Forbikjøringer!!
Forbikjøringer!!
Det er en del oppstuss rundt det her med Mc og forbikjøringer.
De fleste bilister skjønner ikke hvor fort det egentlig går an å kjøre forbi en bil med f.eks en R-sykkel, så når en Mc plutselig aksellerer og brøler forbi en bil på 1300kg og 130 hk(noe som jeg synes er helt herlig) så tror de jo at vi på vår 168 kg tunge sykkel med 140-50 hk er helt skrullete.
Og det Fordi vi legger oss ut på en brøkdel av den marginen som de føler er et must for å klare forbikjøringen. Men om man regner hk opp imot kg er ikke dette riktig så fjernt, eller hva synes dere?
De fleste bilister skjønner ikke hvor fort det egentlig går an å kjøre forbi en bil med f.eks en R-sykkel, så når en Mc plutselig aksellerer og brøler forbi en bil på 1300kg og 130 hk(noe som jeg synes er helt herlig) så tror de jo at vi på vår 168 kg tunge sykkel med 140-50 hk er helt skrullete.
Og det Fordi vi legger oss ut på en brøkdel av den marginen som de føler er et must for å klare forbikjøringen. Men om man regner hk opp imot kg er ikke dette riktig så fjernt, eller hva synes dere?
Å koste forbi en bil eller to på den måten gjør ikke no.. men det er mange som kjører forbi hele rekker på en gang, det kan være farlig. uavhengig om det er møtende trafikk eller ikke.. Pluttselig er det en eller annen billist som også skal forbi, som sjekka speila 10 sek siden, og da var alt klart!
Så pass på!
Så pass på!
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy..
Men de kommer som troll i eske av og til.
Mange bilister som ikke sjekker speilene før forbikjøring, så vær varsom.
Enig...! Har selv opplevd at det plutselig er en MC ved siden av deg i en vanvittig fart. Dette både på egen mc eller bil. Kjører en del lastebil, og er oppmeksom, mener jeg selv, på "forbikjørere".Kforb skrev:Å koste forbi en bil eller to på den måten gjør ikke no.. men det er mange som kjører forbi hele rekker på en gang, det kan være farlig. uavhengig om det er møtende trafikk eller ikke.. Pluttselig er det en eller annen billist som også skal forbi, som sjekka speila 10 sek siden, og da var alt klart!
Så pass på!
Men de kommer som troll i eske av og til.
Mange bilister som ikke sjekker speilene før forbikjøring, så vær varsom.
- fireman
- Innlegg: 451
- Registrert: 14 jun 2004, 17:41
- Motorsykkelen din: Kawa ER5
- Bosted: Kristiansand
- Kontakt:
Her tror jeg Thor Arne er inne på noe essensielt. Vi må bare innse at vi er svake i trafikken, fysisk taper vi garantert mot alle med flere enn 2 hjul.
Jeg har også kjørt tunge kjøretøy i mange år, dvs brannbiler. Nærmere bestemt i 18 år. Der opplever jeg ofte mye av det samme som jeg gjør på mc, nemlig at vi ikke blir sett. Ja, det er faktisk sant! Selv med blålys og sirene på et 14 tonns kjøretøy med knallrød lakkering blir vi veldig ofte oversett i trafikken. Er det rart at en liten MC blir oversett?
Har gjennom årene innsett at vi på 2 hjul er veldig små i trafikkbildet, men vi har vår styrke i hastighet, reaksjonstid, bremselengde og aksellerasjon. Konsentrasjonsmessig tror jeg også vi på 2 hjul er mye flinkere enn de fleste i trafikken, men for egen del kan jeg si at det er mye fordi jeg vet at jeg er avhengig av det for å overleve. Jeg regner aldri med at noen har sett meg.
Anse deg selv som usynlig på mc, så lever du lenger i trafikken!
Jeg har også kjørt tunge kjøretøy i mange år, dvs brannbiler. Nærmere bestemt i 18 år. Der opplever jeg ofte mye av det samme som jeg gjør på mc, nemlig at vi ikke blir sett. Ja, det er faktisk sant! Selv med blålys og sirene på et 14 tonns kjøretøy med knallrød lakkering blir vi veldig ofte oversett i trafikken. Er det rart at en liten MC blir oversett?
Har gjennom årene innsett at vi på 2 hjul er veldig små i trafikkbildet, men vi har vår styrke i hastighet, reaksjonstid, bremselengde og aksellerasjon. Konsentrasjonsmessig tror jeg også vi på 2 hjul er mye flinkere enn de fleste i trafikken, men for egen del kan jeg si at det er mye fordi jeg vet at jeg er avhengig av det for å overleve. Jeg regner aldri med at noen har sett meg.
