Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Jompa »

JohnnyTh skrev:
Busa Trond skrev:
Neida fin PMS tråd dette, men det ser ut til at JohnnyTh har gjort GTR til sin beste sykkel ( masse flotte bilder :D )
Beste jeg har nå uansett. Men det finnes helt sikkert sykkler der ute som er bedre. Hadde ikke motoren stukket ut på begge sider, så hadde jeg sikkert hatt en R1200gt. Men de sylinderne ødlegger litt for meg. Greit på en adv for de prøver jo ikke være fine.
Motoren skal davel stikke ut på sidene av tanken på en firer også ?
Hvis ikke kjører du moped.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Jompa skrev:
JohnnyTh skrev:
Busa Trond skrev:
Neida fin PMS tråd dette, men det ser ut til at JohnnyTh har gjort GTR til sin beste sykkel ( masse flotte bilder :D )
Beste jeg har nå uansett. Men det finnes helt sikkert sykkler der ute som er bedre. Hadde ikke motoren stukket ut på begge sider, så hadde jeg sikkert hatt en R1200gt. Men de sylinderne ødlegger litt for meg. Greit på en adv for de prøver jo ikke være fine.
Motoren skal davel stikke ut på sidene av tanken på en firer også ?
Hvis ikke kjører du moped.
Jeg har aldri hatt en sykkel med motor på siden av tanken :-) ellers har jeg kun hatt en sykkel som ikke hadde helkåpe. Den første hadde halvkåpe og fant ut at det skulle jeg ikke ha igjen. Motoren har fått plass innenfor kåpa på alle de andre.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:
DrGreve skrev:
Bringisen skrev:På bakgrunn av den grove anklagen fra Dr.Greve , der han beskylder meg for å bedrive barnsligheter ved å endre sitatet med et ord "ikke".

Å forandre sitater er noe jeg tar sterk avstand fra , selv om jeg vet at det har forekommet. Å kutte ut deler av et sitat er greit når man kun vil besvare en del av et sitat.
Derfor har jeg brukt mesteparten av fritiden i dag for å finne ut hva som kan ha hent. Hvis jeg ser bort fra at noen andre eller Dr.Greve selv har endret sitatet. Noe jeg understreker at jeg ikke tror , så er det et mysterium.

Jeg har til og med snakket med en flink dataguru på it avdelingen i vårt firma , og han mener at det ikke er så mange muligheter for å endre sitatet.
Det han spurte om var hvor jeg foretok innlegget , om det var fra PC , nettbrett eller mobiltelefon. Jeg brukte i dag min mobiltelefon av typen Samsung Galaxy SIII.
Når man er på dette forumet og flere andre så hender det at tastaturet tar så stor plass på skjermen at kun halve skjermen er til å skrive på. Er man da litt for klåfingret å trykker feil , så flytter kursoren (den streken man skriver med) til dit man trykker med fingeren. Hvis man da tilfeldigvis trykker på sitatfeltet, begynner kursoren å skrive midt i sitatet :scratch
Kollegaen min viste meg dette på telefonen og jeg ser at dette kan være en risiko. Jeg har merket at kursoren av og til flytter seg opp i teksten , men har da alltid flyttet den ned igjen slik at setningen kan fortsettes.

Dette er eneste naturlige forklaringen jeg har på sitatendringen , og jeg vil ikke ha det på meg at jeg er en som endrer sitatene. :[-X
Men jeg har forståelse for Dr.Greve sin reaksjon , selv om jeg synes kommentaren var litt forhastet og krass i første omgang. Men Dr.Greve er Nordlenning og jeg er Bergenser så jeg forstår.

Jeg håper dette nå er avklart og at jeg ikke blir stemplet som en forbryter , for det vil jeg ha meg frabedt. Og at vi kan fortsette tråden som nå ser ut å komme på rett spor :vs
Både forklaring og unnskyldning er akseptert... og jeg var bare sint en liten time :)
Om Bringisen er en konfliktsøker ... men det er han vel ikke, han er jo bergenser ... så vil han kanskje protestere kraftig på at dette er en unnskyldning ... så har vi det gående igjen :knegg
Hehe , morsomt at du sier akkurat det der. De første sekundene etter at jeg leste det med "unnskyldning" tok det litt fyr. Men når jeg fikk tenkt meg om, så kan det jo sees på som en unnskylding hvis jeg gjorde sitatendringen, selv om det var uforskyldt.
Jeg vet ikke en gang om det jeg skrev som mulig forklaring var tilfellet , dette var det en it-guru som tipset meg om. Heretter kommer jeg uansett ikke til å bruke mobiltelefon eller Ipad når jeg skal sitere noen......sånn i tilfellet.

På bakgrunn av at verken jeg eller Dr.Greve har bidratt til noe konstruktivt etter at jeg annonserte mitt forslag til "Den beste sykkelen", var tanken å droppe å svare noe surt tilbake til Dr.Greve.
Det ville bare være å kaste bensin på glørne igjen , men i og med jeg svarer deg på dette nå, så er det vel allerede fyr på bålet regner jeg med. Frekk vil jeg nok kunne bli kalt og jeg får nok skylden for dette også.
Selv om det kan være morsomt for noen , så mener jeg at nok er nok. Jeg vil forsøke å bidra til at vi holder oss til tråden etter dette. Jeg håper Dr.Greve synes det samme og ønsker han og alle andre et riktig godt nytt år , og takker for det gamle. :bb_p:
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Jompa skrev:
JohnnyTh skrev:
Busa Trond skrev:
Neida fin PMS tråd dette, men det ser ut til at JohnnyTh har gjort GTR til sin beste sykkel ( masse flotte bilder :D )
Beste jeg har nå uansett. Men det finnes helt sikkert sykkler der ute som er bedre. Hadde ikke motoren stukket ut på begge sider, så hadde jeg sikkert hatt en R1200gt. Men de sylinderne ødlegger litt for meg. Greit på en adv for de prøver jo ikke være fine.
Motoren skal davel stikke ut på sidene av tanken på en firer også ?
Hvis ikke kjører du moped.
Jeg har aldri hatt en sykkel med motor på siden av tanken :-) ellers har jeg kun hatt en sykkel som ikke hadde helkåpe. Den første hadde halvkåpe og fant ut at det skulle jeg ikke ha igjen. Motoren har fått plass innenfor kåpa på alle de andre.
Jeg synes det er en fordel at sylindrene stikker ut fra sidene , de dekker bena godt og gir varme. Dessuten holder det tyngdepunktet lavt.
Jeg har også tidligere uttalt at for meg er det litt viktig at en motorsykkel "viser" motor og teknikk. Dessuten viser en boxermotor mye av sin opprinnelse ved at man ser motoren godt.

Noen har jo ment at en ADV sykkel ikke er nødvendig for de fleste i de aller fleste sitasjoner. Dette kan vel ikke benektes og det er vel sjelden noen benekter det. Noe annet er det med alroundegenskapene.
Ingen tvil om at man kommer et langt stykke på vei med en touringsykkel. Komfortabel og et godt bruksområde.
Selv om noen ikke vil tro det , har jeg faktisk ofte vurdert dette alternativet og var på nippen til å bestille den nye R1200RT.
Dette er en flott sykkel etter min mening , mye teknikk , aktiv demning og høy sikkerhet. Dessuten har den boxermotor.
Jeg hadde nok hatt det godt også med denne sykkelen , selv om det var noen områder jeg måtte gitt avkall på. Men 80% av tiden kunne dette vært et flott alternativ.
Men......så kommer det et stort MEN. Jeg liker virkelig hvordan en GS ser ut , tro det eller la vær. Jeg liker måten den på en god måte takler det meste. Den er relativt lett og tåler virkelig en støyt. Jeg tør ikke tenke på om jeg måtte legge en RT i bakken eller om den hadde tatt nedi.
Ser at noen vil ha GTR opp som en god kandidat , og det er vel virkelig fortjent. En flott sykkel, nesten midt i mellom en sporttourer og en touringsykkel.
Men den er virkelig tung da , og kan nok gi et stygt utlegg om den legges ned eller dumper skikkelig nedi. Ja den er rask , raskere enn både en GS og en RT. Men det behovet er vel det som man bruker aller minst , kanskje 5% i løpet av en sesong.
Da vil jeg med hånden på hjerte hevde at jeg kjører minst 3 ganger så mye i skogen , på hullete grusveier og traktorstier som jeg vil trenge høyere hastigheter enn 150 km/t , ja kanskje ned mot 130 km/t.
Komforten er nok ikke bedre på en GS enn en RT eller GTR , men den er etter min mening heller ikke noe dårligere.
Komfort og sikkerhet på svingete veier er tror jeg heller ikke en GS er noe dårligere enn en RT eller en GTR , heller tvert i mot skal man tro de siste års Alpen Master testene. Her blir ofte en Touringsykkel med lang akselavstand og vekt over 250kg regnet som mindre villig enn en Allroadsykkel.
Så har vi lastekapasitet , her er det mye som spiller inn. Selvfølgelig lastevekt , men også fjæringsvei , pakkemuligheter , plass og vesketyper. Her vil jeg påstå at en allroadsykkel trekker det lengste strået totalt sett.
Når man kommer til steder der den normale veien tar slutt , så er det nesten uforskammet oven for konstruktørene av allroadsykler og seg selv å påstå at en touringsykkel , sporttourer eller R-sykkel takler dette like godt. Det er klart at høy bakkeklaring , grovere dekk , større hjul , lengre fjæringsvei , dedikerte programmer for TC og ABS og beskyttelse for skader med bakkekontakt og velt er ting som gjør disse bedre egnet.
Man kan selvfølgelig vise til mennesker som tar den helt ut, og kjører andre typer sykler de mest ekstreme steder. Og klart at alt går an , men etter min mening er det litt morsomt. Folk gjør de merkeligste ting for å overbevise.

Prøver å finne noen skikkelige bilder av sittestillingen på en GS, men finner bilder som er litt på siden. Skal love å ta bilder med en gang min dukker opp hos forhandleren. Sittestillingen er for meg som er 181 veldig avslappende og knevinkelen er ganske så rettvinklet føles det. På min 800GS monterte jeg styreforhøyere på 20mm for å heve styret litt mer. Dette var for å kunne stå mest mulig oppreist under kjøring på dårlig underlag.
Jeg vil vurdere dette på min nye etter første sesong.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev: Jeg synes det er en fordel at sylindrene stikker ut fra sidene , de dekker bena godt og gir varme. )
Dette er et problem på GTR med varme på bena. I varmt klima så får man mye varme fra motoren. Skjeldent et problem i norge men når man kjører sørover så er det det.
Bringisen skrev:Jeg hadde nok hatt det godt også med denne sykkelen , selv om det var noen områder jeg måtte gitt avkall på. Men 80% av tiden kunne dette vært et flott alternativ.
Men......så kommer det et stort MEN. Jeg liker virkelig hvordan en GS ser ut , tro det eller la vær. )
Det er ikke vanskelig å tro for det synes jeg og.
Bringisen skrev:Jeg liker måten den på en god måte takler det meste. Den er relativt lett og tåler virkelig en støyt. Jeg tør ikke tenke på om jeg måtte legge en RT i bakken eller om den hadde tatt nedi.
Ser at noen vil ha GTR opp som en god kandidat , og det er vel virkelig fortjent. En flott sykkel, nesten midt i mellom en sporttourer og en touringsykkel.
Men den er virkelig tung da , og kan nok gi et stygt utlegg om den legges ned eller dumper skikkelig nedi. Ja den er rask , raskere enn både en GS og en RT. Men det behovet er vel det som man bruker aller minst , kanskje 5% i løpet av en sesong.
Vet ikke helt hvem som vil ha GTR som kandidat, jeg har kjørt den mye, men mener den ikke er beste sykkel. At den nye GS'en ikke skal bli skadet ved velt tviler jeg veldig på. Helt sikker på at for å oppnå det så må man ha ekstrautstyr på den. Det får man også til de aller fleste sykkler. Selv GTR min får man solide veltebøyler til. At GTR er tung har du helt rett i. Og Kawasaki bør nok gjøre noe med vekten snart. Vekten har vært uendret i 6 år nå. Noen sier vekten er en fordel i høyhastighetskrusing og ved vind. Ikke vet jeg, men jeg synes ikke min er lett påvirket av vind. Bortstt fra i hastigheter over 210 med toppboks.


Bringisen skrev:Da vil jeg med hånden på hjerte hevde at jeg kjører minst 3 ganger så mye i skogen , på hullete grusveier og traktorstier som jeg vil trenge høyere hastigheter enn 150 km/t , ja kanskje ned mot 130 km/t.
Komforten er nok ikke bedre på en GS enn en RT eller GTR , men den er etter min mening heller ikke noe dårliger.
Jeg har kjørt over 30 000km i år, på vei. I skogen har det ikke vært mange km. Skal man kjøre i skogen så kjøper man seg selvsagt ikke en tourer. Hvor langt må man foresten for å kjøre i skogen? I norge er det jo uansett ikke lov.
Bringisen skrev: Så har vi lastekapasitet , her er det mye som spiller inn. Selvfølgelig lastevekt , men også fjæringsvei , pakkemuligheter , plass og vesketyper. Her vil jeg påstå at en allroadsykkel trekker det lengste strået totalt sett..
Ser ut som GS har 11 kg mer nyttelast en min. Men så må man trekke av et veskesett, må man ikke? Og da kommer de ganske likt ut. Jeg har 125 liter bagasjeplass og det er stort sett mer en jeg trenger.

Bringisen skrev:Når man kommer til steder der den normale veien tar slutt , så er det nesten uforskammet oven for konstruktørene av allroadsykler og seg selv å påstå at en touringsykkel , sporttourer eller R-sykkel takler dette like godt. Det er klart at høy bakkeklaring , grovere dekk , større hjul , lengre fjæringsvei , dedikerte programmer for TC og ABS og beskyttelse for skader med bakkekontakt og velt er ting som gjør disse bedre egnet.
Er vel ingen som har påstått det?

Og så er det det du må ofre :) når man kommer til en flott motorvei nedi tyskland så er jeg fremdeles så barnslig at jeg synes det er morro å la den få frie tøyler og la den få strekke bena.

I mitt hode er en GS en flott sykkel. Like flott som mange andre. Og så vekker de jo mindre oppsikt enn, f.eks. Min GTR siden de er så vanlige. Men noen liker jo å kjøre litt anonyme sykkler :erte
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

Bringisen skrev:
jhn skrev:
DrGreve skrev:
Bringisen skrev:På bakgrunn av den grove anklagen fra Dr.Greve , der han beskylder meg for å bedrive barnsligheter ved å endre sitatet med et ord "ikke".

Å forandre sitater er noe jeg tar sterk avstand fra , selv om jeg vet at det har forekommet. Å kutte ut deler av et sitat er greit når man kun vil besvare en del av et sitat.
Derfor har jeg brukt mesteparten av fritiden i dag for å finne ut hva som kan ha hent. Hvis jeg ser bort fra at noen andre eller Dr.Greve selv har endret sitatet. Noe jeg understreker at jeg ikke tror , så er det et mysterium.

Jeg har til og med snakket med en flink dataguru på it avdelingen i vårt firma , og han mener at det ikke er så mange muligheter for å endre sitatet.
Det han spurte om var hvor jeg foretok innlegget , om det var fra PC , nettbrett eller mobiltelefon. Jeg brukte i dag min mobiltelefon av typen Samsung Galaxy SIII.
Når man er på dette forumet og flere andre så hender det at tastaturet tar så stor plass på skjermen at kun halve skjermen er til å skrive på. Er man da litt for klåfingret å trykker feil , så flytter kursoren (den streken man skriver med) til dit man trykker med fingeren. Hvis man da tilfeldigvis trykker på sitatfeltet, begynner kursoren å skrive midt i sitatet :scratch
Kollegaen min viste meg dette på telefonen og jeg ser at dette kan være en risiko. Jeg har merket at kursoren av og til flytter seg opp i teksten , men har da alltid flyttet den ned igjen slik at setningen kan fortsettes.

Dette er eneste naturlige forklaringen jeg har på sitatendringen , og jeg vil ikke ha det på meg at jeg er en som endrer sitatene. :[-X
Men jeg har forståelse for Dr.Greve sin reaksjon , selv om jeg synes kommentaren var litt forhastet og krass i første omgang. Men Dr.Greve er Nordlenning og jeg er Bergenser så jeg forstår.

Jeg håper dette nå er avklart og at jeg ikke blir stemplet som en forbryter , for det vil jeg ha meg frabedt. Og at vi kan fortsette tråden som nå ser ut å komme på rett spor :vs
Både forklaring og unnskyldning er akseptert... og jeg var bare sint en liten time :)
Om Bringisen er en konfliktsøker ... men det er han vel ikke, han er jo bergenser ... så vil han kanskje protestere kraftig på at dette er en unnskyldning ... så har vi det gående igjen :knegg
Hehe , morsomt at du sier akkurat det der. De første sekundene etter at jeg leste det med "unnskyldning" tok det litt fyr. Men når jeg fikk tenkt meg om, så kan det jo sees på som en unnskylding hvis jeg gjorde sitatendringen, selv om det var uforskyldt.
Jeg vet ikke en gang om det jeg skrev som mulig forklaring var tilfellet , dette var det en it-guru som tipset meg om. Heretter kommer jeg uansett ikke til å bruke mobiltelefon eller Ipad når jeg skal sitere noen......sånn i tilfellet.

På bakgrunn av at verken jeg eller Dr.Greve har bidratt til noe konstruktivt etter at jeg annonserte mitt forslag til "Den beste sykkelen", var tanken å droppe å svare noe surt tilbake til Dr.Greve.
Det ville bare være å kaste bensin på glørne igjen , men i og med jeg svarer deg på dette nå, så er det vel allerede fyr på bålet regner jeg med. Frekk vil jeg nok kunne bli kalt og jeg får nok skylden for dette også.
Selv om det kan være morsomt for noen , så mener jeg at nok er nok. Jeg vil forsøke å bidra til at vi holder oss til tråden etter dette. Jeg håper Dr.Greve synes det samme og ønsker han og alle andre et riktig godt nytt år , og takker for det gamle. :bb_p:
Det var nesten at jeg fikk dårlig samvittighet, men bare nesten :-)å . Jeg kjenner igjen problemet med tlf og brett, så jeg tror gjerne på den forklaringen. Jeg har ikke et øyeblikk trodd at du har endret sitatet med hensikt. Min kommentar var ment som en fleip, og håper den ble forstått slik. Beklager hvis den viser seg å fungere som "brensel" Jeg synes ikke den saken er værdt noen flere tanker
Forøvrig synes jeg både du og Greven har bidratt med mye konstruktivt, selv om det til tider har blitt litt hett ... Vi tåler det

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Som nordlenning, så er min grense for hva jeg tåler langt forbi moderatorene, så hvis ingen har fått noen advarsler, så er det bare å peise på. Jeg tåler det meste. :thumleft
Når det gjelder siteringen så var grunnen til at jeg reagerte som jeg gjorde var at det ordet som datt ut var vitalt for min forklaring. Når "ikke" ble tatt bort, så så det ut som om at jeg ba om unnskyldning for noe jeg har skrevet. Jeg ber ikke om unnskyldning for noe som jeg har skrevet i denne tråden, selv om jeg skal innrømme at jeg kan være litt krass i mine svar (for sarte sjeler) :)
Derfor sparket jeg litt tilbake når jeg svarte at jeg godtok både forklaring OG unnskyldning, selv om det var en teknisk, og ikke en menneskelig feil. Noe må man jo gjøre for å holde glørne varm i tråden :lol
Når det gjelder beste sykkel, så henvises det at sykkel har sjel. GS har jo et kunstig hjerte og elektronisk sjel. Jeg kan finne mange andre sykler med langt mer sjel enn en GS, som gud og hver mann har. I tillegg er jo prisen nok til å få hjertestopp og skal man finansere styggingen, må man sikkert selge sjelen også? :scratch :knegg
Sist redigert av DrGreve den 31 des 2013, 17:07, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Og samtidig ønsker jeg alle og enhver på mcsiden, inkludert bringisen et strålende år, både privat, jobbmessig og mcrelatert.
Kanskje spesielt bringisen, fordi han har kjøpt seg en GS :knegg :thumleft
(ikke stygt ment) :lol
Mitt nyttårsforsett på mcsiden.no er at jeg lover på tro og ære å være seriøs i de andre trådene jeg deltar i.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev: Jeg synes det er en fordel at sylindrene stikker ut fra sidene , de dekker bena godt og gir varme. )
Dette er et problem på GTR med varme på bena. I varmt klima så får man mye varme fra motoren. Skjeldent et problem i norge men når man kjører sørover så er det det.
Bringisen skrev:Jeg hadde nok hatt det godt også med denne sykkelen , selv om det var noen områder jeg måtte gitt avkall på. Men 80% av tiden kunne dette vært et flott alternativ.
Men......så kommer det et stort MEN. Jeg liker virkelig hvordan en GS ser ut , tro det eller la vær. )
Det er ikke vanskelig å tro for det synes jeg og.
Bringisen skrev:Jeg liker måten den på en god måte takler det meste. Den er relativt lett og tåler virkelig en støyt. Jeg tør ikke tenke på om jeg måtte legge en RT i bakken eller om den hadde tatt nedi.
Ser at noen vil ha GTR opp som en god kandidat , og det er vel virkelig fortjent. En flott sykkel, nesten midt i mellom en sporttourer og en touringsykkel.
Men den er virkelig tung da , og kan nok gi et stygt utlegg om den legges ned eller dumper skikkelig nedi. Ja den er rask , raskere enn både en GS og en RT. Men det behovet er vel det som man bruker aller minst , kanskje 5% i løpet av en sesong.
Vet ikke helt hvem som vil ha GTR som kandidat, jeg har kjørt den mye, men mener den ikke er beste sykkel. At den nye GS'en ikke skal bli skadet ved velt tviler jeg veldig på. Helt sikker på at for å oppnå det så må man ha ekstrautstyr på den. Det får man også til de aller fleste sykkler. Selv GTR min får man solide veltebøyler til. At GTR er tung har du helt rett i. Og Kawasaki bør nok gjøre noe med vekten snart. Vekten har vært uendret i 6 år nå. Noen sier vekten er en fordel i høyhastighetskrusing og ved vind. Ikke vet jeg, men jeg synes ikke min er lett påvirket av vind. Bortstt fra i hastigheter over 210 med toppboks.


Bringisen skrev:Da vil jeg med hånden på hjerte hevde at jeg kjører minst 3 ganger så mye i skogen , på hullete grusveier og traktorstier som jeg vil trenge høyere hastigheter enn 150 km/t , ja kanskje ned mot 130 km/t.
Komforten er nok ikke bedre på en GS enn en RT eller GTR , men den er etter min mening heller ikke noe dårliger.
Jeg har kjørt over 30 000km i år, på vei. I skogen har det ikke vært mange km. Skal man kjøre i skogen så kjøper man seg selvsagt ikke en tourer. Hvor langt må man foresten for å kjøre i skogen? I norge er det jo uansett ikke lov.
Bringisen skrev: Så har vi lastekapasitet , her er det mye som spiller inn. Selvfølgelig lastevekt , men også fjæringsvei , pakkemuligheter , plass og vesketyper. Her vil jeg påstå at en allroadsykkel trekker det lengste strået totalt sett..
Ser ut som GS har 11 kg mer nyttelast en min. Men så må man trekke av et veskesett, må man ikke? Og da kommer de ganske likt ut. Jeg har 125 liter bagasjeplass og det er stort sett mer en jeg trenger.

Bringisen skrev:Når man kommer til steder der den normale veien tar slutt , så er det nesten uforskammet oven for konstruktørene av allroadsykler og seg selv å påstå at en touringsykkel , sporttourer eller R-sykkel takler dette like godt. Det er klart at høy bakkeklaring , grovere dekk , større hjul , lengre fjæringsvei , dedikerte programmer for TC og ABS og beskyttelse for skader med bakkekontakt og velt er ting som gjør disse bedre egnet.
Er vel ingen som har påstått det?

Og så er det det du må ofre :) når man kommer til en flott motorvei nedi tyskland så er jeg fremdeles så barnslig at jeg synes det er morro å la den få frie tøyler og la den få strekke bena.

I mitt hode er en GS en flott sykkel. Like flott som mange andre. Og så vekker de jo mindre oppsikt enn, f.eks. Min GTR siden de er så vanlige. Men noen liker jo å kjøre litt anonyme sykkler :erte
Når jeg anså utstikkende sylindre som en fordel , tenkte jeg ikke på varme slik som du antagelig tenker. Jeg merker at sylindrene stikke ut forbi bena, slik at de beskytter bena mot både vind, sprut og andre elementer. Et annet pluss er varmen.

Fint å høre at andre her inne synes at GS er en flott sykkel også. Jeg er kanskje på kanten siden jeg også synes den er vakker og har en sjelfull karakter :love

Jeg trodde virkelig du ville ha GTR opp på topp-plassering av den beste sykkelen , siden du skriver så godt om den. Det er jo en fin sykkel da.
Ellers kan du kikke på både videoer og bilder hvordan noen slenger sine GS'er i bakken uten at det blir skader å snakke om. Klar man får ekstra beskyttelse til GS også , ikke rent lite heller. Men det er utrolig hvor mye en sylinderbeskyttelse , den originale motorbeskyttelsen , håndtak beskytterne og veskene tar av for skader. Jeg velger å kjøpe mer beskyttelse fordi jeg synes det er tøft , halshugg meg gjerne for det. Jeg husker godt hvor dyrt det var når min ZX10 falt ned fra sidestøtten eller den gangen jeg dumpet nedi og underkåpen sprakk.
En vekt på 315kg som på nye GTR ruver nok godt mot vinden i høye hastigheter ja , men igjen så er det vel sjelden de fleste kjører på slike motorveier nedover i Tyskland mer enn kanskje noen timer hvert år.

Du nevner kun skogen , men jeg nevnte skogen , grusveier og traktorstier. Dette er ikke noe problem å finne i Norge. Jeg har dette på hytten , har tillatelse fra grunneier og kan kjøre hver helg om jeg ønsker. For ikke å snakke om alle veiene E-verkene uoffisielt har åpnet i Norge.

Jeg ser du igjen nevner disse 11 kg mer i nyttelast som GS har over GTR. Jeg finner dessverre ikke noe data om GTR , men jeg tenker at med en vekt på 315 kg så blir den fort veldig tung med last. Hvordan går dette ut over normal fjæringsvei, dårlige veier og håndter barhet.
Vesketypene til allroadsyklene er ofte lettlastelige og har god plassutnyttelse. På GS'en kan man dessuten ta av bakerste del av setet slik at man får en stor flate mot veksene. Man kan laste enkelt og har mange festemuligheter for stropper , både på sykkel og på vesker.

Det er vel noen her som har påstått at man kan kjøre like langt , komfortabelt , hurtig og sikkert der det ikke finnes normal vei på nesten alle typer sykler.
Når det gjelder de fleste som kjøper en allroadsykkel så ser man ikke på det som et tap at man ikke kan kjøre like hurtig på tyske motorveier som enkelte touringmaskiner. De få timene man kanskje kjører der i løpet av et år , gjør det ikke like mye at man "bare" kan kjøre i 220-230km/t. For de fleste holder det fint med 130-150km/t. Dette hevdet jeg i fjor da jeg uheldigvis mente at F800GS hadde nok motor. Den hadde en toppfart på max 205 km/t.
Men jeg vil ikke påstå at det er barnslig av deg å like høye hastigheter , det er fullt forståelig :thumleft

Jeg tror nok også at en GTR vil vekke større oppsikt enn en GS i unge miljøer , eller blant voksne som nettopp har fått levd ut guttedrømmen.
En GS kan likevel vekke oppsikt blant oss som har kjørt lenge og vil ha noe som er maks allsidig. Dessuten er det faktisk noen av oss som synes den er vakker og tøff ;-)
Men når det er sagt , så er liker faktisk jeg å være anonym både når jeg kjører sykkel og ellers. Derfor liker jeg meg godt utenfor alfarveiene.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:
Bringisen skrev:
jhn skrev:
DrGreve skrev:
Bringisen skrev:På bakgrunn av den grove anklagen fra Dr.Greve , der han beskylder meg for å bedrive barnsligheter ved å endre sitatet med et ord "ikke".

Å forandre sitater er noe jeg tar sterk avstand fra , selv om jeg vet at det har forekommet. Å kutte ut deler av et sitat er greit når man kun vil besvare en del av et sitat.
Derfor har jeg brukt mesteparten av fritiden i dag for å finne ut hva som kan ha hent. Hvis jeg ser bort fra at noen andre eller Dr.Greve selv har endret sitatet. Noe jeg understreker at jeg ikke tror , så er det et mysterium.

Jeg har til og med snakket med en flink dataguru på it avdelingen i vårt firma , og han mener at det ikke er så mange muligheter for å endre sitatet.
Det han spurte om var hvor jeg foretok innlegget , om det var fra PC , nettbrett eller mobiltelefon. Jeg brukte i dag min mobiltelefon av typen Samsung Galaxy SIII.
Når man er på dette forumet og flere andre så hender det at tastaturet tar så stor plass på skjermen at kun halve skjermen er til å skrive på. Er man da litt for klåfingret å trykker feil , så flytter kursoren (den streken man skriver med) til dit man trykker med fingeren. Hvis man da tilfeldigvis trykker på sitatfeltet, begynner kursoren å skrive midt i sitatet :scratch
Kollegaen min viste meg dette på telefonen og jeg ser at dette kan være en risiko. Jeg har merket at kursoren av og til flytter seg opp i teksten , men har da alltid flyttet den ned igjen slik at setningen kan fortsettes.

