Bagasjeråd
Re: Bagasjeråd
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ba ... -MC-82497/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lav budsjett løsning.
Og denne kan man snøre tett og stramt for minst mulig luftmotstand.
Lav budsjett løsning.
Og denne kan man snøre tett og stramt for minst mulig luftmotstand.
"Do the right thing"
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Bagasjeråd
Toppboks er utrolig praktisk på tur, dersom du har vært på ferietur uten, vet du å sette pris på den når du får den. Har aldri merket noe til den selv. Hvorfor ikke gjøre livet litt enklere.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Bagasjeråd
Tja....sån også kan det gjøres :-) :-)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Bagasjeråd
L-NA skrev:Tja....sån også kan det gjøres :-) :-)
Er det en GS..? Kjenner den igjen på de firkantede koffertene.. om det er en boxer under der er ikke lett å se..

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Bagasjeråd
Toppboks er det dummeste stedet å ha bagasje på en motorsykkel. Faren for wobbling (i lavere hastigheter) og pendling (i høyere hastigheter) øker betraktelig.PCP skrev:JohnnyTh skrev: En annen litt snodig ting er at min sykkel har en tendens til at dersom jeg slipper styret og gassen i ca 70-80kmt begynner styret å oscillere frem og tilbake (gå i selvsving/"tankslapper") idet farten går ned gjennom ca 60-50 kmt. Dette er jo noen noen sykler bare gjør, og andre ganger er det feks slitte eller feiljusterte styrelager. Klarer ikke finne feil på styrelager, men har merket meg at det stort sett ikke skjer om jeg ikke har på boksen. Mener ikke og si at dette er noe man må regne med, men det sier noe om at en boks kan forsterke minste lille tegn til "upset" ganske kraftig. Forsåvidt ganske innlysende når man tenker på vektarmen/momentet man får med plassering så høyt og langt bak.
Du må aldri slippe styret, og spesielt ikke når du har last bak. Nå er det sikkert noen her som vil si at "jeg slapp styret på min [sett inn ønsket merke/modell] i xxx km/t mens jeg kjørte på bakhjulet sittende baklengs mens jeg tok meg en blås" elns, men det beviser ikke annet enn at de har liten erfaring. De fleste motorsykler vil wobble/pendle i en eller annen situasjon. Sjansen for dette vil være større med mye last bak og høyt (type toppboks), men påvirkes også av slitte eller uegnede dekk, vindskjermer, for løse eller for stramme styrelager, for løse svingarmslager, for lite demping i gaffel eller bakdemper(e), innhold (vekt) i bensintank, førerens vekt og bekledning, vegbanens beskaffenhet og friksjon, aerodynamikk og vind, og hvor hardt du holder i styret, kniper bena rundt tanken, eller i hvilken grad du lener deg forover.
Hvis du noen gang har opplevd en skikkelig "tank slapper" vil du bli temmelig var overfor dette neste gang, og kan lettere avsløre tendensen på et tidligere stadium. På noen sykler vil du få et svakt forvarsel når du slakker av hastigheten rundt 40-60 km/t, gjerne i slak sving, og hvis du løsner litt på grepet vil tendensen bli sterkere. Slipp for all del ikke styret, en "tank slapper" kan utvikle seg på få sekunder og vil kunne være umulig å ta inn hvis du er uforberedt.
Wobbling på et tidlig stadium kan reduseres ved å knipe bena tett rundt tanken, lene seg forrover, og gi gass for å komme ut av hastighetsområdet. Dette er lettere sagt enn gjort siden den naturlige tendensen vil være å bremse, noe som gjør det verre. Pendling kan reduseres også ved å holde bena tettere rundt tanken og lene seg frem, men her må man redusere hastigheten forsiktig. Høyere hastighet øker tendensen.
