Søke kommunen for å sette inn dør?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Søke kommunen for å sette inn dør?

Legg inn av Busa Trond »

bergenser83 skrev:...Huset har mur/leca kjeller hvor døren skal inn. Der står to vindu. Tanken er at et av vinduene kan erstattes med en dør...

2. Er dette søknadspliktig hos kommunen? Er det stor nok fasadeendring til at det må søkes?
Dette er en vurderingssak. Virker ikke som det helt store sprellet dette. Hvis det ikke kan plage noen naboer eller ligger i sentrum er dette noe som ikke er søknadspliktig rundt her jeg bor. Men lengre inn mot de store byene du kommer jo mer firkanta er dem, i Bærum må du søke for å tørke deg i ræva :knegg
Slike saker variere med hvem du snakker med i kommunen også. Her i kommunen vil en søknad koste fra 1500,- for søker i en slik liten sak.
Spør en lokal håndverker, eller som du har gjort kommunen så sover du godt.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Søke kommunen for å sette inn dør?

Legg inn av Snikkeren »

ole m. skrev:
Snikkeren skrev:Han endrer ikke bærekonstruksjoner dersom han setter inn en dør som er like bred, eller smalere, som vinduet han bytter ut.
Det er vanligvis riktig, men det kommer an på hvordan huset er bygd, noe det ikke er nok opplysninger om her.
Snikkeren skrev:Og et tiltak er ikke automatisk søknadspliktig selv om man må endre en bærekonstruksjon. Dersom man vil lage en åpning i en bærevegg i huset sitt, så er ikke det søknadspliktig.
Dette mener jeg ikke er riktig, alle endringer av bæresystem er søknadspliktig. Har du en referanse til dette?
Opplysningene vi har er at det er en kjeller i leca mur. På hvilken måte kan man endre bæresystemet ved å sette inn en dør der vinduet er?


Når det gjelder endring av bæresystem så ser det ut som jeg tok feil. Jeg sjekket kun plan go bygningsloven tidligere i dag, og det sto det ingenting om dette. Sjekket SAK10 nå, og der står det at mindre tiltak gjelder lettvegger. Da beklager jeg uttalelsen min. Jeg var nok litt for kjapp der.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Søke kommunen for å sette inn dør?

Legg inn av Epylypzon »

Brorer min totalrenover huset sitt.

3 stuer har blitt til 2 stuer og 1 kjøkken. Gamle kjøkkenet og deler av gamle badet har blitt nytt bad. Gammel wc og deler av gammelt bad har blitt ny wc. 3 soverom har blitt til 2 soverom, gravd ut i kjeller for å få bedre takhøyde til vaskerom + + + +....Han har egentlig bygd nytt hus av det gamle.
Han har ikke søkt noe. Her i kommunen kan man bygge nytt inntil 50kvm uten å søke, kun en forenkla "søknad/melding"
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Søke kommunen for å sette inn dør?

Legg inn av ole m. »

Snikkeren skrev:
ole m. skrev:
Snikkeren skrev:Han endrer ikke bærekonstruksjoner dersom han setter inn en dør som er like bred, eller smalere, som vinduet han bytter ut.
Det er vanligvis riktig, men det kommer an på hvordan huset er bygd, noe det ikke er nok opplysninger om her.
Snikkeren skrev:Og et tiltak er ikke automatisk søknadspliktig selv om man må endre en bærekonstruksjon. Dersom man vil lage en åpning i en bærevegg i huset sitt, så er ikke det søknadspliktig.
Dette mener jeg ikke er riktig, alle endringer av bæresystem er søknadspliktig. Har du en referanse til dette?
Opplysningene vi har er at det er en kjeller i leca mur. På hvilken måte kan man endre bæresystemet ved å sette inn en dør der vinduet er?


Når det gjelder endring av bæresystem så ser det ut som jeg tok feil. Jeg sjekket kun plan go bygningsloven tidligere i dag, og det sto det ingenting om dette. Sjekket SAK10 nå, og der står det at mindre tiltak gjelder lettvegger. Da beklager jeg uttalelsen min. Jeg var nok litt for kjapp der.
Poenget her er at veggen er bærende, og bæreevnen skal vurderes av noen med ansvarsrett for konstruksjonssikkerhet, som søker om dette til den aktuelle kommunen. Konstruksjoners bæreevne er noe man skal ta seriøst, det løses ikke med noen ord på et forum på nettet.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Søke kommunen for å sette inn dør?

