Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

DrGreve skrev:
jhn skrev:Jeg måtte sjekke hva denne Desmcedici er for noe, og det så jo ikke uventet utt som en Ducati.
177 kg og 200 hk .. ikke værst. L4 har jeg ikke hørt om før, er det andre enn Ducati som lager L4?
Enkelt forklart er det vel 2 L-twin plassert ved siden av hverandre? En jukseV-4 :)
Det skjønte jeg helt instinktivt, men siden Ducati aldri har fanget min interesse er L4 en benevnelse jeg aldri har sett før.
Det er kanskje bare Ducati som opererer med L-motorer, både 2 og 4 cyl.?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Hvis man skal kjøre i skogen så bør man abselutt lese loven om motorisert ferdsel i utmark. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82" onclick="window.open(this.href);return false;


§ 2. (virkeområde).
Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med motordrevet luftfartøy.
Med utmark menes udyrket mark som etter lov om friluftslivet § 1 a første ledd ikke regnes som innmark eller like med innmark. Setervoll, hustomt, engslått, kulturbeite og skogplantefelt som ligger i utmark, regnes i denne lov like med utmark.
Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil.
Med vassdrag menes åpne og islagte elver, bekker og innsjøer.
Loven gjelder ikke landingsplass for luftfartøy når det er gitt konsesjon etter lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart § 7-5.
0 Endret ved lov 20 juni 2003 nr. 45 (ikr. 1 juli 2003 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 712).


§ 4. (tillatelser med hjemmel direkte i loven).
Uten hinder av § 3 er motorferdsel tillatt i forbindelse med:
a) politi-, ambulanse- og redningstjeneste og oppsyns- og tilsynstjeneste etablert med hjemmel i lov,
b) offentlig post- og teletjenester,
c) nødvendig person- og godstransport til og fra faste bosteder og i jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring. Jakt, fangst, fiske og bærsanking reknes ikke som næring i denne forbindelse,
d) forsvarets øvelser, forflytninger og transporter,
e) anlegg og drift av offentlige veger og anlegg,
f) rutetransport som drives med løyve i henhold til yrkestransportloven
Departementet kan ved forskrift gi også andre tillatelser til motorferdsel.
Ferdsel med motorfartøy er tillatt på innsjøer som er 2 kvadratkilometer eller større, på elvestrekninger, og på innsjøer mindre enn 2 kvadratkilometer dersom disse inngår som en del av et farbart vassdrag. Kommunen kan likevel bestemme at ferdsel som nevnt helt eller delvis ikke skal være tillatt.
0 Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 45 (ikr. 1 jan 2003 iflg. res. 20 des 2002 nr. 1695).
Hvem har sagt at du må kjøre i Norge?
Både Sverige og Danmark har helt andre regler enn her hjemme.
Dessuten er det mange hundre mil med grusveier i fjellheimen som lovlig kan kjøres på.
Du snakker om kappkjøring i Norge? Neppe beste plassen siden det like fartsgrense for alle. Eller hvorfor skal du komme først fram fra Stavanger- Trondheim?
Bringisen har aldri antydet at GS er tilnærmet like god på lande/motorvei, men du har sagt at du ikke kan se hva den er bedre på enn ren offroad.

Her er ett sitat fra side 20.


Den er grei.
Jeg har sagt flere ganger at jeg kanskje vurderer en GS type sykkel en gang i fremtiden. Hvis du oppfatter meg som anti gs så har du misforstått. Men jeg mente spørsmålet mitt. Hvis jeg ikke ønsker å kjøre offroad, finnes da noe gs gjør bedre en min? Sånt rent bruksmessig. Er det noe den er bedre til? Er den bedre i regn? Kan man kjøre lengre? Fortere? Billigere vedlikehold? Bedre for pasasjer? Bedre akselrasjon? Større toppfart? Bedre bremser?
Ser allerede den har 11kg mer nyttelast men det komme ann på om det inkluderer veskesett eller ikke og den gar vel litt mer elektroniske hjelpemidler. Og så er det lettere å få vann ut av sylindrene.

