Hva er den beste sykkelen?
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Hva er den beste sykkelen?
enlig Motorcycle-USA er BMW HP4 den beste sykkelen i 2013
i slutten av denne video [video]http://www.youtube.com/watch?v=hf2yyi0i ... XxDFZxSJtw[/video]
i slutten av denne video [video]http://www.youtube.com/watch?v=hf2yyi0i ... XxDFZxSJtw[/video]
Re: Hva er den beste sykkelen?
Kanskje vi skulle snart begynne å definere hva vi diskuterer snart? Feks..beste MC til alpeturer kombinert med turingkjøring i Norge.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Vel , jeg har i alle fall etter beste evne prøvd å forklare hvorfor jeg synes ADV sykkel og GS spesielt er et svært godt redskap. :-)åJohnnyTh skrev:Idag er hodet litt klarer, mulig det hadde med et moderal alkoholinntak igår å gjøre. Selv om ikke kroppen føler seg helt topp.
Jeg har nok sikkert vært litt uklar. Og det virker nok som jeg angriper adv klassen. Og det er egentlig ikke meningen. Kun av egoistiske grunner. For meg er sykkel 33% kjøre sykkel og 67% reise. Det er skjeldent jeg tar sykkelen bare for å kjøre en tur. Når jeg setter meg på sykkelen så er det somregel for at jeg skal et sted. Og derfor er jeg oppriktig intresert i hva som gjør jobben best for meg. Pr dags dato har jeg en sykkel som gjør jobben perfekt, men det betyr ikke at jeg er på utkikk etter noe bedre. Alle kritiske spørsmål fra meg har bakgrunn i dette. Og jeg har slitt med å forstå hva som gjør adv klassen så populær. Siden jeg som sikkert mange andre adv eiere ikke kjører offroad.
Jeg har reist mye i Norge(i regn) og mye av Nord Europa både med bil og mc. Men kun på vei. Offroad turen i Tyrkia gav mersmak og ser det blir opplyst at det er tillatt i Svergie og Danmark. Jeg har vært endel i Danmark i regi av forsvaret og ser ikke helt for meg at Danmark er et så spennende land å kjøre offroad i. De helt store vilmarksområdene har jeg ikke sett, selv ikke i det Danske forsvarets øvelsesområder:) men svergie har sikkert endel spennende områder.
Jeg er vel mest intresert i historie og kulturhistorie, dermed oppsøker jeg steder mennesker har etterlatt seg spor og jeg bruker ikke sykkel og bil nødvendigvis for de store naturopplevelsene. Selv om det er en bonus. Har aldri opplevd å ikke kunne reise et sted for det ikke går vei det. Men det finnes helt sikkert. Jeg får sette det på en liste når det dukker opp.
Til våren skal jeg helt sikkert prøve en GS og andre i denne klassen, så får jeg vurdere om de gjør jobben bedre for min del.
Håper dette forklarer mine kritiske spørsmål, spesielt til GS eiere.
Men som du selv sier mange ganger , er at du har en sykkel som gjør jobben som trengs for deg perfekt "Pr dags dato har jeg en sykkel som gjør jobben perfekt". Og da blir det vanskelig å komme med noe som gjør en bedre jobb enn perfekt , selv om du i utgangspunktet sier "men det betyr ikke at jeg er på utkikk etter noe bedre".
Hvis du skal forsøke alle de oppgavene som vi har diskutert her eller få testet en GS på autobahn , så tror jeg det blir vanskelig. Vet ikke om noen låner bort en GS så lenge.
Derfor mener jeg ofte at en prøvekjøring på et par timer hos en forhandler ikke er nok til å vise hva en sykkel er god for. Jeg tok en sjanse med å kjøpe en to år gammel R1200GS i 2008 og ble overbevist gjennom et par sesonger. Siden jeg har en etter manges syn sykelig trang til å ha noe helt nytt som ingen andre har eid , kjøpte jeg ny GS i 2011. Da en F800GS , jeg var virkelig fornøyd med den også , men mye vil ha mer ( ikke en god egenskap), så ble jeg så forelsket i den nye R1200GSW (ja....selv om jeg ikke har prøvekjørt

