MC tester og anmeldelser

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

MC tester og anmeldelser

Legg inn av L-NA »

Med bakgrunn av at vi som oftest har noe begrensede muligheter til å få teste og prøve ut ønsket produkt, enten det er snakk om Bil, Båt, PC, Tv, MC, eller hva som helst annet, så er det da tester og event. anmeldelser sammen med produsentenes presentasjoner vi har å forholde oss til. Jeg selv leser stort sett det som jeg finner av slik litteratur før jeg endelig havner på ett produkt som jeg bestemmer meg for.
Men så var det disse testene og anmeldelsene da. Innholdet i disse kan jo variere helt fra den ene ytterkant til den andre, og så kommer "testerene" med sine egne kriterier og personlige meninger. Lite eksempel. Da jeg kjøpt min forrige bil, som da var en av liten SUV, fikk den i tester varierte pallplasseringen fra 2 plass og nedover. Ett av punktene som trakk ned over var "overhenget frem for forhjulene tok ned i bakken litt tidligere en konkurrentene" Totalt uvesentlig for min del. Og så var det en Journalist som syntes "bremselyset bak var stygt" ja,ja kanskje det men OK til mitt bruk da. Hva mener folket her inne om dette, og hvor mye legger vi i dette før vi går for det ene eller andre? Er dette noe vi "driter i" eller handler vi på bakgrunn av dette?

For meg selv vil jeg si jeg prøver å lese så kritisk som mulig, før jeg havner på to, tre produkter som jeg da ser om jeg kan få testet. Eller jeg rett å slett gir blaffet, handler og lever lykkelig uvitende om hvordan konkurrentene sine produkter fungerer.
Noen som har noen oppfatning, erfaring, meninger om dette? Hvor mye legger i egentlig i disse testene og anmeldelsene?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC Tester og Anmeldelser

Legg inn av AJ »

Tror kanskje mange leser tester for å få bekreftet egne antagelser, evt. erfaringer fra egne prøvekjøringer... :scratch
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC Tester og Anmeldelser

Legg inn av SuperMorten »

Man må ta sånt med en klype salt. Fakta er en ting, mens smak er subjektivt. Dette er det samme over alt. Se bare når de tester Apple vs Samsung. Journalisten har som regel bestemt seg på forhånd. Sånn tror jeg det er i veldig mange sammenhenger


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MC tester og anmeldelser

Legg inn av Snikendeugle »

Kjøper aldri noe basert på én test... Det er som Supermorten sier, subjektivt.

Ting som utseende og sånn er jo opp til enhver for seg, men ting som funksjonalitet osv. er mulig å få anmeldt litt mer objektivt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MC tester og anmeldelser

Legg inn av LordShaft »

Jeg leser masse tester (der det finnes) over produkter jeg skal kjøpe meg.
Leser også innspillene til forskjellige brukere, da det kan virke som testerne er kjøpt og betalt i enkelte tilfeller.
Mye er basert på personlige meninger, og der kan det komme fram mye nyttig.
Samtidig som det er viktig å sile ut den informasjonen som er viktig for deg selv.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: MC tester og anmeldelser

Legg inn av hakhap »

Lese sa mange tester som mulig, er ofte en lit lenger prosess når jeg tenker meg noe nytt, utover tester prøver jeg å finne forum hvor den aktuelle produkten diskuteres.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: MC tester og anmeldelser

Legg inn av Barbarozza »

Leser litt tester,men tar ikke dette så seriøst lengre, er desto mer inne på diverse forum, Leser jeg tester er det ofte "long term" eller tyske "dauertest"

Et langt liv har lært meg at min oppfattning kan være svært forskjellig fra diverse magasiner eller andre folks oppfattning :lol

Hva man liker er og forblir subjektivt...er det på et område jeg lar testene bestemme litt er på dekkvalg. Men selv der kan det være variasjoner mht sykkel og sykkeltype og samme dekk.
Memento mori

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC tester og anmeldelser

Legg inn av SuperMorten »

Har ikke noe med mc å gjøre, men viser journalistens subjektivitet. Her er to journalister som har vært på samme konsert.. tror vi..

Dagbladet: Mørk og lekker

Side2: En parodi på seg selv

Forøvrig har Side2 journalisten lest kommentarene under anmeldelsen, og lest korrektur og rettet feil i ettertid.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC tester og anmeldelser

Legg inn av Jompa »

Testene vill blitt gørr kjedelig lesning om ikke journalistene skrev hva de mente om mc,en, bilen osv.
Fakta kan man jo uansett lese seg til og sammenligne til øyet blir stort og vått.
Jeg leser mye mc og biltester, og er enig med dem som sier at man uansett må prøve sjøl for å få rett inntrykk.

