Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen, hva er forbruket på en 1200 GS ved 150km/t på motorvei?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
Bergen skrev:Litt snever diskusjon dette.
Mine 2 siste sykler er begge BMW. Hadde K1300S før GS1200 Adventure. Så jeg kan pårope meg erfaring fra begge vil jeg påstå.
Begge syklene er gode til sitt bruk, bare at ADV'en kan gasses på i hundreogørti på grusveier. Og dette gjelder nok sikkert de fleste sykler fra omtrent alle leverandører. Og jeg kan love at det ikke er billigere å gå på tryne med en ADV enn en plastikkbelagt rekkefirer.
På K1300S passerte jeg 200 km/t hver gang jeg svingte ut på hovedveien. Blir lei av dette og etterhvert :-)
På min nåværende GSA har jeg aldri vært over 175 km/t. Og det føles like bra.

Har en følelse av at den neste "beste" sykkelen min ikke blir en jeg har hatt før.

Har også en litt eldre årgang i garasjen, 1981 Z1000 som jeg startet hin dagen etter full overhaling av motor. Har spandert nye flatsideforgassere på henne og tenkte at det blir nok litt kinning på starteren før hun sviver. Hadde ikke før trykket på knappen før motoren sveiv som en klokke ;-) Og den lyden som kommer fra Mikuni RS forgassere er det ingen av mine 300tusenkroner sykler som har vært i nærheten av å gi. Har aldri opplevd etter feks en vinterlagring av sykkel at den starter etter et tørn på starteren.

Så å utrope en sykkel til den "beste" blir litt fjortis tankegang, syntes jeg! Men kom gjerne med noen alternativer. Bare det ikke er de 3 til 4 alternativene som er nevnt i denne tråden så langt. De har vært nok omtalt nå.

Men det er jo en pms tråd, så egentlig er det vel bare bullshit alt som skrives her :-)

Ps, skrevetvpå nettbrett hvor jeg ser kun 3 linjer av gangen. Så sammenhengen kunne nok vært bedre - hehe

Sent from my SM-T310 using Tapatalk
Interessant å høre. Mener du at den tryningen du sikkert tenker på med GSA hadde blitt like kostbar om man hadde hatt samme trynings med K1300S'en du hadde ? Er ikke en slik kåpe ganske kostbar tenker også litt på lykt, speil og radiator. Ser bare litt mer kostbar ut på K1300S.
Bare et lite sidespor. Jeg tryna en gang for lenge siden med en GSX750es. Den har halvkåpe. Jeg skadet kåpen litt og bulk i tanken, men desverre skadet jeg og motoren ganske mye, og den var ikke kjørbar etterpå. Han som kjøpte ZZR min tryna to uker etterpå. Masse plast skader, men motor var uskadet bak plasten. Og den var kjørbar etterpå. Plasten ser dyr ut men jaggu kan andre ting og være dyrt.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Denne her er ei skikkelig multipurpose børse:

http://www.motorcycledaily.com/2013/12/ ... de-review/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Bilde

Når det gjelder hva som for mange funker best på landeveien, viser linken følgende interessante informajon:

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Bringisen, hva er forbruket på en 1200 GS ved 150km/t på motorvei?
Hakke peiling :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:Bringisen, hva er forbruket på en 1200 GS ved 150km/t på motorvei?
Det var vel det mest ærlige svaret i denne tråden :vs
Men hva med de tidligere GS modellene du har hatt. Hva har de brukt på motorvei?

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Denne her er ei skikkelig multipurpose børse:

http://www.motorcycledaily.com/2013/12/ ... de-review/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Bilde

Når det gjelder hva som for mange funker best på landeveien, viser linken følgende interessante informajon:

Bilde
Amen til dette :[-o< Endelig en fin oppstilling av harde fakta som jeg har bedyret er viktigere en høyest mulig toppeffekt. Jeg fikk vel "kjeft" for å ha ment noe slikt "tull" i PMS tråden fra i fjor.
Synes det er mye bedre med en motor som har mer kraft i mellomregisteret enn i toppregisteret. Kanskje ikke like inspirerende, men virkelig deilig ( etter min mening)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
gorbys
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Legg inn av gorbys »

ZZR-Erling skrev:Denne her er ei skikkelig multipurpose børse:

Fikk plutselig lyst på! :-D

Enda et lite sidespor; er det bare meg eller er det ikke noe vettug lyd av nyere sykler?
Jeg tenker på det "Bergen" skrev ang lyden av en gammel forgassermatet motor. Til sammenligning har jeg jo en gammal gs og den hører man på tomgang. Skikkelig motorlyd og ikke bare sånn høyfrekvent sus man finner på nyere sykler.
Vann vs luftkjøling har vel mye å si her.

