønner jo at man føler for å forklare , men jeg foreslår at vi slutter med dette i respekt for andre forumdeltagere. Du kan godt besvare dette innlegget med at jeg ikke har forstått hva du mener eller noe slikt. Men etter det så er det slutt fra min side.
Jeg vil igjen komme med oppfordring til alle om å komme med forslag til den beste sykkelen i stedet for å fortelle hvorfor en GS ikke er det.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Jeg vil trolig ikke bli GS eier i nærmeste fremtid men kan vanskelig se noen andre sykler som er like allsidig, gjør det den gjør like godt, har like utprøvd motokonsktruksjon, like god teknikk og elektronikk osv.Bringisen skrev:Jeg får ikke sitert flere enn 6 innlegg så denne er svar til Johnny.
At mange GS eiere er eldre herrer som ikke noen sinne vil kjøre på annet enn asfalt gjør den ikke til en dårlig sykkel.
Det sier vel litt om pris og status, eldre folk har ofte bedre økonomi og endelig skal de leve ut drømmen.
Ja det jo fritt til å starte nye tråderJohnnyTh skrev:Vi kan sikker plassere Pål Anders Ullevålseter på min GTR og han hadde kjørt fletta av ganske stor prosent av oss her inne fremdeles.

- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Det har vel sneket seg inn en liten skriveleif her ?Bringisen skrev:Men hva er den beste sykkelen ?
Jeg er sikker på at noen vil kunne ha denne som en heit kandidat. Og jeg er overbevist om at en eller annen kunne klart å kjørt jorden rundt på den også![]()
Det skal vel være jordet, og ikke jorden ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Du sa : At du mener at f.eks en KTM 350 crosser er bedre å kjøre verden rundt på eller en GTR er jo helt greit. Hvor sa jeg en GTR er bedre å kjøre verden rundt på? Jeg må ha vært full.Bringisen skrev:Jeg får ikke sitert flere enn 6 innlegg så denne er svar til Johnny.
Skjønner ikke fremdeles med hva du mener med at jeg har sagt f.eks en KTM350 er bedre enn en 1200gs jeg sa bare en lettere sykkel sikkert er bedre. Skulle tro man da forsto at jeg ikke mener en GTR siden den ikke er laget for sånt og tyngre en en GS.
Jeg er og ferdig med dett. Så kan vi heller prøve å finne en som er best. Noe jeg mener er umulig, siden vi ser etter en generelt best.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
"eldre folk"...simpson skrev: At mange GS eiere er eldre herrer som ikke noen sinne vil kjøre på annet enn asfalt gjør den ikke til en dårlig sykkel.
Det sier vel litt om pris og status, eldre folk har ofte bedre økonomi og endelig skal de leve ut drømmen.

Joda, må vel innse at jeg faller inn under denne gruppa.
"leve ut drømmen"...
Joda, kan krysse av for den også, jeg

Bare det at jeg aldri drømte om BMW til tross for at en kompis i ungdomsåra kjøpte og briftet voldsomt med en BMW R90.
Flott stor sykkel som gikk bra, husker jeg.
Men ga ikke grobunn for noen bimmer-drøm

Moto Guzzi, derimot...

Og sånn ble det

"Den beste sykkelen"? Tja?
Veldig god for meg. Og det har holdt i massevis så langt

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Hehe, vi er flere som er der og kan begynne å realisere høyt ønskede sykkelmerker.AJ skrev:"eldre folk"...simpson skrev: At mange GS eiere er eldre herrer som ikke noen sinne vil kjøre på annet enn asfalt gjør den ikke til en dårlig sykkel.
Det sier vel litt om pris og status, eldre folk har ofte bedre økonomi og endelig skal de leve ut drømmen.![]()
"leve ut drømmen"...
Joda, kan krysse av for den også, jeg.
Bare det at jeg aldri drømte om BMW til tross for at en kompis i ungdomsåra kjøpte og briftet voldsomt med en BMW R90.
Men ga ikke grobunn for noen bimmer-drøm.
Moto Guzzi, derimot...![]()
Og sånn ble det![]()
- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Hehe , tenkte noen ville kommentere det med eldre folk. Jeg tenkte tanken , men lot være.AJ skrev:"eldre folk"...simpson skrev: At mange GS eiere er eldre herrer som ikke noen sinne vil kjøre på annet enn asfalt gjør den ikke til en dårlig sykkel.
Det sier vel litt om pris og status, eldre folk har ofte bedre økonomi og endelig skal de leve ut drømmen.![]()
"leve ut drømmen"...
Joda, kan krysse av for den også, jeg.
Men ga ikke grobunn for noen bimmer-drøm.
Moto Guzzi, derimot...![]()
Og sånn ble det![]()
Jeg føler jo meg ikke gammel , men husker selv da jeg var ungdom. Da var jo en 45 åring en skikkelig gamling

Ellers så liker jeg også MotoGuzzi relativt godt. Jeg liker merket godt på grunn av at de ønsker å være litt annerledes og at merket har en lang historie.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!