Her er en interessant "tank slapper" utført av en idiot. Det ser ut som han letter litt rett før det skjer. Framhjulet vil da miste friksjonen og begynne å wobble. Han bremser, og gjør det verre:
http://www.youtube.com/watch?v=SAnjjHKclZs
Mulig denne har vært vist her før. Det er en instruksjonsvideo fra 80-tallet som klart viser forskjellen på wobbling og pendling, og sier litt om hva du kan gjøre for å unngå dette. Som tidl. BMW boxer-eier i 22 år kjenner jeg meg igjen i snutten med R90s'en

http://www.youtube.com/watch?v=fvsDIq3WwVA
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Bagasjeråd
Nei, er nok ikke GS`n dette, men en Italiener. Nermere bestamt Moto Guzzi. :-)SuperMorten skrev:L-NA skrev:Tja....sån også kan det gjøres :-) :-)
Er det en GS..? Kjenner den igjen på de firkantede koffertene.. om det er en boxer under der er ikke lett å se..
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bagasjeråd
Ingen tvil om det, neiL-NA skrev:
Nei, er nok ikke GS`n dette, men en Italiener. Nermere bestamt Moto Guzzi. :-)

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Bagasjeråd
Du får det til å høres livsfarlig ut å ha toppbox. Jeg har liten tro på at en topbox forårsaket tankslapper ... alene ... det nesten ha vært noe galt med MC eller fører.MGR1 skrev:Toppboks er det dummeste stedet å ha bagasje på en motorsykkel. Faren for wobbling (i lavere hastigheter) og pendling (i høyere hastigheter) øker betraktelig.PCP skrev:JohnnyTh skrev: En annen litt snodig ting er at min sykkel har en tendens til at dersom jeg slipper styret og gassen i ca 70-80kmt begynner styret å oscillere frem og tilbake (gå i selvsving/"tankslapper") idet farten går ned gjennom ca 60-50 kmt. Dette er jo noen noen sykler bare gjør, og andre ganger er det feks slitte eller feiljusterte styrelager. Klarer ikke finne feil på styrelager, men har merket meg at det stort sett ikke skjer om jeg ikke har på boksen. Mener ikke og si at dette er noe man må regne med, men det sier noe om at en boks kan forsterke minste lille tegn til "upset" ganske kraftig. Forsåvidt ganske innlysende når man tenker på vektarmen/momentet man får med plassering så høyt og langt bak.
Du må aldri slippe styret, og spesielt ikke når du har last bak. Nå er det sikkert noen her som vil si at "jeg slapp styret på min [sett inn ønsket merke/modell] i xxx km/t mens jeg kjørte på bakhjulet sittende baklengs mens jeg tok meg en blås" elns, men det beviser ikke annet enn at de har liten erfaring. De fleste motorsykler vil wobble/pendle i en eller annen situasjon. Sjansen for dette vil være større med mye last bak og høyt (type toppboks), men påvirkes også av slitte eller uegnede dekk, vindskjermer, for løse eller for stramme styrelager, for løse svingarmslager, for lite demping i gaffel eller bakdemper(e), innhold (vekt) i bensintank, førerens vekt og bekledning, vegbanens beskaffenhet og friksjon, aerodynamikk og vind, og hvor hardt du holder i styret, kniper bena rundt tanken, eller i hvilken grad du lener deg forover.
Hvis du noen gang har opplevd en skikkelig "tank slapper" vil du bli temmelig var overfor dette neste gang, og kan lettere avsløre tendensen på et tidligere stadium. På noen sykler vil du få et svakt forvarsel når du slakker av hastigheten rundt 40-60 km/t, gjerne i slak sving, og hvis du løsner litt på grepet vil tendensen bli sterkere. Slipp for all del ikke styret, en "tank slapper" kan utvikle seg på få sekunder og vil kunne være umulig å ta inn hvis du er uforberedt.
