Ja , aerodynamikk har nok en naturlig forklaring på bensinforbruket. Uansett synes jeg motorsykler bruker for mye drivstoff i forhold til vekt og ytelser.ZZR-Erling skrev:BMW sine tall pr nu:
K1300S konstant 90: 0,47, 120: 0,53
R1200GSw konstant 90: 0,41, 120: 0,55
Det er nok aerodynamikken som er mildt sagt forskjellig som gjør utslagene.
GTR finner jeg ikke data på, men vil anta den bruker noe mer enn K1300S. Jeg har jo hatt ZZR som har samme motor, dvs ikke helt da. GTR har variable ventiltider og andre kamprofiler ++, og ZZR bruker betydelig mer enn K1300S.
Hva er den beste sykkelen?
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Har bare hatt en europatur til nå, men mener å huske det var ca 0,7 opp til 170 km/t. Og det blir fort dyrere over det. Normalhastigheter på 90-100 km/t ca 0,5.Bringisen skrev:Hva ligger forbruket ditt i Tysk hastighet ?JohnnyTh skrev:Hehe takk. 130 er vanlig hastighet på Europeiske motorveier :-) hvis det øker så mye bare opp til 130 så er det sikkert tilsvarende mer i Tysk hastighet.poulet_cavalier skrev:Har 0,48 i snitt på min. Forbruket i motorveifart øker nok en god del - ca. 0,65 i 130km/t + tre prikker og 4900 i bot.JohnnyTh skrev:Det var vel det mest ærlige svaret i denne trådenBringisen skrev:Hakke peilingJohnnyTh skrev:Bringisen, hva er forbruket på en 1200 GS ved 150km/t på motorvei?![]()
![]()
Men hva med de tidligere GS modellene du har hatt. Hva har de brukt på motorvei?![]()
I 150 har jeg ikke målt...
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hva er den beste sykkelen?
Hadde de fjernet det gyselige nebbet på Adv-syklene hadde sikkert bensinforbruket gått ned under høy marsjfart..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Hva er den beste sykkelen?
DrGreve skrev:Hadde de fjernet det gyselige nebbet på Adv-syklene hadde sikkert bensinforbruket gått ned under høy marsjfart..
Tvilsomt. Vil tro nebbet hjelper litt der. Det er jo nesten det eneste som er aerodynamisk.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
DrGreve skrev:Hadde de fjernet det gyselige nebbet på Adv-syklene hadde sikkert bensinforbruket gått ned under høy marsjfart..


- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hva er den beste sykkelen?
Tja, for oss som har levd noen år, så husker vi vel denne trakten gamle mopedister tok på seg..? Teorien var at når man kjørte framover fyltes trakten med luft som stoppet regn å trenge inn.. Det ser ut som om at BMW satser på samme teori..? :)JohnnyTh skrev:DrGreve skrev:Hadde de fjernet det gyselige nebbet på Adv-syklene hadde sikkert bensinforbruket gått ned under høy marsjfart..
Tvilsomt. Vil tro nebbet hjelper litt der. Det er jo nesten det eneste som er aerodynamisk.
Det nytter jo ikke med et aerodynamisk nebb når vinden står og stanger i de fæle lyktene...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Hva er den beste sykkelen?
Aerodynamikk har sikkert ikke vært hovedfokus på en offroad insperert sykkel med oppreist kjørestilling og lav toppfart. Skulle de gjort den aerodynamisk sa hadde de jo ødlagt designet sitt.DrGreve skrev:Tja, for oss som har levd noen år, så husker vi vel denne trakten gamle mopedister tok på seg..? Teorien var at når man kjørte framover fyltes trakten med luft som stoppet regn å trenge inn.. Det ser ut som om at BMW satser på samme teori..? :)JohnnyTh skrev:DrGreve skrev:Hadde de fjernet det gyselige nebbet på Adv-syklene hadde sikkert bensinforbruket gått ned under høy marsjfart..
Tvilsomt. Vil tro nebbet hjelper litt der. Det er jo nesten det eneste som er aerodynamisk.
Det nytter jo ikke med et aerodynamisk nebb når vinden står og stanger i de fæle lyktene...
