Flere og flere biler blir lansert med head-up display, eller bare HUD, nå ser det ut som det er på vei til mc-folket og. http://www.ridenuviz.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hva tror du? Er dette fremtiden? Er dette noe DU ville ha kjørt rundt med eller ser det for dumt ut?
Og med bluetooth telefon kobla til intercom og gps med musikk og alt slags, blir det for mye tilslutt?
Personlig føler jeg et lite snev av MÅ-HA som den gadget interesserte typen jeg er
Her er et annet firma som lager hjelmer med integrert HUD: http://www.skullyhelmets.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Denne har integrert "bakspeil" via et bakovervendt kamera med 180graders synsfelt, stemmestyring blant annet og den er DOT og ECE godkjent.
Begge systemene ser ut til å bli lansert seinere i sommer. Spennende :)
ZZR-Erling skrev:Jeg vil ikke ha. Vil ha et cleant look gjennom visiret! Trenger ikke å se informasjon hele tiden!
Enig der.
Ser ikke helt behovet. Vil heller ha f.eks gps på styret til sykkelen enn klistret opp som konstant forstyrrelsesobjekt i trynet :)
Og om det hadde vært aktuelt, ville jeg ikke hoppet på et 1. generasjons Kickstarter prosjekt av forskjellige grunner
Men konseptet er kult, om det er så "klart" som i videoen, selvom jeg har min tvil
For meg så virker det ikke så forstyrrende, man trenger ikke se på det om man ikke vil og man slipper å ta blikket bort fra veien slik som om man har alt på styret eller på tanken.
Jeg er veldig glad i gadgets, men har erfart at "ikke-kontrollerbar" info (f.eks sånn info som blir tvunget på i form av gps-stemmen) gjør meg til en dårligere sjåfør. Dersom man også skal begynne å få ting opp i synsfeltet er jeg redd det kan bli enda verre. Dersom jeg vil vite hva klokka er, hvor fort jeg kjører, om oljetempen er riktig, om hva gps'en sier, venter jeg til jeg er ferdig med forbikjøringen i denne svingen, har og har passert den møtende semitraileren som kommer midt i veien akkurat der de barna leker....
Satt på spissen og overdrevet, men jeg vil selv bestemme når jeg trenger informasjonen.
Ble litt for mye syns jeg, men det var kanskje fordi de viste alle muligheter i en kort film.
kan nok velge lydnivå osv.
Hva med mørkekjøring? Tror det kan stjele fokus!
SuperMorten skrev:Jeg er veldig glad i gadgets, men har erfart at "ikke-kontrollerbar" info (f.eks sånn info som blir tvunget på i form av gps-stemmen) gjør meg til en dårligere sjåfør. Dersom man også skal begynne å få ting opp i synsfeltet er jeg redd det kan bli enda verre. Dersom jeg vil vite hva klokka er, hvor fort jeg kjører, om oljetempen er riktig, om hva gps'en sier, venter jeg til jeg er ferdig med forbikjøringen i denne svingen, har og har passert den møtende semitraileren som kommer midt i veien akkurat der de barna leker....
Satt på spissen og overdrevet, men jeg vil selv bestemme når jeg trenger informasjonen.
Du må jo ikke foreta forbikjøring i sving med både møtende semitrailer og lekende barn midt i veien må du skjønne
SuperMorten skrev:Jeg er veldig glad i gadgets, men har erfart at "ikke-kontrollerbar" info (f.eks sånn info som blir tvunget på i form av gps-stemmen) gjør meg til en dårligere sjåfør. Dersom man også skal begynne å få ting opp i synsfeltet er jeg redd det kan bli enda verre. Dersom jeg vil vite hva klokka er, hvor fort jeg kjører, om oljetempen er riktig, om hva gps'en sier, venter jeg til jeg er ferdig med forbikjøringen i denne svingen, har og har passert den møtende semitraileren som kommer midt i veien akkurat der de barna leker....
Satt på spissen og overdrevet, men jeg vil selv bestemme når jeg trenger informasjonen.
