Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev:
Bringisen skrev:
DrGreve skrev:
jhn skrev:Jeg ser jo at dere bruker en del smileys i deres litt halvspydige og sarkastiske samtale, sikkert for å prøve å ta litt av brodden, men det er ikke alltid at de passer så godt inn i sammenhengen. Men jeg får prøve jeg også da :knegg
Hjalp det? Ble du mere positiv til teksten av et glis?
Nå har det seg slik at jeg reflekterte litt over hva jeg hadde skrevet før jeg sovnet i natt, og jeg er enig, jeg var i overkant krass i mine svar til bringisen. Og til mitt forsvar, men til opplysning, jeg lar meg ikke :erte på uten at jeg svarer igjen. De siste innleggene mine var "for å ta igjen", men jeg gikk litt for langt.
Når det gjelder å være fastlåst? Vel, der er jeg i samme båt som flere andre :knegg
Problemet er at jeg har det akkurat på samme måte. Jeg tenker ofte over ting jeg har skrevet. Noen ganger er det kanskje urettferdig, men jeg kan bare ikke la vær å "ta igjen" når jeg føler at jeg har rett.
Mulig det har med å gjøre at jeg er bergenser. Noen ganger prøver jeg oppriktig å slutte opp til flere ganger i denne tråden , men så dukker det opp innlegg som jeg bare må kommentere. Jeg tåler det meste skyts , men jeg forstår at ikke alle ser like lett på alle innlegg. Likevel håper jeg alle forstår at dette bare er et diskusjonsforum og at ikke alle trådene er like seriøse. Jeg kan heller dessverre ikke love at jeg
kommer til å la vær å kommentere innlegg med samme tone som jeg blir tilsnakket på.
Det første du bør gjøre er å ikke være så frekk at når du siterer meg så endrer du den siterte teksten. Jeg skrev, sitat, Og ikke til mitt forsvar. Skal du ha min respekt, så bør du slutte med slikt barnslig vas.
DrGreve skrev: Og ikke til mitt forsvar, men til opplysning, jeg lar meg ikke :erte på uten at jeg svarer igjen.
Dette skjønner jeg ingenting av og det gjør meg steik forbanna. Jeg har ikke endret noen sitater noen gang ever......Dette får noen av forumets dataeksperter finne ut av. Jeg finner meg ikke i det......er det noen som driver med skittent spill her så melder jeg meg ut
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

AJ skrev:
JohnnyTh skrev: Der svarte du jo før jeg fikk stilt spørsmålet. For meg virker det so. Bredden på styret kan være et problem i bykjøring ?

Bilde
Dette bildet synes jeg viser kjørestilling på gtr veldig bra. Jeg er 180cm høy.
:knegg
Vel...
Svarte på to litt forskjellige problemstillinger, for å si det slik...