Anse deg selv som usynlig på mc, så lever du lenger i trafikken!
Helt enig med Fireman herfireman skrev: Konsentrasjonsmessig tror jeg også vi på 2 hjul er mye flinkere enn de fleste i trafikken. Jeg regner aldri med at noen har sett meg.
Mener og tror at motorsyklister generelt sett er flinkere til å lese og forutsi trafikkbildet enn øvrige grupper, da kanskje med unntak av yrkessjåfører.
Mye bra om blir sagt her... De fleste voksne med sykkel-lappen jeg prater med har en god holdning ovenfor andre traffikanter, og erveldig bevisste på at det andre som ikke følger med.
Jeg er glad for at de rundt meg har masa mye på at jeg må være forsiktig.
Takker for alle råd og tips fra "de voksne" som har mye erfaring og gode holdninger.
Jeg er glad for at de rundt meg har masa mye på at jeg må være forsiktig.

Takker for alle råd og tips fra "de voksne" som har mye erfaring og gode holdninger.
- Thor Arne
- Innlegg: 228
- Registrert: 20 jun 2004, 18:38
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Det er jo å håpe, men vi har nok endel svin på skogen selv, når det kommer til trafikk forståelse og utførelse.GSXR skrev:fireman skrev: Mener og tror at motorsyklister generelt sett er flinkere til å lese og forutsi trafikkbildet enn øvrige grupper.
Men det er bra at det ofte taes opp risiko faktorer slik at nye motorsyklister hele tiden får dryppet inn disse tingene som de erfarne har opplevd. Alle trenger ikke finne opp hjulet.
Svin på skogen, ja for all del, hvem har ikke det. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg presser sykkelen for det den er god for, men det tilsier ikke dårlig lesing av trafikkbildet, heller tvertimot. Jo mer man presser seg selv og sykkelen, dessto mere observant må man være.Thor Arne skrev:Det er jo å håpe, men vi har nok endel svin på skogen selv, når det kommer til trafikk forståelse og utførelse.GSXR skrev: Mener og tror at motorsyklister generelt sett er flinkere til å lese og forutsi trafikkbildet enn øvrige grupper.
Som motorsyklist er man nødt til å tøye grensene for å bli en bedre fører. Det holder ikke å ta ut sykkelen kun i finvær, ligge å dulte akkurat på fartsgrensen, krypekjøre gjennom svinger og trille sykkelen over lyskrysset. Nei, en god fører kjenner sykkelen sin, og skal man lære sykkelen skikkelig å kjenne må den presses.
- Indian
- Innlegg: 652
- Registrert: 24 jun 2004, 23:14
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Everywhere
- Kontakt:
Jeg er helt uenig at sykkelen må presses for å lære sykkelen å kjenne. Jeg kjører ikke sakte men presser aldri sykkelen min og tar aldri sjanser.
Men sykkelen min trenger ikke høye turtall for å komme opp i høy hastighet. Motoren går på 4500 omdreininger på 110km/timen og rødt felt starter på 7500......
Men sykkelen min trenger ikke høye turtall for å komme opp i høy hastighet. Motoren går på 4500 omdreininger på 110km/timen og rødt felt starter på 7500......
-
- Innlegg: 379
- Registrert: 14 jun 2004, 23:17
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Your honor: I object!
Tja Indian.
Må få si meg totalt, 100 prosent, fullstendig uenig med deg.
Du kan godt være en passe god fører og klare deg med i alle år, ikke noe å si på det. MEN, hvis man virkelig skal bli god sjåfør må man faktisk teste ut sine egne og sykkelens grenser. Det er et ubestridelig faktum. Og da mener jeg "kjøreteknisk", ikke lesing av traffikk bildet osv.
Å komme å si at man er kjempegod sjåfør, uten å ha vært i nærheten av sine egne og sykkelens grenser, faller på sin egen urimelighet.
F.eks i en nødsituasjon:
Du traver avgårde på "jernhesten" din i sånn passer fart 80-90 km/t. PLUTSELIG står det en elg midt i veien etter en sving, og hvis ikke du legger sykkelen MAKS ned litt faderlig fort, så er du midt i en elg-kropp fortere enn du kan si "OH SHIT!!".
Person 1: Har lang tur erfaring, er god til å lese traffikk bildet og vet at man skal helst passere bak elgen. Men personen (sitat): " - Jeg kjører ikke sakte men presser aldri sykkelen min og tar aldri sjanser. "
Person 2: Har lang tur erfaring, er god til å lese traffikk bildet og vet at man skal helst passere bak elgen. Denne personen har presset sykkelen sin og kjent på sine egne og sykkelens grenser. Han har flere ganger vært på fører utviklingskurs (der tøyer man grensene, i kontrollerte former) og vet nøyaktig hvor hans egen og sykkelens grenser er.
