Georgsen skrev:Listen har jeg fått. Var det du som monterte eksos og luftfilter, eller var det også før din tid? Dysesettet blir montert i vinter, og maskinisten skal få full tuning i rullende landevei. Så blir det ny clutch da den begynner å gi antydning til å ha sittet på lenge, og muligens nye drev og kjede (bare for å ha gjort det).
Potte og luftfilter satt på da jeg kjøpte den. Dysesett fant jeg ut ,i samråd med min faste mekanikker, at jeg ikke skulle montere da sykkelen fungerte akkurat som den skulle. (han hadde mye dårlig erfaring med div. dysesett. Koster visst ofte mere enn det smaker..) Bytte kjede og drev?? Var nytt på 67600km(har nå da bare gått ca så 800mil) ,så skal da vel gå leenge enda. (jeg bruker å kjøre ihvertfall 2000-2500mil på settet) Husk ventilsjekk på disse hver 12000km ! Litt viktig på disse visstnok. ( neste på ca 79000km)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
Jompa skrev:Her er et lite utvalg av sykler med "kø-motorer", antar det er rekkemotorer det er snakk om.
Desverre har jeg ikke sett momentkurvene, bare maks moment.
Og ja, VFen var nok langt fremme, men langt fra fremst på effekt og moment.
Kawasaki GPz 1100, 83 : 10,2 kg/m ved 7000 rpm.
Suzuki GS 1000 S, 80 : 8,5 kg/m ved 6500 rpm.
Honda VF 1000 F, 85: 8,8 kg/m ved 8000 rpm.
Kawasaki Z1000 78: 8,1 kg/ m ved 6500 rpm.
Tviler ikke på at VFen er en bra sykkel, men ekstraordinær ? Nei, alle japanske sykler gikk fortere enn K 100 på den tida, men BMWen slo nok noen av dem på kjøreegenskaper.
VF1000F-2 hadde 9,1kg på den som ble solgt på såkalt european direct sale og det var på kjøreegenskapene som den slo K100 på, og den totale kjøreopplevelsen :)
Kan hende at det hverken var ekstraordinært, eller gjenspeiles i tall og resultater, men i subjektiv opplevelse syns i alle fall jeg at VF1000 var noe "helt for seg sjæl". Et MC-lokomotiv som dro hardt og så veldig uanstrengt gjennom hele registeret, ulikt noen av de andre.
Men det er bare min oppfatning, ikke en fakta-opplysning!
Jompa skrev:Her er et lite utvalg av sykler med "kø-motorer", antar det er rekkemotorer det er snakk om.
Desverre har jeg ikke sett momentkurvene, bare maks moment.
Og ja, VFen var nok langt fremme, men langt fra fremst på effekt og moment.
Kawasaki GPz 1100, 83 : 10,2 kg/m ved 7000 rpm.
Suzuki GS 1000 S, 80 : 8,5 kg/m ved 6500 rpm.
Honda VF 1000 F, 85: 8,8 kg/m ved 8000 rpm.
Kawasaki Z1000 78: 8,1 kg/ m ved 6500 rpm.
Tviler ikke på at VFen er en bra sykkel, men ekstraordinær ? Nei, alle japanske sykler gikk fortere enn K 100 på den tida, men BMWen slo nok noen av dem på kjøreegenskaper.
VF1000F-2 hadde 9,1kg på den som ble solgt på såkalt european direct sale og det var på kjøreegenskapene som den slo K100 på, og den totale kjøreopplevelsen :)
Kan hende at det hverken var ekstraordinært, eller gjenspeiles i tall og resultater, men i subjektiv opplevelse syns i alle fall jeg at VF1000 var noe "helt for seg sjæl". Et MC-lokomotiv som dro hardt og så veldig uanstrengt gjennom hele registeret, ulikt noen av de andre.
Men det er bare min oppfatning, ikke en fakta-opplysning!
Har en litt eldre sykkel; en Jawa CZ 1956/350cm3. [album][album]4436[/album]
[/album]
Men i fjor måtte jeg bite i det sure eplet og innse at det blei for spedt på langturer, så jeg kjøpte en nesten ny en; BMW K100RS -86. Men jeg har plukka bort det meste av plasten og satt på ei ordentlig lykt så den ikke skulle se HELT ut som den hadde rulla rett ut fra fabrikken. Det var en overaskende stor forandring fra Jawa'n.[album][album]4897[/album][/album]
Ja, det var ikke tvil om hva lokale Ranaførere foretrakk når de skulle kjempe mot svenskene på Mantorp i 1984 eller kanskje det var i 85 :)
Interessant bilde DrGreve. :-)
Så kom jeg også på at det ble satt av plass i bladene til arikler om konkurransekjøring på den tiden,
det dukket jo opp nye norske mc-blader på første del av 80 tallet.