Jo, bredt styre kan være problem ved bykjøring siden dette også (selvfølgelig...) gjør sitt til at speilbredden blir større.
Så dette bør man være oppmerksom på ved lane-splitting... ;-)
Speilene kommer vel somregel over høyden på bilspeil? Det er et problem med gtr at speilene er i samme høyde som mange bilspeil. De kan felles inn mot sykkelen og da får man 5 cm ekstra på hver side. Fordelen med å ha speilene ute er at da er de et par cm bredere en sideveskene så kommer speilene forbi så går det med sideveskene og( selv om det er nære på av og til) Sideveskene er plasser veldig tett inn mot sykkelen så den blir mest mulig slsnk. Og heller ikke så ømfintlig for vrktforskjeller. Zzr'en min var det bare en kilo eller to før jeg merket det på styringen. Nå kjenner jeg aldri noe til det når jeg pakker turutstyr.
Ved vanlig lsne-splitting har jeg somregel god tid og ksn vente på plass, men jeg er glad i store byer, så da blir det endel intens kjøring.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
DrGreve skrev:
Bringisen skrev:
DrGreve skrev:
jhn skrev:Jeg ser jo at dere bruker en del smileys i deres litt halvspydige og sarkastiske samtale, sikkert for å prøve å ta litt av brodden, men det er ikke alltid at de passer så godt inn i sammenhengen. Men jeg får prøve jeg også da :knegg
Hjalp det? Ble du mere positiv til teksten av et glis?
Nå har det seg slik at jeg reflekterte litt over hva jeg hadde skrevet før jeg sovnet i natt, og jeg er enig, jeg var i overkant krass i mine svar til bringisen. Og til mitt forsvar, men til opplysning, jeg lar meg ikke :erte på uten at jeg svarer igjen. De siste innleggene mine var "for å ta igjen", men jeg gikk litt for langt.
Når det gjelder å være fastlåst? Vel, der er jeg i samme båt som flere andre :knegg
Problemet er at jeg har det akkurat på samme måte. Jeg tenker ofte over ting jeg har skrevet. Noen ganger er det kanskje urettferdig, men jeg kan bare ikke la vær å "ta igjen" når jeg føler at jeg har rett.
Mulig det har med å gjøre at jeg er bergenser. Noen ganger prøver jeg oppriktig å slutte opp til flere ganger i denne tråden , men så dukker det opp innlegg som jeg bare må kommentere. Jeg tåler det meste skyts , men jeg forstår at ikke alle ser like lett på alle innlegg. Likevel håper jeg alle forstår at dette bare er et diskusjonsforum og at ikke alle trådene er like seriøse. Jeg kan heller dessverre ikke love at jeg
kommer til å la vær å kommentere innlegg med samme tone som jeg blir tilsnakket på.
Det første du bør gjøre er å ikke være så frekk at når du siterer meg så endrer du den siterte teksten. Jeg skrev, sitat, Og ikke til mitt forsvar. Skal du ha min respekt, så bør du slutte med slikt barnslig vas.
DrGreve skrev: Og ikke til mitt forsvar, men til opplysning, jeg lar meg ikke :erte på uten at jeg svarer igjen.
Dette skjønner jeg ingenting av og det gjør meg steik forbanna. Jeg har ikke endret noen sitater noen gang ever......Dette får noen av forumets dataeksperter finne ut av. Jeg finner meg ikke i det......er det noen som driver med skittent spill her så melder jeg meg ut
Er vel bare moderatorer som kan gå inn og endre andres innlegg ??

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Det er fullt mulig å endre siterte tekster hvis man vil. Om det er en oppførsel som bør aksepteres, er en annen sak...
JohnnyTh skrev: Er vel bare moderatorer som kan gå inn og endre andres innlegg ?? Og Johnny har en svart sykkel som trenger en vask :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
JohnnyTh skrev:
AJ skrev:
JohnnyTh skrev:Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.
Én forskjell som en del MC-førere vil merke er bredden på styret. Som hovedregel noe bredere på en ADV sykkel. I tillegg til at styret sitter noe høyere og at styreholkene har en annen vinkel - rettet oppover - enn mange (de fleste?) sportstourere, som har styreholkene rettet nedover. Dette gir, for mange, en annen belastning på håndleddene.

En sporsttourer har vel også en smule mer framoverlent sittestilling uten at dette nødvendigvis gir en mer ubehagelig sittestilling, for å si det på den måten. Det motsatte kan for mange være tilfelle i det man strekker ryggen på en måte som gjør at ryggsmerter som enkelte får av å sitte mer "sammensunket" ikke blir riktig så merkbare.

Legger til at det jeg har skrevet her på ingen måte er noen fasit; kun observbasjoner og egenerfaring.
Der svarte du jo før jeg fikk stilt spørsmålet. For meg virker det so. Bredden på styret kan være et problem i bykjøring ?

jhn skrev:
JohnnyTh skrev:Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.
Jeg har ikke prøvd alle gode sportstourere, så om det er en absolutt sannhet vet jeg ikke. Men på alle sykler jeg har prøvd har man en litt for foroverlent sittestilling. (se bort fra Cruisere og den slags ræl :knegg ) Jeg blir mindre sliten av en mest muliig oppreist sittestilling. Det føles mere "riktig"
Men den gode sittestilling en er jo ikke forbeholdt ADV ... en RT f.eks ser ut til å ha en utmerket sittestilling, det samme kan sies om K 1600.
Kanskje det samme gjelder din også.
Hadde jeg sittet mer bakoverlent tror jeg at jeg hadde sovnet :roll
Bilde
Da ser jeg ganske kjapt at du har skarpere knevinkel, og kanskje også hoftevinkel enn jeg har på v-stromen. Jeg er 183 høy.
Her virker det som det er enda skarpere knevinkel. Har sikkert mye å bety hvem som kjører.
Bilde

