Valg av veteran MC
Valg av veteran MC
Hei.
Tiden er kommer for å kjøpe meg en god gammel sykkel til å putre rundt med på gode sommerdager.
Ønsker en sykkel med klassisk look og god lyd.
Har titta litt på Honda CB650 og Suzuki GS 650L. Elsker utseende på Suzuki'n, men har mest erfaring med Honda.
Selv om torson fjører på vippeverket ti en gammel CB høres ut som noe som ikke vil fungere optimalt etter 30år med bruk.
Ønsker en sykkel jeg kan ta en lang tur med, uten å være redd for å måtte haike hjem igjen.
Må være god å kjøre. Men reiser ikke på noe 3dagers tur på sykkel, det har jeg bil til...
Finnes det noen andre sykler der ute som kan passe meg?
Og hva er vanlige feil på CB eller GS sykkelene? Hvem skal jeg velge?
Pris så nærme 10 000kr som mulig. Jeg kan skru, men ønsker ikke medbringe verktøy og skru på tur...
Tiden er kommer for å kjøpe meg en god gammel sykkel til å putre rundt med på gode sommerdager.
Ønsker en sykkel med klassisk look og god lyd.
Har titta litt på Honda CB650 og Suzuki GS 650L. Elsker utseende på Suzuki'n, men har mest erfaring med Honda.
Selv om torson fjører på vippeverket ti en gammel CB høres ut som noe som ikke vil fungere optimalt etter 30år med bruk.
Ønsker en sykkel jeg kan ta en lang tur med, uten å være redd for å måtte haike hjem igjen.
Må være god å kjøre. Men reiser ikke på noe 3dagers tur på sykkel, det har jeg bil til...
Finnes det noen andre sykler der ute som kan passe meg?
Og hva er vanlige feil på CB eller GS sykkelene? Hvem skal jeg velge?
Pris så nærme 10 000kr som mulig. Jeg kan skru, men ønsker ikke medbringe verktøy og skru på tur...
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Valg av veteran MC
Alle årsmodeller fra og med 1983 og eldre er pr. definisjon veteraner. Har du bestemt deg for en spesifikk kubikkstørrelse eller er det bare tilfeldig at du nevner 650cc?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Valg av veteran MC
Motorene på GS'ene er jo skuddsikre, behagelige sykler er det også. Jeg satte på nye dekk og nye progressive fjører framme på 750'n og da vart den som ny
må bare rense forgasserene og justere ventilene så blir vel motoren litt mere lettstarta og :-)

- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Valg av veteran MC
Vanlig CB650 blei knapt nok solgt i Norge, men var Sveriges mest solgte sykkel ca 1980. Kom dog noen få CB650 Nighthawk i 1982 (20 stk?). Er ganske skuddsikker. GS650L gikk det mange av. Utenom ladeproblematikken og brudd på utgående aksel til kardangen (tålte ikke bakhjulskjøring...), var de også rimelig skuddsikre. Har dog vært ute for en eller 2 med rådebank.
Et godt alternativ i 650-klassen er Z650, feil å høre etter på de er slakt primærkjede, og evt gåen startclutsj. Eller XJ650, forgjengeren til XJ750.
På alle kan forgasserne være slitne etter 30 år.
Et godt alternativ i 650-klassen er Z650, feil å høre etter på de er slakt primærkjede, og evt gåen startclutsj. Eller XJ650, forgjengeren til XJ750.
På alle kan forgasserne være slitne etter 30 år.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 86
- Registrert: 28 mai 2012, 01:11
- Motorsykkelen din: Kawa Z800 2013 sort matt
- Bosted: Oslo
Re: Valg av veteran MC
Kompis av meg har cb750, som er blitt cafe racer.
Det som er kjipt er at han skrur mer enn han kjører
Det som er kjipt er at han skrur mer enn han kjører
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Valg av veteran MC
CB650 har ikke torsjonsfjærer i ventilmekanismen, men vanlige spiralfjærer. Det var CB500T / 450 som hadde torsjonsfjærer.
CB650-motoren er som andre har sagt her ganske "bulletproof", men de har en tendens til å gå stygt/hardt på tomgang når forgasserne er litt usynkronisert. Primærkjedet vil da rakle veldig. Det kan også lett svette av toppakningen, en vanlig feil på CB-modeller.
GS-motorene er også veldig driftssikre, men som også andre har nevnt, lading kan være et problem. Det er dog kurrant å få tak i regulator eller stator.
På alle gamle motorsykler må du regne med å "skru". Det er for det første ikke lønnsomt å sette det bort siden det vil koste skjorta, for det andre finnes det knapt mekanikere på verkstedene som kan reparere på gamle sykler lenger, for det tredje så er det nærmest en forutsetning at du har mekking som hobby når du kjøper en gammel maskin. Det er fullt mulig å gjøre en nærmest hvilken som helst gammel sykkel driftssikker. De var jo alle driftssikre når de var nye, og de færreste har gått så langt at de er mekanisk ustlitt. Det som ofte er største problemet er at ukyndige mekkere har ødelagt ting de ikke har greie på, eller at de har satt på uoriginale greier. Hold deg til uskrudde originale maskiner, skaff deg literatur om sykkelen, kjøp kvalitetsverktøy etter hvert som du trenger det og søk hjelp på merkeforumer er mitt råd.
Jeg har hatt mange gamle sykler, og de har gitt meg mye mer glede enn nye :-). Lykke til!
CB650-motoren er som andre har sagt her ganske "bulletproof", men de har en tendens til å gå stygt/hardt på tomgang når forgasserne er litt usynkronisert. Primærkjedet vil da rakle veldig. Det kan også lett svette av toppakningen, en vanlig feil på CB-modeller.
GS-motorene er også veldig driftssikre, men som også andre har nevnt, lading kan være et problem. Det er dog kurrant å få tak i regulator eller stator.
På alle gamle motorsykler må du regne med å "skru". Det er for det første ikke lønnsomt å sette det bort siden det vil koste skjorta, for det andre finnes det knapt mekanikere på verkstedene som kan reparere på gamle sykler lenger, for det tredje så er det nærmest en forutsetning at du har mekking som hobby når du kjøper en gammel maskin. Det er fullt mulig å gjøre en nærmest hvilken som helst gammel sykkel driftssikker. De var jo alle driftssikre når de var nye, og de færreste har gått så langt at de er mekanisk ustlitt. Det som ofte er største problemet er at ukyndige mekkere har ødelagt ting de ikke har greie på, eller at de har satt på uoriginale greier. Hold deg til uskrudde originale maskiner, skaff deg literatur om sykkelen, kjøp kvalitetsverktøy etter hvert som du trenger det og søk hjelp på merkeforumer er mitt råd.
Jeg har hatt mange gamle sykler, og de har gitt meg mye mer glede enn nye :-). Lykke til!
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Valg av veteran MC
Gammelt japansk? "Putre"?
For meg er dette nye sykler. Men melder du deg inn i Norsk Veteranmotorcykelclub, NVMC og bestiller en årgang av de flotte bladene, har de en egen JAP-side om det er asiater du liker. Og veldig mye kunnskap om gamle sykler!
For meg er dette nye sykler. Men melder du deg inn i Norsk Veteranmotorcykelclub, NVMC og bestiller en årgang av de flotte bladene, har de en egen JAP-side om det er asiater du liker. Og veldig mye kunnskap om gamle sykler!
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Valg av veteran MC
Kom over en sykkel som jeg bare var nødt til å dele med flere. Ut i fra bildene, må det uten tvil være Norges peneste:
Den ligger til salgs på finn.no: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=46170120

Den ligger til salgs på finn.no: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=46170120

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Valg av veteran MC
Nesten for pent, er glad sykkelen min ikke er så strøken som dette for da tror jeg ikke jeg kunne brukt den 

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Valg av veteran MC
Så den jeg også og den var rasende flott med en rasende høy pris :-)å
Kanskje denne er mer "fordøyelig" for lommeboka?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=46103927" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanskje denne er mer "fordøyelig" for lommeboka?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=46103927" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Valg av veteran MC
Å herregud den var strøken.SuperMorten skrev:Kom over en sykkel som jeg bare var nødt til å dele med flere. Ut i fra bildene, må det uten tvil være Norges peneste:
Den ligger til salgs på finn.no: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=46170120
Har hatt lyst på en slik siden jeg var guttunge. Hadde jeg hatt råd, hadde jeg ikke stusset et sekund med å bruke så mye riksdaler på en slik sykkel

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Bosted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: Valg av veteran MC
Ikke mye pent i 650 klassen man får for 10 lapper, men det er jo mulig å være heldig,
Har da sett noen GS650 Katana'er ganske originale til 10-15 tusen nå og da på finn.no,
en pen Custom utgave er gjerne dyrere. :-)
Du har jo god tid midt i januar, så det gode kjøpet kan jo plutselig dukke opp innen en drøy mnd.
MGR1 har jo kommet med mange gode tips her.
Har da sett noen GS650 Katana'er ganske originale til 10-15 tusen nå og da på finn.no,
en pen Custom utgave er gjerne dyrere. :-)
Du har jo god tid midt i januar, så det gode kjøpet kan jo plutselig dukke opp innen en drøy mnd.
MGR1 har jo kommet med mange gode tips her.
Re: Valg av veteran MC
Kjøp en med mye muskler. Du blir fort lei og kjøre moped.