Fortell meg gjerne hva som gjør den til en bedre allrounder. Jeg kommer helt sikkert til å bytte til noe annet om et par år. Og prismessig er de i samme klasse
Det var min er finere en din argumentasjonen jeg mente du kunne spare deg for. Ikke hvilke punkter som er bedre.

_________________
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Sist endret av JohnnyTh den 20 Des 2013, 18:34, endret 1 gang

Og på side 26 sier du, sitat

Raseriutbrudd.. Nei nå er du vel litt hårsår. Jeg føler meg ikke rasende. At det er to helt forskjellige sykler kan så være, men de blir jo brukt til det samme. Lange turer. Og jeg har bare prøvd å finne ut hva som gjør en GS til en bedre allround sykkel en for eksempel. min egen GTR som jeg kjenner bedre. Skjønner det hvis man skal krysse Russland eller crosse rundt på traktor veier. Men jeg tviler på at det er det de fleste som kjøper en GS bruker den til. Jeg prøver bare å forstå hva som gjør den så god. Rasende er jeg ikke.
Sitat slutt
_________________
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.




Du har nektet for sammenligne syklene, men di bruker jo GTR som eksempel hele tiden,
Og du indikerer at den er like god på grus, siden grus ikke er offroad.
Kan finne fler eksempler men gidder ikke.
Tror egentlig at du ønsker en GS men forsvarer ditt valg ved å fremheve den og prøve å innbille deg selv og oss at den er like god på alt utenom offroad som du skriver.
Det betyr ikke at GTR er en dårlig sykkel, og tipper den er blant topp tre tourere i verden, men det er en totalt annen sykkeltype enn GS.
Jeg tipper vi hadde kommet frem samtidig til Trondheim. Aner ikke når jeg sa at jeg hadde vunnet. Har jeg sagt jeg tror den er like god på grus? Tror uansett ikke det nå lengre. Trodde ikke det flr heller. Men denne økte bakkeklaringen som det hele tiden henvises til så er det også heftige grusveier vi snakker om. Jeg har sikkert uttrykkt meg uklart men intensjonen var bare at det kommer ann på hva man bruker sykkelen til.

Imponerende at du tror jeg egentlig har lyst på en GS, det har du helt rett i. Har og sagt mange ganger at jeg kunne tenkt meg en. Men foreløpig så har jeg så mye igjen å utforske i Europa. Og siden sykkelen min er god nok på disse veiene så klarer jeg meg. Har aldri funnet så dårlige veier at jeg trenger noe annet. Men har lyst til å reise til Armenia og Georgia og ser for meg jeg trenger noe lettere da.
Men hvorfor foreslå kappkjøring hvis du tipper dere er femme samtidig?
Da kunne jeg si at en 125 er like bra som GTR siden jeg vil holde følge i en kappkjøring i Norge og vil være fremme samtidig?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39733
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

jhn skrev: Det er kanskje bare Ducati som opererer med L-motorer, både 2 og 4 cyl.?
Det er ganske få V-motorer som er rettvinklet. Derav betegnelsen L-twin.
Kommer bare på Moto Guzzi og Ducati i farten, jeg... :-k
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

simpson skrev:
ZZR-Erling skrev:Hørte på en Desmosedici som startet opp i Cochem på torgplassen der i Moseldalen..ærlig talt, hørtes ut som om det var noe seriøst løst inni der.
Men den så jævlig bra ut.. :yeyeye
Hehe, jeg hørt den også og det er helt vanvittig, godt nytt år erling :vs
Yes, det skal vi nok klare å enes om, God Nytt År!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Hvis man skal kjøre i skogen så bør man abselutt lese loven om motorisert ferdsel i utmark. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82" onclick="window.open(this.href);return false;


§ 2. (virkeområde).
Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med motordrevet luftfartøy.
Med utmark menes udyrket mark som etter lov om friluftslivet § 1 a første ledd ikke regnes som innmark eller like med innmark. Setervoll, hustomt, engslått, kulturbeite og skogplantefelt som ligger i utmark, regnes i denne lov like med utmark.
Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil.
Med vassdrag menes åpne og islagte elver, bekker og innsjøer.
Loven gjelder ikke landingsplass for luftfartøy når det er gitt konsesjon etter lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart § 7-5.
0 Endret ved lov 20 juni 2003 nr. 45 (ikr. 1 juli 2003 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 712).


