V-Strom føreren har tåballen på fothvileren, da ser det annerledes ut.....jhn skrev:JohnnyTh skrev:Her virker det som det er enda skarpere knevinkel. Har sikkert mye å bety hvem som kjører.jhn skrev:Da ser jeg ganske kjapt at du har skarpere knevinkel, og kanskje også hoftevinkel enn jeg har på v-stromen. Jeg er 183 høy.JohnnyTh skrev:Der svarte du jo før jeg fikk stilt spørsmålet. For meg virker det so. Bredden på styret kan være et problem i bykjøring ?AJ skrev:Én forskjell som en del MC-førere vil merke er bredden på styret. Som hovedregel noe bredere på en ADV sykkel. I tillegg til at styret sitter noe høyere og at styreholkene har en annen vinkel - rettet oppover - enn mange (de fleste?) sportstourere, som har styreholkene rettet nedover. Dette gir, for mange, en annen belastning på håndleddene.JohnnyTh skrev:Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.
En sporsttourer har vel også en smule mer framoverlent sittestilling uten at dette nødvendigvis gir en mer ubehagelig sittestilling, for å si det på den måten. Det motsatte kan for mange være tilfelle i det man strekker ryggen på en måte som gjør at ryggsmerter som enkelte får av å sitte mer "sammensunket" ikke blir riktig så merkbare.
Legger til at det jeg har skrevet her på ingen måte er noen fasit; kun observbasjoner og egenerfaring.
Hadde jeg sittet mer bakoverlent tror jeg at jeg hadde sovnetjhn skrev:Jeg har ikke prøvd alle gode sportstourere, så om det er en absolutt sannhet vet jeg ikke. Men på alle sykler jeg har prøvd har man en litt for foroverlent sittestilling. (se bort fra Cruisere og den slags rælJohnnyTh skrev:Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.) Jeg blir mindre sliten av en mest muliig oppreist sittestilling. Det føles mere "riktig"
Men den gode sittestilling en er jo ikke forbeholdt ADV ... en RT f.eks ser ut til å ha en utmerket sittestilling, det samme kan sies om K 1600.
Kanskje det samme gjelder din også.![]()
Dette bildet synes jeg viser kjørestilling på gtr veldig bra. Jeg er 180cm høy.
Hvor høy bakkeklaring er det på disse adv sykklene? Får ikke helt regnestykket til å gå opp. Må være plasering i lengderettning av fothvilere som avgjør.Det så litt merkelig ut ... har han løftet foten ? Jeg føler det ikke sånn, men har jo aldri sett meg selv på sykkelen.
Plassering i lengderetning betyr nok en del, fothvilerne dine er jo litt lengste bak = skarpere vinkel.
Nå ligger jeg på hotell i Stavanger og venter på transport, og har ingen tall i hodet, som bakkeklaring f.eks.
Det var jo en nettside hvor man kunne sammenligne sittestilling på enkelte sykler, men husker hva/hvor.
Hva er den beste sykkelen?
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Hva er den beste sykkelen?
Re: Hva er den beste sykkelen?
Det har du helt rett i. Det er en sportTOURER :-) zzr eier sier jo det er en tourer men regnet som sporttourer uansett.simpson skrev:Nå er GTR mere tourer enn sport i forhold til ZZR, FJR VFR osv, så den har nok mer oppreist sittestilling enn de og sporttourere generelt.JohnnyTh skrev:For oss som har blitt godt voksne så er jo dette med en behaglig kjørestilling viktig. ZZR1100 jeg hadde var grei men når jeg skulle bytte så ønsket jeg meg noe mer oppreist. Og som lettere kunne kjøres stående. På ZZR'en så jeg ikke instrumentene når jeg sto.L-NA skrev:JohnnyTh skrev:Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.
Nå har det seg slik at dette faktum ikke er ubetinget. Ett annet faktum er at førerens design, kan ofte være like store forskjeller på som sykelen. De eneste sportsturere eg har prøvd en del er VFR 750, og GXX 650F. Begge to er sykkler jeg vurderer som, og blir vurdert i tester, og omtaler -som meget gode og behagelige sykler. Men når jeg da setter meg opp på disse, med mitt X-Bow design, stive lange bein, godt over 100kg. Ja så blir dette både ubehagelig å slitsomt. Men når derimot samme fremtoning skrever over Stelvio'n, ja da blir det en helt annen verden. Min lengste dags ettappe i Sommer var 1240 Km, (Sandnesjøen - Bømlo) jeg brukte 17 timer, og hadde været helt vert greit for meg og tatt turen tilbake, om noen hadde spurt om det neste dag. Jeg hadde svart med ett ubetinget JA.