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Nå er vel BMW kommet litt lenger i sin utvikling enn nevnte hjelm. GS'n har vel sin design ut fra a det er slik den selger, og ellers er praktisk "nok".DrGreve skrev:Tja, for oss som har levd noen år, så husker vi vel denne trakten gamle mopedister tok på seg..? Teorien var at når man kjørte framover fyltes trakten med luft som stoppet regn å trenge inn.. Det ser ut som om at BMW satser på samme teori..? :)JohnnyTh skrev:DrGreve skrev:Hadde de fjernet det gyselige nebbet på Adv-syklene hadde sikkert bensinforbruket gått ned under høy marsjfart..
Tvilsomt. Vil tro nebbet hjelper litt der. Det er jo nesten det eneste som er aerodynamisk.
Det nytter jo ikke med et aerodynamisk nebb når vinden står og stanger i de fæle lyktene...
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hva er den beste sykkelen?
Huff.. :-)åJRO skrev:Så at Ducati Multistradaen tok prisen for beste Street Bike 2013 i denne kåringen. Fint å se at Ducatien blir anerkjent.hakhap skrev:enlig Motorcycle-USA er BMW HP4 den beste sykkelen i 2013
i slutten av denne video [video]http://www.youtube.com/watch?v=hf2yyi0i ... XxDFZxSJtw[/video]




[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Hva er den beste sykkelen?
Ja, må jeg også..var jo mye morro på den da. Litt hakk hakk hakk...bRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRAAAAAMMMMMM...men lettsvingt og kompakt, nesten for kompakt.SuperMorten skrev:Huff.. :-)åJRO skrev:Så at Ducati Multistradaen tok prisen for beste Street Bike 2013 i denne kåringen. Fint å se at Ducatien blir anerkjent.hakhap skrev:enlig Motorcycle-USA er BMW HP4 den beste sykkelen i 2013
i slutten av denne video [video]http://www.youtube.com/watch?v=hf2yyi0i ... XxDFZxSJtw[/video]Jeg må nok ta en prøvetur til og revurdere forrige tur...
![]()
Det kan jo hende den passer meg bedre i 2014...
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hva er den beste sykkelen?
Det var nettopp det den var, MORRO..!! Ikke noe å pendle 20 mil om dagen med, men sabla gøy..ZZR-Erling skrev:Ja, må jeg også..var jo mye morro på den da. Litt hakk hakk hakk...bRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRAAAAAMMMMMM...men lettsvingt og kompakt, nesten for kompakt.SuperMorten skrev:Huff.. :-)åJRO skrev:Så at Ducati Multistradaen tok prisen for beste Street Bike 2013 i denne kåringen. Fint å se at Ducatien blir anerkjent.hakhap skrev:enlig Motorcycle-USA er BMW HP4 den beste sykkelen i 2013
i slutten av denne video [video]http://www.youtube.com/watch?v=hf2yyi0i ... XxDFZxSJtw[/video]Jeg må nok ta en prøvetur til og revurdere forrige tur...
![]()
Det kan jo hende den passer meg bedre i 2014...

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Hva er den beste sykkelen?
Ja, det var den. Men, jeg liker da GS bedre, den føles mer "balansert" mot ADV-segmentet. MST'en er for vill egentlig, og ja, litt for liten.SuperMorten skrev:Det var nettopp det den var, MORRO..!! Ikke noe å pendle 20 mil om dagen med, men sabla gøy..ZZR-Erling skrev:Ja, må jeg også..var jo mye morro på den da. Litt hakk hakk hakk...bRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRAAAAAMMMMMM...men lettsvingt og kompakt, nesten for kompakt.SuperMorten skrev:Huff.. :-)åJRO skrev:Så at Ducati Multistradaen tok prisen for beste Street Bike 2013 i denne kåringen. Fint å se at Ducatien blir anerkjent.hakhap skrev:enlig Motorcycle-USA er BMW HP4 den beste sykkelen i 2013
i slutten av denne video [video]http://www.youtube.com/watch?v=hf2yyi0i ... XxDFZxSJtw[/video]Jeg må nok ta en prøvetur til og revurdere forrige tur...