Hvor høy bakkeklaring er det på disse adv sykklene? Får ikke helt regnestykket til å gå opp. Må være plasering i lengderettning av fothvilere som avgjør.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

DrGreve skrev:Det er fullt mulig å endre siterte tekster hvis man vil. Om det er en oppførsel som bør aksepteres, er en annen sak...jeg vet jo ikke hva som er en skitten sykkel
JohnnyTh skrev:
Er vel bare moderatorer som kan gå inn og endre andres innlegg ?? Og Johnny har en svart sykkel som trenger en vask :)
Men hvis det ikke var Bringisen som har gjort det så må jo noen andre ha gjort det.

Dette er en skitten sykkel

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev: Er vel bare moderatorer som kan gå inn og endre andres innlegg ??
I utgangspunktet er det riktig. Men unntaket er når man tar med seg et sitat fra et annet innlegg - eget eller andres.
Da kan man gå inn å endre på sitatet.
Noen gjør dette fra tid til annen, men understreker tydelig i sitt eget innlegg at det er gjort endringer i sitatet.
Som f.eks. understrekninger i sitatet, endret farge på enkelte utsagn i sitatet eller lagt til smiley i sitatet.
Når det tydelig går fram at det er gjort slike endringer i sitatene er dette selvfølgelig helt uproblematisk.
Problematdsik blir det hvis noen ser sitt snitt eller ønsker å tillegge forfatteren av sitatet en annen mening/annet innhold ved å legge til eller trekke fra ord som gjør at innholdet i sitatet får en helt annen mening.

Når moderatorer en sjelden gang går inn for å endre poster er det for å rette opp i sitatfunksjonene, dvs.
- rammene hvor den som tar med seg sitatet i posten sin har glemt en klamme, et anførselstegn eller noe annet, som gjør at sitatet ikke vises slik det skal i egen ramme i posten.
Andre grunner til at moderatorer går inn og endrer er når det er gjort skrivefeil som bør endres.
I slike tilfeller har vi ikke sett noen grunn til å gi innleggsforfatterne beskjed om endringene.
I andre tilfeller bruker vi eget felt utenfor og nedenfor selve posten hvor vi forklarer årsaken til endringer som er gjort.

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

JohnnyTh skrev:
DrGreve skrev:Det er fullt mulig å endre siterte tekster hvis man vil. Om det er en oppførsel som bør aksepteres, er en annen sak...
JohnnyTh skrev: Er vel bare moderatorer som kan gå inn og endre andres innlegg ?? Og Johnny har en svart sykkel som trenger en vask :)
Men hvis det ikke var Bringisen som har gjort det så må jo noen andre ha gjort det.
Man kan ikke endre på det opprinnelige innlegget/kommentaren, kun siteringen. Og det står svart på hvitt hva jeg skrev, og hva bringisen endret i siteringen.
Dette skrev jeg.
innlegg.JPG
Og dette er sitatet som bringisen brukte. Ser du noen forskjell?
innlegg1.JPG
EDIT: Og legg også merke til at det ikke ligger noen merknader under kommentaren om at jeg på noe tidspunkt har redigert/endret den opprinnelige teksten slik som har gjort her.
http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=7105&start=1020" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:
jhn skrev:
JohnnyTh skrev:
AJ skrev:
Én forskjell som en del MC-førere vil merke er bredden på styret. Som hovedregel noe bredere på en ADV sykkel. I tillegg til at styret sitter noe høyere og at styreholkene har en annen vinkel - rettet oppover - enn mange (de fleste?) sportstourere, som har styreholkene rettet nedover. Dette gir, for mange, en annen belastning på håndleddene.