Men for konemor, så er ikke Stelvion en gang kjørbar, mens GSX'n er en nytelse.
Men nå skal det sies, at som med alle andre segmenter så er ikke nødvendigvis alle en ADV'r heller like. På min gamle TDM var halve distansen nok til at jeg ikke ville se sykkelen på en uke etterpå. Selv om jeg var meget fornøyd med den sykkelen også.
GTR'en min er behaglig oppreist uten vekt på armene, men kunne ønsket meg noe mindre knevinkel. Jeg ser setehøyden på min er 3,5 cm lavere en på en GS. Men hvis GS har mer bakkeklaring hvordan blir det da med knevinkel? Finnes dette noe sted på nett eller må jeg prøve. Knevinkelproblematikken synes jeg ikke er merkbart før etter noen timer og da er det lite hjelp i en prøvetur.
Lengste dagsetappen jeg har hatt var 170 mil ( Ålborg-Budapest) jeg brukte 19 timer, men må innrømme at med litt dårlig mage så ble det endel stopp første 8 timene den dagen. Var litt øm bak men ikke værre en at jeg etter to timers søvn kunne hive meg på sykkelen igjen og kjøre 50 mil til. Det ble 50-80 mils dagsetapper de neste 6 dagene og. Sittestillingen er helt topp men tror det blir en ny sal til neste år. Trenger litt mer stuffing å sitte på.
Hva er bredde på styret på forskjellige adv sykkler, helst GS siden det er den jeg skuler mest på? På bilder virker de veldig brede, er det bare synsbedrag?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg ville vel også kalle det en sportstourer, men sittestillingen er vel mer som tourerJohnnyTh skrev:Det har du helt rett i. Det er en sportTOURER :-) zzr eier sier jo det er en tourer men regnet som sporttourer uansett.simpson skrev:Nå er GTR mere tourer enn sport i forhold til ZZR, FJR VFR osv, så den har nok mer oppreist sittestilling enn de og sporttourere generelt.JohnnyTh skrev:For oss som har blitt godt voksne så er jo dette med en behaglig kjørestilling viktig. ZZR1100 jeg hadde var grei men når jeg skulle bytte så ønsket jeg meg noe mer oppreist. Og som lettere kunne kjøres stående. På ZZR'en så jeg ikke instrumentene når jeg sto.L-NA skrev:JohnnyTh skrev:Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.
Nå har det seg slik at dette faktum ikke er ubetinget. Ett annet faktum er at førerens design, kan ofte være like store forskjeller på som sykelen. De eneste sportsturere eg har prøvd en del er VFR 750, og GXX 650F. Begge to er sykkler jeg vurderer som, og blir vurdert i tester, og omtaler -som meget gode og behagelige sykler. Men når jeg da setter meg opp på disse, med mitt X-Bow design, stive lange bein, godt over 100kg. Ja så blir dette både ubehagelig å slitsomt. Men når derimot samme fremtoning skrever over Stelvio'n, ja da blir det en helt annen verden. Min lengste dags ettappe i Sommer var 1240 Km, (Sandnesjøen - Bømlo) jeg brukte 17 timer, og hadde været helt vert greit for meg og tatt turen tilbake, om noen hadde spurt om det neste dag. Jeg hadde svart med ett ubetinget JA.
Men for konemor, så er ikke Stelvion en gang kjørbar, mens GSX'n er en nytelse.
Men nå skal det sies, at som med alle andre segmenter så er ikke nødvendigvis alle en ADV'r heller like. På min gamle TDM var halve distansen nok til at jeg ikke ville se sykkelen på en uke etterpå. Selv om jeg var meget fornøyd med den sykkelen også.
GTR'en min er behaglig oppreist uten vekt på armene, men kunne ønsket meg noe mindre knevinkel. Jeg ser setehøyden på min er 3,5 cm lavere en på en GS. Men hvis GS har mer bakkeklaring hvordan blir det da med knevinkel? Finnes dette noe sted på nett eller må jeg prøve. Knevinkelproblematikken synes jeg ikke er merkbart før etter noen timer og da er det lite hjelp i en prøvetur.
Lengste dagsetappen jeg har hatt var 170 mil ( Ålborg-Budapest) jeg brukte 19 timer, men må innrømme at med litt dårlig mage så ble det endel stopp første 8 timene den dagen. Var litt øm bak men ikke værre en at jeg etter to timers søvn kunne hive meg på sykkelen igjen og kjøre 50 mil til. Det ble 50-80 mils dagsetapper de neste 6 dagene og. Sittestillingen er helt topp men tror det blir en ny sal til neste år. Trenger litt mer stuffing å sitte på.
Hva er bredde på styret på forskjellige adv sykkler, helst GS siden det er den jeg skuler mest på? På bilder virker de veldig brede, er det bare synsbedrag?