§ 4. (tillatelser med hjemmel direkte i loven).
Uten hinder av § 3 er motorferdsel tillatt i forbindelse med:
a) politi-, ambulanse- og redningstjeneste og oppsyns- og tilsynstjeneste etablert med hjemmel i lov,
b) offentlig post- og teletjenester,
c) nødvendig person- og godstransport til og fra faste bosteder og i jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring. Jakt, fangst, fiske og bærsanking reknes ikke som næring i denne forbindelse,
d) forsvarets øvelser, forflytninger og transporter,
e) anlegg og drift av offentlige veger og anlegg,
f) rutetransport som drives med løyve i henhold til yrkestransportloven
Departementet kan ved forskrift gi også andre tillatelser til motorferdsel.
Ferdsel med motorfartøy er tillatt på innsjøer som er 2 kvadratkilometer eller større, på elvestrekninger, og på innsjøer mindre enn 2 kvadratkilometer dersom disse inngår som en del av et farbart vassdrag. Kommunen kan likevel bestemme at ferdsel som nevnt helt eller delvis ikke skal være tillatt.
0 Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 45 (ikr. 1 jan 2003 iflg. res. 20 des 2002 nr. 1695).
Hvem har sagt at du må kjøre i Norge?
Både Sverige og Danmark har helt andre regler enn her hjemme.
Dessuten er det mange hundre mil med grusveier i fjellheimen som lovlig kan kjøres på.
Du snakker om kappkjøring i Norge? Neppe beste plassen siden det like fartsgrense for alle. Eller hvorfor skal du komme først fram fra Stavanger- Trondheim?
Bringisen har aldri antydet at GS er tilnærmet like god på lande/motorvei, men du har sagt at du ikke kan se hva den er bedre på enn ren offroad.

Her er ett sitat fra side 20.


Den er grei.
Jeg har sagt flere ganger at jeg kanskje vurderer en GS type sykkel en gang i fremtiden. Hvis du oppfatter meg som anti gs så har du misforstått. Men jeg mente spørsmålet mitt. Hvis jeg ikke ønsker å kjøre offroad, finnes da noe gs gjør bedre en min? Sånt rent bruksmessig. Er det noe den er bedre til? Er den bedre i regn? Kan man kjøre lengre? Fortere? Billigere vedlikehold? Bedre for pasasjer? Bedre akselrasjon? Større toppfart? Bedre bremser?
Ser allerede den har 11kg mer nyttelast men det komme ann på om det inkluderer veskesett eller ikke og den gar vel litt mer elektroniske hjelpemidler. Og så er det lettere å få vann ut av sylindrene.

Fortell meg gjerne hva som gjør den til en bedre allrounder. Jeg kommer helt sikkert til å bytte til noe annet om et par år. Og prismessig er de i samme klasse
Det var min er finere en din argumentasjonen jeg mente du kunne spare deg for. Ikke hvilke punkter som er bedre.

_________________
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Sist endret av JohnnyTh den 20 Des 2013, 18:34, endret 1 gang

Og på side 26 sier du, sitat

Raseriutbrudd.. Nei nå er du vel litt hårsår. Jeg føler meg ikke rasende. At det er to helt forskjellige sykler kan så være, men de blir jo brukt til det samme. Lange turer. Og jeg har bare prøvd å finne ut hva som gjør en GS til en bedre allround sykkel en for eksempel. min egen GTR som jeg kjenner bedre. Skjønner det hvis man skal krysse Russland eller crosse rundt på traktor veier. Men jeg tviler på at det er det de fleste som kjøper en GS bruker den til. Jeg prøver bare å forstå hva som gjør den så god. Rasende er jeg ikke.
Sitat slutt
_________________
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.




