Nå ble det mange meninger her.simpson skrev:Da er du inne på kun økonomi.JohnnyTh skrev:Det er nok de fleste enige med deg. Men det er vel ikke forsvaret som har bestemt at tennstempel ikke skal oppbevares hjemme. Det er nok på politisk nivå tror jeg. Kanskje noen vet mer om dette en meg.flonoen skrev:Ja, det er vel nettopp som du sier, økonomisk er det mye å spare på å la soldatene ha ag'en hjemme, da slipper HV å bruke lagringsplass og sikkert vakttjeneste på den biten. Og mener å ha hørt at det var en/flere situasjoner på 80/90-tallet der ag'en ble brukt av folk som klikka mentalt, og derfor ble det slutt på å ha sluttstykke hjemme. Men akkurat det meiner eg er så feil som ein kan få det. Enten er me mentalt friske og kan være med i HV, ha ag hjemme med sluttstykke og ammo, eller så er me i mild ubalanse og bør holdes LANGT unna forsvaret og våpen generelt! Om de (HV) er usikre på akkurat dette, så får de ta seg råd til noen konsultasjoner hos psykiater på hele gjengen, så kan oss som er i faresona dimmiteres for godt, og dei mentalt oppegående få være med videre med ammunisjon og sluttstykke hjemme.
Eg liker ikkje å stå på skytebanen med 30 andre karer som forsvaret anser for såpass sjuke i hodet at de ikkje stoler på de til å ha våpen hjemme. For det er jo nettopp det signalet de sender ut.
Det at HV soldater har våpenet hjemme er nok ikke kun for å spare penger det har og vært et problem med innbrudd der våpen lagres sentralt. Slike sentrale våpenlager var på 80 tallet et yndet mål for en del kriminelle og det ble raidet noen slike lager.
Det er mye billigere å ha våpen hjemme hos den enkelte enn å ha sikre lagre.
HV hadde våpnene hjemme. Dette var en lærdom etter 2. verdenskrig, og en "formalisering" av "gutta på skauen". Ved å ha våpen og uniform hjemme, var soldaten i praksis KTS i det øyeblikket han forlot hjemmet. Husk at ammunisjon var også oppbevart hjemme. Så kom 90 tallet, med internett og tabloidisering av media. En og annen forvirret hv-soldat gikk amok i fylla, og media slo det stort opp, og nærmest ga HV skylden. HV/FD reagerte slik som samfunnet reagerer på store medieoppslag i dag, og endret nærmest over natten regelverket, og HV-soldaten måtte levere inn tennstempel, og soldaten var ikke lenger KTS. Etter dette har HV gått i retning av å bli mer og mer lik resten av forsvaret, og har mistet det meste av den særegenheten HV hadde før i tiden.
Husk når det gjelder forsvaret, tenkes det svært lite økonomi