Legg inn av ole m. »

Epylypzon skrev:Brorer min totalrenover huset sitt.

3 stuer har blitt til 2 stuer og 1 kjøkken. Gamle kjøkkenet og deler av gamle badet har blitt nytt bad. Gammel wc og deler av gammelt bad har blitt ny wc. 3 soverom har blitt til 2 soverom, gravd ut i kjeller for å få bedre takhøyde til vaskerom + + + +....Han har egentlig bygd nytt hus av det gamle.
Han har ikke søkt noe. Her i kommunen kan man bygge nytt inntil 50kvm uten å søke, kun en forenkla "søknad/melding"
Da kan de se ut til at det er bygd ulovlig, men det er avhengig av hva som er gjort. Plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter gjelder over hele landet, ingen kommuner har anledning til å fravike disse.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Søke kommunen for å sette inn dør?

Legg inn av Epylypzon »

ole m. skrev:
Epylypzon skrev:Brorer min totalrenover huset sitt.

3 stuer har blitt til 2 stuer og 1 kjøkken. Gamle kjøkkenet og deler av gamle badet har blitt nytt bad. Gammel wc og deler av gammelt bad har blitt ny wc. 3 soverom har blitt til 2 soverom, gravd ut i kjeller for å få bedre takhøyde til vaskerom + + + +....Han har egentlig bygd nytt hus av det gamle.
Han har ikke søkt noe. Her i kommunen kan man bygge nytt inntil 50kvm uten å søke, kun en forenkla "søknad/melding"
Da kan de se ut til at det er bygd ulovlig, men det er avhengig av hva som er gjort. Plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter gjelder over hele landet, ingen kommuner har anledning til å fravike disse.

Nå skal jeg være forsiktig med å påstå noe. Men 2 av kammeratene hans som hjelper han med oppussinga er utdannet snekkere og har gått teknisk fagskole (bygg) for 3 år siden.
Så jeg regner med de har vært innom disse forskriftene og funnet ut av hva som trengs og ikke
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Søke kommunen for å sette inn dør?

Legg inn av SuperMorten »

ole m. skrev: Plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter gjelder over hele landet, ingen kommuner har anledning til å fravike disse.
Husk på at lover og regler tolkes av mennesker. Jeg har bodd i 4 forskjellige fylker i 3 landsdeler. Jeg skal love deg at plan og bygningsloven tolkes forskjellig i Oslo og Lofoten.. Noen steder i Norge er opprettholdelse av bosetning viktigere enn paragrafrytteri. I de større byene er det derimot omvendt. Her bor det så mye folk at man er nødt til å følge reglene til punkt og prikke, ellers blir det kaos.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Søke kommunen for å sette inn dør?

Legg inn av ole m. »

SuperMorten skrev:
ole m. skrev: Plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter gjelder over hele landet, ingen kommuner har anledning til å fravike disse.
Husk på at lover og regler tolkes av mennesker. Jeg har bodd i 4 forskjellige fylker i 3 landsdeler. Jeg skal love deg at plan og bygningsloven tolkes forskjellig i Oslo og Lofoten.. Noen steder i Norge er opprettholdelse av bosetning viktigere enn paragrafrytteri. I de større byene er det derimot omvendt. Her bor det så mye folk at man er nødt til å følge reglene til punkt og prikke, ellers blir det kaos.
Nå er Plan-og bygningsloven med forskrifter og veiledning ganske presis, så den gir ikke så store muligheter for tolkning. Noe vil det alltid være, men at dette skal ha noe med bosetning i kommunene å gjøre tviler jeg meget sterkt på. Men at det finnes kameraderi og korrupsjon i mindre kommuner er jeg ikke i tvil om, på steder der "alle kjenner alle".

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Søke kommunen for å sette inn dør?