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
..ballen på fothvileren? Ikke bare ser det annerledes ut, det må jo også føles litt merkelig.
Men jeg kikket litt på den linken til AJ
En mann som er 6 fot med en benlengde på 32 tommer:
GTR
Setehøyde 32,5'
knevinkel 76* (mindre tall, skarpere vinkel)
Hofte 84*
V-strom
setehøyde 33,7'
knevinkel 88*
Hofte 97*
Men jeg kikket litt på den linken til AJ
En mann som er 6 fot med en benlengde på 32 tommer:
GTR
Setehøyde 32,5'
knevinkel 76* (mindre tall, skarpere vinkel)
Hofte 84*
V-strom
setehøyde 33,7'
knevinkel 88*
Hofte 97*
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg er vel heldig da, har ikke så lange ben. Men helt klart kunne tenkt meg mindre knevinkel.

Dett er kanskje er bedre bilde av dette.

Dett er kanskje er bedre bilde av dette.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Om du ikke har så lange ben, så har du i alle fall en nokså lang lydpotteJohnnyTh skrev:Jeg er vel heldig da, har ikke så lange ben. Men helt klart kunne tenkt meg mindre knevinkel.
Dett er kanskje er bedre bilde av dette.

Re: Hva er den beste sykkelen?
Det er den "korrekte" måten. Om det er mer eller mindre behagelig er enn annen sakjhn skrev:..ballen på fothvileren? Ikke bare ser det annerledes ut, det må jo også føles litt merkelig.

Har du tåballene på fothvilern får du mer direkte kontakt med sykkelen, altså mer kontroll siden du blir raskere til å forflytte deg på sykkelen.
Detta har dog mest å si ved aktiv kjøring.
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
Re: Hva er den beste sykkelen?
Stemmer. Ikke mange som har bedre lydpotte en meg!jhn skrev:Om du ikke har så lange ben, så har du i alle fall en nokså lang lydpotteJohnnyTh skrev:Jeg er vel heldig da, har ikke så lange ben. Men helt klart kunne tenkt meg mindre knevinkel.
Dett er kanskje er bedre bilde av dette.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Hva er den beste sykkelen?
JohnnyTh skrev:Stemmer. Ikke mange som har bedre lydpotte en meg!jhn skrev:Om du ikke har så lange ben, så har du i alle fall en nokså lang lydpotteJohnnyTh skrev:Jeg er vel heldig da, har ikke så lange ben. Men helt klart kunne tenkt meg mindre knevinkel.
Dett er kanskje er bedre bilde av dette.
[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... 70ac95.jpg[/img]
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Joda, jeg er klar over det du her sier, men jeg fjernet "tå" .. så dette må vel legges i skuffen med dårlige forsøk på dårlig humorMH434 skrev:Det er den "korrekte" måten. Om det er mer eller mindre behagelig er enn annen sakjhn skrev:..ballen på fothvileren? Ikke bare ser det annerledes ut, det må jo også føles litt merkelig.![]()
Har du tåballene på fothvilern får du mer direkte kontakt med sykkelen, altså mer kontroll siden du blir raskere til å forflytte deg på sykkelen.
Detta har dog mest å si ved aktiv kjøring.

