Atter en tråd, så diskuteres dette Hk og ccm, hvor mye trenger man hva er nok osv. jeg skal ikke si noe om hvilke eller hva som er nok, men jeg vil prøve å si litt om hva som er hva, og hva brukes det til. ccm er i grunn enkelt. Grovt sett så kan du får mer av begge deler ved økt volum. Men heller type motor, (rekke, v2 ,V4, Veiv type, slaglangde) kan ha større betydning for forholdet Hk/Dreiemoment. I tillegg så varierer dette med hvordan motor er satt opp med tanke på kam, tenning tidspunkt, innsprøyting osv,osv...
Fant denne på Ford Mustang sine nett sider, som jeg synes gir en grei forklaring på fenomenet.
Tenk deg at du har kjempesterk muskulatur (høyt dreiemoment), og tråkkende på en sykkel er du så sterk at du klarer å sykle i 15 km/t med en 10 kg tilhenger bakpå oppover en slak bakke, men du er så "treg" (lavt turtall) at du ikke klarer å tråkke fortere rundt enn 20 km/t på flat vei og nedoverbakker i samme giret.
Kameraten din derimot (samme gir) har svakere muskulatur (lavere dreiemoment), og klarer ikke sykle fortere enn 10 km/t. i bakken med det tunge lasset, men er så kjapp i pedaltråkket (høyere turtall) at han suser forbi med 30 km/t på hver flate og nedoverbakke (som det i dette tilfellet er mange av), og etter noen mil vil han komme lenge før deg i mål (pga. av flere HK som vi skal forklare mer litt senere).
Og siden det her har vert diskutert VFR 750, og TDM 900. Så vil det i dette tilfelle kunne sammenlignes med at TDM'n er sykelisten med muskel massen, og VFR`n den raske sykelisten.
Kort sagt Skal du på tur med lastet sykkel, rolig gange, god kraft og respons på lave turtall i bratte motbakker =TDM
Skal du ha god akselerasjon, hurtige forbikjøringer, og høy fart på rette fine veier = VFR