
http://arkiv.nmcu.org/tur/praktisk/forstehjelp.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Javisst, og i andre tilfeller blir folk lamme fra øra og ned pga forhastede beslutninger ... poenget er å vurdere hver enkelt tilfelle.simpson skrev:Hadde førstehjelpskurs med en lege fra Luftambulansen.
Han at hjelmen bør av så fort som mulig.
I værste fall kan folk dø pga att ikke hjelm blir fjernet.
Les dette nøye:jhn skrev:Ja, se der, nå ble det adskillig mere nyansert og mere i tråd med hva jeg har lært.
De innleggene jeg reagerte på hadde en mere bastant ordlyd som sa hjelmen SKAL av, punktum.
Da jeg lå i grøfta med hjelmen på, og ikke hadde det så verst, var de første (ufaglærte) som kom til meget obs på oppkast- og puste-problematikken.
Nakkesmertene kom ikke før de "proffe" i all hast skulle "skru" hjelmen av hodet.
"Proffe" i anførselstegn fordi jeg stiller meg meget kritisk til deres profesjonalitet
Jeg synes ikke det er helt ideelt at fagfolk kommer med så bastante og unyanserte råd som vi ser i denne tråden
Ja nå har jeg lest dette nøye, men det hjalp lite når man lærer noe annet på div førstehjelpskurs rundt omkring. Det er ikke vanskelig å finne skriv som sier at man kan vente dersom pasienten ikke spyr, er bevisst og puster godt osv.BikerSamen skrev:Les dette nøye:jhn skrev:Ja, se der, nå ble det adskillig mere nyansert og mere i tråd med hva jeg har lært.
De innleggene jeg reagerte på hadde en mere bastant ordlyd som sa hjelmen SKAL av, punktum.
Da jeg lå i grøfta med hjelmen på, og ikke hadde det så verst, var de første (ufaglærte) som kom til meget obs på oppkast- og puste-problematikken.
Nakkesmertene kom ikke før de "proffe" i all hast skulle "skru" hjelmen av hodet.
"Proffe" i anførselstegn fordi jeg stiller meg meget kritisk til deres profesjonalitet
Jeg synes ikke det er helt ideelt at fagfolk kommer med så bastante og unyanserte råd som vi ser i denne tråden
Førstehjelp (ved en eventuell MC-ulykke)
Kilde: Norsk luftambulanse
Varsle 113 så raskt som mulig. Ikke vent til du har undersøkt pasienten. Er skadested utenfor vei, sett noen/noe på veikanten for å vise stedet. Vurder om det er tilgjengelig for bil eller er helikopter nødvendig for transport?
Er det fare for påkjørsel (ligger den skadde i veibanen) trekk pasienten RASKT ut av faresonen uten tanke for "hensynsfull" opptreden. Ha ett øye på annen trafikk samtidig! Hvor mange personer er innvollvert? Passasjer etc. kan være kastet av og ligge ett annet sted!
Åpne visir, forsøk å få kontakt. Dersom pasienten kommuniserer med deg, gjør tiltak i SAMARBEID med pasient! Foretrekker pasienten å ligge/sitte/støttes opp etc. Kommuniserer pasienten IKKE, legg pasienten over på rygg og ta av hjelmen. Undersøk om pasienten puster. Dersom du oppfatter at pasienten puster, legg pasienten tilrett på en fornuftig måte, stabilt sideleie er å foretrekke. Omstendigheter rundt pasienten (steiner, vanskelig terreng etc.) kan gjøre dette stabile sideleie vanskelig å utføre - gjør da det beste ut av situasjonen. Vær ALLTID overbevist om at pasienten puster.
Hvis pasienten IKKE puster, start øyeblikkelig med munn til munn og hjertekompresjon. Dette skal man fortsette med inntil ambulanse ankommer.
I det øyeblikket kollisjonen er "over", har hjelmen utspilt sin rolle, og begynner nå å bli en kompliserende faktor for den forulykkede. Liggende på bakken med hjelm på, skaper det en unormal stilling i nakke, som kan forverre pasientens pusteevne. Luftmiljøet inne i en hjelm er ikke bra når man står stille (CO2). Skulle pasienten bli kvalm og kaste opp, er det absolutt ingen fordel å ha hjelm på (spesielt helhjelm). Det forvansker undersøkelsen av en pasient, dersom hjelm er på. Så konklusjonen - hjelm SKAL av, uansett hel/halv/åpning eller variasjoner over disse tema.
Det er en fordel å holde pasienten varm til ambulansepersonell kommer tilstede. La dress være på, men åpne opp glidelås/lukning i front, slik at det blir lett å puste for pasienten.