Du har nektet for sammenligne syklene, men di bruker jo GTR som eksempel hele tiden,
Og du indikerer at den er like god på grus, siden grus ikke er offroad.
Kan finne fler eksempler men gidder ikke.
Tror egentlig at du ønsker en GS men forsvarer ditt valg ved å fremheve den og prøve å innbille deg selv og oss at den er like god på alt utenom offroad som du skriver.
Det betyr ikke at GTR er en dårlig sykkel, og tipper den er blant topp tre tourere i verden, men det er en totalt annen sykkeltype enn GS.
Jeg tipper vi hadde kommet frem samtidig til Trondheim. Aner ikke når jeg sa at jeg hadde vunnet. Har jeg sagt jeg tror den er like god på grus? Tror uansett ikke det nå lengre. Trodde ikke det flr heller. Men denne økte bakkeklaringen som det hele tiden henvises til så er det også heftige grusveier vi snakker om. Jeg har sikkert uttrykkt meg uklart men intensjonen var bare at det kommer ann på hva man bruker sykkelen til.

Imponerende at du tror jeg egentlig har lyst på en GS, det har du helt rett i. Har og sagt mange ganger at jeg kunne tenkt meg en. Men foreløpig så har jeg så mye igjen å utforske i Europa. Og siden sykkelen min er god nok på disse veiene så klarer jeg meg. Har aldri funnet så dårlige veier at jeg trenger noe annet. Men har lyst til å reise til Armenia og Georgia og ser for meg jeg trenger noe lettere da.
Men hvorfor foreslå kappkjøring hvis du tipper dere er femme samtidig?
Da kunne jeg si at en 125 er like bra som GTR siden jeg vil holde følge i en kappkjøring i Norge og vil være fremme samtidig?
Stemmer. Og så må du bare vinne hirtshals-roma og så er den like bra :D
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Hvis man skal kjøre i skogen så bør man abselutt lese loven om motorisert ferdsel i utmark. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82" onclick="window.open(this.href);return false;


§ 2. (virkeområde).
Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med motordrevet luftfartøy.
Med utmark menes udyrket mark som etter lov om friluftslivet § 1 a første ledd ikke regnes som innmark eller like med innmark. Setervoll, hustomt, engslått, kulturbeite og skogplantefelt som ligger i utmark, regnes i denne lov like med utmark.
Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil.
Med vassdrag menes åpne og islagte elver, bekker og innsjøer.
Loven gjelder ikke landingsplass for luftfartøy når det er gitt konsesjon etter lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart § 7-5.
0 Endret ved lov 20 juni 2003 nr. 45 (ikr. 1 juli 2003 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 712).


§ 4. (tillatelser med hjemmel direkte i loven).
Uten hinder av § 3 er motorferdsel tillatt i forbindelse med:
a) politi-, ambulanse- og redningstjeneste og oppsyns- og tilsynstjeneste etablert med hjemmel i lov,
b) offentlig post- og teletjenester,
c) nødvendig person- og godstransport til og fra faste bosteder og i jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring. Jakt, fangst, fiske og bærsanking reknes ikke som næring i denne forbindelse,
d) forsvarets øvelser, forflytninger og transporter,
e) anlegg og drift av offentlige veger og anlegg,
f) rutetransport som drives med løyve i henhold til yrkestransportloven
Departementet kan ved forskrift gi også andre tillatelser til motorferdsel.
Ferdsel med motorfartøy er tillatt på innsjøer som er 2 kvadratkilometer eller større, på elvestrekninger, og på innsjøer mindre enn 2 kvadratkilometer dersom disse inngår som en del av et farbart vassdrag. Kommunen kan likevel bestemme at ferdsel som nevnt helt eller delvis ikke skal være tillatt.
0 Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 45 (ikr. 1 jan 2003 iflg. res. 20 des 2002 nr. 1695).
Hvem har sagt at du må kjøre i Norge?
Både Sverige og Danmark har helt andre regler enn her hjemme.
Dessuten er det mange hundre mil med grusveier i fjellheimen som lovlig kan kjøres på.
Du snakker om kappkjøring i Norge? Neppe beste plassen siden det like fartsgrense for alle. Eller hvorfor skal du komme først fram fra Stavanger- Trondheim?
Bringisen har aldri antydet at GS er tilnærmet like god på lande/motorvei, men du har sagt at du ikke kan se hva den er bedre på enn ren offroad.