Re: Hva er den beste sykkelen?
Tar denjhn skrev:Joda, jeg er klar over det du her sier, men jeg fjernet "tå" .. så dette må vel legges i skuffen med dårlige forsøk på dårlig humorMH434 skrev:Det er den "korrekte" måten. Om det er mer eller mindre behagelig er enn annen sakjhn skrev:..ballen på fothvileren? Ikke bare ser det annerledes ut, det må jo også føles litt merkelig.![]()
Har du tåballene på fothvilern får du mer direkte kontakt med sykkelen, altså mer kontroll siden du blir raskere til å forflytte deg på sykkelen.
Detta har dog mest å si ved aktiv kjøring.

Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
Re: Hva er den beste sykkelen?
jhn skrev:JohnnyTh skrev:Her virker det som det er enda skarpere knevinkel. Har sikkert mye å bety hvem som kjører.jhn skrev:Da ser jeg ganske kjapt at du har skarpere knevinkel, og kanskje også hoftevinkel enn jeg har på v-stromen. Jeg er 183 høy.JohnnyTh skrev:Der svarte du jo før jeg fikk stilt spørsmålet. For meg virker det so. Bredden på styret kan være et problem i bykjøring ?AJ skrev:Én forskjell som en del MC-førere vil merke er bredden på styret. Som hovedregel noe bredere på en ADV sykkel. I tillegg til at styret sitter noe høyere og at styreholkene har en annen vinkel - rettet oppover - enn mange (de fleste?) sportstourere, som har styreholkene rettet nedover. Dette gir, for mange, en annen belastning på håndleddene.JohnnyTh skrev:Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.
En sporsttourer har vel også en smule mer framoverlent sittestilling uten at dette nødvendigvis gir en mer ubehagelig sittestilling, for å si det på den måten. Det motsatte kan for mange være tilfelle i det man strekker ryggen på en måte som gjør at ryggsmerter som enkelte får av å sitte mer "sammensunket" ikke blir riktig så merkbare.
Legger til at det jeg har skrevet her på ingen måte er noen fasit; kun observbasjoner og egenerfaring.
Hadde jeg sittet mer bakoverlent tror jeg at jeg hadde sovnetjhn skrev:Jeg har ikke prøvd alle gode sportstourere, så om det er en absolutt sannhet vet jeg ikke. Men på alle sykler jeg har prøvd har man en litt for foroverlent sittestilling. (se bort fra Cruisere og den slags rælJohnnyTh skrev:Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.) Jeg blir mindre sliten av en mest muliig oppreist sittestilling. Det føles mere "riktig"
Men den gode sittestilling en er jo ikke forbeholdt ADV ... en RT f.eks ser ut til å ha en utmerket sittestilling, det samme kan sies om K 1600.
Kanskje det samme gjelder din også.![]()
Dette bildet synes jeg viser kjørestilling på gtr veldig bra. Jeg er 180cm høy.
Hvor høy bakkeklaring er det på disse adv sykklene? Får ikke helt regnestykket til å gå opp. Må være plasering i lengderettning av fothvilere som avgjør.Det så litt merkelig ut ... har han løftet foten ? Jeg føler det ikke sånn, men har jo aldri sett meg selv på sykkelen.
Plassering i lengderetning betyr nok en del, fothvilerne dine er jo litt lengste bak = skarpere vinkel.
Nå ligger jeg på hotell i Stavanger og venter på transport, og har ingen tall i hodet, som bakkeklaring f.eks.
Det var jo en nettside hvor man kunne sammenligne sittestilling på enkelte sykler, men husker hva/hvor.