En sporsttourer har vel også en smule mer framoverlent sittestilling uten at dette nødvendigvis gir en mer ubehagelig sittestilling, for å si det på den måten. Det motsatte kan for mange være tilfelle i det man strekker ryggen på en måte som gjør at ryggsmerter som enkelte får av å sitte mer "sammensunket" ikke blir riktig så merkbare.

Legger til at det jeg har skrevet her på ingen måte er noen fasit; kun observbasjoner og egenerfaring.
Der svarte du jo før jeg fikk stilt spørsmålet. For meg virker det so. Bredden på styret kan være et problem i bykjøring ?

jhn skrev:
Jeg har ikke prøvd alle gode sportstourere, så om det er en absolutt sannhet vet jeg ikke. Men på alle sykler jeg har prøvd har man en litt for foroverlent sittestilling. (se bort fra Cruisere og den slags ræl :knegg ) Jeg blir mindre sliten av en mest muliig oppreist sittestilling. Det føles mere "riktig"
Men den gode sittestilling en er jo ikke forbeholdt ADV ... en RT f.eks ser ut til å ha en utmerket sittestilling, det samme kan sies om K 1600.
Kanskje det samme gjelder din også.
Hadde jeg sittet mer bakoverlent tror jeg at jeg hadde sovnet :roll
Bilde
Da ser jeg ganske kjapt at du har skarpere knevinkel, og kanskje også hoftevinkel enn jeg har på v-stromen. Jeg er 183 høy.
Her virker det som det er enda skarpere knevinkel. Har sikkert mye å bety hvem som kjører.
Bilde

Hvor høy bakkeklaring er det på disse adv sykklene? Får ikke helt regnestykket til å gå opp. Må være plasering i lengderettning av fothvilere som avgjør.
:scratch Det så litt merkelig ut ... har han løftet foten ? Jeg føler det ikke sånn, men har jo aldri sett meg selv på sykkelen.
Plassering i lengderetning betyr nok en del, fothvilerne dine er jo litt lengste bak = skarpere vinkel.
Nå ligger jeg på hotell i Stavanger og venter på transport, og har ingen tall i hodet, som bakkeklaring f.eks.
Det var jo en nettside hvor man kunne sammenligne sittestilling på enkelte sykler, men husker hva/hvor.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

jhn skrev: Det var jo en nettside hvor man kunne sammenligne sittestilling på enkelte sykler, men husker hva/hvor.
http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

jhn skrev:Vind ja, det har vi jo ikke nevnt. Der har jo mange adv-sykler et "problem", i alle fall er min meget følsom for vind.
Jeg har lkjørt mye sammen med en K 1200rs, mens han sykkel er helt upåvirket, kjører jeg med stort nedlegg.
Jeg tror v-stromen må være blandt de første mtp vind.
Dette er nok hovedårsaken til at jeg med ujevne mellomrom vurderer å bytte, vi har jo som kjent en del vind her nordafor.
Ikke for det, de har vel fått sin del resten av landet også, nå i høst.
V-Strom er problematisk ift. vind ja, ihvertfall 650'en. Det skyldes en litt pinglete gaffel. Kjøp det som på nynorsk kalles en "fork brace". Det gjør stor forskjell på denne sykkelen, og ikke koster det skjorta heller :-)

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Flanker skrev:
jhn skrev:Vind ja, det har vi jo ikke nevnt. Der har jo mange adv-sykler et "problem", i alle fall er min meget følsom for vind.
Jeg har lkjørt mye sammen med en K 1200rs, mens han sykkel er helt upåvirket, kjører jeg med stort nedlegg.
Dette er nok hovedårsaken til at jeg med ujevne mellomrom vurderer å bytte, vi har jo som kjent en del vind her nordafor.
V-Strom er problematisk ift. vind ja, ihvertfall 650'en. Det skyldes en litt pinglete gaffel. Kjøp det som på nynorsk kalles en "fork brace". Det gjør stor forskjell på denne sykkelen, og ikke koster det skjorta heller :-)

Det sa jeg til han for nesten 2 år siden jeg, men dissa Nordaførringa vil jo ikke høre :-# :lol
Sist redigert av ojda den 30 des 2013, 14:00, redigert 1 gang totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
L-NA skrev:

Nå har det seg slik at dette faktum ikke er ubetinget. Ett annet faktum er at førerens design, kan ofte være like store forskjeller på som sykelen. De eneste sportsturere eg har prøvd en del er VFR 750, og GXX 650F. Begge to er sykkler jeg vurderer som, og blir vurdert i tester, og omtaler -som meget gode og behagelige sykler. Men når jeg da setter meg opp på disse, med mitt X-Bow design, stive lange bein, godt over 100kg. Ja så blir dette både ubehagelig å slitsomt. Men når derimot samme fremtoning skrever over Stelvio'n, ja da blir det en helt annen verden. Min lengste dags ettappe i Sommer var 1240 Km, (Sandnesjøen - Bømlo) jeg brukte 17 timer, og hadde været helt vert greit for meg og tatt turen tilbake, om noen hadde spurt om det neste dag. Jeg hadde svart med ett ubetinget JA.
Men for konemor, så er ikke Stelvion en gang kjørbar, mens GSX'n er en nytelse.
Men nå skal det sies, at som med alle andre segmenter så er ikke nødvendigvis alle en ADV'r heller like. På min gamle TDM var halve distansen nok til at jeg ikke ville se sykkelen på en uke etterpå. Selv om jeg var meget fornøyd med den sykkelen også.
For oss som har blitt godt voksne så er jo dette med en behaglig kjørestilling viktig. ZZR1100 jeg hadde var grei men når jeg skulle bytte så ønsket jeg meg noe mer oppreist. Og som lettere kunne kjøres stående. På ZZR'en så jeg ikke instrumentene når jeg sto.
GTR'en min er behaglig oppreist uten vekt på armene, men kunne ønsket meg noe mindre knevinkel. Jeg ser setehøyden på min er 3,5 cm lavere en på en GS. Men hvis GS har mer bakkeklaring hvordan blir det da med knevinkel? Finnes dette noe sted på nett eller må jeg prøve. Knevinkelproblematikken synes jeg ikke er merkbart før etter noen timer og da er det lite hjelp i en prøvetur.

Lengste dagsetappen jeg har hatt var 170 mil ( Ålborg-Budapest) jeg brukte 19 timer, men må innrømme at med litt dårlig mage så ble det endel stopp første 8 timene den dagen. Var litt øm bak men ikke værre en at jeg etter to timers søvn kunne hive meg på sykkelen igjen og kjøre 50 mil til. Det ble 50-80 mils dagsetapper de neste 6 dagene og. Sittestillingen er helt topp men tror det blir en ny sal til neste år. Trenger litt mer stuffing å sitte på.

Hva er bredde på styret på forskjellige adv sykkler, helst GS siden det er den jeg skuler mest på? På bilder virker de veldig brede, er det bare synsbedrag?
Nå er GTR mere tourer enn sport i forhold til ZZR, FJR VFR osv, så den har nok mer oppreist sittestilling enn de og sporttourere generelt.

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

ojda skrev:
Flanker skrev:

Det sa jeg til han for nesten 3 år siden jeg, men dissa Nordaførringa vil jo ikke høre :-# :lol
Hei hei hei, ro dæ ned. Æ har kjøpt og montert for et par mnd siden, men har ikke kjørt etter det.

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

jhn skrev:
ojda skrev:
Flanker skrev:

Det sa jeg til han for nesten 3 år siden jeg, men dissa Nordaførringa vil jo ikke høre :-# :lol
Hei hei hei, ro dæ ned. Æ har kjøpt og montert for et par mnd siden, men har ikke kjørt etter det.

Hahaha! Da blir jeg nødt til å forandre mitt utsagn til at ...... bare hører litt sakte :-k
Håper du får samme effekt som jeg fikk på 650`n min :thumleft

P.S. Jeg ser at du siterte meg før jeg modererte meg fra 3 til 2 år siden jeg sente deg
kontaktene i Statene. Rett skal være rett.
Sist redigert av ojda den 30 des 2013, 14:09, redigert 1 gang totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar