JohnnyTh skrev:Jompa skrev:JohnnyTh skrev:Busa Trond skrev:
Neida fin PMS tråd dette, men det ser ut til at
JohnnyTh har gjort GTR til sin beste sykkel ( masse flotte bilder

)
Beste jeg har nå uansett. Men det finnes helt sikkert sykkler der ute som er bedre. Hadde ikke motoren stukket ut på begge sider, så hadde jeg sikkert hatt en R1200gt. Men de sylinderne ødlegger litt for meg. Greit på en adv for de prøver jo ikke være fine.
Motoren skal davel stikke ut på sidene av tanken på en firer også ?
Hvis ikke kjører du moped.
Jeg har aldri hatt en sykkel med motor på siden av tanken :-) ellers har jeg kun hatt en sykkel som ikke hadde helkåpe. Den første hadde halvkåpe og fant ut at det skulle jeg ikke ha igjen. Motoren har fått plass innenfor kåpa på alle de andre.
Jeg synes det er en fordel at sylindrene stikker ut fra sidene , de dekker bena godt og gir varme. Dessuten holder det tyngdepunktet lavt.
Jeg har også tidligere uttalt at for meg er det litt viktig at en motorsykkel "viser" motor og teknikk. Dessuten viser en boxermotor mye av sin opprinnelse ved at man ser motoren godt.
Noen har jo ment at en ADV sykkel ikke er nødvendig for de fleste i de aller fleste sitasjoner. Dette kan vel ikke benektes og det er vel sjelden noen benekter det. Noe annet er det med alroundegenskapene.
Ingen tvil om at man kommer et langt stykke på vei med en touringsykkel. Komfortabel og et godt bruksområde.
Selv om noen ikke vil tro det , har jeg faktisk ofte vurdert dette alternativet og var på nippen til å bestille den nye R1200RT.
Dette er en flott sykkel etter min mening , mye teknikk , aktiv demning og høy sikkerhet. Dessuten har den boxermotor.
Jeg hadde nok hatt det godt også med denne sykkelen , selv om det var noen områder jeg måtte gitt avkall på. Men 80% av tiden kunne dette vært et flott alternativ.
Men......så kommer det et stort MEN. Jeg liker virkelig hvordan en GS ser ut , tro det eller la vær. Jeg liker måten den på en god måte takler det meste. Den er relativt lett og tåler virkelig en støyt. Jeg tør ikke tenke på om jeg måtte legge en RT i bakken eller om den hadde tatt nedi.
Ser at noen vil ha GTR opp som en god kandidat , og det er vel virkelig fortjent. En flott sykkel, nesten midt i mellom en sporttourer og en touringsykkel.
Men den er virkelig tung da , og kan nok gi et stygt utlegg om den legges ned eller dumper skikkelig nedi. Ja den er rask , raskere enn både en GS og en RT. Men det behovet er vel det som man bruker aller minst , kanskje 5% i løpet av en sesong.
Da vil jeg med hånden på hjerte hevde at jeg kjører minst 3 ganger så mye i skogen , på hullete grusveier og traktorstier som jeg vil trenge høyere hastigheter enn 150 km/t , ja kanskje ned mot 130 km/t.
Komforten er nok ikke bedre på en GS enn en RT eller GTR , men den er etter min mening heller ikke noe dårligere.
Komfort og sikkerhet på svingete veier er tror jeg heller ikke en GS er noe dårligere enn en RT eller en GTR , heller tvert i mot skal man tro de siste års Alpen Master testene. Her blir ofte en Touringsykkel med lang akselavstand og vekt over 250kg regnet som mindre villig enn en Allroadsykkel.
Så har vi lastekapasitet , her er det mye som spiller inn. Selvfølgelig lastevekt , men også fjæringsvei , pakkemuligheter , plass og vesketyper. Her vil jeg påstå at en allroadsykkel trekker det lengste strået totalt sett.
Når man kommer til steder der den normale veien tar slutt , så er det nesten uforskammet oven for konstruktørene av allroadsykler og seg selv å påstå at en touringsykkel , sporttourer eller R-sykkel takler dette like godt. Det er klart at høy bakkeklaring , grovere dekk , større hjul , lengre fjæringsvei , dedikerte programmer for TC og ABS og beskyttelse for skader med bakkekontakt og velt er ting som gjør disse bedre egnet.
Man kan selvfølgelig vise til mennesker som tar den helt ut, og kjører andre typer sykler de mest ekstreme steder. Og klart at alt går an , men etter min mening er det litt morsomt. Folk gjør de merkeligste ting for å overbevise.
Prøver å finne noen skikkelige bilder av sittestillingen på en GS, men finner bilder som er litt på siden. Skal love å ta bilder med en gang min dukker opp hos forhandleren. Sittestillingen er for meg som er 181 veldig avslappende og knevinkelen er ganske så rettvinklet føles det. På min 800GS monterte jeg styreforhøyere på 20mm for å heve styret litt mer. Dette var for å kunne stå mest mulig oppreist under kjøring på dårlig underlag.
Jeg vil vurdere dette på min nye etter første sesong.