Jeg synes politiet gjør en fantastisk jobb innenfor sitt ansvarsområde. De har forbedringspotensiale innenfor de fleste områder, men må innse at de er politisk styrt og må rette seg etter pålegg fra beslutningstakere i samfunnet.
HV gjør en god jobb innenfor sitt ansvarsområde, og til tross for jevnlig trening er det vel et faktum at de ikke utøver en funksjon 24/7 og derved får litt lite erfaring og rutine.
Forsvarets elitestyrker har en enorm kapasitet og kompetanse, men kan ut fra at vi lever i et demokrati og har i år muligheten til å feire 200 års jubileum for grunnloven, ikke mulighet til å bistå i samfunnet på alle steder der de ønsker. Det synes litt tuklete å sette inn Forsvaret i sivile gjøremål som politiet er satt til å løse.
Vektere og andre sikkerhetseksperter gjør også en flott jobb, selv om jeg føler det som offentlig godkjent trakassering hver gang jeg reiser med fly. Ok med rolleforståelse, men mange mangler evne til kommunikasjon, og da blir det ubehagelig.
Tråden starter med politiets responstid, og med min kunnskap innen det feltet så er det et produkt av politikernes prioriteringer. Blir alltid en avveining mellom økonomi og trygghet, og de politikerne jeg har fulgt de siste 30 årene har sagt mye om lov, orden og trygghet, men jeg har ikke sett dette materialisert via tildelingsbrev til politiet.
Man analyserer seg ihjel etter hendelser som skaper debatt, men ingen gjør noe konkret. Les tildelingsbrev til politiet, og oppdragsgiver (Politidirektoratet og justisdepartementet ) sier man skal prioritere innenfor allerede tildelte budsjettrammer.
Problemet er at når alt prioriteres, blir det ikke endringer.
Sukk... Kjip lesing, men jeg trur ingen i politiet, hv, redningstjenesten eller Forsvaret ønsker annet enn å gjøre best mulig jobb. Man er bare bundet av lov, forskrift, politiske føringer og eget mot.
Kom med gode forslag til endringer fremfor å påpeke hvor udugelige man mener de andre er.
:-)å