Men jeg forstår din engstelse til ADV klassen , som i utgangspunktet virker som en helt annen klasse enn Sporttourerne. Så kritiske spørsmål er forståelige så lenge det ikke er hakk i platen og hvis man later som at man ikke forstår hva som blir sagt.
Ingen kan si at en GS er bedre for deg enn en GTR , selv om den er det for mange. Denne tråden har jo bevist hvor forskjellig vi setter forskjellige egenskaper. Det som gjør at så mange velger ADV klasen er jo nettopp at man vil ha litt av hvert. Man vil ikke bare ha en sykkel som er svært godt til noe , men en sykkel som er god nok til det meste.
Håper du får deg en ærlig og lang test av en GS til våren og at du er helt ærlig med deg selv

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Det er vel like udefinert som hva vi synes.ZZR-Erling skrev:Kanskje vi skulle snart begynne å definere hva vi diskuterer snart? Feks..beste MC til alpeturer kombinert med turingkjøring i Norge.
Jeg har jo ikke lagt skjul på at "den beste sykkelen" er den som takler alt på en best mulig måte. Men nå har jeg også hakk i platen


2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Ooja , det var det du mente. Ja da er nok sikkert ikke jeg rette mannen til å bevise hva en GS kan, der hadde nok du vunnet selv om jeg ble utstyrt med en S1000RRZZR-Erling skrev:Jeg tenkte nu mellom hårnålene da, men du blir med å tar kaffen vel?Bringisen skrev:Det hadde brydd meg svært lite å bli frakjørt av en K1300S på motorveien , men det regner jeg med at du allerede vet.ZZR-Erling skrev:Det e en viss sjangs for at når jeg når igjen en blå R1200GSw, vil jeg gire ned ett hakk og ett hakk til rett på siden av den, og gi fullt![]()
![]()
...men jeg tar gjerne en kopp kaffe "oppi bakken" med vedkommende :-)![]()
Nå er jo den slags aktiviteter lite aktuelt også , det har vel i alle fall jeg nevnt opp til flere ganger.

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg føler at jeg mer enn normalt, og nokså pirkete, må velge hvor jeg stanser en R1200GS. De er svært høye..det er fint i fart, men ikke ved stans...hoff. Jeg er 1840 høy og 93. Er deilig med K1300S å få beina ordentlig ned der man helst vil stoppe! Skjønner godt hvorfor alle velger veltebøyler.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Det må vel være et problem i ulendt tereng? Jeg veltet nesten GTR'en i Split ved stans i et veikryss. Under høyrebenet var det en vannpytt som var dypere enn beregnet.ZZR-Erling skrev:Jeg føler at jeg mer enn normalt, og nokså pirkete, må velge hvor jeg stanser en R1200GS. De er svært høye..det er fint i fart, men ikke ved stans...hoff. Jeg er 1840 høy og 93. Er deilig med K1300S å få beina ordentlig ned der man helst vil stoppe! Skjønner godt hvorfor alle velger veltebøyler.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg vil også si HP4 for årets sykkel!
Kanskje den mest komfortable sportsykkelen, klasseledende motor, demperteknologi som fungerer svært godt for gatebruk og høy status.
Dog er den noe dyr iforhold til hva en får..
Hadde nok blitt mitt valg hvis jeg ikke skulle kjørt så mye bane!
Kanskje den mest komfortable sportsykkelen, klasseledende motor, demperteknologi som fungerer svært godt for gatebruk og høy status.
Dog er den noe dyr iforhold til hva en får..
Hadde nok blitt mitt valg hvis jeg ikke skulle kjørt så mye bane!
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
Re: Hva er den beste sykkelen?
Litt snever diskusjon dette.
Mine 2 siste sykler er begge BMW. Hadde K1300S før GS1200 Adventure. Så jeg kan pårope meg erfaring fra begge vil jeg påstå.
Begge syklene er gode til sitt bruk, bare at ADV'en kan gasses på i hundreogørti på grusveier. Og dette gjelder nok sikkert de fleste sykler fra omtrent alle leverandører. Og jeg kan love at det ikke er billigere å gå på tryne med en ADV enn en plastikkbelagt rekkefirer.
På K1300S passerte jeg 200 km/t hver gang jeg svingte ut på hovedveien. Blir lei av dette og etterhvert :-)
På min nåværende GSA har jeg aldri vært over 175 km/t. Og det føles like bra.
Har en følelse av at den neste "beste" sykkelen min ikke blir en jeg har hatt før.
Har også en litt eldre årgang i garasjen, 1981 Z1000 som jeg startet hin dagen etter full overhaling av motor. Har spandert nye flatsideforgassere på henne og tenkte at det blir nok litt kinning på starteren før hun sviver. Hadde ikke før trykket på knappen før motoren sveiv som en klokke
Og den lyden som kommer fra Mikuni RS forgassere er det ingen av mine 300tusenkroner sykler som har vært i nærheten av å gi. Har aldri opplevd etter feks en vinterlagring av sykkel at den starter etter et tørn på starteren.
Så å utrope en sykkel til den "beste" blir litt fjortis tankegang, syntes jeg! Men kom gjerne med noen alternativer. Bare det ikke er de 3 til 4 alternativene som er nevnt i denne tråden så langt. De har vært nok omtalt nå.
Men det er jo en pms tråd, så egentlig er det vel bare bullshit alt som skrives her :-)
Ps, skrevetvpå nettbrett hvor jeg ser kun 3 linjer av gangen. Så sammenhengen kunne nok vært bedre - hehe
Sent from my SM-T310 using Tapatalk
Mine 2 siste sykler er begge BMW. Hadde K1300S før GS1200 Adventure. Så jeg kan pårope meg erfaring fra begge vil jeg påstå.
Begge syklene er gode til sitt bruk, bare at ADV'en kan gasses på i hundreogørti på grusveier. Og dette gjelder nok sikkert de fleste sykler fra omtrent alle leverandører. Og jeg kan love at det ikke er billigere å gå på tryne med en ADV enn en plastikkbelagt rekkefirer.
På K1300S passerte jeg 200 km/t hver gang jeg svingte ut på hovedveien. Blir lei av dette og etterhvert :-)
På min nåværende GSA har jeg aldri vært over 175 km/t. Og det føles like bra.
Har en følelse av at den neste "beste" sykkelen min ikke blir en jeg har hatt før.
Har også en litt eldre årgang i garasjen, 1981 Z1000 som jeg startet hin dagen etter full overhaling av motor. Har spandert nye flatsideforgassere på henne og tenkte at det blir nok litt kinning på starteren før hun sviver. Hadde ikke før trykket på knappen før motoren sveiv som en klokke