Du må jo ikke foreta forbikjøring i sving med både møtende semitrailer og lekende barn midt i veien må du skjønne
Nettopp.. men med litt for masse inputs klarer ikke min lille hjerne å bearbeide alle synsinntrykk, og dermed er det nettopp det som kunne skjedd.
Tror ikke jeg heller er klar for en HUD. Men derimot synes jeg det er fint med stemmen i GPS'en. Får info som jeg ikke trenger å se på. Og dermed kan fokusere på andre ting. Som å drikke cann beviser vel hvor anderledes vi er.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
jhn skrev:Tja, du har kanskje et poeng der ... stilige greier, men jeg tror også jeg foretrekker det gammeldagse dashbordet
Men helt seriøst. Jeg kan forstå at en jagerflyver må ha en del info, fort. I lydens hastighet skjer ting ofte fort.. gjerne i lydens hastighet.. men på sykkel. Hva slags informasjon er det vi på død og liv MÅ HA rett i fleisen. For all del, jeg synes det er kjempe tøft, og hadde jeg vært 17 år på 100 kubikk hadde jeg sikkert hatt noe sånt allerede, men dersom jeg prøver å late som jeg er litt voksen, og se det faktiske behovet, så blir jeg litt i tvil. Så vidt jeg kan se, er det ikke noe informasjon jeg trenger sånn rett opp i øya, uten at det kan vente til det passer meg å se ned.
For min del ville en skully hjelm først og fremst vært for 180° kameraet bakover. Slippe å sjekke speil (som krever litt forflytning av overkropp på den lille Hondaen) samt tror jeg at man instinktivt legger merke til om noe nærmer seg bakfra.
Blir litt særskilt dårlig idé (uttaler meg uten å vite så mye om produktet enda, så tas med en klype salt) for mc kjøring også. Alle vet jo at du kjører den veien du ser :)
Jajo, har jo det. Men gjelder mer i f.eks litt høy fart i en krapp sving (ihvertfall av det jeg har erfart). Om du stirrer midt på svingen istedenfor å følge blikket ut svingen hele veien, merker du fort at du mister sporet du prøvde å holde :)
Tror 100% av brukererfaringer eg har lest om head-up i bil har vert positive, og gjengangeren er at de som har hatt det ikke vil være foruten etterpå.
Men det er selvsagt litt forskjell på bil og mc. I bilen har du displayet i nedre del av en svær frontrute vel 1 meter fra deg mens du i hjelmen vil få det helt opp i trynet. Om de klarer å lage oppløsningen høy nok så de kan redusere størrelsen betraktelig, så kan det kanskje være kjekt å ha. Men så er det noe med fokuset også, det er litt forskjell på å fokusere på veien 30-40m framfor seg, og på visiret 3-4cm framfor seg. Ser for meg at når man kjører og følger med på veien er det totalt uleselig det som står i displayet. Man må skifte fokus slik at bakgrunnen (altså veien og trafikkbildet) blir "uleselig" for å få med seg infoen i displayet. Tror jeg da :)
Jeg kan ønske dette velkommen jeg
Har Head-up på bilen og har ikke info rett i fleisen der, det er laget slik at jeg ser det ca 20-30m fremfor bilen. Hvis jeg ikke tenker på det blir det ute av syne. Blir dette like bra på en hjelm som i bilen her hjemme så sier jeg ja takk
Fokuspunktet på alle head up displayer er satt til flere titalls meter foran kjøyretøyet. Slik som Busa Trond sier lenger oppe.
Man slipper altså å endre fokus fra vei til display i motsetning til om man sjekker instrumentene der man må endre fokus fra kanskje 100 meter til 30-40cm...
DO MY EYES NEED TO CHANGE FOCUS TO VIEW THE INFORMATION DISPLAYED ON THE HUD?
No, this is one of the main advantages of the NUVIZ Ride:HUD. Minimal accomodation of your eyes is necessary since the focal length of the virtual image is set at the usual distance your eyes are focused while riding.