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
Men hva med de tidligere GS modellene du har hatt. Hva har de brukt på motorvei?
Huff :redface Må nok en gang være ærlig å si at jeg aldri har målt forbruket på noen av mine kjøretøy , enten det er MC, bil eller båt. Ikke det at jeg er fullskjeten i penger , det er jeg langt i fra. Men jeg har ikke tenkt så mye over det , fyller tanken når den er tom. Eneste jeg vet er det jeg leser fra tester og fra fabrikantene, og i forholdt til konkurrenter skal den ikke være særlig tørst.

Brukeravatar
JRO
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013

Legg inn av JRO »

hakhap skrev:enlig Motorcycle-USA er BMW HP4 den beste sykkelen i 2013

i slutten av denne video [video]http://www.youtube.com/watch?v=hf2yyi0i ... XxDFZxSJtw[/video]
Så at Ducati Multistradaen tok prisen for beste Street Bike 2013 i denne kåringen. Fint å se at Ducatien blir anerkjent.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
Huff :redface Må nok en gang være ærlig å si at jeg aldri har målt forbruket på noen av mine kjøretøy , enten det er MC, bil eller båt. Ikke det at jeg er fullskjeten i penger , det er jeg langt i fra. Men jeg har ikke tenkt så mye over det , fyller tanken når den er tom. Eneste jeg vet er det jeg leser fra tester og fra fabrikantene, og i forholdt til konkurrenter skal den ikke være særlig tørst.
Du har et poeng der. Det koster det det koster. Jeg brukte 10 000kr på drivstoff på den ene turen i sommer. Og selv om høyere forbruk hadde betydd mer penger så hadde det blitt samme turen. Jeg tenkte mer i forhold til hvor ofte man må fylle. Ville tro at den mer høyreiste GS bruker mer drivstoff i høy fart en en tilsvarende sportstourer. Selv om de ellers har samme forbruket.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
Har 0,48 i snitt på min. Forbruket i motorveifart øker nok en god del - ca. 0,65 i 130km/t + tre prikker og 4900 i bot. :redface

I 150 har jeg ikke målt...
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

poulet_cavalier skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
Har 0,48 i snitt på min. Forbruket i motorveifart øker nok en god del - ca. 0,65 i 130km/t + tre prikker og 4900 i bot. :redface

Hehe takk. 130 er vanlig hastighet på Europeiske motorveier :-) hvis det øker så mye bare opp til 130 så er det sikkert tilsvarende mer i Tysk hastighet.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

JRO skrev:
hakhap skrev:enlig Motorcycle-USA er BMW HP4 den beste sykkelen i 2013

i slutten av denne video [video]http://www.youtube.com/watch?v=hf2yyi0i ... XxDFZxSJtw[/video]
Så at Ducati Multistradaen tok prisen for beste Street Bike 2013 i denne kåringen. Fint å se at Ducatien blir anerkjent.
Skulle bare mangle , en virkelig flott sykkel :prf

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
poulet_cavalier skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:

Hehe takk. 130 er vanlig hastighet på Europeiske motorveier :-) hvis det øker så mye bare opp til 130 så er det sikkert tilsvarende mer i Tysk hastighet.
Hva ligger forbruket ditt i Tysk hastighet ?

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

BMW sine tall pr nu:
K1300S konstant 90: 0,47, 120: 0,53
R1200GSw konstant 90: 0,41, 120: 0,55

Det er nok aerodynamikken som er mildt sagt forskjellig som gjør utslagene.

GTR finner jeg ikke data på, men vil anta den bruker noe mer enn K1300S. Jeg har jo hatt ZZR som har samme motor, dvs ikke helt da. GTR har variable ventiltider og andre kamprofiler ++, og ZZR bruker betydelig mer enn K1300S.

Svar