Så å utrope en sykkel til den "beste" blir litt fjortis tankegang, syntes jeg! Men kom gjerne med noen alternativer. Bare det ikke er de 3 til 4 alternativene som er nevnt i denne tråden så langt. De har vært nok omtalt nå.
Men det er jo en pms tråd, så egentlig er det vel bare bullshit alt som skrives her :-)
Ps, skrevetvpå nettbrett hvor jeg ser kun 3 linjer av gangen. Så sammenhengen kunne nok vært bedre - hehe
Sent from my SM-T310 using Tapatalk
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hva er den beste sykkelen?
Spot onBergen skrev: Så å utrope en sykkel til den "beste" blir litt fjortis tankegang, syntes jeg!
------------------------------
Men det er jo en pms tråd, så egentlig er det vel bare bullshit alt som skrives her :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Ja dette er et kjent problem med høye sykler og høy bakkeklaring. Jeg har ennå ikke veltet syklene mine på grunn av dette ,men treffer man uheldigvis en dump med begge hjulene plassert på to humper , da har man et problemZZR-Erling skrev:Jeg føler at jeg mer enn normalt, og nokså pirkete, må velge hvor jeg stanser en R1200GS. De er svært høye..det er fint i fart, men ikke ved stans...hoff. Jeg er 1840 høy og 93. Er deilig med K1300S å få beina ordentlig ned der man helst vil stoppe! Skjønner godt hvorfor alle velger veltebøyler.