Busa Trond skrev:Jeg kan ønske dette velkommen jeg
Har Head-up på bilen og har ikke info rett i fleisen der, det er laget slik at jeg ser det ca 20-30m fremfor bilen. Hvis jeg ikke tenker på det blir det ute av syne. Blir dette like bra på en hjelm som i bilen her hjemme så sier jeg ja takk
Det tenker jeg og, det er bare en pitteliten del nederst i øyekroken og man legger nok ikke merke til det som du sier. Tror det blir lagt fram mer fremtredende i videoen og litt mer "in your face" enn det egentlig er. :)
At dette er kommet for å bli, og kommer fort. Tror jeg helt sikkert. At det har sine fordeler, er også noe jeg er like sikker på. Men om jeg kommer til å bruke dette utstyret i nærmeste fremtid er vel heller tvilsomt. I alle fall ikke på MC tur.
Når jeg og min kone er på MC tur, så har vi vert innom tanken -og diskutert om vi skulle kjøpt oss ett eller annet system for å kunne kommunisere. Dette er jo også noe som utvilsomt vil gi mange fordeler.
Men, kanskje litt gammeldags, - vi latt dette være.
Ingen panikk for nye "gadgets", men når jeg sitter på sykkelen så er mobilen slått av, ingen musikk, nyter Twin motoren`s dunking og vind sus. Og må vi kommunisere, ja så stopper vi, snakker litt om hva vi har sett -eller hvor vi skal, for så å kjøre videre i egne tanker og (på en måtet) stillhet. Synes denne freden og "utestengingen" av stadig økende Informasjons mengder er godt.
Mengden av nødvendig og unødvendig informasjon er forøvrig sterkt økende både i arbeids situasjon og i hjemmet. Og da ønsker jeg å unngå mest mulig av dette, og heller nyte denne avslappende situasjonen det er å kjøre MC - og fraværet for stadig å forholde seg til mer og ny informasjon og andre forstyrrende elementer. Selvfølgelig ser jeg fordeler ved økt trafikkinformasjon, og en (ikke helt overbevist) bedret presentasjon av dette.
Den informasjonen jeg trenger (og litt til) finner jeg i displayet på sykelen, speilene og ellers der jeg ser, og hva jeg hører. Jeg søker ellers den informasjonen jeg trenger -når den trengs. Jeg ser for meg at det vil bli mye forstørrelse og kanskje litt distraherende å ha dette i synsfeltet hele tiden. Men, men....kanskje en dag?? nå--nei takk. :-)
Jeg vil gjerne ha HUD, men det må være enkelt å tilpasse hvilken og hvor mye info som presenteres.
Speil eller sensorer som advarer om det er biler på siden er f.eks. nyttige.
Fart kan være nyttig i forhold til å ta blikket fra veien, men igjen jeg ville da hatt dette ganske smått og litt i periferien. Diskret m.a.o.
Ellers ser jeg HUD som mer nyttig for motorsyklister dersom det gjøres pris-gjennombrudd ift infrarød teknologi, som vil gjøre det enkelt å se dyr langs veien - spesielt i mørket.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Allerede tonnevis med folk som har søkt, men de ønsker visstnok også BETAtestere utenfor USA også, og de har ikke begynt arbeidet med å plukke ut hvem som skal få teste (gjøres i februar). Jeg har meldt meg på, men ser at oddsen ikke er helt med meg..
Sikkert fornuftig å nevne erfaring med div teknologi i søknaden, kanskje spesielt i forbindelse med Android og iOS, eller annen teknologi rettet mot trafikk.
Om denne teknologien blir tilgjengelig for en ikke rå-dyr penge ser jeg ingen grunn til å IKKE bruke den...
Har kjørt en del biler med HUD, noen bedre og noen dårligere enn andre, men etter som årene går (tilter femti om tre år...) så blir det å se ned på speedometer verre og verre, øynene blir tregere og tregere til å fokusere frem og tilbake igjen og kan fart pluss annen relevant info være "in-my-face" uten at jeg trenger å fokusere (eller bruke slike jævla øyekrykker...) eller ta øynene vekk fra veien sier jeg jatakk til jeg... :)
Ikke relevant info derimot, ting som bare virker forstyrrende, ønsker jeg ikke velkommen.... Men det er vel ikke akkurat veldig aktuelt å kjøre reklame i HUD'en... :)