Norsk MC-Magasin og Alt om Moped og Motorsykkel var to av bladene som ble gitt ut få år,
Mc-Avisa den tredje. Får grave litt i kjelleren en kveld, de ligger der..mimre... :-)
Jeg kjørte VF1000F Interceptor 1984 i 1985. Kjøreegenskapene lå langt bak min neste bike som ble FJ1100 1984. Med en FJ kunne man dundre i vei i 140 på en god E6 i Indre Salten uten at biken wobbla. Det kunne man bare glemme med VF1000F'en!
Flott tråd. Har skjønt etterhvert at ikke alle her kjører 2013 eller venter på levering av 2014 modeller.
Her er mine to gamlinger. K laget i 84, reg i 86 med 107' på meteret og Betty (GS) med 120' på meteret. Betty ble kjøpt i fjorhøst og satt på lager til våren (tidlig vår ønskes !)
K har jeg hatt 4 år nå og er en god en. Som jeg skrev i en annen tråd her, jeg kom til Statoil på Elverum for et par år siden sammen med en kompis på maken K. Det sto en gjeng med siste modeller 12 og 1600 BMW'er der, en av de kom og spurte om vi snakket norsk . Godt det finnes flere her inne som verdsetter fine årganger med sjel :)
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
Nei, den er ikke vanlig. Det er en modell som bare ble solgt i Japan, men gråimportert til noen få land. Jeg kjøpte den på eBay.co.uk i september. Kjørte den hjem fra Bournemouth, via Eurotunnelen, Frankrike, Tyskland, Tjekkia, øst-Tyskland. 3000 regnfrie km på en uke, på en ukjent sykkel til noen få hundre pund :-). Godt øl, god mat, lite trafikk, hadde en kjempetur, hehe :-). Lever på det enda..
NV400SP er en variant av VT500E, som heller ikke ble solgt i så mange eksemplarer. NV400'en har redusert slaglengde ift. 500'en, noe som gjør at den drar enda bedre opp i høye turtall og vibrerer enda mindre enn sin storebror. Tro det eller ei, den er en fin autobahnmaskin. Jeg storkoste meg på hele turen. Ikke første gang jeg gjør en slik tur, heller ikke siste :-).
MGR1 skrev:Nei, den er ikke vanlig. Det er en modell som bare ble solgt i Japan, men gråimportert til noen få land. Jeg kjøpte den på eBay.co.uk i september. Kjørte den hjem fra Bournemouth, via Eurotunnelen, Frankrike, Tyskland, Tjekkia, øst-Tyskland. 3000 regnfrie km på en uke, på en ukjent sykkel til noen få hundre pund :-). Godt øl, god mat, lite trafikk, hadde en kjempetur, hehe :-). Lever på det enda..
NV400SP er en variant av VT500E, som heller ikke ble solgt i så mange eksemplarer. NV400'en har redusert slaglengde ift. 500'en, noe som gjør at den drar enda bedre opp i høye turtall og vibrerer enda mindre enn sin storebror. Tro det eller ei, den er en fin autobahnmaskin. Jeg storkoste meg på hele turen. Ikke første gang jeg gjør en slik tur, heller ikke siste :-).
MGR1 skrev:
Her er et lynkjapt utvalg bilder fra turen:
I Bournemouth:
Utrolig flott sykkel, må jeg si !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Her er en 1978 CX500 jeg kjøpte i England i 2010. Da hadde den bare 5400 miles på telleren siden den var ny! Hadde en tilsvarende flott tur hjem...
Det skiller bare 5 år mellom Honda CX500 og VT500E (NV400SP), men forskjellen er stor. CX'en er en "ingeniørbygget" sykkel, utviklet av Shoichiro Irimajiri, mannen bak Hondas suksessrike ikoner GL1000 GoldWing og CBX1000, mens VT'en er tegnet av et designteam og deretter overlevert til ingeniørene som skulle få det til å funke.... Når man ser nøye etter så ser et trent øye forskjellen....
Når det er sagt så er VT500E / NV400SP mer moderne og bedre å kjøre da... Men fra en ingeniørs synspunkt er CX500'en..... vakrere...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.