Her er ett sitat fra side 20.


Den er grei.
Jeg har sagt flere ganger at jeg kanskje vurderer en GS type sykkel en gang i fremtiden. Hvis du oppfatter meg som anti gs så har du misforstått. Men jeg mente spørsmålet mitt. Hvis jeg ikke ønsker å kjøre offroad, finnes da noe gs gjør bedre en min? Sånt rent bruksmessig. Er det noe den er bedre til? Er den bedre i regn? Kan man kjøre lengre? Fortere? Billigere vedlikehold? Bedre for pasasjer? Bedre akselrasjon? Større toppfart? Bedre bremser?
Ser allerede den har 11kg mer nyttelast men det komme ann på om det inkluderer veskesett eller ikke og den gar vel litt mer elektroniske hjelpemidler. Og så er det lettere å få vann ut av sylindrene.

Fortell meg gjerne hva som gjør den til en bedre allrounder. Jeg kommer helt sikkert til å bytte til noe annet om et par år. Og prismessig er de i samme klasse
Det var min er finere en din argumentasjonen jeg mente du kunne spare deg for. Ikke hvilke punkter som er bedre.

_________________
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Sist endret av JohnnyTh den 20 Des 2013, 18:34, endret 1 gang

Og på side 26 sier du, sitat

Raseriutbrudd.. Nei nå er du vel litt hårsår. Jeg føler meg ikke rasende. At det er to helt forskjellige sykler kan så være, men de blir jo brukt til det samme. Lange turer. Og jeg har bare prøvd å finne ut hva som gjør en GS til en bedre allround sykkel en for eksempel. min egen GTR som jeg kjenner bedre. Skjønner det hvis man skal krysse Russland eller crosse rundt på traktor veier. Men jeg tviler på at det er det de fleste som kjøper en GS bruker den til. Jeg prøver bare å forstå hva som gjør den så god. Rasende er jeg ikke.
Sitat slutt
_________________
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Så er ikke fartsgrense der? Sist jeg kjørte i Danmark var den 130 :-k


Du har nektet for sammenligne syklene, men di bruker jo GTR som eksempel hele tiden,
Og du indikerer at den er like god på grus, siden grus ikke er offroad.
Kan finne fler eksempler men gidder ikke.
Tror egentlig at du ønsker en GS men forsvarer ditt valg ved å fremheve den og prøve å innbille deg selv og oss at den er like god på alt utenom offroad som du skriver.
Det betyr ikke at GTR er en dårlig sykkel, og tipper den er blant topp tre tourere i verden, men det er en totalt annen sykkeltype enn GS.
Jeg tipper vi hadde kommet frem samtidig til Trondheim. Aner ikke når jeg sa at jeg hadde vunnet. Har jeg sagt jeg tror den er like god på grus? Tror uansett ikke det nå lengre. Trodde ikke det flr heller. Men denne økte bakkeklaringen som det hele tiden henvises til så er det også heftige grusveier vi snakker om. Jeg har sikkert uttrykkt meg uklart men intensjonen var bare at det kommer ann på hva man bruker sykkelen til.

Imponerende at du tror jeg egentlig har lyst på en GS, det har du helt rett i. Har og sagt mange ganger at jeg kunne tenkt meg en. Men foreløpig så har jeg så mye igjen å utforske i Europa. Og siden sykkelen min er god nok på disse veiene så klarer jeg meg. Har aldri funnet så dårlige veier at jeg trenger noe annet. Men har lyst til å reise til Armenia og Georgia og ser for meg jeg trenger noe lettere da.
Men hvorfor foreslå kappkjøring hvis du tipper dere er femme samtidig?
Da kunne jeg si at en 125 er like bra som GTR siden jeg vil holde følge i en kappkjøring i Norge og vil være fremme samtidig?
Stemmer. Og så må du bare vinne hirtshals-roma og så er den like bra :D

