Rekrutering før vi er borte liksom..

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
ZZR-Erling

Rekrutering før vi er borte liksom..

Legg inn av ZZR-Erling »

Det kommer endel modeller inn på markedet som kan hjelpe på vedr rekruteringen.
Motorsykelistene som gruppe, får jo bare en høyere og høyere snittalder.
Skjer det ikke noe vesentlig, vil "vi dø ut".
Ett godt bidrag er å lansere rimeligere modeller.

Her kommer vist Yamaha med en:

http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381111&tx_ttnews" onclick="window.open(this.href);return false;[tt_news]=451306&cHash=6b705efee979363e0248ebaad65317f1

:thumleft

flonoen
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Rekrutering før vi er borte liksom..

Legg inn av flonoen »

Trur linken din var litt rar.. Var det denne du mente linke til?

Link

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Så og si alle 16 åringer ute på bygda har moped eller scooter. Om interessen ikke slår inn DA, da er det liten sjangse for at de noen gang skaffer seg stor mc :)
Men ja, alle disse billige mellomtung syklene hjelper nok på som et incentiv for å starte sin "sykkel karriere" :).
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
gorbys
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Legg inn av gorbys »

Min erfaring er at moped bare blir et fremkomstmiddel som gjør at man slipper å gå, eller sykle fram til man tar billappen når man er 18. Dyrt å ta mc lappen og så at ungdommen ikke gidder forstår jeg, iallefall når man tenker på sykkel som et transportmiddel, er jo bare brukandes halve året. Å fryse halvt ihjel på en mc når man kan sitte varmt og godt i en bil er det vel ingen som gidder :P :p

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Det som tar livet av rekrutteringen er, pris på sertifikat. At alle skal ha ny sykkel med en gang, slik er samfunnet blitt og for ikke å snakke om forsikringen. Bil blir prioritert i første rekke, da de er langt mer avhengig av dette

Note 3

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Mener å huske å ha lest noe om at det er registrert flere motorsykler nå enn noensinne tidligere. Eller husker jeg feil ?

Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
gorbys
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Legg inn av gorbys »

Mange som har flere sykler? :-k

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg tror ikke moped er noe rekrutteringsvei for de unge. Selv hadde jeg moped som alle andre og når jeg ble 18 så gikk jeg over til bil. Mange av kameratene min fikk seg sykkel men det var helt uaktuelt for meg for jeg hadde en litt spesiell bil og det var nok... trodde jeg. Etter en prøvetur var jeg solgt og 3 uker etterpå hadde jeg sykkel og lappen.

Moped er for begrenset, til gi lyst til å fortsette på 2 hjul når man blir 18 år.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Det har vel også noe med vinter å gjøre... og jobb...
De fleste har bare råd til en av delene i ung alder, så forståelig at bil blir valget. Det er tross alt mer nyttig å kunne kjøre seg selv, venner og kjæreste uavhengig av værforhold.
Ikke dumt heller med tanke på at trafikal erfaring ikke er på plass ennå og at en da sitter bedre beskyttet i et "bur".
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
hakhap
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR

Legg inn av hakhap »

Tror et har lit å gjøre med at unge i dag har andre interessen og kostnader mot hva mange av oss eldre hadde.
Tenker at det er mere sånn at motorinteresse er lavere en det var tidligere? Mere åke til syden , globetrotta o.l.
Flere som vider utdanner seg og etter det familije og da er det fort at det ikke er tid / penger til mc.

Selv så var jeg ikke noe interessert i mc før jeg ble sånn 17, hadde ikke moped, da en kamrat av meg (som aldrig tog mc lappen) begynte å snakke mye mc. Sen tok det meg 20 år innen jeg tog lappen men det er en annen ting det :-)å
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

JohnnyTh skrev:Jeg tror ikke moped er noe rekrutteringsvei for de unge. Selv hadde jeg moped som alle andre og når jeg ble 18 så gikk jeg over til bil. Mange av kameratene min fikk seg sykkel men det var helt uaktuelt for meg for jeg hadde en litt spesiell bil og det var nok... trodde jeg. Etter en prøvetur var jeg solgt og 3 uker etterpå hadde jeg sykkel og lappen.

Moped er for begrenset, til gi lyst til å fortsette på 2 hjul når man blir 18 år.
Jeg hadde _lyst_ på sykkel når jeg ble 18 (basert på mopederfaring), men det var en håpløs plan pga dårlig inntekt. Tok det heller når jeg ble 20.
De fleste har/hadde en sykkel som går godt over den lovlige grensen på 45 km/t, så vil ikke si det er så begrenset.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svein2
Motorsykkelen din: MC

Legg inn av Svein2 »

Jeg har en hjemme på 20 år som går å sikler på MC lappen, han er elektriker med fast jobb
og bor foreløpig hjemme på gutterommet, så det økonomiske burde være greit.
Men han sparer til hus og 100000,- ekstra er greit i egenkapital når man skal investere. Såpass blir det nok med
sykkel og lappen.
Jeg maser på ham å sier at det er nå du har råd så det er bare å kjøre på men mor er glad han sparer "fornuftig gutt
det" sier hun.
Jeg var gudskjelov langt i fra så "fornuftig" får en mannsalder siden.

Vi får nå se åssen det går. :-k

Brukeravatar
L-NA
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Legg inn av L-NA »

Her jeg bor ser det ut som to aldersgrupper på to hjul. Det er 16 åringene - hvor Jentene kjører scooter, og guttene R-moped. Så er det oss gamle med store tunge sykler, og som skrur og "mekker" litt for både oss selv og de håpefulle. Minstemann i huset fylte 16 for noen dager siden, og er eneste i "gjengen" som går for lett MC. Men interessen i forhold til det som jeg selv hadde i denne alderen er helt på en annen planet. Mens jeg i den alderen hadde partert de fleste sykler jeg hadde hatt fingrene i, så måtte jeg i går ha en liten elementær leksjon i garasjen om bremsesystemer, kjøling, hva er en sylinder osv.osv. Spørsmålene kom etter at han hadde vert på MC kurs.

Svar