Wobbling på et tidlig stadium kan reduseres ved å knipe bena tett rundt tanken, lene seg forrover, og gi gass for å komme ut av hastighetsområdet. Dette er lettere sagt enn gjort siden den naturlige tendensen vil være å bremse, noe som gjør det verre. Pendling kan reduseres også ved å holde bena tettere rundt tanken og lene seg frem, men her må man redusere hastigheten forsiktig. Høyere hastighet øker tendensen.
Her er en interessant "tank slapper" utført av en idiot. Det ser ut som han letter litt rett før det skjer. Framhjulet vil da miste friksjonen og begynne å wobble. Han bremser, og gjør det verre:
http://www.youtube.com/watch?v=SAnjjHKclZs
Mulig denne har vært vist her før. Det er en instruksjonsvideo fra 80-tallet som klart viser forskjellen på wobbling og pendling, og sier litt om hva du kan gjøre for å unngå dette. Som tidl. BMW boxer-eier i 22 år kjenner jeg meg igjen i snutten med R90s'en:
http://www.youtube.com/watch?v=fvsDIq3WwVA
Hvor mange tusen mennesker kjører rundt til daglig med topbox? Og hvor ofte forekommer en tankslapper?
Nei, sleng på tobpoxen, og så kan du nærmest glemme den
Re: Bagasjeråd
Litt merkelig sitering herMGR1 skrev:Toppboks er det dummeste stedet å ha bagasje på en motorsykkel. Faren for wobbling (i lavere hastigheter) og pendling (i høyere hastigheter) øker betraktelig.PCP skrev:JohnnyTh skrev: En annen litt snodig ting er at min sykkel har en tendens til at dersom jeg slipper styret og gassen i ca 70-80kmt begynner styret å oscillere frem og tilbake (gå i selvsving/"tankslapper") idet farten går ned gjennom ca 60-50 kmt. Dette er jo noen noen sykler bare gjør, og andre ganger er det feks slitte eller feiljusterte styrelager. Klarer ikke finne feil på styrelager, men har merket meg at det stort sett ikke skjer om jeg ikke har på boksen. Mener ikke og si at dette er noe man må regne med, men det sier noe om at en boks kan forsterke minste lille tegn til "upset" ganske kraftig. Forsåvidt ganske innlysende når man tenker på vektarmen/momentet man får med plassering så høyt og langt bak.
Du må aldri slippe styret, og spesielt ikke når du har last bak. Nå er det sikkert noen her som vil si at "jeg slapp styret på min [sett inn ønsket merke/modell] i xxx km/t mens jeg kjørte på bakhjulet sittende baklengs mens jeg tok meg en blås" elns, men det beviser ikke annet enn at de har liten erfaring. De fleste motorsykler vil wobble/pendle i en eller annen situasjon. Sjansen for dette vil være større med mye last bak og høyt (type toppboks), men påvirkes også av slitte eller uegnede dekk, vindskjermer, for løse eller for stramme styrelager, for løse svingarmslager, for lite demping i gaffel eller bakdemper(e), innhold (vekt) i bensintank, førerens vekt og bekledning, vegbanens beskaffenhet og friksjon, aerodynamikk og vind, og hvor hardt du holder i styret, kniper bena rundt tanken, eller i hvilken grad du lener deg forover.
Hvis du noen gang har opplevd en skikkelig "tank slapper" vil du bli temmelig var overfor dette neste gang, og kan lettere avsløre tendensen på et tidligere stadium. På noen sykler vil du få et svakt forvarsel når du slakker av hastigheten rundt 40-60 km/t, gjerne i slak sving, og hvis du løsner litt på grepet vil tendensen bli sterkere. Slipp for all del ikke styret, en "tank slapper" kan utvikle seg på få sekunder og vil kunne være umulig å ta inn hvis du er uforberedt.
Wobbling på et tidlig stadium kan reduseres ved å knipe bena tett rundt tanken, lene seg forrover, og gi gass for å komme ut av hastighetsområdet. Dette er lettere sagt enn gjort siden den naturlige tendensen vil være å bremse, noe som gjør det verre. Pendling kan reduseres også ved å holde bena tettere rundt tanken og lene seg frem, men her må man redusere hastigheten forsiktig. Høyere hastighet øker tendensen.