Legg inn av SuperMorten »

ole m. skrev:
SuperMorten skrev:
ole m. skrev: Plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter gjelder over hele landet, ingen kommuner har anledning til å fravike disse.
Husk på at lover og regler tolkes av mennesker. Jeg har bodd i 4 forskjellige fylker i 3 landsdeler. Jeg skal love deg at plan og bygningsloven tolkes forskjellig i Oslo og Lofoten.. Noen steder i Norge er opprettholdelse av bosetning viktigere enn paragrafrytteri. I de større byene er det derimot omvendt. Her bor det så mye folk at man er nødt til å følge reglene til punkt og prikke, ellers blir det kaos.
Nå er Plan-og bygningsloven med forskrifter og veiledning ganske presis, så den gir ikke så store muligheter for tolkning. Noe vil det alltid være, men at dette skal ha noe med bosetning i kommunene å gjøre tviler jeg meget sterkt på. Men at det finnes kameraderi og korrupsjon i mindre kommuner er jeg ikke i tvil om, på steder der "alle kjenner alle".
Jeg kan gi deg et konkret eksempel. En venn lurer på om en endring må meldes og oppsøker teknisk avdeling i kommunen. Etter lang venting får han beskjed om at gjeldende bygning er så gammel at de ikke har noen informasjon om hvordan det ser ut pr i dag. Huseier som også er arkitekt, sier at kan fremskaffe tegninger, og da er saken grei. Tegninger av hus MED endringer blir levert og godkjent som eksisterende. Altså ikke noe godkjenning av endring.

Andre eksempler: Verandaer. Eneboliger bygd på 70-80 tallet hannde ofte små og ubrukelige verandaer. I dag skal de helst være 100 kvm. En tidligere nabo på bygda kom til meg og spurte om jeg hadde noe i mot det, som jeg selvsagt ikke hadde. Han forstørret sin veranda minst med 3 gangen, og ingen søking nødvendig så lenge alle naboer er enige.. Dette er sikkert 15 år siden, og jeg har han på facebook, og har ikke hørt om at det har blitt noe bråk ennå.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Søke kommunen for å sette inn dør?

Legg inn av ole m. »

SuperMorten skrev:
ole m. skrev:
SuperMorten skrev:
ole m. skrev: Plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter gjelder over hele landet, ingen kommuner har anledning til å fravike disse.
Husk på at lover og regler tolkes av mennesker. Jeg har bodd i 4 forskjellige fylker i 3 landsdeler. Jeg skal love deg at plan og bygningsloven tolkes forskjellig i Oslo og Lofoten.. Noen steder i Norge er opprettholdelse av bosetning viktigere enn paragrafrytteri. I de større byene er det derimot omvendt. Her bor det så mye folk at man er nødt til å følge reglene til punkt og prikke, ellers blir det kaos.
Nå er Plan-og bygningsloven med forskrifter og veiledning ganske presis, så den gir ikke så store muligheter for tolkning. Noe vil det alltid være, men at dette skal ha noe med bosetning i kommunene å gjøre tviler jeg meget sterkt på. Men at det finnes kameraderi og korrupsjon i mindre kommuner er jeg ikke i tvil om, på steder der "alle kjenner alle".
Jeg kan gi deg et konkret eksempel. En venn lurer på om en endring må meldes og oppsøker teknisk avdeling i kommunen. Etter lang venting får han beskjed om at gjeldende bygning er så gammel at de ikke har noen informasjon om hvordan det ser ut pr i dag. Huseier som også er arkitekt, sier at kan fremskaffe tegninger, og da er saken grei. Tegninger av hus MED endringer blir levert og godkjent som eksisterende. Altså ikke noe godkjenning av endring.
Dette er et eksempel på en useriøs arkitekt som bryter Plan- og bygningsloven, ved å unnlate å søke om tillatelse til tiltak. Om du mener at kommunen er inneforstått med denne fremgangsmåten er det en alvorlig sak.
SuperMorten skrev:Andre eksempler: Verandaer. Eneboliger bygd på 70-80 tallet hannde ofte små og ubrukelige verandaer. I dag skal de helst være 100 kvm. En tidligere nabo på bygda kom til meg og spurte om jeg hadde noe i mot det, som jeg selvsagt ikke hadde. Han forstørret sin veranda minst med 3 gangen, og ingen søking nødvendig så lenge alle naboer er enige.. Dette er sikkert 15 år siden, og jeg har han på facebook, og har ikke hørt om at det har blitt noe bråk ennå.. :prf
Og dette er også et eksempel på en som bryter Plan- og bygningsloven, og tar seg til rette. Det hjelper ikke å spørre naboen, det er kommunen som skal ha kontroll på byggesaker. Dette er en del av samfunnsstrukturen, og det er ødeleggende om man ikke følger spillereglene (lovverket) som vi bygger på.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Søke kommunen for å sette inn dør?

