MLeikarnes's MC blogg - Suzuki DR350S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Re: MLeikarnes's MC blogg - Forgasser plunder!

Legg inn av DrGreve »

Dette blir bra :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
MLeikarnes
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S

Re: MLeikarnes's MC blogg - Forgasser plunder!

Legg inn av MLeikarnes »

DrGreve skrev:Dette blir bra :thumleft
Håper da det! Bremseklossene har det med å komme innen neste helg! Bestilte på ebay til 4pund på Mandag, bruker ofte å komme innen 4-5 dager, men ikke denne gangen :sk?

Her en mobilvideo av lyden, ikke så bra lydkvalitet desverre...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=QAb-SXiZ ... Lgkhy4QkY-[/video]
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
MLeikarnes

Re: MLeikarnes's MC blogg - Oppstart!

Legg inn av MLeikarnes »

K1100 testtur;
[video]http://www.youtube.com/watch?v=4aKyk3xb ... R1zl-wZCIC[/video]
Fant endelig ut hvordan jeg får Adobe Premiere Elements til å eksportere høykvalitetsfilmer til YouTube!

Oppdaterte også byggtråden i underforumet, men det ser ikke ut til å komme opp på nylig listen :scratch
BMW K1100RS -93

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Re: MLeikarnes's MC blogg - Endelig en kort kjøretur!

Legg inn av Carpa »

Jeg får opp den tråden på oversikten over nye innlegg, gjør ikke du?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
MLeikarnes

Legg inn av MLeikarnes »

Carpa skrev:Jeg får opp den tråden på oversikten over nye innlegg, gjør ikke du?
Ikke på dataen :O på tapatalk går det fint, men det er ikke så viktig :D

Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Carpa skrev:Jeg får opp den tråden på oversikten over nye innlegg, gjør ikke du?
Han gjorde antakelig ikke det da han skrev posten.
Jeg gikk nemlig inn og la til underforumet slik at nye poster i dette forumet nå kommer opp på lista over "Nyeste innlegg".
Vi hadde glemt å ta med denne da underforumet ble opprettet... :redface

Men nå skal det altså være i orden. Dvs. at nye innlegg i Dedikert forum for MC byggprosjekter også vil vises i "Nyeste innlegg" oversikten.

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

AJ skrev:
Han gjorde antakelig ikke det da han skrev posten.
Jeg gikk nemlig inn og la til underforumet slik at nye poster i dette forumet nå kommer opp på lista over "Nyeste innlegg".
Vi hadde glemt å ta med denne da underforumet ble opprettet... :redface

Men nå skal det altså være i orden.
Ok, godt noen sier ifra da :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
MLeikarnes

Re: MLeikarnes's MC blogg - Videoredigering!

Legg inn av MLeikarnes »

Driver og trener på å redigere video og gjør om mange av mine YouTube videoer til HD, nå som jeg endelig har funnet ut hvordan jeg får best mulig kvalitet for YouTube ut av Adobe Premiere Elements 11!

Her en liten video fra et speiderarrangement i høst, videoene er litt ute av fokus (filmet med speilrefleks, men med feil linse... :sk? )
[video]http://www.youtube.com/watch?v=v5hPaYzD ... e=youtu.be[/video]

Så nå kan det hende det kommer mer filmer fra Alpene etterhvert! Ble så nedstemt av at jeg ikke fikk til bedre kvalitet på YouTube at jeg ikke gadd å redigere mer! Har mange titalls GB med film igjen enda som ikke er redigert fra Alpene i 2012, henger litt på etterskudd... samt at jeg har mye fra andre turer rundt om hjemme også, og noe fra pappas alpetur i fjor sommer også!
BMW K1100RS -93

Brukeravatar
MLeikarnes

Legg inn av MLeikarnes »

Nå mangler kun kjede så er DR750'N klar til dyst igjen! :-D fikk montert på de siste delene, elektrisk anlegg, tankene, innerskjerm og kåpe. Har også byttet bremseklosser foran og bak, ikke mye igjen der gitt........... Mandag må det handles inn kjede og så blir bilen satt igjen her hjemme til snøen kommer tilbake, er noe så utrolig lei av å kjøre bil nå! Mye bedre å ukependle med MC til Ålesund! :-D