Her er en interessant "tank slapper" utført av en idiot. Det ser ut som han letter litt rett før det skjer. Framhjulet vil da miste friksjonen og begynne å wobble. Han bremser, og gjør det verre:
http://www.youtube.com/watch?v=SAnjjHKclZs
Mulig denne har vært vist her før. Det er en instruksjonsvideo fra 80-tallet som klart viser forskjellen på wobbling og pendling, og sier litt om hva du kan gjøre for å unngå dette. Som tidl. BMW boxer-eier i 22 år kjenner jeg meg igjen i snutten med R90s'en:
http://www.youtube.com/watch?v=fvsDIq3WwVA

Jeg har aldri merket noe til at jeg har toppboks på, selv ikke i forholdsvis høye hastigheter. Men som tidligere sagt så påvirker turbulens sykkelen ved hastighet over 210 km/t når jeg har fult veskesett og jeg mistenker at det er pga toppboksen. . Merker ikke noe forskjell om den er tom eller full. Jeg er glad i toppboksen min og kunne ikke vært uten den.
Selv om jeg får mer med meg uten toppboks så er det uinteressant å ikke kunne låse ned bagasjen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Bagasjeråd
Det med tank slapping så virker det bare lurt å slippe styret /lette på grepet og la dekkene gjøre sin egen korrigering uten at et "dumt menneske" som holder alt en makter i styret for å prøve å rette opp wobblingen selv som egentlig bare forverrer situasjonen.
Ihvertfall fra det jeg lærte av Twist of the wrist II videoen. :)
Ihvertfall fra det jeg lærte av Twist of the wrist II videoen. :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Bagasjeråd
Det var det jeg og trodde..Snikendeugle skrev:Det med tank slapping så virker det bare lurt å slippe styret /lette på grepet og la dekkene gjøre sin egen korrigering uten at et "dumt menneske" som holder alt en makter i styret for å prøve å rette opp wobblingen selv som egentlig bare forverrer situasjonen.
Ihvertfall fra det jeg lærte av Twist of the wrist II videoen. :)
tydeligvis har jeg lite erfaring for jeg har aldri opplevd wobbling, tank slapping eller pendling. Hva er det som forårsaker dette, siden det tydelig vis er noe som skjer med alle sykler?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Bagasjeråd
Jeg tror det skjer med et fåtall av alle sykler. Jeg har heller aldri opplevd det, hverken med ny god, eller gammel dårlig sykkel. Jeg kan ikke huske at noen kompiser har fortalt om det heller ( kanskje noen har nevnt svak antydning til wobbling på noen gamle 70-80 talls-syklerJohnnyTh skrev:Det var det jeg og trodde..Snikendeugle skrev:Det med tank slapping så virker det bare lurt å slippe styret /lette på grepet og la dekkene gjøre sin egen korrigering uten at et "dumt menneske" som holder alt en makter i styret for å prøve å rette opp wobblingen selv som egentlig bare forverrer situasjonen.
Ihvertfall fra det jeg lærte av Twist of the wrist II videoen. :)
tydeligvis har jeg lite erfaring for jeg har aldri opplevd wobbling, tank slapping eller pendling. Hva er det som forårsaker dette, siden det tydelig vis er noe som skjer med alle sykler?
Jeg vil tro man må ha rimelig stor fart hvis en topbox skal være det utslagsgivende, og at det må være noe noe annet galt også med mc'n.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Bagasjeråd
jhn skrev:Jeg tror det skjer med et fåtall av alle sykler. Jeg har heller aldri opplevd det, hverken med ny god, eller gammel dårlig sykkel. Jeg kan ikke huske at noen kompiser har fortalt om det heller ( kanskje noen har nevnt svak antydning til wobbling på noen gamle 70-80 talls-syklerJohnnyTh skrev:Det var det jeg og trodde..Snikendeugle skrev:Det med tank slapping så virker det bare lurt å slippe styret /lette på grepet og la dekkene gjøre sin egen korrigering uten at et "dumt menneske" som holder alt en makter i styret for å prøve å rette opp wobblingen selv som egentlig bare forverrer situasjonen.