Legg inn av Zadnez »

Lurer på om ikke han som startet tråden er enda mer forvirret nå:)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Søke kommunen for å sette inn dør?

Legg inn av Voodoodoo »

Så jeg gjentar, røsk ut vindu sett inn dør og lat som ingenting.

Må man derimot grave ut og bygge trapper osv blir det litt for mye endring til at det går ubemerket så da må man si ifra.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Søke kommunen for å sette inn dør?

Legg inn av SuperMorten »

ole m. skrev:
SuperMorten skrev:
ole m. skrev:
SuperMorten skrev:
ole m. skrev: Plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter gjelder over hele landet, ingen kommuner har anledning til å fravike disse.
Husk på at lover og regler tolkes av mennesker. Jeg har bodd i 4 forskjellige fylker i 3 landsdeler. Jeg skal love deg at plan og bygningsloven tolkes forskjellig i Oslo og Lofoten.. Noen steder i Norge er opprettholdelse av bosetning viktigere enn paragrafrytteri. I de større byene er det derimot omvendt. Her bor det så mye folk at man er nødt til å følge reglene til punkt og prikke, ellers blir det kaos.
Nå er Plan-og bygningsloven med forskrifter og veiledning ganske presis, så den gir ikke så store muligheter for tolkning. Noe vil det alltid være, men at dette skal ha noe med bosetning i kommunene å gjøre tviler jeg meget sterkt på. Men at det finnes kameraderi og korrupsjon i mindre kommuner er jeg ikke i tvil om, på steder der "alle kjenner alle".
Jeg kan gi deg et konkret eksempel. En venn lurer på om en endring må meldes og oppsøker teknisk avdeling i kommunen. Etter lang venting får han beskjed om at gjeldende bygning er så gammel at de ikke har noen informasjon om hvordan det ser ut pr i dag. Huseier som også er arkitekt, sier at kan fremskaffe tegninger, og da er saken grei. Tegninger av hus MED endringer blir levert og godkjent som eksisterende. Altså ikke noe godkjenning av endring.
Dette er et eksempel på en useriøs arkitekt som bryter Plan- og bygningsloven, ved å unnlate å søke om tillatelse til tiltak. Om du mener at kommunen er inneforstått med denne fremgangsmåten er det en alvorlig sak.
SuperMorten skrev:Andre eksempler: Verandaer. Eneboliger bygd på 70-80 tallet hannde ofte små og ubrukelige verandaer. I dag skal de helst være 100 kvm. En tidligere nabo på bygda kom til meg og spurte om jeg hadde noe i mot det, som jeg selvsagt ikke hadde. Han forstørret sin veranda minst med 3 gangen, og ingen søking nødvendig så lenge alle naboer er enige.. Dette er sikkert 15 år siden, og jeg har han på facebook, og har ikke hørt om at det har blitt noe bråk ennå.. :prf
Og dette er også et eksempel på en som bryter Plan- og bygningsloven, og tar seg til rette. Det hjelper ikke å spørre naboen, det er kommunen som skal ha kontroll på byggesaker. Dette er en del av samfunnsstrukturen, og det er ødeleggende om man ikke følger spillereglene (lovverket) som vi bygger på.
Jeg forteller deg bare hvordan verden faktisk er utenfor bomringen. Sånn er det bare. Og det er det samme, enten du bor i Finnmark eller ei lita bygd på Vestlandet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Søke kommunen for å sette inn dør?

Legg inn av SuperMorten »

Voodoodoo skrev:Så jeg gjentar, røsk ut vindu sett inn dør og lat som ingenting.

Må man derimot grave ut og bygge trapper osv blir det litt for mye endring til at det går ubemerket så da må man si ifra.
Nettopp :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar