Erfaringer med biltemabatterier

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Svein1
Motorsykkelen din: Gixxer

Erfaringer med biltemabatterier

Legg inn av Svein1 »

Driver og shiner en gsxr400 for tiden. Det er en sykkel jeg byttet til meg for en tid tilbake, og som jeg har planer om å selge videre når den er klar. Sykkelen startet greit når jeg tok over den, men jeg kjørte den aldri.
Greia er at da jeg begynte å skru, fant jeg ut at noen hadde montert ett batteri i den som var for stort fysisk. Det tok så mye plass at det lå helt i og blokkerte luftinnsuget til motoren. Veldig lite gunstig når turtallet øker. Fikk tak i nytt batteri på Biltema i rett effekt og størrelse. Nå i ettertid får jeg ikke start på sykkelen. Det er mange ting som jeg har skrudd på, og som potensielt kan være feil, men jeg hører at den ikke drar rundt på starteren i samme tempo som før. Til og med når batteriet har stått til lading ett døgn, og laderen fremdeles står på, så er det mer tjug-tjug-tjug, enn iiii. Mistenker at det er dette som er skyld i at motoren ikke vil starte. Har prøvd med startgass, men resultatet blir bare en og annen treg stikkflamme fra eksosen. Har tidligere brukt batterier fra biltema på mange av mine sykler, og aldri hatt problemer. Noen som har hatt liknende erfaring med biltemabatterier?

Det jeg er usikker på er om at batteriet er skyld i at sykkelen ikke starter. I såfall kan det være en feil på akkurat mitt batteri, og hvis jeg kjøper nytt biltemabatteri så vil det fungere? Noen som har erfaring med batterier fra jula ol, er de noe bedre, eller dårligere, eller må jeg bare krype til korset å kjøpe ett Yuasa til denne sykkelen. Har som nevnt planer om å selge sykkelen videre, og har derfor ett ønske om å ikke blåse alt for mye penger på denne.

Har forresten satt gammelbatteriet til lading, og skal teste med det igjen senere i dag.

Her er batteriet jeg kjøpte:
80256 12 9 150 x 85 x 115 3,2 kg 229 NOK+

Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Re: Erfaringer med biltemabatterier

Legg inn av Flanker »

Hvis det er feil med batteriet så er det en reklamasjon, og du får nytt av dem. Jeg kjøpte et gel batteri på Biltema for noen år siden som hadde en død celle. Fikk nytt av dem, så har du kvitteringa er det null problem.

Brukeravatar
Voodoodoo
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013

Legg inn av Voodoodoo »

Hvordan var tempen i garasjen når du prøvde å starte da? Om du har et voltmeter kan du jo måle hvor mange volt det er. De 3 batteria jeg har stående i garasjen holder ca 12,6v(kald garasje) når de er opplada og har stått siden oktober.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Svein1
Motorsykkelen din: Gixxer

Legg inn av Svein1 »

Til info så skal sykkelen ha ett YTX9-BS-batteri. Det er 8ah. Slik jeg forstår det så er 80256 fra biltema tilsvarende.

I garasjen er det som i garasjer flest på denne tiden, rundt 0 grader :)
Biltemabatteriet tåler sånn ca 15-20 sek med kjinning når det er toppladet, så er det tomt. Hvis det er en død celle så vil en vel se det på spenningen? Skal måle spenningen på det når jeg kommer hjem fra jobben.

Svar