Bilde

Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Løftebukken, er den egenkonstruert ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MLeikarnes

Legg inn av MLeikarnes »

Jompa skrev:Løftebukken, er den egenkonstruert ?
Type Biltema med litt etterstramminger av skruer... Faller av en mutter hver gang jeg bruker den, biltemas låsemutre må være noe for seg selv, (selvløsende) :scratch sykkelen har stått på bukken siden før jul nå, og bukken har nå blitt skjev... så kvaliteten er det ikke så mye å si om, laget i nokså tykt stål ser det ut som, men det virker som om det er legert med smør :-k :lol Men den er veldig grei å ha når man ikke har midtstøtte likevel!

Viste seg at manualen tok feil om at sykkelen hadde 520 kjede... så kjedet jeg har er for smalt! :sk? Forrige eier har tydeligvis byttet til DR650 drev med 525 kjede! :sk? så nå må biltema ty til å selge meg et 525 kjede på mandag! (har heldigvis bra erfaring med biltema sine kjeder, noe bedre stål enn løftebukken...)
BMW K1100RS -93

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

MLeikarnes skrev:
Type Biltema med litt etterstramminger av skruer... Faller av en mutter hver gang jeg bruker den, biltemas låsemutre må være noe for seg selv, (selvløsende) :scratch sykkelen har stått på bukken siden før jul nå, og bukken har nå blitt skjev... så kvaliteten er det ikke så mye å si om, laget i nokså tykt stål ser det ut som, men det virker som om det er legert med smør :-k :lol Men den er veldig grei å ha når man ikke har midtstøtte likevel!

Viste seg at manualen tok feil om at sykkelen hadde 520 kjede... så kjedet jeg har er for smalt! :sk? Forrige eier har tydeligvis byttet til DR650 drev med 525 kjede! :sk? så nå må biltema ty til å selge meg et 525 kjede på mandag! (har heldigvis bra erfaring med biltema sine kjeder, noe bedre stål enn løftebukken...)
Det var en som annonserte et 525-kjede her for en dag eller 2 siden, med 114 ledd? cannon..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
MLeikarnes

Legg inn av MLeikarnes »

DrGreve skrev:
MLeikarnes skrev:

Det var en som annonserte et 525-kjede her for en dag eller 2 siden, med 114 ledd? cannon..
Må nok ha 116 ledd... raskere å kjøpe på Biltema enn å få sendt fra Oslo også...

Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93

Brukeravatar
MLeikarnes

Re: MLeikarnes's MC blogg - Kan vel nesten kalle det havari.

Legg inn av MLeikarnes »

Jaaa... Ble ikke noe Krystall Rally på meg i år:

Forrige tirsdag bestemte jeg meg for å ta DR'n til Ålesund på skolen, den gikk fint de 9 milene til Ålesund og de 4 kilometrene til skolen på onsdag. Men så var galskapen løs :sk? Når jeg skulle hjem på onsdag, satte jeg meg som vanlig på sykkelen og trykket inn starteren... meeen, den bare spant runt noe grasalt, uten å "slå inn". Da begynte jeg å ane uråd, etter mange forsøk, med forskjellige metoder, ga jeg opp og satt på med noen til hybelen. På hybelen var det rett inn på diverse forumer og spørre hva som kunne være galt, etter å ha snakket med Stefan Hessler, i Hessler Rallye Motorsport Team i Tyskland, syklet jeg på Clas Ohlson og kjøpte meg et mini pipesett (veldig greit pipesett faktisk!) og syklet deretter til skolen for å finne ut hva som var galt! DR'n ble operert til mange rare blikk på plena til Ålesund Fagskole...;
Bilde
Bilde
Og noe av feilen ble funnet med en gang generatordekslet var av;
Bilde
Min første tanke var at det mangler en aksel på det midterste starterdrevet... deretter så jeg dette;
Bilde
Bilde
Det der er ikke bra tenkte jeg... Plukket ut alle bitene og monterte sammen igjen.
Bilde
Etter mer snakk med Hessler og andre, konkluderte jeg med at starter clutchen var gått til h....... :sk?
Så nå har den stått på skolen og ventet på at jeg skulle komme meg til Ålesund med bil og henger for å ta den med hjem.
Tok med meg henger til Ålesund på søndag, og har idag lastet den opp på hengeren og nå står den klar til å bli med hjem til operasjons salen i morgen ettermiddag. Partneren mister 60% av det lille med motor den har når man hekter en henger baki den... så det blir en lang tur hjem... :sk?
Bilde
Bilde
Bilde

Har fått bestilt meg en spesial tersj for å dra av svinghjulet, var ikke så lett å oppdrive en M42x1,5 mutter så jeg kunne få lagd en tersj! Ringte på Tingstad, Tools, Molde Jernvare, men de kunne ikke skaffe en slik mutter til meg! Så da ble det inn på ebay og bestille en tersj som jeg heldigvis fant!
I morgen kveld går den under operasjon i garasjen, må finne igjen akslingen som mangler, håper den ligger i bunnpanna...
Hessler i Tyskland har alt av deler jeg trenger for å reparere, både nytt og fint brukt! Jeg skulle få kjøpe deler til en rimelig penge! Han er en av de få som faktisk kjører rally med DR Big'ene, han har DR Zeta'en som Gaston Rahier kjørte i Dakar med når DR Big ble lansert!

Pappa drar på Krystall Rally i morgen tidlig med K1100'n, skulle egentlig vært med jeg og men så ble det jo litt trøbbel da...
BMW K1100RS -93

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Gikk det ikke an å trille i gang sykkelen ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MLeikarnes

Legg inn av MLeikarnes »

Jompa skrev:Gikk det ikke an å trille i gang sykkelen ?
Mjo... det skal vel gå... men følte meg ikke helt komfortabel med å starte den når det mangler en del litt større deler...
Bedre føre var enn etterpå klok hetes det vel! Men hadde det vært nødvendig å få den til å gå igjen hadde jeg vel skiftet olje og åpnet bunnpanna og fisket ut alt av biter for så å trillstarte! Men når det ikke var nødvendig så er det like så greit å la være tenker jeg.

Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93

Brukeravatar
Onsløv
Motorsykkelen din: F800ST

Legg inn av Onsløv »

MLeikarnes skrev: Bilde
Det var da voldsomt til stropping? =;

Hadde holdt med to, et til hvert styrehåndtak og kanskje et gjennom bakhjulet for å være på den sikre siden.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
MLeikarnes

Legg inn av MLeikarnes »

Onsløv skrev:
MLeikarnes skrev: Bilde
Det var da voldsomt til stropping? =;

Hadde holdt med to, et til hvert styrehåndtak og kanskje et gjennom bakhjulet for å være på den sikre siden.

Ikke så veldig... har ikke noe å sette hjulet i på hengeren så jeg stroppet like så godt i hvert hjørne. Ser litt mer ut enn det er da jeg knøt fast slarkendene på stroppene her og der...

Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93

Brukeravatar
MLeikarnes

Re: MLeikarnes's MC blogg - Krystall Rally!

Legg inn av MLeikarnes »

Blir en tur på Krystall Rally likevel! Drar med Varaderoen i morgen tidlig! fikk lakt om til piggdekk bak i sta, så nå blir det!
Bilde
Makeshift spacer for å få inn ventilen på slangen!
DR'n fikk ofre bakhjulet sitt...
Bilde
Prøvde også ut den nye Magicshine sykkel/hodelykt/gopro feste lykten min! 200% bedre lys! trenger jo ikke hovedlykta lengre når man kjører litt i terrenget! morsomt!
Bilde
Bilde

Nå er det pakking for fult her! finne tak i varme klær og annet! tror det blir motorsykkeldressen nedover, men kanskje med snøscooterdressen i backup...
BMW K1100RS -93

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Legg inn av Busa Trond »

God tur, hold oss oppdatert :thumleft
Jo mer jeg leser i bloggen din om vinter kjøring, så gir det meg mer og mer lyst til å drive med vinter kjøring.
Kanskje vi ses på Krystall Rally neste år :D

Brukeravatar
MLeikarnes

Legg inn av MLeikarnes »

Busa Trond skrev:God tur, hold oss oppdatert :thumleft
Jo mer jeg leser i bloggen din om vinter kjøring, så gir det meg mer og mer lyst til å drive med vinter kjøring.
Kanskje vi ses på Krystall Rally neste år :D
Takker! Skal oppdatere så godt som mulig, blir ingen pc/nettbrett med i år, kun en pakksekk med ekstra klær! Forhåpentligvis blir det ikke så kaldt, ser på yr at det er ned mot 10minusgrader men ikke mer! Ifjor var det jo nærmere 30 minus...

Ja det må du bare begynne med! Har forhåpentligvis en fungerende DR750 neste år... Den har jo gått ca. 5000km siden du var her i fjor sommer når den også sto i biter.

Håper å finne ut eksakt hva som er galt iløpet av vinterferien neste uke. Tok av generatordekselet igjen idag og tømte den for olje, men jeg fant ikke noe mer biter og ikke akslingen som mangler.... må ta av andre siden og åpne bunnpanna tror jeg. Men det får bli etter Krystall Rally!

Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93

Brukeravatar
MLeikarnes

Legg inn av MLeikarnes »

Venabygdsfjellet neste!
Bilde

Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93

Brukeravatar
MLeikarnes

Re: MLeikarnes's MC blogg - Vinterferie!

Legg inn av MLeikarnes »

Forrige lørdag begynte jeg hjemmefra på lørdag morgen kl. 07.00, tok ferge 07.30 til Åfarnes og kjørte oppover Romsdalen mot Krystall Rally med Varaderoen. Det blåste noe forj.... oppover Romsdalen, hadde det vært snøveger, måtte jeg ha snudd allerede der. Kjørte videre opp til Bjorli, tok på meg votter isteden for hansker og kjørte videre. Men etter at jeg passerte Bjorli begynte det både å blåse og snø igjen... Kjørte videre til Lesjaverk, så Lesjaskog, men da måtte jeg bare stoppe, veien ble borte for hver 50m jeg kjørte så jeg stopped og ventet en stund for å bestemme meg om jeg skulle fortsette, Kjørte noen kilometer videre i håp om å se at været ville bli bedre, men det så bare dårligere ut så jeg snudde og satte nesa hjemover igjen! 170ccm, uten pigg foran, det ble for mye motvind til at det var morsomt å kjøre lengre, opp og ned mellom 2. og 3. gir... Svinget av på saga på Lesjaskog og i avsvingningen gikk jo såklart sykkelen rett ned og sidelengs ett stykke... Resultatet ble låst fremhjul og litt skjevt styre... :lol men litt kreativ skruing og bruk av strips fikk jeg tatt av forkalipperen og hengt den opp i gaffelkrona. Kjørte hjem igjen sånn og rettet opp igjen styret og moet opp kalipperen.
Bilde
Bilde
Bilde
Ser vinden på bildet... har det på film også, men har ikke hatt tid til å redigere enda!
Bilde
Bilde
Bjorli på veg hjem igjen!
Bilde
Litt screencaps fra goprofilmene;
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Ett bra motto for å kjøre mc om vinteren er å kjøre etter fjellvettreglene; Det er ingen skam å snu i tide.

Når jeg kom hjem hadde jeg ikke noe bedre å gjøre enn å skrue litt DR750 igjen;
Innholdet i bunnpanna; (ikke bra!)
Bilde
Trodde først det var pinnene som holder "leppene" i starterclutchen, men senere i uka når jeg fikk tersjen til å ta av svinghjulet viste det seg å være lageret til startkransen
Bilde
Bilde
Starterclutch etter at svinghjul er tatt av; den var helt iorden!
Bilde
Meeeen.... her mangler det ett lager...
Bilde
Venter på nytt fra tyskland nå...

På søndag ble neste prosjekt;
Starting og kobling av ledningsnett på den gamle Suzuki GS500E motoren min:
Bilde
[video]http://www.youtube.com/watch?v=zn0q4BcS ... zJ0tusihox[/video]
Tig sveist aluminium bryterpanel, med batterifeste på motoren i tre:
Bilde
Coiler, likeretter og CDI plassert på toppen av motoren:
Bilde
Bilde
Tenkte å bruke motoren til å lage noe morsomt med 4 eller 3 hjul, må ha noe å gjøre på i helgene hjemme fra skolen...

Har også tatt en del bilder av hunden vår Guzzi nå i ferien, leking på isen og i skogen, for å pusse opp kunnskapene med speilrefleksene igjen. Lenge siden alle kameraene har blitt brukt aktivt!
Bilde
Bildene er tatt med Canon EOS 60D med Sigma 70-300mm
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

På tirsdag var jeg og pappa i Kristiansund og så på en som driver og overhaler og pusser opp en Zeus Sidebike;
Bilde
Bilde
Peugeot 2.0l besin motor, drift på både bak og sidevognshjul, sving på for og bakhjul!
Bilde
Bilde

Neste dag ble det sveising av eksosanlegg på bilen etter turen til Kristiansund på veldig dårlige veier...
Bilde

Deretter var det ned å hjelpe bestefar å kjøre vekk kvist og kvast fra steingarden langs attlega nedom husene her hjemme:
Bilde
Måtte lete på lageret av slanger og finne meg en ny slange til gamle Volvoen slik at vi fikk kjøre 2 traktorer for å få unna kvisten fortere!
Bilde
Bilde

Neste dag; mer lasting og kjøring av kvist:
Bilde
Avlasting av kvist på innovative måter, da tippen på Volvoen ikke fungerte før idag, når jeg fikk den korrekte slangen i posten!
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Over på neste dag!
mer kvistkjøing...
Bilde
Og for å kunne sandblåse biler og bruke den nye dekkmaskinen vår trengte vi å få igang denne:
Bilde
Måtte bare ta bilde av det notatet der, onkel som skrev det da han kjøpte ny kompressor...
Enda ett bilde av Guzzi!
Bilde
Bilde

Idag var jeg også ute og kjørte meg en liten tur med K1100'n:
Bilde
Bilde
Bilde

Og på kveldstid pusler jeg med 3D tegning;
Her ny navstyring til sidevognsbygget som starter så snart alle bilene har fått litt sandblåsing og nødvendig pleie:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Og da hadde en plutselig skrevet seg frem til nåtiden hvor jeg sitter og skriver her før jeg legger meg! Tilbake til Ålesund på skolen i morgen kveld, og hverdagslivet med skole begynner igjen frem til påske... savner virkelig de 4 ukene med fri jeg hadde når jeg var lærling på sjøen! Men ser virkelig frem til å begynne med de 4 ukene fri igjen! Å kunne ha frihet til å gjøre det en vil i 4 uker er veldig godt... savner det veldig nå når en har hatt en uke ferie og får gjøre det jeg liker best, skrue motorsykkel og kjøre traktor... (Kanskje jeg er litt merkelig?? :lol to nokså sære interesser i mine kameraters øyne... :lol Men ikke at jeg bryer meg! :D )
BMW K1100RS -93

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

MLeikarnes skrev:Å kunne ha frihet til å gjøre det en vil i 4 uker er veldig godt... savner det veldig nå når en har hatt en uke ferie og får gjøre det jeg liker best, skrue motorsykkel og kjøre traktor... (Kanskje jeg er litt merkelig?? :lol to nokså sære interesser i mine kameraters øyne... :lol Men ikke at jeg bryer meg! :D )
Sær og sær, fru Blom, jeg er faktisk imponert over pågangsmotet ditt. Og jeg tipper at dine kompiser etterhvert vil sette pris på kunnskapene du har opparbeidet deg når de trenger hjelp med sine kjøretøy. ;)
Du er i sannhet en sunn ungdom :thumleft

Bilde

Brukeravatar
Geso
Motorsykkelen din: BMW R1200RT

Legg inn av Geso »

DrGreve skrev:
MLeikarnes skrev:Å kunne ha frihet til å gjøre det en vil i 4 uker er veldig godt... savner det veldig nå når en har hatt en uke ferie og får gjøre det jeg liker best, skrue motorsykkel og kjøre traktor... (Kanskje jeg er litt merkelig?? :lol to nokså sære interesser i mine kameraters øyne... :lol Men ikke at jeg bryer meg! :D )
Sær og sær, fru Blom, jeg er faktisk imponert over pågangsmotet ditt. Og jeg tipper at dine kompiser etterhvert vil sette pris på kunnskapene du har opparbeidet deg når de trenger hjelp med sine kjøretøy. ;)
Du er i sannhet en sunn ungdom :thumleft
:thumleft :thumleft
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Svar