De regnestykkene passer nå uansett ikke i mitt tilfelle. Sikkert hvis man kjøper ny bil. Verditapet er ikke stort på en 15 år gammel bil som er kjørt over 350 000km. Tenker jeg bruker max 6000kr i året på deler på den. Forsikring og årsavgift betaler jeg jo uansett om jeg kjører med den eller ikke. Har jo og en nyere bil, men helt ny er den jo ikke.simpson skrev:Tror dessverre det regnestykket ditt med bil er helt bak mål.JohnnyTh skrev:Så nettopp en reklame på TV om at tog går på skinner og at det skal lønne seg å ta toget i forhold til å kjøre bil. Forstår ikke helt hvordan de kan si sånt for hvis jeg måtte reist til Oslo idag hadde det kostet 3080kr for kona, datteren og meg. Bilen hadde kostet 750kr i diesel og 400kr i bom, når man så regner med verditap på bilen så er man fremdeles under togprisen.
Burde ikke tog vært minst like økonomisk som en bil.
http://www.na24.no/article3669960.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10111905" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er bare to eksempler.
Og reiser du alene blir prisen en helt annen.
Tipper heller ikke at kjerringa og dattera di betaler deg penger for bilturen, så du må ta hele kosten uansett.
Når jeg tar turen til Oslo som eksempel så tenkte jeg kun på kostnaden for turen. Slitasje, bom og drivstoff ikke totalkostnaden på å ha bil. Har jo tatt sertifikat en gang og, jeg tok ikke med den kostnaden heller. Stemmer at kona ikke betaler bensinpenger og jeg må betake alt. Men jeg måtte jo og betalt alle togbilettene så det blir jo det samme.
Hvis 4 venner hadde kjørt sammen til Oslo så hadde bilturen kanskje kostet 500kr hver, toget 1500kr.