Det er derfor mange har Powercruisere , vettu ,,,,, for at man kan sitte tett på syklen når man vil, knebøy, tett på tanken , føle sykkelen er "liten" , "TA" svingene ....
og siden slenge beine over på High Way Pegs , sitte som i stress less'n hjemme .... når man vil ta det litt mer "easy" ...¨
" Den som tar alvor kun for alvor , og spøk kun for spøk ,,har ikke forstått noen av delene helt riktig "
"Do the right thing"
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hva er den beste sykkelen?
I mine øyne er det ikke mange cruisere som er tiltalende å se på, faktisk bare 2. HD sin V-rod er flott og V-max like så.Relax skrev:Det er derfor mange har Powercruisere , vettu ,,,,, for at man kan sitte tett på syklen når man vil, knebøy, tett på tanken , føle sykkelen er "liten" , "TA" svingene ....
og siden slenge beine over på High Way Pegs , sitte som i stress less'n hjemme .... når man vil ta det litt mer "easy" ...¨
" Den som tar alvor kun for alvor , og spøk kun for spøk ,,har ikke forstått noen av delene helt riktig "
Jeg har også sansen for VF1100C Magna, men det er fordi det var et beist av en sykkel når den kom i 1983. 122hk var uhørt på en cruiser i de dager :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Hva er den beste sykkelen?
Sånt har jeg prøvd og kan ikke fordra det. Så det frister ikke. Har og kjørt HD der man bare hadde sånn mulighet og det var ikke lenge før vi byttet tilbake sykkel på den turen.Relax skrev:![]()
Det er derfor mange har Powercruisere , vettu ,,,,, for at man kan sitte tett på syklen når man vil, knebøy, tett på tanken , føle sykkelen er "liten" , "TA" svingene ....
og siden slenge beine over på High Way Pegs , sitte som i stress less'n hjemme .... når man vil ta det litt mer "easy" ...¨
"
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Hva er den beste sykkelen?
DrGreve skrev:I mine øyne er det ikke mange cruisere som er tiltalende å se på, faktisk bare 2. HD sin V-rod er flott og V-max like så.Relax skrev:Det er derfor mange har Powercruisere , vettu ,,,,, for at man kan sitte tett på syklen når man vil, knebøy, tett på tanken , føle sykkelen er "liten" , "TA" svingene ....
og siden slenge beine over på High Way Pegs , sitte som i stress less'n hjemme .... når man vil ta det litt mer "easy" ...¨
" Den som tar alvor kun for alvor , og spøk kun for spøk ,,har ikke forstått noen av delene helt riktig "
Jeg har også sansen for VF1100C Magna, men det er fordi det var et beist av en sykkel når den kom i 1983. 122hk var uhørt på en cruiser i de dager :)
Godt Nytt Selvfølgelig skjønner jeg deg ....
Selvfølgelig vet jeg at å ta svinger..kjøre sporty...."føle" svingene er noe annet på en sport / racing sykkel...
,,,så for kortere , dagsturer , gjerne single, YESS,,,jeg er enig,,,,,
men tydeligvis , så blir mange ukomfortable på disse plastrakettene

Mens på en powercruiser kan man kjøre 10 timer hver dag en uke uten problem....og samtidig ha det moro når man vil... dvs kjenne nedlegg, torque og drag ut av svingene...
Utseende,,,, hverken jeg eller kona snur oss etter plastraketter ...men en spennende cruiser,,hmmmm ...da...kan vi stoppe .. .))¨
Selvfølgelig er du og jeg forskjellige ... :) ... og derfor lager de forskjellige sykler :)
Godt Nytt MC år!!
"Do the right thing"