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Siste jeg kjørte Danmark /Tyskland /Holland var det stort sett fartsgrener.
Regner med at de gjelder i utlandet som i Norge ved kappkjøring, eller?
Du har er rar måte å diskutere på synes jeg, ser at Bringisen også sliter litt med måten du framlegger ting på for så å tåkelegge det, eller uten å oppgi det på tenker på som du husker fra andre diskusjoner mens du sitere innlegg.
Mulig det bare er meg men tviler litt på det :-k

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:Siste jeg kjørte Danmark /Tyskland /Holland var det stort sett fartsgrener.
Regner med at de gjelder i utlandet som i Norge ved kappkjøring, eller?
Du har er rar måte å diskutere på synes jeg, ser at Bringisen også sliter litt med måten du framlegger ting på for så å tåkelegge det, eller uten å oppgi det på tenker på som du husker fra andre diskusjoner mens du sitere innlegg.
Mulig det bare er meg men tviler litt på det :-k
Jeg var nedover i sommer og er jo endel strekk enda med fri fart. Lurt å ikke velge ruter med fartsgrense hvis man skal kappkjøre. Men det hadde jo vært endel av utfordringen.

Var vel egentlig ikke så seriøst ment. Var bare for å understreke at alt kommer ann på hva man vil bruke den til.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Det e en viss sjangs for at når jeg når igjen en blå R1200GSw, vil jeg gire ned ett hakk og ett hakk til rett på siden av den, og gi fullt :knegg

:terge


...men jeg tar gjerne en kopp kaffe "oppi bakken" med vedkommende :-)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:Siste jeg kjørte Danmark /Tyskland /Holland var det stort sett fartsgrener.
Regner med at de gjelder i utlandet som i Norge ved kappkjøring, eller?
Du har er rar måte å diskutere på synes jeg, ser at Bringisen også sliter litt med måten du framlegger ting på for så å tåkelegge det, eller uten å oppgi det på tenker på som du husker fra andre diskusjoner mens du sitere innlegg.
Mulig det bare er meg men tviler litt på det :-k
Jeg var nedover i sommer og er jo endel strekk enda med fri fart. Lurt å ikke velge ruter med fartsgrense hvis man skal kappkjøre. Men det hadde jo vært endel av utfordringen.

Var vel egentlig ikke så seriøst ment. Var bare for å understreke at alt kommer ann på hva man vil bruke den til.
Ja jeg ble litt satt ut om du virkelig mente å utfordre en GS til kappkjøring mot en GTR på motorvei. Hvis dette var en aktivitet man drev med til dagen , så ville man selvfølgelig ikke valgt en allroad sykkel.
Dessuten må jeg ærlig talt si at jeg ikke ser helt "problemet" heller.
For det første så er du veldig oppe med pekefingeren til meg med lovdata om kjøring i uberørt utmark , mens du på andre siden oppfordrer til å bryte fartsgrensen til de grader.
Sist jeg kjørte Norge - Danmark - England (med båt fra Esjberg) - Frankrike - Nederland - Belgia -Tyskland -Danmark - Norge så var det ikke et sted på motorvei/autobahn fartsgrensen var over 130 km/t.
Dessuten var det mange kameraer med fartsovervåking å se. Jeg vet at det enda finnes veistrekninger i Tyskland med fri fart , men de er jaggu ikke mange.
Jeg har også forstått det slik at EU jobber aktivt for å få alle veier i Tyskland hastighetsbegrenset til 130 km/t max.

Likevel skjønner jeg hva du mener , jeg husker godt på 80-90 tallet hvor befriende det var å få testet toppfarten med en gang man kom til Tyskland.
Men jeg er ikke der lenger. Om min sykkel klarer 220 km/t og en annen klarer 300 km/t så er det helt irrelevant. Selvfølgelig skal jeg ikke si at jeg alltid holder fartsgrensen på 130 km/t , men sjelden over 150 km/t. Min erfaring er at det rett og slett blir stressende å ligge i venstrefeltet å stange i bilene foran for å komme forbi.
Tilslutt , vil jeg da påstå at denne egenskapen med svært høy toppfart er en av de egenskapene man får aller sjelden bruk for. Hvor mange ganger i løpet av en sesong vil man ligge i lengre tid over 150 km/t.
Har man dreiemoment og mellomakselerasjon som holder mål , vil man etter min mening komme langt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Det e en viss sjangs for at når jeg når igjen en blå R1200GSw, vil jeg gire ned ett hakk og ett hakk til rett på siden av den, og gi fullt :knegg

:terge


...men jeg tar gjerne en kopp kaffe "oppi bakken" med vedkommende :-)
Det hadde brydd meg svært lite å bli frakjørt av en K1300S på motorveien , men det regner jeg med at du allerede vet. ;-)
Nå er jo den slags aktiviteter lite aktuelt også , det har vel i alle fall jeg nevnt opp til flere ganger.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Når det er så mye snakk om kappkjøring på motorveiene mellom GTR , K1300S og en hele tiden utfordret gladiator som GS.

Så kan jo man spørre seg om en GS kunne utfordre en GTR , eller K1300S til slike tumulter som dette. Her med en lettmontert veltebøyle til et par tre tusen.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=gjq7kxAf82k[/video]
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Idag er hodet litt klarer, mulig det hadde med et moderal alkoholinntak igår å gjøre. Selv om ikke kroppen føler seg helt topp.

Jeg har nok sikkert vært litt uklar. Og det virker nok som jeg angriper adv klassen. Og det er egentlig ikke meningen. Kun av egoistiske grunner. For meg er sykkel 33% kjøre sykkel og 67% reise. Det er skjeldent jeg tar sykkelen bare for å kjøre en tur. Når jeg setter meg på sykkelen så er det somregel for at jeg skal et sted. Og derfor er jeg oppriktig intresert i hva som gjør jobben best for meg. Pr dags dato har jeg en sykkel som gjør jobben perfekt, men det betyr ikke at jeg er på utkikk etter noe bedre. Alle kritiske spørsmål fra meg har bakgrunn i dette. Og jeg har slitt med å forstå hva som gjør adv klassen så populær. Siden jeg som sikkert mange andre adv eiere ikke kjører offroad.

Jeg har reist mye i Norge(i regn) og mye av Nord Europa både med bil og mc. Men kun på vei. Offroad turen i Tyrkia gav mersmak og ser det blir opplyst at det er tillatt i Svergie og Danmark. Jeg har vært endel i Danmark i regi av forsvaret og ser ikke helt for meg at Danmark er et så spennende land å kjøre offroad i. De helt store vilmarksområdene har jeg ikke sett, selv ikke i det Danske forsvarets øvelsesområder:) men svergie har sikkert endel spennende områder.

Jeg er vel mest intresert i historie og kulturhistorie, dermed oppsøker jeg steder mennesker har etterlatt seg spor og jeg bruker ikke sykkel og bil nødvendigvis for de store naturopplevelsene. Selv om det er en bonus. Har aldri opplevd å ikke kunne reise et sted for det ikke går vei det. Men det finnes helt sikkert. Jeg får sette det på en liste når det dukker opp.

Til våren skal jeg helt sikkert prøve en GS og andre i denne klassen, så får jeg vurdere om de gjør jobben bedre for min del.

Håper dette forklarer mine kritiske spørsmål, spesielt til GS eiere.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
simpson skrev:Siste jeg kjørte Danmark /Tyskland /Holland var det stort sett fartsgrener.
Regner med at de gjelder i utlandet som i Norge ved kappkjøring, eller?
Du har er rar måte å diskutere på synes jeg, ser at Bringisen også sliter litt med måten du framlegger ting på for så å tåkelegge det, eller uten å oppgi det på tenker på som du husker fra andre diskusjoner mens du sitere innlegg.
Mulig det bare er meg men tviler litt på det :-k
Jeg var nedover i sommer og er jo endel strekk enda med fri fart. Lurt å ikke velge ruter med fartsgrense hvis man skal kappkjøre. Men det hadde jo vært endel av utfordringen.