Mulig jeg har unngått dette på grunn av at jeg er forberedt , men det er da betryggende å vite at ikke sykkelen blir skadet om uhellet skulle være ute.
Verre er det kanskje at man må ta av last og vesker for å få sykkelen opp igjen.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Nå må ikke du forsøke, (for umulig er det nok), å lede noen på rett spor her. Nå har vi en skikkelig fin PMS-tråd med både bullshit, hvem skrev hva, og min er bedre enn din uansett her nu, så!Bergen skrev:Litt snever diskusjon dette.
Mine 2 siste sykler er begge BMW. Hadde K1300S før GS1200 Adventure. Så jeg kan pårope meg erfaring fra begge vil jeg påstå.
Begge syklene er gode til sitt bruk, bare at ADV'en kan gasses på i hundreogørti på grusveier. Og dette gjelder nok sikkert de fleste sykler fra omtrent alle leverandører. Og jeg kan love at det ikke er billigere å gå på tryne med en ADV enn en plastikkbelagt rekkefirer.
På K1300S passerte jeg 200 km/t hver gang jeg svingte ut på hovedveien. Blir lei av dette og etterhvert :-)
På min nåværende GSA har jeg aldri vært over 175 km/t. Og det føles like bra.
Har en følelse av at den neste "beste" sykkelen min ikke blir en jeg har hatt før.
Har også en litt eldre årgang i garasjen, 1981 Z1000 som jeg startet hin dagen etter full overhaling av motor. Har spandert nye flatsideforgassere på henne og tenkte at det blir nok litt kinning på starteren før hun sviver. Hadde ikke før trykket på knappen før motoren sveiv som en klokkeOg den lyden som kommer fra Mikuni RS forgassere er det ingen av mine 300tusenkroner sykler som har vært i nærheten av å gi. Har aldri opplevd etter feks en vinterlagring av sykkel at den starter etter et tørn på starteren.
Så å utrope en sykkel til den "beste" blir litt fjortis tankegang, syntes jeg! Men kom gjerne med noen alternativer. Bare det ikke er de 3 til 4 alternativene som er nevnt i denne tråden så langt. De har vært nok omtalt nå.
Men det er jo en pms tråd, så egentlig er det vel bare bullshit alt som skrives her :-)
Ps, skrevetvpå nettbrett hvor jeg ser kun 3 linjer av gangen. Så sammenhengen kunne nok vært bedre - hehe
Sent from my SM-T310 using Tapatalk

- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Da er det trist å se hvor mange fjortiser det er her inneSuperMorten skrev:Spot onBergen skrev: Så å utrope en sykkel til den "beste" blir litt fjortis tankegang, syntes jeg!
------------------------------
Men det er jo en pms tråd, så egentlig er det vel bare bullshit alt som skrives her :-)
Sent from my iPhone using Tapatalk



2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Interessant å høre. Mener du at den tryningen du sikkert tenker på med GSA hadde blitt like kostbar om man hadde hatt samme trynings med K1300S'en du hadde ? Er ikke en slik kåpe ganske kostbar tenker også litt på lykt, speil og radiator. Ser bare litt mer kostbar ut på K1300S.Bergen skrev:Litt snever diskusjon dette.
Mine 2 siste sykler er begge BMW. Hadde K1300S før GS1200 Adventure. Så jeg kan pårope meg erfaring fra begge vil jeg påstå.
Begge syklene er gode til sitt bruk, bare at ADV'en kan gasses på i hundreogørti på grusveier. Og dette gjelder nok sikkert de fleste sykler fra omtrent alle leverandører. Og jeg kan love at det ikke er billigere å gå på tryne med en ADV enn en plastikkbelagt rekkefirer.
På K1300S passerte jeg 200 km/t hver gang jeg svingte ut på hovedveien. Blir lei av dette og etterhvert :-)
På min nåværende GSA har jeg aldri vært over 175 km/t. Og det føles like bra.
Har en følelse av at den neste "beste" sykkelen min ikke blir en jeg har hatt før.
Har også en litt eldre årgang i garasjen, 1981 Z1000 som jeg startet hin dagen etter full overhaling av motor. Har spandert nye flatsideforgassere på henne og tenkte at det blir nok litt kinning på starteren før hun sviver. Hadde ikke før trykket på knappen før motoren sveiv som en klokkeOg den lyden som kommer fra Mikuni RS forgassere er det ingen av mine 300tusenkroner sykler som har vært i nærheten av å gi. Har aldri opplevd etter feks en vinterlagring av sykkel at den starter etter et tørn på starteren.
Så å utrope en sykkel til den "beste" blir litt fjortis tankegang, syntes jeg! Men kom gjerne med noen alternativer. Bare det ikke er de 3 til 4 alternativene som er nevnt i denne tråden så langt. De har vært nok omtalt nå.
Men det er jo en pms tråd, så egentlig er det vel bare bullshit alt som skrives her :-)
Ps, skrevetvpå nettbrett hvor jeg ser kun 3 linjer av gangen. Så sammenhengen kunne nok vært bedre - hehe
Sent from my SM-T310 using Tapatalk
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Hvordan vil du sammenligne de to mtp komfort og kjøre/sving-egenskaper på landevei med litt krappe svinger ... og ellers?Bergen skrev:Litt snever diskusjon dette.
Mine 2 siste sykler er begge BMW. Hadde K1300S før GS1200 Adventure. Så jeg kan pårope meg erfaring fra begge vil jeg påstå.