Dette er eneste naturlige forklaringen jeg har på sitatendringen , og jeg vil ikke ha det på meg at jeg er en som endrer sitatene. :[-X
Men jeg har forståelse for Dr.Greve sin reaksjon , selv om jeg synes kommentaren var litt forhastet og krass i første omgang. Men Dr.Greve er Nordlenning og jeg er Bergenser så jeg forstår.

Jeg håper dette nå er avklart og at jeg ikke blir stemplet som en forbryter , for det vil jeg ha meg frabedt. Og at vi kan fortsette tråden som nå ser ut å komme på rett spor :vs
Både forklaring og unnskyldning er akseptert... og jeg var bare sint en liten time :)
Om Bringisen er en konfliktsøker ... men det er han vel ikke, han er jo bergenser ... så vil han kanskje protestere kraftig på at dette er en unnskyldning ... så har vi det gående igjen :knegg
Hehe , morsomt at du sier akkurat det der. De første sekundene etter at jeg leste det med "unnskyldning" tok det litt fyr. Men når jeg fikk tenkt meg om, så kan det jo sees på som en unnskylding hvis jeg gjorde sitatendringen, selv om det var uforskyldt.
Jeg vet ikke en gang om det jeg skrev som mulig forklaring var tilfellet , dette var det en it-guru som tipset meg om. Heretter kommer jeg uansett ikke til å bruke mobiltelefon eller Ipad når jeg skal sitere noen......sånn i tilfellet.

På bakgrunn av at verken jeg eller Dr.Greve har bidratt til noe konstruktivt etter at jeg annonserte mitt forslag til "Den beste sykkelen", var tanken å droppe å svare noe surt tilbake til Dr.Greve.
Det ville bare være å kaste bensin på glørne igjen , men i og med jeg svarer deg på dette nå, så er det vel allerede fyr på bålet regner jeg med. Frekk vil jeg nok kunne bli kalt og jeg får nok skylden for dette også.
Selv om det kan være morsomt for noen , så mener jeg at nok er nok. Jeg vil forsøke å bidra til at vi holder oss til tråden etter dette. Jeg håper Dr.Greve synes det samme og ønsker han og alle andre et riktig godt nytt år , og takker for det gamle. :bb_p:
Det var nesten at jeg fikk dårlig samvittighet, men bare nesten :-)å . Jeg kjenner igjen problemet med tlf og brett, så jeg tror gjerne på den forklaringen. Jeg har ikke et øyeblikk trodd at du har endret sitatet med hensikt. Min kommentar var ment som en fleip, og håper den ble forstått slik. Beklager hvis den viser seg å fungere som "brensel" Jeg synes ikke den saken er værdt noen flere tanker
Forøvrig synes jeg både du og Greven har bidratt med mye konstruktivt, selv om det til tider har blitt litt hett ... Vi tåler det
Det var på ingen måte skrevet for at du skulle få dårlig samvittighet :vs Og det er godt å høre at de fleste tåler litt temperatur. Jeg liker litt temperatur , men når det blir mye hakk i platen , faller temperaturen litt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev: Jeg synes det er en fordel at sylindrene stikker ut fra sidene , de dekker bena godt og gir varme. )
Dette er et problem på GTR med varme på bena. I varmt klima så får man mye varme fra motoren. Skjeldent et problem i norge men når man kjører sørover så er det det.
Bringisen skrev:Jeg hadde nok hatt det godt også med denne sykkelen , selv om det var noen områder jeg måtte gitt avkall på. Men 80% av tiden kunne dette vært et flott alternativ.
Men......så kommer det et stort MEN. Jeg liker virkelig hvordan en GS ser ut , tro det eller la vær. )
Det er ikke vanskelig å tro for det synes jeg og.
Bringisen skrev:Jeg liker måten den på en god måte takler det meste. Den er relativt lett og tåler virkelig en støyt. Jeg tør ikke tenke på om jeg måtte legge en RT i bakken eller om den hadde tatt nedi.
Ser at noen vil ha GTR opp som en god kandidat , og det er vel virkelig fortjent. En flott sykkel, nesten midt i mellom en sporttourer og en touringsykkel.
Men den er virkelig tung da , og kan nok gi et stygt utlegg om den legges ned eller dumper skikkelig nedi. Ja den er rask , raskere enn både en GS og en RT. Men det behovet er vel det som man bruker aller minst , kanskje 5% i løpet av en sesong.
Vet ikke helt hvem som vil ha GTR som kandidat, jeg har kjørt den mye, men mener den ikke er beste sykkel. At den nye GS'en ikke skal bli skadet ved velt tviler jeg veldig på. Helt sikker på at for å oppnå det så må man ha ekstrautstyr på den. Det får man også til de aller fleste sykkler. Selv GTR min får man solide veltebøyler til. At GTR er tung har du helt rett i. Og Kawasaki bør nok gjøre noe med vekten snart. Vekten har vært uendret i 6 år nå. Noen sier vekten er en fordel i høyhastighetskrusing og ved vind. Ikke vet jeg, men jeg synes ikke min er lett påvirket av vind. Bortstt fra i hastigheter over 210 med toppboks.


Bringisen skrev:Da vil jeg med hånden på hjerte hevde at jeg kjører minst 3 ganger så mye i skogen , på hullete grusveier og traktorstier som jeg vil trenge høyere hastigheter enn 150 km/t , ja kanskje ned mot 130 km/t.
Komforten er nok ikke bedre på en GS enn en RT eller GTR , men den er etter min mening heller ikke noe dårliger.
Jeg har kjørt over 30 000km i år, på vei. I skogen har det ikke vært mange km. Skal man kjøre i skogen så kjøper man seg selvsagt ikke en tourer. Hvor langt må man foresten for å kjøre i skogen? I norge er det jo uansett ikke lov.
Bringisen skrev: Så har vi lastekapasitet , her er det mye som spiller inn. Selvfølgelig lastevekt , men også fjæringsvei , pakkemuligheter , plass og vesketyper. Her vil jeg påstå at en allroadsykkel trekker det lengste strået totalt sett..
Ser ut som GS har 11 kg mer nyttelast en min. Men så må man trekke av et veskesett, må man ikke? Og da kommer de ganske likt ut. Jeg har 125 liter bagasjeplass og det er stort sett mer en jeg trenger.

Bringisen skrev:Når man kommer til steder der den normale veien tar slutt , så er det nesten uforskammet oven for konstruktørene av allroadsykler og seg selv å påstå at en touringsykkel , sporttourer eller R-sykkel takler dette like godt. Det er klart at høy bakkeklaring , grovere dekk , større hjul , lengre fjæringsvei , dedikerte programmer for TC og ABS og beskyttelse for skader med bakkekontakt og velt er ting som gjør disse bedre egnet.
Er vel ingen som har påstått det?

Og så er det det du må ofre :) når man kommer til en flott motorvei nedi tyskland så er jeg fremdeles så barnslig at jeg synes det er morro å la den få frie tøyler og la den få strekke bena.

I mitt hode er en GS en flott sykkel. Like flott som mange andre. Og så vekker de jo mindre oppsikt enn, f.eks. Min GTR siden de er så vanlige. Men noen liker jo å kjøre litt anonyme sykkler :erte
Når jeg anså utstikkende sylindre som en fordel , tenkte jeg ikke på varme slik som du antagelig tenker. Jeg merker at sylindrene stikke ut forbi bena, slik at de beskytter bena mot både vind, sprut og andre elementer. Et annet pluss er varmen.

Fint å høre at andre her inne synes at GS er en flott sykkel også. Jeg er kanskje på kanten siden jeg også synes den er vakker og har en sjelfull karakter :love

Jeg trodde virkelig du ville ha GTR opp på topp-plassering av den beste sykkelen , siden du skriver så godt om den. Det er jo en fin sykkel da.
Ellers kan du kikke på både videoer og bilder hvordan noen slenger sine GS'er i bakken uten at det blir skader å snakke om. Klar man får ekstra beskyttelse til GS også , ikke rent lite heller. Men det er utrolig hvor mye en sylinderbeskyttelse , den originale motorbeskyttelsen , håndtak beskytterne og veskene tar av for skader. Jeg velger å kjøpe mer beskyttelse fordi jeg synes det er tøft , halshugg meg gjerne for det. Jeg husker godt hvor dyrt det var når min ZX10 falt ned fra sidestøtten eller den gangen jeg dumpet nedi og underkåpen sprakk.
En vekt på 315kg som på nye GTR ruver nok godt mot vinden i høye hastigheter ja , men igjen så er det vel sjelden de fleste kjører på slike motorveier nedover i Tyskland mer enn kanskje noen timer hvert år.

Du nevner kun skogen , men jeg nevnte skogen , grusveier og traktorstier. Dette er ikke noe problem å finne i Norge. Jeg har dette på hytten , har tillatelse fra grunneier og kan kjøre hver helg om jeg ønsker. For ikke å snakke om alle veiene E-verkene uoffisielt har åpnet i Norge.

Jeg ser du igjen nevner disse 11 kg mer i nyttelast som GS har over GTR. Jeg finner dessverre ikke noe data om GTR , men jeg tenker at med en vekt på 315 kg så blir den fort veldig tung med last. Hvordan går dette ut over normal fjæringsvei, dårlige veier og håndter barhet.
Vesketypene til allroadsyklene er ofte lettlastelige og har god plassutnyttelse. På GS'en kan man dessuten ta av bakerste del av setet slik at man får en stor flate mot veksene. Man kan laste enkelt og har mange festemuligheter for stropper , både på sykkel og på vesker.

Det er vel noen her som har påstått at man kan kjøre like langt , komfortabelt , hurtig og sikkert der det ikke finnes normal vei på nesten alle typer sykler.
Når det gjelder de fleste som kjøper en allroadsykkel så ser man ikke på det som et tap at man ikke kan kjøre like hurtig på tyske motorveier som enkelte touringmaskiner. De få timene man kanskje kjører der i løpet av et år , gjør det ikke like mye at man "bare" kan kjøre i 220-230km/t. For de fleste holder det fint med 130-150km/t. Dette hevdet jeg i fjor da jeg uheldigvis mente at F800GS hadde nok motor. Den hadde en toppfart på max 205 km/t.
Men jeg vil ikke påstå at det er barnslig av deg å like høye hastigheter , det er fullt forståelig :thumleft

Jeg tror nok også at en GTR vil vekke større oppsikt enn en GS i unge miljøer , eller blant voksne som nettopp har fått levd ut guttedrømmen.
En GS kan likevel vekke oppsikt blant oss som har kjørt lenge og vil ha noe som er maks allsidig. Dessuten er det faktisk noen av oss som synes den er vakker og tøff ;-)
Men når det er sagt , så er liker faktisk jeg å være anonym både når jeg kjører sykkel og ellers. Derfor liker jeg meg godt utenfor alfarveiene.
Vis meg en video der denne plasten ikke blir skadet av å bli slengt i bakken. Skeptisk til at denne plasten ikke tar skade. Det i så fall imponerende plast.

Det å kjøre i skog og faktisk og traktorveier er lovregulert og man har faktisk ikke lov til det.

"Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med motordrevet luftfartøy."

Det må faktisk være bilvei før man har lov til å kjøre der. Traktorveier er og fy i Norge.


"Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil."
Siden det er lovregulert så hjelper det ingenting om man har tillatelse fra grunneier. Jeg som grunneier har ikke engang lov til å ratte rundt i min egen skog. Det kan fort bli meget kostbart hvis man blir tatt. Sjansen er vel liten, men den er der. Her på mine kanter har vi en oppsynsmann som er hissig på alt sånt.

Ser du tror at en sportstourer bare vekker oppsikt i unge miljø. Det kan godt være, jeg vet ikke. Er alt forg ammel for sånne unge miljø. Men jeg merket det veldig godt nedover i Europa. Når jeg så spurte en jeg traff i tyrkia hvorfor det var sånn. Så mente han det var så uvanlig for dem å se noe annet enn ADV sykkler. Han kjører selv ADV og var på fornavn med alle de store navnene på advrider forumet, så har sikkert erfaring med sånt.
Hadde det ikke vært rart om den mest solgte modellen i Europa skulle være den som var skjeldnes?

Tror jeg klarer meg med mindre bagasjeplass en deg :-) når jeg var på 4 ukers campingtur i sommer så brukte jeg ikke engang toppboksen. Hva i alle dager har du med deg? Flyttelass?

Søk på "GTR1400 max load" så finner du nyttelast på GTR :-)

Grusvei går nok mye bedre på en GS, men jeg er ikke så opptatt av å kjøre så helsikkes fort på grusvei:)

Vi burde prøve å kappkjøre en gang. Jeg foreslår Stavanger-Trondheim og Hirshals -Roma, så velger du to strekk :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev: Jeg synes det er en fordel at sylindrene stikker ut fra sidene , de dekker bena godt og gir varme. )
Dette er et problem på GTR med varme på bena. I varmt klima så får man mye varme fra motoren. Skjeldent et problem i norge men når man kjører sørover så er det det.
Bringisen skrev:Jeg hadde nok hatt det godt også med denne sykkelen , selv om det var noen områder jeg måtte gitt avkall på. Men 80% av tiden kunne dette vært et flott alternativ.
Men......så kommer det et stort MEN. Jeg liker virkelig hvordan en GS ser ut , tro det eller la vær. )
Det er ikke vanskelig å tro for det synes jeg og.
Bringisen skrev:Jeg liker måten den på en god måte takler det meste. Den er relativt lett og tåler virkelig en støyt. Jeg tør ikke tenke på om jeg måtte legge en RT i bakken eller om den hadde tatt nedi.
Ser at noen vil ha GTR opp som en god kandidat , og det er vel virkelig fortjent. En flott sykkel, nesten midt i mellom en sporttourer og en touringsykkel.
Men den er virkelig tung da , og kan nok gi et stygt utlegg om den legges ned eller dumper skikkelig nedi. Ja den er rask , raskere enn både en GS og en RT. Men det behovet er vel det som man bruker aller minst , kanskje 5% i løpet av en sesong.
Vet ikke helt hvem som vil ha GTR som kandidat, jeg har kjørt den mye, men mener den ikke er beste sykkel. At den nye GS'en ikke skal bli skadet ved velt tviler jeg veldig på. Helt sikker på at for å oppnå det så må man ha ekstrautstyr på den. Det får man også til de aller fleste sykkler. Selv GTR min får man solide veltebøyler til. At GTR er tung har du helt rett i. Og Kawasaki bør nok gjøre noe med vekten snart. Vekten har vært uendret i 6 år nå. Noen sier vekten er en fordel i høyhastighetskrusing og ved vind. Ikke vet jeg, men jeg synes ikke min er lett påvirket av vind. Bortstt fra i hastigheter over 210 med toppboks.


Bringisen skrev:Da vil jeg med hånden på hjerte hevde at jeg kjører minst 3 ganger så mye i skogen , på hullete grusveier og traktorstier som jeg vil trenge høyere hastigheter enn 150 km/t , ja kanskje ned mot 130 km/t.
Komforten er nok ikke bedre på en GS enn en RT eller GTR , men den er etter min mening heller ikke noe dårliger.
Jeg har kjørt over 30 000km i år, på vei. I skogen har det ikke vært mange km. Skal man kjøre i skogen så kjøper man seg selvsagt ikke en tourer. Hvor langt må man foresten for å kjøre i skogen? I norge er det jo uansett ikke lov.
Bringisen skrev: Så har vi lastekapasitet , her er det mye som spiller inn. Selvfølgelig lastevekt , men også fjæringsvei , pakkemuligheter , plass og vesketyper. Her vil jeg påstå at en allroadsykkel trekker det lengste strået totalt sett..
Ser ut som GS har 11 kg mer nyttelast en min. Men så må man trekke av et veskesett, må man ikke? Og da kommer de ganske likt ut. Jeg har 125 liter bagasjeplass og det er stort sett mer en jeg trenger.

Bringisen skrev:Når man kommer til steder der den normale veien tar slutt , så er det nesten uforskammet oven for konstruktørene av allroadsykler og seg selv å påstå at en touringsykkel , sporttourer eller R-sykkel takler dette like godt. Det er klart at høy bakkeklaring , grovere dekk , større hjul , lengre fjæringsvei , dedikerte programmer for TC og ABS og beskyttelse for skader med bakkekontakt og velt er ting som gjør disse bedre egnet.
Er vel ingen som har påstått det?

Og så er det det du må ofre :) når man kommer til en flott motorvei nedi tyskland så er jeg fremdeles så barnslig at jeg synes det er morro å la den få frie tøyler og la den få strekke bena.

I mitt hode er en GS en flott sykkel. Like flott som mange andre. Og så vekker de jo mindre oppsikt enn, f.eks. Min GTR siden de er så vanlige. Men noen liker jo å kjøre litt anonyme sykkler :erte
Når jeg anså utstikkende sylindre som en fordel , tenkte jeg ikke på varme slik som du antagelig tenker. Jeg merker at sylindrene stikke ut forbi bena, slik at de beskytter bena mot både vind, sprut og andre elementer. Et annet pluss er varmen.

Fint å høre at andre her inne synes at GS er en flott sykkel også. Jeg er kanskje på kanten siden jeg også synes den er vakker og har en sjelfull karakter :love

Jeg trodde virkelig du ville ha GTR opp på topp-plassering av den beste sykkelen , siden du skriver så godt om den. Det er jo en fin sykkel da.
Ellers kan du kikke på både videoer og bilder hvordan noen slenger sine GS'er i bakken uten at det blir skader å snakke om. Klar man får ekstra beskyttelse til GS også , ikke rent lite heller. Men det er utrolig hvor mye en sylinderbeskyttelse , den originale motorbeskyttelsen , håndtak beskytterne og veskene tar av for skader. Jeg velger å kjøpe mer beskyttelse fordi jeg synes det er tøft , halshugg meg gjerne for det. Jeg husker godt hvor dyrt det var når min ZX10 falt ned fra sidestøtten eller den gangen jeg dumpet nedi og underkåpen sprakk.
En vekt på 315kg som på nye GTR ruver nok godt mot vinden i høye hastigheter ja , men igjen så er det vel sjelden de fleste kjører på slike motorveier nedover i Tyskland mer enn kanskje noen timer hvert år.

Du nevner kun skogen , men jeg nevnte skogen , grusveier og traktorstier. Dette er ikke noe problem å finne i Norge. Jeg har dette på hytten , har tillatelse fra grunneier og kan kjøre hver helg om jeg ønsker. For ikke å snakke om alle veiene E-verkene uoffisielt har åpnet i Norge.

Jeg ser du igjen nevner disse 11 kg mer i nyttelast som GS har over GTR. Jeg finner dessverre ikke noe data om GTR , men jeg tenker at med en vekt på 315 kg så blir den fort veldig tung med last. Hvordan går dette ut over normal fjæringsvei, dårlige veier og håndter barhet.
Vesketypene til allroadsyklene er ofte lettlastelige og har god plassutnyttelse. På GS'en kan man dessuten ta av bakerste del av setet slik at man får en stor flate mot veksene. Man kan laste enkelt og har mange festemuligheter for stropper , både på sykkel og på vesker.

Det er vel noen her som har påstått at man kan kjøre like langt , komfortabelt , hurtig og sikkert der det ikke finnes normal vei på nesten alle typer sykler.
Når det gjelder de fleste som kjøper en allroadsykkel så ser man ikke på det som et tap at man ikke kan kjøre like hurtig på tyske motorveier som enkelte touringmaskiner. De få timene man kanskje kjører der i løpet av et år , gjør det ikke like mye at man "bare" kan kjøre i 220-230km/t. For de fleste holder det fint med 130-150km/t. Dette hevdet jeg i fjor da jeg uheldigvis mente at F800GS hadde nok motor. Den hadde en toppfart på max 205 km/t.
Men jeg vil ikke påstå at det er barnslig av deg å like høye hastigheter , det er fullt forståelig :thumleft

Jeg tror nok også at en GTR vil vekke større oppsikt enn en GS i unge miljøer , eller blant voksne som nettopp har fått levd ut guttedrømmen.
En GS kan likevel vekke oppsikt blant oss som har kjørt lenge og vil ha noe som er maks allsidig. Dessuten er det faktisk noen av oss som synes den er vakker og tøff ;-)
Men når det er sagt , så er liker faktisk jeg å være anonym både når jeg kjører sykkel og ellers. Derfor liker jeg meg godt utenfor alfarveiene.
Vis meg en video der denne plasten ikke blir skadet av å bli slengt i bakken. Skeptisk til at denne plasten ikke tar skade. Det i så fall imponerende plast.

Det å kjøre i skog og faktisk og traktorveier er lovregulert og man har faktisk ikke lov til det.

"Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med motordrevet luftfartøy."

Det må faktisk være bilvei før man har lov til å kjøre der. Traktorveier er og fy i Norge.


"Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil."
Siden det er lovregulert så hjelper det ingenting om man har tillatelse fra grunneier. Jeg som grunneier har ikke engang lov til å ratte rundt i min egen skog. Det kan fort bli meget kostbart hvis man blir tatt. Sjansen er vel liten, men den er der. Her på mine kanter har vi en oppsynsmann som er hissig på alt sånt.

Ser du tror at en sportstourer bare vekker oppsikt i unge miljø. Det kan godt være, jeg vet ikke. Er alt forg ammel for sånne unge miljø. Men jeg merket det veldig godt nedover i Europa. Når jeg så spurte en jeg traff i tyrkia hvorfor det var sånn. Så mente han det var så uvanlig for dem å se noe annet enn ADV sykkler. Han kjører selv ADV og var på fornavn med alle de store navnene på advrider forumet, så har sikkert erfaring med sånt.
Hadde det ikke vært rart om den mest solgte modellen i Europa skulle være den som var skjeldnes?

Tror jeg klarer meg med mindre bagasjeplass en deg :-) når jeg var på 4 ukers campingtur i sommer så brukte jeg ikke engang toppboksen. Hva i alle dager har du med deg? Flyttelass?

Søk på "GTR1400 max load" så finner du nyttelast på GTR :-)

Grusvei går nok mye bedre på en GS, men jeg er ikke så opptatt av å kjøre så helsikkes fort på grusvei:)

Vi burde prøve å kappkjøre en gang. Jeg foreslår Stavanger-Trondheim og Hirshals -Roma, så velger du to strekk :)
Det som er forskjellen er at den lille plasten som finnes på enn GS sjelden kommer i kontakt med bakken om man velter. Klart man kan være uheldig , men i forhold til andre mer kåpekledde sykler er det jo helt klart at den tåler velt mye bedre.

Når det gjelder dette med lovregulering , så har tydelig både jeg , bøndene og alle E-verkene en jobb å gjøre.
Men om det du sier gjelder der jeg mener , så veier dette kanskje opp i forhold til de gangene jeg kjører over fartsgrensen.

Videoer og bilder , samt sjekke lastevekter skal jeg gjøre i morgen. Nå er det mat og drikke og litt attåt :-)

Godt nytt år !
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Hvis man skal kjøre i skogen så bør man abselutt lese loven om motorisert ferdsel i utmark. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82" onclick="window.open(this.href);return false;


§ 2. (virkeområde).
Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med motordrevet luftfartøy.
Med utmark menes udyrket mark som etter lov om friluftslivet § 1 a første ledd ikke regnes som innmark eller like med innmark. Setervoll, hustomt, engslått, kulturbeite og skogplantefelt som ligger i utmark, regnes i denne lov like med utmark.
Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil.
Med vassdrag menes åpne og islagte elver, bekker og innsjøer.
Loven gjelder ikke landingsplass for luftfartøy når det er gitt konsesjon etter lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart § 7-5.
0 Endret ved lov 20 juni 2003 nr. 45 (ikr. 1 juli 2003 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 712).


§ 4. (tillatelser med hjemmel direkte i loven).
Uten hinder av § 3 er motorferdsel tillatt i forbindelse med:
a) politi-, ambulanse- og redningstjeneste og oppsyns- og tilsynstjeneste etablert med hjemmel i lov,
b) offentlig post- og teletjenester,
c) nødvendig person- og godstransport til og fra faste bosteder og i jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring. Jakt, fangst, fiske og bærsanking reknes ikke som næring i denne forbindelse,
d) forsvarets øvelser, forflytninger og transporter,
e) anlegg og drift av offentlige veger og anlegg,
f) rutetransport som drives med løyve i henhold til yrkestransportloven
Departementet kan ved forskrift gi også andre tillatelser til motorferdsel.
Ferdsel med motorfartøy er tillatt på innsjøer som er 2 kvadratkilometer eller større, på elvestrekninger, og på innsjøer mindre enn 2 kvadratkilometer dersom disse inngår som en del av et farbart vassdrag. Kommunen kan likevel bestemme at ferdsel som nevnt helt eller delvis ikke skal være tillatt.
0 Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 45 (ikr. 1 jan 2003 iflg. res. 20 des 2002 nr. 1695).
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:Hvis man skal kjøre i skogen så bør man abselutt lese loven om motorisert ferdsel i utmark. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82" onclick="window.open(this.href);return false;


§ 2. (virkeområde).
Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med motordrevet luftfartøy.
Med utmark menes udyrket mark som etter lov om friluftslivet § 1 a første ledd ikke regnes som innmark eller like med innmark. Setervoll, hustomt, engslått, kulturbeite og skogplantefelt som ligger i utmark, regnes i denne lov like med utmark.
Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil.
Med vassdrag menes åpne og islagte elver, bekker og innsjøer.
Loven gjelder ikke landingsplass for luftfartøy når det er gitt konsesjon etter lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart § 7-5.
0 Endret ved lov 20 juni 2003 nr. 45 (ikr. 1 juli 2003 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 712).


§ 4. (tillatelser med hjemmel direkte i loven).
Uten hinder av § 3 er motorferdsel tillatt i forbindelse med:
a) politi-, ambulanse- og redningstjeneste og oppsyns- og tilsynstjeneste etablert med hjemmel i lov,
b) offentlig post- og teletjenester,
c) nødvendig person- og godstransport til og fra faste bosteder og i jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring. Jakt, fangst, fiske og bærsanking reknes ikke som næring i denne forbindelse,
d) forsvarets øvelser, forflytninger og transporter,
e) anlegg og drift av offentlige veger og anlegg,
f) rutetransport som drives med løyve i henhold til yrkestransportloven
Departementet kan ved forskrift gi også andre tillatelser til motorferdsel.
Ferdsel med motorfartøy er tillatt på innsjøer som er 2 kvadratkilometer eller større, på elvestrekninger, og på innsjøer mindre enn 2 kvadratkilometer dersom disse inngår som en del av et farbart vassdrag. Kommunen kan likevel bestemme at ferdsel som nevnt helt eller delvis ikke skal være tillatt.
0 Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 45 (ikr. 1 jan 2003 iflg. res. 20 des 2002 nr. 1695).
Hvem har sagt at du må kjøre i Norge?
Både Sverige og Danmark har helt andre regler enn her hjemme.
Dessuten er det mange hundre mil med grusveier i fjellheimen som lovlig kan kjøres på.
Du snakker om kappkjøring i Norge? Neppe beste plassen siden det like fartsgrense for alle. Eller hvorfor skal du komme først fram fra Stavanger- Trondheim?
Bringisen har aldri antydet at GS er tilnærmet like god på lande/motorvei, men du har sagt at du ikke kan se hva den er bedre på enn ren offroad.

Her er ett sitat fra side 20.


Den er grei.
Jeg har sagt flere ganger at jeg kanskje vurderer en GS type sykkel en gang i fremtiden. Hvis du oppfatter meg som anti gs så har du misforstått. Men jeg mente spørsmålet mitt. Hvis jeg ikke ønsker å kjøre offroad, finnes da noe gs gjør bedre en min? Sånt rent bruksmessig. Er det noe den er bedre til? Er den bedre i regn? Kan man kjøre lengre? Fortere? Billigere vedlikehold? Bedre for pasasjer? Bedre akselrasjon? Større toppfart? Bedre bremser?
Ser allerede den har 11kg mer nyttelast men det komme ann på om det inkluderer veskesett eller ikke og den gar vel litt mer elektroniske hjelpemidler. Og så er det lettere å få vann ut av sylindrene.

Fortell meg gjerne hva som gjør den til en bedre allrounder. Jeg kommer helt sikkert til å bytte til noe annet om et par år. Og prismessig er de i samme klasse
Det var min er finere en din argumentasjonen jeg mente du kunne spare deg for. Ikke hvilke punkter som er bedre.

_________________
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Sist endret av JohnnyTh den 20 Des 2013, 18:34, endret 1 gang

Og på side 26 sier du, sitat

Raseriutbrudd.. Nei nå er du vel litt hårsår. Jeg føler meg ikke rasende. At det er to helt forskjellige sykler kan så være, men de blir jo brukt til det samme. Lange turer. Og jeg har bare prøvd å finne ut hva som gjør en GS til en bedre allround sykkel en for eksempel. min egen GTR som jeg kjenner bedre. Skjønner det hvis man skal krysse Russland eller crosse rundt på traktor veier. Men jeg tviler på at det er det de fleste som kjøper en GS bruker den til. Jeg prøver bare å forstå hva som gjør den så god. Rasende er jeg ikke.
Sitat slutt
_________________
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.




Du har nektet for sammenligne syklene, men di bruker jo GTR som eksempel hele tiden,
Og du indikerer at den er like god på grus, siden grus ikke er offroad.
Kan finne fler eksempler men gidder ikke.
Tror egentlig at du ønsker en GS men forsvarer ditt valg ved å fremheve den og prøve å innbille deg selv og oss at den er like god på alt utenom offroad som du skriver.
Det betyr ikke at GTR er en dårlig sykkel, og tipper den er blant topp tre tourere i verden, men det er en totalt annen sykkeltype enn GS.
Sist redigert av simpson den 31 des 2013, 19:49, redigert 5 ganger totalt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Savner en jonnykr i denne tråden.
Har var svært aktiv ang adv.
Og Hondaentusiast kun overgått av en nordlending her inne.

Svar