Var vel egentlig ikke så seriøst ment. Var bare for å understreke at alt kommer ann på hva man vil bruke den til.
Ja jeg ble litt satt ut om du virkelig mente å utfordre en GS til kappkjøring mot en GTR på motorvei. Hvis dette var en aktivitet man drev med til dagen , så ville man selvfølgelig ikke valgt en allroad sykkel.
Dessuten må jeg ærlig talt si at jeg ikke ser helt "problemet" heller.
For det første så er du veldig oppe med pekefingeren til meg med lovdata om kjøring i uberørt utmark , mens du på andre siden oppfordrer til å bryte fartsgrensen til de grader.
Sist jeg kjørte Norge - Danmark - England (med båt fra Esjberg) - Frankrike - Nederland - Belgia -Tyskland -Danmark - Norge så var det ikke et sted på motorvei/autobahn fartsgrensen var over 130 km/t.
Dessuten var det mange kameraer med fartsovervåking å se. Jeg vet at det enda finnes veistrekninger i Tyskland med fri fart , men de er jaggu ikke mange.
Jeg har også forstått det slik at EU jobber aktivt for å få alle veier i Tyskland hastighetsbegrenset til 130 km/t max.

Likevel skjønner jeg hva du mener , jeg husker godt på 80-90 tallet hvor befriende det var å få testet toppfarten med en gang man kom til Tyskland.
Men jeg er ikke der lenger. Om min sykkel klarer 220 km/t og en annen klarer 300 km/t så er det helt irrelevant. Selvfølgelig skal jeg ikke si at jeg alltid holder fartsgrensen på 130 km/t , men sjelden over 150 km/t. Min erfaring er at det rett og slett blir stressende å ligge i venstrefeltet å stange i bilene foran for å komme forbi.
Tilslutt , vil jeg da påstå at denne egenskapen med svært høy toppfart er en av de egenskapene man får aller sjelden bruk for. Hvor mange ganger i løpet av en sesong vil man ligge i lengre tid over 150 km/t.
Har man dreiemoment og mellomakselerasjon som holder mål , vil man etter min mening komme langt.
Husker ikke at jeg har oppfordret deg til å bryte fartsgrenser. En del av utfordringen med en sånn tur er jo å planlegge ruten så man finner gunstige fartsgrenser. Rart at du ikke fant fri fart på autobahn 2, mener å huske jeg har sett fri fart skiltet når jeg har kjørt Frankrike-belgia- nederland-tyskland. 25% av tysk autobahn har fri fart idag.
En annen ting når det gjelder sånt kappløp er jo at det er mange andre ting som spiller inn. Topphastighet er ikke eneste faktoren. Komfort, drivstoffhastighet i høye hastigheter og tank kapasitet er veldig viktige faktorer. GS har jo mye større tank og tjener endel på det, men hva er forbruket i 150km/t? Hvis man raser avsted i 200+ så bruker man opp mye av forspranget på å fylle bensin :-)

Var ikke ment å løfte en pekefinger til deg Bringisen. Ville bare advare deg. Bøtene for motorisert ferdsel i utmark er høye. 15-20 000kr er vanlig. Så du kan bli tatt et par ganger på motorveien for samme pengene.

Tror vi er veldig like på mye, jeg synes det er morro å kjøre fort på god vei og du vil kjøre fort på grusvei. Jeg tar det gjerne litt roligere på grusvei. Synes det er morro å kjøre fort på grusvei med bil, men jeg har kjøpt helt feil bil. A6 er veldig understyrt på grus :-k
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:Det e en viss sjangs for at når jeg når igjen en blå R1200GSw, vil jeg gire ned ett hakk og ett hakk til rett på siden av den, og gi fullt :knegg

:terge


...men jeg tar gjerne en kopp kaffe "oppi bakken" med vedkommende :-)
Det hadde brydd meg svært lite å bli frakjørt av en K1300S på motorveien , men det regner jeg med at du allerede vet. ;-)
Nå er jo den slags aktiviteter lite aktuelt også , det har vel i alle fall jeg nevnt opp til flere ganger.
Jeg tenkte nu mellom hårnålene da, men du blir med å tar kaffen vel?

Svar