Et eksempel.
I flere tester står det at Volvo V70 / XC 70 har alt for mange knapper på midtkonsollen.
Mulig det, men de aller fleste knappene trenger man ikke å trykke på hver dag, varmeapp. mm kan stilles på auto og funker utmerket på auto.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: MC tester og anmeldelser

Legg inn av jongsanim »

Leser selv så mange tester jeg kommer over og prøver å finne forum hvor privatpersoner diskuterer det samme, og slik fant jeg frem til at jeg ville forhåndsbestille XV950R'n.

Og apropos testere som har bestemt seg på forhånd:
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10128534" onclick="window.open(this.href);return false;

Innledningen er nok til å se at vedkommende er totalt uinteressert i produktet :P

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MC tester og anmeldelser

Legg inn av Snikendeugle »

At folk i det hele tatt leser anmeldelser av noe slag fra VG fremdeles er meg helt forbi :-)å

Det eneste den siden får til er tabloidoverskrifter :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: MC tester og anmeldelser

Legg inn av jongsanim »

Snikendeugle skrev:At folk i det hele tatt leser anmeldelser av noe slag fra VG fremdeles er meg helt forbi :-)å

Det eneste den siden får til er tabloidoverskrifter :)
Syntes det er litt sånn med VG, DB og AP. Samtlige skriver om masse tull og skit, og er mer interessert i å få reklame-klikk enn å skrive gode artikler.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MC tester og anmeldelser

Legg inn av L-NA »

Jeg leser stort sett alt jeg finner om tester, og omtaler av produkter jeg er interessert i, eller har planer om å gå til innkjøp av. Men jeg prøver etter beste evne og være så kritisk jeg kan. Men det som oftest skjer er at jeg er svært kritisk til det tester som omhandler produkter jeg faktisk har litt bakgrunn for å vite noe om. Da gjelder det helst båt, og kanskje litt bil og MC. Men problemet kommer når jeg skal ha en PC, TV el. hvor jeg i utgangspunktet ikke har peiling!

Prøver jo selvfølgelig og etter beste evne å være kritisk her også, men jeg er redd for at artikkel forfatteren sitt syn påvirker meg i mye større grad en om jeg skulle kjøpe MC eller båt.

Brukeravatar
Papi
Innlegg: 64
Registrert: 30 sep 2013, 22:55
Motorsykkelen din: '99 Kawasaki Nomad / '13 Kawasaki Z800

Re: MC tester og anmeldelser

Legg inn av Papi »

Er relativt fersk med mc, men har drive på med bil og våpen ein årrekkje. Det fine med det noverande digitale nettverket, er at alt er tilgjengleg for einkvarmann, men på den andre sida, så må ein ta ting med ein klype salt. Tester er vel og bra, dess fleire, dess betre, for å opplyse meg, og finne ting, og eigenskapar som eg kan tenkje meg/avfeie. I tillegg har ein forum, som for meg er blitt uvurderleg til å sjekke i forhold til reelle brukarar. Dei som testar og prøvar, har gjerne testobjekta sine i nokre få dagar. Dei på foruma, har gjerne hatt objekta i lengre tid, og erfaring derfrå er dyrebar.

Personleg les eg gjerne alt eg kjem over både ein og to gonger, for så å faktisk prøve sjølv. Eg ser mange slit med å kjøpe våpen som ikkje passar henda deira, for så å selgje desse vidare, noko som kunne vore forhindra om dei hadde prøvd ting fyrst. Dette er jo dumt, og for mange, rimelig kostbart.

Nei, for mitt vedkomande, les eg alt eg kjem over av anmeldelsar og testar, so dreg eg til forhandlar, ber om å få prøve nokre patroner/liter med drivstoff, for så å ta ein bestemming. Mykje kan tilvennast, men eg veddar ikkje flaksen min på at eg er SÅ heldig at ting passar meg umiddelbart.
Papi Media Productions @ Youtube
http://www.youtube.com/user/PapiMediaProductions

Sikkerhetskontroll for motorsykkel; Klasse A, A1 og A2 @ Youtube
https://www.youtube.com/channel/UCPDqFW ... HCLM-BEEHw

I <3 CAKE.

Svar