Hvem gir DU best odds til å klare seg?
Dette er selvsagt å sette tingene på spissen, men det handler mye av MC-kjøringa om. La meg forklare:
En av bilens hovedoppgaver er å være tilgivende overfor fører feil, den gir deg ekstra sikkerhets marginer. Jeg har ABS (for å hjelp å bremse ordentlig), ESP (for å rette opp bilen ved sladd), antispinn (bakkestart på glatt føre), og sist men ikke minst 4 brede gode stabile dekk, ett i hvert hjørne. Bilen er bygd for å være mest mulig tilgivende og hjelpende ved ekstreme situasjoner. Og den er (hjvis man ser bort fra trafikken rundt oss) utrolig enkel å kjøre. Sett deg inn i bilen, start motoren, sett automaten i "Drive" og styr.
Motorsykkelen er det motsatte. Den er relativt vanskelig å kjøre, og den er faktisk utrolig nådeløs mot førerfeil. Hvis ikke du behersker sykkelen er du ganske raskt "passasjer" på egen sykkel, og de fleste husker den følelsen fra kjøreskolen. Det er derfor vi elsker den. Den er vanskelig å kontrollere, men når man gjør det er det verdens herligste følelse.
Men "jernhesten" stiller store krav til oss som førere, derfor må vi være forberedt på relativt ekstreme situasjoner (i allefall i forhold til bil), fordi vi har ingen sikkerhetsmarginer å gå på. Vi må utnytte og oss selv og sykkelen maksimalt, for å gi oss selv mest mulig marginer å gå på.
Det er i allefall min ærlige mening
Må få si meg totalt, 100 prosent, fullstendig uenig med deg.
Du kan godt være en passe god fører og klare deg med i alle år, ikke noe å si på det. MEN, hvis man virkelig skal bli god sjåfør må man faktisk teste ut sine egne og sykkelens grenser. Det er et ubestridelig faktum. Og da mener jeg "kjøreteknisk", ikke lesing av traffikk bildet osv.
Å komme å si at man er kjempegod sjåfør, uten å ha vært i nærheten av sine egne og sykkelens grenser, faller på sin egen urimelighet.
F.eks i en nødsituasjon:
Du traver avgårde på "jernhesten" din i sånn passer fart 80-90 km/t. PLUTSELIG står det en elg midt i veien etter en sving, og hvis ikke du legger sykkelen MAKS ned litt faderlig fort, så er du midt i en elg-kropp fortere enn du kan si "OH SHIT!!".
Person 1: Har lang tur erfaring, er god til å lese traffikk bildet og vet at man skal helst passere bak elgen. Men personen (sitat): " - Jeg kjører ikke sakte men presser aldri sykkelen min og tar aldri sjanser. "
Person 2: Har lang tur erfaring, er god til å lese traffikk bildet og vet at man skal helst passere bak elgen. Denne personen har presset sykkelen sin og kjent på sine egne og sykkelens grenser. Han har flere ganger vært på fører utviklingskurs (der tøyer man grensene, i kontrollerte former) og vet nøyaktig hvor hans egen og sykkelens grenser er.
Hvem gir DU best odds til å klare seg?
Dette er selvsagt å sette tingene på spissen, men det handler mye av MC-kjøringa om. La meg forklare:
En av bilens hovedoppgaver er å være tilgivende overfor fører feil, den gir deg ekstra sikkerhets marginer. Jeg har ABS (for å hjelp å bremse ordentlig), ESP (for å rette opp bilen ved sladd), antispinn (bakkestart på glatt føre), og sist men ikke minst 4 brede gode stabile dekk, ett i hvert hjørne. Bilen er bygd for å være mest mulig tilgivende og hjelpende ved ekstreme situasjoner. Og den er (hjvis man ser bort fra trafikken rundt oss) utrolig enkel å kjøre. Sett deg inn i bilen, start motoren, sett automaten i "Drive" og styr.
Motorsykkelen er det motsatte. Den er relativt vanskelig å kjøre, og den er faktisk utrolig nådeløs mot førerfeil. Hvis ikke du behersker sykkelen er du ganske raskt "passasjer" på egen sykkel, og de fleste husker den følelsen fra kjøreskolen. Det er derfor vi elsker den. Den er vanskelig å kontrollere, men når man gjør det er det verdens herligste følelse.
Men "jernhesten" stiller store krav til oss som førere, derfor må vi være forberedt på relativt ekstreme situasjoner (i allefall i forhold til bil), fordi vi har ingen sikkerhetsmarginer å gå på. Vi må utnytte og oss selv og sykkelen maksimalt, for å gi oss selv mest mulig marginer å gå på.
Det er i allefall min ærlige mening

mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60