Ihvertfall fra det jeg lærte av Twist of the wrist II videoen. :)
tydeligvis har jeg lite erfaring for jeg har aldri opplevd wobbling, tank slapping eller pendling. Hva er det som forårsaker dette, siden det tydelig vis er noe som skjer med alle sykler?
Jeg vil tro man må ha rimelig stor fart hvis en topbox skal være det utslagsgivende, og at det må være noe noe annet galt også med mc'n.

Har opplevd tankslapper med 750turboen.
Uhyggelig,slapp speeden og klemte meg fast mot tanken..
dette var med små sidevesker,
Kappkjørte med en Gsx750r ,farta var ca:260-270
Med Guzzien kan jeg ikke slippe styret i 80km dersom jeg kjører med toppboksen.Uten toppboks er det ingen svingninger.
Må nok bytte styredemperen.
:-)å
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Bagasjeråd
Husker noen kamerater fortalte de hadde opplevd wobbling. Må ha vært på tidlig nittitall. Helt sikkert noe som skjer. Men så vanlig kan det vel ikke være.jhn skrev:Jeg tror det skjer med et fåtall av alle sykler. Jeg har heller aldri opplevd det, hverken med ny god, eller gammel dårlig sykkel. Jeg kan ikke huske at noen kompiser har fortalt om det heller ( kanskje noen har nevnt svak antydning til wobbling på noen gamle 70-80 talls-syklerJohnnyTh skrev:Det var det jeg og trodde..Snikendeugle skrev:Det med tank slapping så virker det bare lurt å slippe styret /lette på grepet og la dekkene gjøre sin egen korrigering uten at et "dumt menneske" som holder alt en makter i styret for å prøve å rette opp wobblingen selv som egentlig bare forverrer situasjonen.
Ihvertfall fra det jeg lærte av Twist of the wrist II videoen. :)
tydeligvis har jeg lite erfaring for jeg har aldri opplevd wobbling, tank slapping eller pendling. Hva er det som forårsaker dette, siden det tydelig vis er noe som skjer med alle sykler?
Jeg vil tro man må ha rimelig stor fart hvis en topbox skal være det utslagsgivende, og at det må være noe noe annet galt også med mc'n.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Bagasjeråd
Har opplevd noe ubehagelig en gang. Dog ikke på grunn av bagasje, men tar det allikevel..
Litt trøtt, litt komatryne og stiv i blikket, litt uoppmerksom kom jeg litt for langt ut på kanten i en av tunnelene på E18. Hadde V-Stromen da. Jeg skvetter og svinger alt for brått ut i veibanen igjen, som fører til at jeg må korrigere tilbake, og da var den i gang. I ca 120 km/t kaster styret seg frem og tilbake, og jeg vil mene at det bare var flaks at jeg ikke gikk i asfalten.. Det eneste jeg vet at jeg gjorde var å slippe gassen. Jeg slapp ikke styret..
Litt trøtt, litt komatryne og stiv i blikket, litt uoppmerksom kom jeg litt for langt ut på kanten i en av tunnelene på E18. Hadde V-Stromen da. Jeg skvetter og svinger alt for brått ut i veibanen igjen, som fører til at jeg må korrigere tilbake, og da var den i gang. I ca 120 km/t kaster styret seg frem og tilbake, og jeg vil mene at det bare var flaks at jeg ikke gikk i asfalten.. Det eneste jeg vet at jeg gjorde var å slippe gassen. Jeg slapp ikke styret..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km