Er pasienten desorientert, blek og kaldsvett er det fare for at han/hun blør ett eller annet sted. Utvendige blødninger forsøkes stanset med trykk i såret (klem med fingre/hånd), og hev blødningen (skaden) høyere enn hjertet. Lokaliser eventuelt skaden ved å klippe opp kjøredressen. Blør pasienten innvendig, er det mindre man kan gjøre på skadestedet. La pasienten ligge ned og la beina ligge oppå noe (veske/bag) i sjokkleie.
Hold en dialog med pasienten, vær positiv! Snakk også til pasienter som du oppfatter som bevisstløse på en positiv måte - de kan høre deg! Sjekk og atter sjekk at bevisstløse puster. Observer endringer i pasientens tilstand. Husk at mange er relativt oppegående og "gira" rett etter ulykken, men blir raskt dårlig etter kort tid. Vurder sjokkleie dersom du mistenker blødning.
Noen tips som kan være lurt å tenke på
Det er vanlig å få en reaksjon i etterkant av en ulykke. Ikke slit med dette alene, men ta kontakt med helsevesenet der du er (legevakt/ambulanse etc) og forklar hva du har vært med på og hva som plager deg. Det er mulig å få profesjonell hjelp til å takle dette.
Det er selvsagt smart å ha litt hjelpemidler for hånden, men på en MC er det begrenset hva man har plass til. Dog er litt bandasjemateriell (kompresser og elastisk bind), gummihansker og en munn til munn beskyttelsesduk ikke plasstrengende gjenstander og godt å ha i en kritsikk situasjon. En solid saks (kniv) beregnet for å klippe tøy/skinn/glidelåser etc. bør være tilstede.
Ellers anbefales det at man alltid har ett engangskamera med blitz med seg. Dokumenter det som har skjedd, ta oversiktsbilder FØR man flytter på biler etc. Det er gull verdt i etterkant når man skal begynne å diskutere skyldspørsmål. Det er ofte et liv etter ulykken, og lange rettssaker og krangling med påståelige bilister/forsikringsselskap er ikke måten å leve det på!
Konklusjon: HJELM SKAL AV UANSETT
Egentlig, det beste du kan gjøre hvis du skulle komme først til et skadested er å ringe 113.jhn skrev:Her er tre andre uttalelser man må anta kommer fra fagfolk i utgangspunktet, selv om kanskje Norsk Luftambulanse har litt mere tyngde.
Fra NDLA:
Mc-ulykke
Er det føreren av en tohjuling som er forulykket, kan du bli nødt til å trekke av hjelmen. Hvis den forulykkede puster og du får opp visiret på hjelmen, kan hjelmen bare sitte på. Er det nødvendig med hjerte–lunge-redning, må du ta av hjelmen.
Fra http://kvinnherad-mc.com/1hjelp.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
MC ulykker
Gå ut i fra at alle som har vært utsatt for en mc ulykke har store nakke og ryggskader.
* Er pasienten BEVIST så la hjelmen sitte på. Den vil da bli saget av på sykehuset.
* Er pasienten BEVISTLØS så skal hjelmen av for å sikre frie luftveier. Hjelmen tas forsiktig av uten å bevege hodet mer enn absolutt nødvendig.
Her er fremgangsmåten får å ta av en hjelm:
Man bør være to om å ta av en hjelm.
den ene skal sette seg på skrevs over brystet på pasienten og stabilisere hodet, mens den andre gjør følgende:
1. løft hodet ca. 1 cm fra bakken.
2. ta tak i hjelmen på begge sider og beveg hendene fra hverandre. slik at hjelmen utvides.
3. Trekk så hjelmen forsiktig, rett mot deg.
Når hjelmen er av legges det noe under hodet på vedkommende slik at hodet blir liggende i samme stilling som når hjelmen var på.
Fra Lommelegen:
L - Luftveier!
Åpne luftveiene hvis den skadde er bevisstløs. Du bør forsøke å unngå bevegelser i nakken. Allikevel er det viktigst at den skadde får puste. Hvis den skadde har hjelm på seg, må du åpne visiret slik at hun får frisk luft. Ta hjelmen av hvis du får det til. Deretter må du åpne luftveiene ved å gjøre hodebøy og hakeløft. Rens ut blod, oppkast, slim og fremmedlegemer ved å gjøre fingerrens.
Du har kanskje ikke sagt "hurtigst mulig" ... beklager det, min feil.LordShaft skrev:Jeg kan kalles fagmann, og jeg vil vel anse meg selv som det også. Jeg har vel aldri sagt at hjelmen skal av hurtigst mulig, det er en misforståelse eller konklusjon du har dradd....
Jeg sier at hjelmen SKAL av! Det er noe jeg vil og kommer til å praktisere i min jobb.
Så får folk bedømme meg og mine ferdigheter deretter