![]()
Det kan jo hende den passer meg bedre i 2014...
Jeg hadde en periode jeg drev å leste mye om ADV-segmentet, og Stelvioen tiltalte meg. Rooolig gange, bra moment, utmerket komfort for fører og passasjer, var gjennganger i de ulike testene. Også Explorer'n da.
Anyway..jeg foretrekker sport/turer.
- JRO
- Innlegg: 642
- Registrert: 31 mai 2011, 21:03
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
- Bosted: Kongsberg
Re: Hva er den beste sykkelen?
Ja, syns dere burde prøve igjen. SM prøv Grantourismo versjonen, den har litt større vindskjerm som kanskje vil passe deg bedre. Og hvis du vil pendle sett programvelgeren i Urban så har du bare 100 hk. og kan pendle uten problemer. Hvis du vil leke endre program til Sport, så har du alle 150 hk. og et oppsett det er moro å leke med.SuperMorten skrev:Det var nettopp det den var, MORRO..!! Ikke noe å pendle 20 mil om dagen med, men sabla gøy..ZZR-Erling skrev:Ja, må jeg også..var jo mye morro på den da. Litt hakk hakk hakk...bRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRAAAAAMMMMMM...men lettsvingt og kompakt, nesten for kompakt.SuperMorten skrev:Huff.. :-)åJRO skrev:Så at Ducati Multistradaen tok prisen for beste Street Bike 2013 i denne kåringen. Fint å se at Ducatien blir anerkjent.hakhap skrev:enlig Motorcycle-USA er BMW HP4 den beste sykkelen i 2013
i slutten av denne video [video]http://www.youtube.com/watch?v=hf2yyi0i ... XxDFZxSJtw[/video]Jeg må nok ta en prøvetur til og revurdere forrige tur...
![]()
Det kan jo hende den passer meg bedre i 2014...
ZZR-Erling forsøk å holde knærne inntil tanken, når du leker deg.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
Re: Hva er den beste sykkelen?
Må nok det ja :) ..vinden tok bra tak i 180.JRO skrev:Ja, syns dere burde prøve igjen. SM prøv Grantourismo versjonen, den har litt større vindskjerm som kanskje vil passe deg bedre. Og hvis du vil pendle sett programvelgeren i Urban så har du bare 100 hk. og kan pendle uten problemer. Hvis du vil leke endre program til Sport, så har du alle 150 hk. og et oppsett det er moro å leke med.SuperMorten skrev:Det var nettopp det den var, MORRO..!! Ikke noe å pendle 20 mil om dagen med, men sabla gøy..ZZR-Erling skrev:Ja, må jeg også..var jo mye morro på den da. Litt hakk hakk hakk...bRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRAAAAAMMMMMM...men lettsvingt og kompakt, nesten for kompakt.SuperMorten skrev:Huff.. :-)åJRO skrev:Så at Ducati Multistradaen tok prisen for beste Street Bike 2013 i denne kåringen. Fint å se at Ducatien blir anerkjent.hakhap skrev:enlig Motorcycle-USA er BMW HP4 den beste sykkelen i 2013
i slutten av denne video [video]http://www.youtube.com/watch?v=hf2yyi0i ... XxDFZxSJtw[/video]Jeg må nok ta en prøvetur til og revurdere forrige tur...
![]()
Det kan jo hende den passer meg bedre i 2014...
ZZR-Erling forsøk å holde knærne inntil tanken, når du leker deg.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hva er den beste sykkelen?
Har strengt tatt vurdert å finne et arbeidssted litt nærmere.. Må bare bytte sykkel en gang til førstJRO skrev:
Ja, syns dere burde prøve igjen. SM prøv Grantourismo versjonen, den har litt større vindskjerm som kanskje vil passe deg bedre. Og hvis du vil pendle sett programvelgeren i Urban så har du bare 100 hk. og kan pendle uten problemer. Hvis du vil leke endre program til Sport, så har du alle 150 hk. og et oppsett det er moro å leke med.
ZZR-Erling forsøk å holde knærne inntil tanken, når du leker deg.


[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km